میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، یکی از موضوعات بسیار مهم در حوزه سینما مسأله اکران است. اکران را به عنوان چرخه آخر صنعت سینما یاد میکنند. البته در سالهای اخیر به علت قوت گرفتن نمایش خانگی، بعد از اکران توزیع فیلم در منازل و محیطهای غیر سینمایی نیز جدی شده است و در واقع یک چرخه دیگر بعد از اکران ایجاد شده است. اما با این وجود هنوز در چرخه سنتی سینما این اکران است که مهمترین و غایت و منزل اصلی یک فیلم سینمایی عنوان میشود: نمایش فیلم برای مخاطب. حتی این اکران موفق است که به توزیع موفق در نمایش خانگی نیز ضریب میدهد. بنابراین اگر چرخه اکران برای یک فیلم بچرخد، سود خوبی برای یک فیلم بدست خواهد آمد.
در سینمای ایران این چرخه حیاتی به علت سودآوری خوبی که برای سینما و تهیهکننده و صاحب دفتر پخش دارد مورد توجه قدرتمندان و صاحبان ثروت بود. از این رو همواره به این جماعت اصطلاحاً مافیای اکران میگویند؛ انحصارگرایانی که از ورود دیگر رقبا پرهیز دارند و در صورت امکان سرشان را با پنبه میبرند. این موضوع، پدیده جدیدی نیست و سالها است که در فضای رسانهای سینما درباره آن بحث میشود. اما هنوز برخی بعضاً درباره آن تردید میکنند.
در برنامه دیشب «هفت» نیز مجری برنامه در گفتگوی خود با دبیر شورای صنفی نمایش با حالت تردید و سؤال از وی پرسید که آیا در سینمای ایران واقعا چیزی به نام مافیای اکران وجود دارد؟
طرف مقابل نیز با آدرس غلط دادنِ میزان فروش کل سینمای ایران که آنقدر زیاد نیست که بخواهد مافیا داشته باشد، بحث را به مسیر دیگر میبرد. این تهیهکننده محترم در میزگرد دیگری در یکی از رسانهها در ماههای قبل درباره پولشویی در سینما، نیز بار دیگر با همین آدرس بیربط مبنای پولشویی در سینما ایران را اساساً غیر قابل باور میدانست.
البته شاید مبلغ 300 میلیارد تومان در نظر ایشان چیز زیادی نباشد که بخواهد برای آن مافیا وجود داشته باشد!
سؤال ما از دبیر محترم شواری صنفی نمایش این است که در سینمایی که یک نفر خود تهیهکننده، صاحب دفتر پخش و در عین حال سینمادار هم است و از امثال وی چند نفر معدودی وجود دارند که رسماً چرخه اکران را با یکدیگر میگردانند، امکان مونوپولی و انحصارگرایی وجود ندارد؟
به فهرست دفاتر پخش سینمایی، که خود شما نیز یکی از همین دفاتر را صاحبید و البته اینگونه که سایت انجمن سینماداران نیز میگوید مالک یکی از سینماهای شهر تهرانید، نگاهی بیاندازید؛ چند تا از این دفاتر در سال قدرت و یا بهتر است بگوییم اجازه پخش و توزیع فیلم را به سینماها دارند؟ سرگروههای سینمایی با کدام یک از همین دفاتر پخش هر بار با صلاح و مشورت چینش فیلمهای اکران را بیرون از شورای عالی اکران و نمایش میبستند؟
دفتر هدایت فیلم متعلق به مرتضی شایسته
بله، زمانی که قوانین خلأهای فراوان داشته باشند هرگونه مافیا و انحصارگرایی به نام هوش، قدرت، تلاش، رمز موفقیت و دیگر آموزههای روانشناسی موفقیت تلقی میشود و عناوینی چون باندبازی، زدوبند، پارتی بازی، مافیا و... همگی غلطند و سینمای ما یکی از همگراترین و جمعیترین سینماهای عالم معرفی میشود.
امسال نیز با توجه به شرایط کرونا به همین منوال میگذرد و برنامهریزی قرعهکشی که توانایی رفع انحصار در اکران را تا حدودی داشت و داد بسیاری از همین دوستان انحصارگرا را درآورده بود، به سال آینده موکول میشود. اما آینده درباره سینمای ما چه قضاوت خواهد کرد؟
بنابراین تردید درباره با این موضوع که مدتها است رسانهها درباره آن گفتگو میکنند از جانب سینماگری که سالها است در حال کار است تعجب برانگیز بود. البته لطیفی سال گذشته در مصاحبه با یکی از رسانههای اصلاحطلب به خوبی درباره مافیای اکران گفتگو کرده بود و گفته بود که «گروهی هستند که در همه حوزهها بهترین ارتباطات را دارند و از رانت هم برخورداراند و طبیعتاً اکران موفقی را تجربه میکنند...اکنون سینماداران و پخشکنندهها با هم متحد شدهاند. امروز هر کسی که بیشتر سینما دارد برنده است.»
علاوه بر آن بد نیست از تهیهکننده برنامه «هفت» بپرسیم میز نقد و بررسی فیلم خارجی که سال گذشته اکران شده است، ساعت 2 نیمه شب منطقی است؟
بهتر است که برنامه «هفت» تکانی به خود بدهد و به سلیقه و سواد مخاطب خود احترام بگذارد.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد