میرنیوز

ناجی عملیات‌های دفاع مقدس از نگاه حاج قاسم سلیمانی چه کسی بود؟

 ناجی عملیات‌های دفاع مقدس از نگاه حاج قاسم سلیمانی چه کسی بود؟ 2020-07-30T09:48:53+04:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سردار شهید احمد کاظمی‌در سال 1337 در نجف آباد اصفهان متولد شد. دوران جوانی خود را با حضور در جبهه‌های نبرد از کردستان گرفته تا جای جای جبهه‌های جنوب در صف مقدم مبارزه با متجاوزان بعثی در سِـمت‌هایی چون: دو سال فرماندهی جبهه فیاضیه آبادان، شش سال فرماندهی لشکر 8 نجف، یکسال فرماندهی لشکر 14 امام حسین(ع)، هفت سال فرماندهی قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) و قرارگاه رمضان و پنج سال فرماندهی نیروی هوایی سپاه را به عهده داشت.

کارشناسی خود را در رشته جغرافیا و کارشناسی ارشد را در رشته مدیریت دفاعی گذراند و موفق شد دانشجوی دکتری در رشته دفاع ملی شود. مقام معظم رهبری 3 مدال فتح بر سینه او نصب کردند. سردار کاظمی‌همچنین در سال ‪ 1372‬با حضور در منطقه شمال غرب کشور به عنوان فرمانده منطقه شمال غرب حکم فرماندهی را از دست مقام معظم رهبری دریافت کرد .در سال ‪ 1379‬حکم فرماندهی نیروی هوایی سپاه را از رهبر معظم انقلاب دریافت کرد و نیروی هوایی را از نظر سازمان ، ساختار و سازماندهی و سازمان موشکی ارتقا داد.

او پس از ‪ 5‬سال خدمت ارزنده در نیروی هوایی سپاه، در سال ‪ 1384‬حکم فرماندهی نیروی زمینی سپاه را از مقام معظم کل قوا دریافت کرد و طی سه ماه فعالیت شبانه‌روزی، بیش از ‪ 100‬سفر به تمامی‌یگان‌های نیروی زمینی داشت و وضعیت یگان‌های نیروی زمینی را از نزدیک بررسی می‌کرد.در 19 دی ماه سال 1384 بود که همزمان با روز عرفه جت فالکن در منطقه امامزاده آیدینلو در نزدیکی شهر ارومیه سقوط کرد و 11 تن از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله سردار کاظمی به شهادت رسیدند. از آن روز بود که این شهدا به نام شهدای عرفه در یادها ماندگار شدند.

برش‌هایی از خاطرات شفاهی شهید حاج قاسم سلیمانی به کوشش علی اکبر مزدآبادی در ذوالفقار آمده است که در بخشی از آن خاطراتی از حماسه های سردار شهید احمد کاظمی عنوان شده است. او که ناجی عملیات های دفاع مقدس بود. سخنان سردار قاسم سلیمانی در ادامه در این باره می‌آید: 

احمد منتظر نبود که در قرارگاه بگویند خط حد لشکر چه می شود. وقتی می خواست حدی انتخاب کند، برای خط حدی اصرار می کرد که پیروزی و شکست کمتر به گردن کسی بیفتد. اصلا اتکا لشکر نجف و احمد در محورهایی که عمل می‌کرد، کمتر به جناحین آن بود. همیشه یا انتخابی را انجام می‌داد که این جناح طبیعی باشد یا به نحوی انتخاب می‌کرد که این جناح تاثیر بر کل عملیات بگذارد. در آبادان جایی را انتخاب کرد که بتواند بقیه جاها را بی‌خاصیت کند.

دفاع مقدس , شهید سپهبد قاسم سلیمانی ,

مهدی کیانی می گوید: «در سپاه آبادان نشسته بودم، آمدند به من گفتند که یک کسی از اصفهان آمده با شما کار دارد. ایشان آمد و گفت: "من احمدکاظمی هستم. تعدادی نیرو آورده ام اینجا. خطی به ما بدهید که دفاع کنیم." گفتم که بعد از ظهر بیا تا باهم صحبت کنیم. بعد از ظهر آمد و یک محلی بود کنار بهمنشیر که عراقی ها می آمدند از این چولان ها عبور کرده و حمله می‌کردند یا کار اطلاعاتی انجام می دادند. آنجا را به احمد نشان دادم و گفتم که شما بروید آنجا. او رفت و بعد از مدتی برگشت و گفت: "اینجا کار ما نیست یک جایی را بدهید دست من که به درد بخورد." 

در چه سالی؟ در سال 59 نه احمد سال 84 . می‌گفت: "یک جایی به من بده به درد بخورد و بتوانم استفاده کنم." رفتم پیش کلهر در فیاضیه گفتم بیا اینجا. یک جایی هم بود نزدیک به عراقی ها. گفت: "همین جا برای من خوب است." بعد از این کلهر آمد و گفت: "احمد به ما گفت شما بروید آن طرف تر." احمد آنجا ایستاد تا نتیجه گرفت. همین فاصله محدود بین عراقی‌ها و ما که خیلی وسیع هم نبود، نقطه شکننده عراقی‌ها شد. که هم در جلوگیری از سقوط آبادان و هم در شکست حصر آبادان موثر بود.» 

در منطقه آبادان هر جا میشد خط گرفت اما چرا احمد فیاضیه را انتخاب کرد؟ چون می دانست اگر فشار بیاورد، می تواند پل عراقی ها را ببندد و تمام جبهه را بی‌خاصیت کند. در فتح المبین هم در واقع کسی جلوی جناح احمد نبود. آمد از زلیجان وسط کوه میشداغ رفت رقابیه. این طرف هم مرتضی قربانی، رئوفی و متوسلیان بود. بعد این طرف تر من بودم و خرازی. او آمد تا خط مرز من و خرازی و با عملی که انجام داد خطوط دشمن را سقوط داد.

مانور احمد در بیت المقدس نیز قابل ذکر است که رفت از کنار نهر خین، دشمن را از پهلو دور زد. حتی در مرحله اول هم تاکتیکی که از بالای دارخوین آمد و کمر دشمن را نصف کرد، مهم بود. در عملیات رمضان شما نگاه کنید احمد رو به کجا حمله می کند؟ همین طور مستقیم حرکت می کند به سمت نوک شمالی کانال ماهیگیری. این حرکت یعنی هرچه تا شلمچه هست بی خاصیت می شود. لذا تا شلمچه هرچه بود بی‌خاصیت شد. لشکر 6 از بالا آمد، کمر این را شکست. احمد زیر مثلثیها عمل کرد.

دفاع مقدس , شهید سپهبد قاسم سلیمانی ,

در والفجر4، حسین خرازی زیر ارتفاع سنگ معدن متوقف شد، من بالای سر پنجوین متوقف شدم. حاج همت روی ارتفاع خلوزه متوقف شد، باکری روی ارتفاع کنگرک متوقف شد. احمد که آمد، با عملش، خلوزه و پنجوین و غیره را، همه بی‌خاصیت کرد و مسلط شد. هدف احمد، تصرف ارتفاع لری بود. عملیات احمد، عملیات سختی بود. در والفجر 4 فشار روی احمد از همه ما بیشتر بود. چون از دشت شیلر میخواست بیاید از میدان مین، جناحش باز بود تا می رسد به لری. قله تک بود، اما انتخاب کرد. نقطه ای را که می گرفت، تمام منطقه را آزاد می کرد و این را عمل کرد.

حتی عملیات بدر هم همین طور که می رود، مستقیم حرکت می کند تا می رسد به رودخانه دجله. از دجله عبور می کند، می رود کنار جاده عماره-بصره و آنجا می ایستد. تمام منطقه روطه را دور میزند تا کانال سوئیب. در کربلای 5 آمد پیش من و مرتضی قربانی با حسین خرازی و زاهدی. آمد غرب کانال ماهیگیری. در روز اول یک نگاه به جبهه کرد. ظاهراً در روز اول به هم ریخته بود. من احساس کردم که اصلاً فکر میکند یک تکیه گاهی که بخواهد این کار را انجام بدهد، ندارد. هرچه من و مرتضی آنجا اصرار کردیم، چون ما در صحنه درگیری جنگ بودیم به ما نه نگفت. اما معلوم بود که جوابش نه است. آمد گوشه‌ای از شمشیری پنج ضلعی را گرفت و منطقه مقابل آن و جاده شلمچه را ساقط کرد.

دفاع مقدس , شهید سپهبد قاسم سلیمانی ,

یک وقتی آقا محسن، من و احمد و مرتضی را خواست در قرارگاه شهید بروجردی برای عملیات نصر 4 در منطقه شمال غرب. ما در فاو بودیم که قرار بود عملیات کربلای 10 را اجرا کنیم و برویم خط 2000 را از عراقی ها بگیریم و این جبهه را یک مقدار توسعه بدهیم. همه کارها را آماده کردیم. شب آمد نزد ما در فاو و گفت که عملیات در اینجا لو رفته است. اصرار کردیم که لو نرفته، اما از ترکیب ارتش عراق به این نتیجه رسیده بودند که عملیات لو رفته است. لذا عملیات متوقف شد.

من و احمد و مرتضی با هم رفتیم قرارگاه شهید بروجردی نزد آقا محسن. احوالپرسی کردیم و محسن به شوخی گفت: «آن جا خوش می گذرد؟» بعد گفت: «بروید پیش آقای عزیز جعفری و بازدیدی از جبهه بکنید. بعد بیایید اینجا من کار دارم.» ما سه نفری رفتیم در ارتفاعات قمیش و الاغلو عاشورا هم زیر ارتفاعات الاغلو گیر کرده بود. با خود گفتیم اگر شده سینه خیز در جنوب عملیات کنیم، زیر بار نرویم. آنجا وقتی صحنه را از نزدیک دیدیم، برای ما یقین شد که نباید زیر بار این عملیات برویم. برگشتیم نزد آقا محسن.

انتهای پیام/

 

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

مستندی از تشییع پیکر سردار سلیمانی تولید می‌شود/ خاطرات ۴۰ ساله یک سرباز از حاج قاسم

 مستندی از تشییع پیکر سردار سلیمانی تولید می‌شود/ خاطرات ۴۰ ساله یک سرباز از حاج قاسم
2020-08-15T14:08:03+04:30
پیمان‌ غنی‌زاده از ساخت دو مستند با محوریت سردار سلیمانی خبر داد؛ مستندی از تشییع پیکر شهید سلیمانی و روایتی متفاوت از سربازی که همیشه همراه حاج قاسم بود.

قمی: عزاداران امام حسین (ع)، اهل مراعات‌اند/ تأخیر در اعلام نهایی شیوه‌نامه‌، آفت بود

 قمی: عزاداران امام حسین (ع)، اهل مراعات‌اند/ تأخیر در اعلام نهایی شیوه‌نامه‌، آفت بود
2020-08-15T14:08:03+04:30
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در پاسخ به این سؤال که مسئولیت نظارت بر اجرای شیوه‌نامه‌ها بر عهده چه نهادی است؟ گفت: عمده افراد در عزاداری امام حسین (ع)، اهل مر...

تلاش هیئتی‌ها در ایام کرونا را با تصمیات غیرعقلانی در محرم خراب نکنید

 تلاش هیئتی‌ها در ایام کرونا را با تصمیات غیرعقلانی در محرم خراب نکنید
2020-08-15T13:41:24+04:30
مجالس امام حسین (ع) حتماً برگزار می‌شود؛ فقط تقاضایم از بچه هیئتی‌های دغدغه‌مند، این است که سلامت دستگاه سید‌الشهدا (ع) را حفظ کنند، طبیعی است که یک عده جاه...

پشت صحنه‌ "چهل‌تیکه" با مهران غفوریان| "ساعت خوش" ما را پودر کرد/ گاهی به دوستان درگذشته‌ام پیامک می‌دهم! + عکس

 پشت صحنه‌ "چهل‌تیکه" با مهران غفوریان| "ساعت خوش" ما را پودر کرد/ گاهی به دوستان درگذشته‌ام پیامک می‌دهم! + عکس
2020-08-15T13:41:24+04:30
"چهل‌تیکه" فصل جدیدش را از امشب شروع می‌کند؛ دوباره مهمانانش می‌آیند و از گذشته و نوستالژی‌هایشان می‌گویند. اولین زنگِ یادآوری خاطرات را مهران غفو...

آیا حمایت وزارت ارشاد از نشر باید همپای تورم پیش رود؟

 آیا حمایت وزارت ارشاد از نشر باید همپای تورم پیش رود؟
2020-08-15T13:41:24+04:30
چند روزی است طرح تابستانه کتاب به منظور حمایت از کتابفروشی‌ها و مخاطبان شروع شده است،‌ در این میان انتقاداتی نسبت به این نوع حمایت‌ها وجود داشته و دارد. اما...

سنگ‌اندازی پیش پای صادرات لوازم‌التحریر بومی/ اشتغال‌زایی نوشت‌‌افزار ایرانی اسلامی برای ۱۰ هزار نفر

 سنگ‌اندازی پیش پای صادرات لوازم‌التحریر بومی/ اشتغال‌زایی نوشت‌‌افزار ایرانی اسلامی برای ۱۰ هزار نفر
2020-08-15T13:41:24+04:30
در حالی که نوشت‌‌افزار ایرانی اسلامی در برخی از کشورهای منطقه خریدار دارد، دست تولیدکنندگان این حوزه برای صادرات بسته است. این در حالی است که فعالان این حوز...

چند پیشنهاد برای برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم/ "هرخانه یک حسینیه"

 چند پیشنهاد برای برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم/ "هرخانه یک حسینیه"
2020-08-15T12:21:32+04:30
کلامی‌زنجانی از شعرا و مادحین پیرغلام اهل‌بیت (ع) نیز در توضیح اهمیت "روضه‌های خانگی در شرایط فعلی گفته است: "وضعیت فعلی امتحان الهی است و شرایط س...

چگونه بر وحشت از مرگ غلبه کنیم؟/ نقد کتاب یالوم در چراغ مطالعه

چگونه بر وحشت از مرگ غلبه کنیم؟/ نقد کتاب یالوم در چراغ مطالعه
2020-08-15T12:01:21+04:30
مترجم کتاب «خیره به خورشید نگریستن»، اثر اروین یالوم در هشتمین قسمت از برنامه چراغ مطالعه از راهکارهای غلبه بر وحشت از مرگ می‌گوید.

نماهنگ| "وعدۀ صادق" روایتی از لطف خفیّه الهی در جنگ ۳۳روزه

 نماهنگ| "وعدۀ صادق" روایتی از لطف خفیّه الهی در جنگ ۳۳روزه
2020-08-15T12:08:04+04:30
نماهنگ «وعدۀ صادق» از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر انقلاب منتشر شد.

پول‌های کثیف تمام مناسبات سینما را به‌هم ریخت/ آنان که سرمایه‌های مشکوک را کمک‌کننده می‌دانستند امروز پاسخ دهند

 پول‌های کثیف تمام مناسبات سینما را به‌هم ریخت/ آنان که سرمایه‌های مشکوک را کمک‌کننده می‌دانستند امروز پاسخ دهند
2020-08-15T12:08:03+04:30
منیژه حکمت معتقد است که پول‌های کثیف در سینما ایران نه تنها معادلات اقتصادی آن را آشفته که جریان اصیل سینمای ایران را خانه‌نشین کرده و به بدنه آن ضربه جدی ز...

کنفرانس ائتلاف جهانی برای صلح و عدالت برگزار می‌شود

کنفرانس ائتلاف جهانی برای صلح و عدالت برگزار می‌شود
2020-08-15T11:34:42+04:30
مجمع جهانی صلح اسلامی کنفرانس ائتلاف جهانی برای صلح و عدالت را در فضای مجازی از ۲۷ تا ۳۰ شهریور ماه برگزار می کند.

ترجمه دیگری از خاطرات جان بولتون در ایران

 ترجمه دیگری از خاطرات جان بولتون در ایران
2020-08-15T11:41:24+04:30
نشر ثالث کتاب «اتاقی که در آن اتفاق افتاد»، خاطرات مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید را با ترجمه سعید کلاتی منتشر کرد.

سنت در بستر تجمل / روایت سرنا و تنبور از موسیقی غرب ایران

 سنت در بستر تجمل / روایت سرنا و تنبور از موسیقی غرب ایران
2020-08-15T11:41:24+04:30
«کنسرت آنلاین موسیقی نواحی» شب گذشته میزبان نغمه‌هایی از موسیقی لرستان و کرمانشاه بود.

مراسم دهه اول هیئت ریحانةالحسین(ع) در مجموعه "ارم" برگزار می‌شود

 مراسم دهه اول هیئت ریحانةالحسین(ع) در مجموعه "ارم" برگزار می‌شود
2020-08-15T11:01:23+04:30
مراسم دهه اول هیئت ریحانةالحسین (ع) در دهه اول محرم در مجموعه "ارم" واقع در غرب تهران برگزار می‌شود.

نماهنگ| "وعدۀ صادق" روایتی از لطف خفیّه الهی در جنگ ۳۳ روزه

 نماهنگ| "وعدۀ صادق" روایتی از لطف خفیّه الهی در جنگ ۳۳ روزه
2020-08-15T11:01:23+04:30
نماهنگ «وعدۀ صادق» از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر انقلاب منتشر شد.

شرایط ثبت نام مبلغان و گروه‌های تبلیغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی

شرایط ثبت نام مبلغان و گروه‌های تبلیغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی
2020-08-15T10:01:21+04:30
رئیس اداره جذب و ساماندهی مبلغان و گروه‌های تبلیغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی، شرایط ثبت نام مبلغان و گروه‌های تبلیغی در حوزه‌های تخصصی را تبیین کرد.

پنج نکته درباره سریال آقازاده/ حق طلبی با پراید ایراد دارد؟!

 پنج نکته درباره سریال آقازاده/ حق طلبی با پراید ایراد دارد؟!
2020-08-15T10:08:07+04:30
می‌گویند پراید حامد بدجوری توی ذوق می‌زند مگر در این زمانه کسی دیگر با پراید به دنبال جرم و احقاق حق می‌رود.

«تتسویا واتاری» در ۷۸ سالگی درگذشت

 «تتسویا واتاری» در ۷۸ سالگی درگذشت
2020-08-15T10:08:07+04:30
بازیگر ژاپنی فیلم‌ «جنگ‌هایی بدون افتخار و انسانیت» در ۱۰ آگوست فوت کرد.

استقرار بهداشت‌یار ثابت در محل ضبط سریال سلمان فارسی

 استقرار بهداشت‌یار ثابت در محل ضبط سریال سلمان فارسی
2020-08-15T10:08:07+04:30
با استقرار بهداشت‌یار ثابت و مقیم در تهران و شاهرود، برای عمده عوامل سریال "سلمان فارسی" پرونده پزشکی تشکیل شده و این افراد به‌صورت مستمر توسط پزش...

دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) در آستانه ماه محرم رونمایی شد+عکس

 دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) در آستانه ماه محرم رونمایی شد+عکس
2020-08-15T10:08:07+04:30
تازه‌ترین طرح دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) در آستانه فرارسیدن ماه محرم؛ موسم سوگواری بر سید و سالار شهیدان توسط خانه طراحان انقلاب اسلامی رونمایی شد.

پویش "روضه‌های خانگی" آغاز به کار کرد/ سنّتی که باید توسعه یابد

 پویش "روضه‌های خانگی" آغاز به کار کرد/ سنّتی که باید توسعه یابد
2020-08-15T10:08:07+04:30
دبیر کمیته محتوایی این پویش گفت که برگزاری روضه‌های خانگی منحصر به دوران بیماری کرونا نیست، بلکه دوران این بحران سبب شده بستر مناسب‌تری برای پرداختن به موضو...

سهم ۸۳ درصدی غیرتهرانی‌ها در فروش تابستانه‌کتاب

 سهم ۸۳ درصدی غیرتهرانی‌ها در فروش تابستانه‌کتاب
2020-08-15T09:54:52+04:30
رجبعلی سالاریان، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل موسسه خانه‌کتاب و ادبیات ایران گفت: ۸۳درصد از کل فروش طرح تابستانه کتاب ۹۹ متعلق به استان‌های غیر از تهرا...

جواد مقدم محرم امسال مراسم نمی‌گیرد

 جواد مقدم محرم امسال مراسم نمی‌گیرد
2020-08-15T09:41:24+04:30
هیئت بین‌الحرمین تهران در اطلاعیه اعلام کرد که مراسم عمومی در دهه اول محرم نخواهد داشت.

اوحدی: بیش از ۱۴۰ نفر در راه مبارزه با بیماری کرونا شهید شده‌اند/ ابلاغ آیین‌نامه شهدای سلامت با عنوان "در حکم شهید"

 اوحدی: بیش از ۱۴۰ نفر در راه مبارزه با بیماری کرونا شهید شده‌اند/ ابلاغ آیین‌نامه شهدای سلامت با عنوان "در حکم شهید"
2020-08-15T09:14:43+04:30
سعید اوحدی در برنامه تلویزیونی "دستخط" درباره چگونگی انتخاب به عنوان رئیس بنیاد شهید، مظلومیت خانواده شهدی مدافع حرم، آیین‌نامه شهدای سلامت و شهاد...

دستورالعمل آیت‌الله بهجت برای حل مشکل ازدواج

 دستورالعمل آیت‌الله بهجت برای حل مشکل ازدواج
2020-08-15T09:14:43+04:30
آیت‌الله بهجت در مواردی برای رفع موانع ازدواج، خواندن نماز حضرت جعفر به همراه دعای کتاب زادالمعاد را توصیه می‌فرمودند.

محرم امسال را با حفظ اصول بهداشتی پرشورتر برگزار کنیم

محرم امسال را با حفظ اصول بهداشتی پرشورتر برگزار کنیم
2020-08-14T17:41:27+04:30
مشهد ـ امام جمعه مشهد گفت: تجربه عید غدیر به ما نشان داد که با حفظ اصول بهداشتی و اجرای دستورالعمل‌ها، می‌توانیم یک محرم پرشورتر و پرهیجان‌تری نسبت به سال‌ها...

اقامه عزای سیدالشهدا(ع) همراه با حفظ اصول مبارزه با کرونا باشد

اقامه عزای سیدالشهدا(ع) همراه با حفظ اصول مبارزه با کرونا باشد
2020-08-14T17:28:08+04:30
کرج ـ نماینده ولی فقیه در استان البرز گفت: اقامه عزای سیدالشهدا و حفظ شعائر همراه با حفظ اصول مبارزه با کرونا باشد و همگان این مهم را مدنظر قرار دهند.

مراسم عزاداری محرم و صفر باید با رعایت اصول بهداشتی باشد

مراسم عزاداری محرم و صفر باید با رعایت اصول بهداشتی باشد
2020-08-14T16:48:07+04:30
اراک- امام جمعه اراک بر رعایت صد در صد اصول بهداشتی توسط هیات ها در برگزاری مراسم عزاداری ماه های محرم و صفر تاکید کرد.

دستور العمل‌های بهداشتی در عزاداری‌های محرم رعایت شود

دستور العمل‌های بهداشتی در عزاداری‌های محرم رعایت شود
2020-08-14T16:34:49+04:30
کرمانشاه- امام جمعه کرمانشاه گفت: ماه محرم نزدیک است و هیئت های مذهبی و مردم باید دستورالعمل های بهداشتی را در مراسم عزاداری رعایت کنند.

در عزاداری امسال نباید بهانه به دست معاندین و ضد انقلاب بدهیم

در عزاداری امسال نباید بهانه به دست معاندین و ضد انقلاب بدهیم
2020-08-14T16:08:08+04:30
مشگین شهر_حجت الاسلام نعمتی امام جمعه موقت مشگین شهر: با عدم رعایت فاصله اجتماعی و دیگر موارد ذکر شده بهداشتی نباید بهانه به دست معاندین برای تبلیغات مغرضان...