میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، به نقل از نیویورک تامیز، آلن پارکر کارگردان برنده جایزه بفتا و گلدن گلوب دیشب در 76 سالگی درگذشت.
پارکر در طول مدت کاری خود برنده اسکار نشد اما برای فیلم بِردی برنده هیأت داوران فیلم کن شده بود.
وی همینطور برای فیلم خاص «دیوار پینک فلوید» که بر اساس موسیقی گروه پینک فلوید بود در رسانههای دنیا بیشتر شناخته شد. پارکر در این فیلم که به همراه «راجر وارتز» آهنگساز ترانه THE WALL آن را ساخته بود، آنچه در این ترانه آمده بود را تصویری کرد و با کمک انیمیشنهایی در لابلای فیلم فضای سورئال آن را تقویت کرد.
پارکر بریتانیایی بود و از سرزمینی که برای BBC فیلم ساخته بود و از آن جایزه گرفته بود آمده بود، اما این فیلم که اساساً ضدسرمایهداری بود و در یک نگاه علیه ایدئولوژی حاکم بر دنیای غرب بود را بدون تعارف ساخت و در آن تاروپود باطن، مخفی و زیرین دنیای سرمایهداری را به رخ کشید.
پارکر فریاد خفته در انسان معاصر که دچار خفقان شده است و زیر «چکش»های سرکوبگرایانه نظام مصرفی امروزِ ما شنیده نمیشود را نشان داد. فیلم اگرچه بر اساس ترانههای پینک فلوید است اما خود به عنوان فیلمی مستقل توانسته بود محتوای ترانه را بازآفرینی کند.
صحنه دادگاه فیلم نمایی است از قضاوتهای دیکتاتوری حاکم بر روزگار معاصر که مخالف خود را برنمیتابد. دیوار فیلم نیز اشاره و ارجاعی است به تنهایی و انزوای انسان در دنیای سرمایهداری که گرفتار آن شده است.
نمایی از فیلم «دیوار پینک فلوید»
پینک کاراکتر اصلی فیلم در حقیقت خود نمادی میشود از نظام سرمایهداری و بیرحم امروز جهان و به تعبیری روح آن در کالبد وی رفته است. پینک خود بیرحم میشود و مخالفینش را برنمیتابد و در عالم تخیلاتش در دادگاهی حاضر میشود که قاضی آن با صورتی نمایش داده میشود که نشانه پست و سخیف بودن آن است. همه چیز با تخریب و محاکمه پینک تمام میشود و اینگونه پینک و دیواری که به دور خود کشیده است، نابود میشود.
واترز در دنیای موسیقی امروز یکی از پرچمداران بایکوت اجرای موسیقی در اسرائیل شناخته میشود که بارها به همین دلیل به او اعتراض و انتقاد شده است. او همچنین یکی از معدود ستارههای دنیای موسیقی به شمار میرود که به اقدامات "سلطهجویانه" آمریکا در ونزوئلا و دیگر کشورهای آمریکای لاتین واکنش نشان داده است.
آلن پارکر گزیدهساز بود و باتوجه به تم حاکم بر فیلمهایش برخی او را یکی دیگر از فیلمسازان شبیه دیوید لینچ میدانند که روانگردانی را در فیلمهایش مطرح کرده است. او در کارنامه خود فیلمهای دیگری مانند «میسیسیپی میسوزد» در ژانر جنایی و «بِردی» در ژانر جنگی و همینطور «قطار سریعالسیر نیمهشب» در ژانر درام و داستانی دارد که جملگی جزو آثار خوب و دیدنی سینمای جهانند.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
«کتاب قانون» هر شب پخش میشود
بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد
مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان
امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی
عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان
چگونه امام زمان(ع) پس از قرنها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟
چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد
مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابیگری سیاسی باشد
روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند
زودبرگرد بابای مهربون دنیا
پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی
یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقشهای مکمل بود
شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت بهسوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم
زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان
غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد
عکسهای جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصلهای جدید
صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا
شهرک غزالی میزبان کدام پروژهها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»
مهدویت و آخرالزمان یکی از جذابترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست
ویژگیهای نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شدهاند
پردیس افکاری درگذشت
«دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر
استفتاء از امام خامنهای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟
تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات
سیمای امام زمان در سورۀ بقره