میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، برنامه تلویزیونی "دورهمی" چند روز پیش به پایان فصل چهارم رسید و حالا برای سری جدید، مهران مدیری وعده ساختاری متفاوت و اتفاقات جدید را داده و اعلام کرده بعد از محرم و صفر دوباره به آنتن بازخواهد گشت. فصل دوم "عصر جدید" در آستانه محرم، پرونده دور دوم خودش را بست تا در زمان بازگشت روزهای پایانی و سرنوشتساز فصل دوم را به مخاطب نشان دهد.
دو اتفاق در این نظرسنجی جدید سازمان صداوسیما قابل تأمل و هشدار است:
اول اینکه چقدر تلویزیون برای حفظ و تقویت برندهایش تلاش میکند؟ دوم چرا برنامهسازان در همان افکار قبلی ماندهاند و مخاطب ناگزیر در برهوت و فقدان برنامه و سریال، دوباره همان فکرهای نخنما شده و تکراری را ببیند. چرا که به غیر از دو برنامه، آمار بقیه برنامهها را نگاه کنیم میبینیم خیلی مخاطب، برنامههای دیگر را نپسندیده. شاید چند برنامه برند را هم به خاطر عقبه، مجری و یا فقدان برنامه جذابِ پربیننده، میبینند.
اگر تلویزیون نتواند با خلاقیت و نوآوری در برنامهسازی پیش برود، پربینندهها و برندهایش با همان افکار قبلی مخاطب را همراه کنند، طولی نخواهد کشید که با تولد هر روز رسانههای جدید و برنامهها و اتفاقات متفاوت، مخاطب به سراغ شبکههایی غیر از شبکههای تلویزیونی میرود.
البته بنابر نظرسنجی صداوسیما هنوز بیش از 81 درصد مردم بیننده رسانهملیاند و این خبر خوبی است که تلویزیون میتواند در سایه این اعتماد و محبت بیننده، به رویکردهای جدید در برنامهسازی بیندیشد و در عینحال که برندهایش حفظ شوند به انواع جدید برنامهسازی در حوزههای مختلف روی آورد.
کما اینکه در روزهای محرمی، برنامههای جدیدی به آنتن رسیدهاند که جزئیات و تحلیلهای آن را به بعد از این ایام موکول میکنیم.
جزئیات آخرین نظرسنجی مرکز تحقیقات از برنامههای مردادماه 1399:
بر اساس آخرین نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی، 81.4 درصد مردم مرداد امسال بیننده برنامههای سیمای رسانه ملی شامل مجموعههای تلویزیونی، فیلم سینمایی، مسابقه، سخنرانی، برنامههای گفتوگو محور، ورزشی و اخبار بودهاند.
طبق این نظرسنجی، «دورهمی» شبکه نسیم با 50.7 درصد مخاطب، رتبه اول جلب مخاطب را از آن خود کرده و پس از آن، «عصر جدید 2» شبکه سه با 48.8 درصد و تکرار «خندوانه» و «کودک شو» شبکه نسیم هم هر یک به ترتیب با 37.3 و 34 درصد مخاطب در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند.
«مستند حیات وحش» شبکه مستند با 26.5 درصد بیننده، «سمت خدا» و «اعجوبهها»ی شبکه سه به ترتیب با 20.7 و 18.7 درصد مخاطب، «به خانه برمیگردیم» شبکه پنج با 18.4 درصد بیننده، «طبیب» شبکه سه با 18.2 درصد مخاطب و «شکرستان» شبکه نسیم با 17.8 درصد بیننده، رتبههای پنجم تا دهم را در میان 10 برنامه پرمخاطب شبکههای مختلف سیما کسب کردهاند.
در همین حال، بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما شبکه نسیم هفت برنامه دارای بیش از 10 درصد مخاطب دارد بهطوریکه «دورهمی» 50.7، تکرار «خندوانه» 37.3، «کودک شو» 34، «شکرستان» 17.8، «شوتبال» 15.3، «ویتامین خ» 14.6 و «نسیم آوا» 13.2 درصد بیننده داشتهاند.
بر اساس این نظرسنجی، این برنامهها به ترتیب موفق شدند رضایت 92.9، 91.2، 91.8، 94.4، 90.3، 81.5 و 91.3 درصد مخاطبان را در حد زیاد به دست آورند.
شبکه سه هم 6 برنامه دارای بیش از 10 درصد مخاطب داشته است و «عصر جدید 2» 48.8، «سمت خدا» 20.7، «اعجوبهها» 18.7، «طبیب» 18.2، «فوتبال برتر» 15.2 و «میدون» 13.1 درصد بیننده داشتهاند. میزان رضایت در حد زیاد از این برنامهها هم به ترتیب، 93.9، 95.2، 79.6، 95.5، 88 و 79.7 درصد بوده است.
شبکه یک سیما پنج برنامه دارای بیش از 10 درصد مخاطب را در مرداد ماه در کارنامه خود ثبت کرده است. در این شبکه، «دستپخت» 16.2، «سیمای خانواده» 15.2، «مسابقه ایران» 12.1، «آفتاب شرقی» 10.4 درصد و «صبح بخیر ایران» 10 درصد مخاطب داشتند. رضایت در حد زیاد مخاطبان از «دستپخت» 86.7، «سیمای خانواده» 90.2، «مسابقه ایران» 86.3، «آفتاب شرقی» 90.5 و «صبح بخیر ایران» 85 درصد بوده است.
شبکه ورزش هم چهار برنامه «فوتبال 120»، «شبهای فوتبالی»، «لذت فوتبال» و «ویدئو چک» را در باشگاه برنامههای بالای 10 درصد بیننده داشته است. هر یک از این برنامهها به ترتیب 12.7، 12، 11.8 و 10.4 مخاطب داشتند و موفق شدند در حد زیاد رضایت 96.1، 94.5، 93.1 و 96.7 درصد از مخاطبان خود را کسب کنند.
«مستند حیات وحش» و «همسفر» شبکه مستند هم هر یک به ترتیب با 26.5 و 10.4 درصد بیننده، توانستند رضایت 92.5 و 92.1 درصد بینندگان را در حد زیاد جلب کنند.
شبکه دو سیما هم با «بچه محل» (15.2 درصد) و «عصر خانواده» (10 درصد بیننده) توانست به ترتیب رضایت در حد زیاد 91.3 و84 درصد مخاطبان این برنامهها را به دست آورد. شبکه پنج هم با «به خانه برمیگردیم» توانست 18.4 درصد بیننده را پای تلویزیون بنشاند و برای این برنامه رضایت در حد زیاد 93.7 درصد بینندگان را به ثبت برساند. شبکه سلامت نیز با «ضربان» حدود 10 درصد مخاطب را پای تلویزیون نشاند و توانست برای این برنامه 81 درصد رضایت در حد زیاد مخاطبانش را فراهم آورد.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
بسیج نقش مهمی در اعتلای کشور دارد
امام جمعه دیر: حل مشکل گرانی ها در اولویت دولت باشد
حمایت ایران از مقاومت نشأت گرفته از تفکر بسیجی است
برنامه صلح آمیز هسته ای ایران با قدرت ادامه خواهد داشت
وتو پیشنویس آتشبس در غزه دفاع رسمی از نسل کشی است
مردم و مومنان نقش ویژه ای در مملکت داری پیامبر(ص) داشتند
مسائلی مانند فیلترینگ و انتصابات سؤالبرانگیز اولویت نظام نیست
جبهه مقاومت منسجمتر در برابر دشمن ایستاده است
بهبود وضعیت اقتصاد اولویت دولت چهاردهم باشد/ توجه به معیشت مردم
امامجمعه شهر سگزاباد: اولویت دولت باید معیشت مردم باشد
اقدامات دشمنان خیال باطل است
اقدام قاطع دولت در ارتقای ظرفیت سانتریفیوژها ارزشمند است
بسیج زنجیره طلایی ایستادگی است/ تعیین سرنوشت جنگ با حضور مردم
رفع فیلترینگ مسئله اصلی کشور نیست/ دولت فکری به حال اقتصاد کند
فرهنگ فاطمی و بسیج ارکان تحقق جامعه هستند
اخلاص بسیجیان عامل موفقیت آنها است
رای دادگاه لاهه ننگی بر پیشانی اسرائیل جنایتکار است
گفتمان مقاومت در همه دنیا گسترش پیدا کرده است
مسئولان تمرکز خود را در بهبود وضعیت معیشتی مردم بگذارند
انقلابی بودن ویژگی ممتاز بسیج است
هر کسی با تلاش شبانهروزی مشکلی از مردم را برطرف کند بسیجی است
دشمن با حضور بسیج عقبنشینی میکند
تصویب قطعنامه ضدایرانی در سازمان ملل رسوایی بزرگی برای آنها است
تبعیت از اوامر ولی فقیه یکی از دلایل فائق آمدن بر مشکلات است
دستور دستگیری سران رژیم صهیونیستی شکست مفتضحانه آنهاست
دولت بر رفع مسائل معیشتی و اقتصادی مردم تمرکز کند
حق جوانان بومی استان بوشهر برای اشتغال محقق شود
رمز پیروزی و بقای جمهوری اسلامی «بسیج» است
ترویج تفکر بسیجی لازمه برونرفت از مشکلات است
امروز در شرایط جنگ ترکیبی سختی قرار داریم