میرنیوز

توصیه‌های حاج‌آقا مجتبی‌تهرانی برای کیفیت استفاده از شب عرفه

 توصیه‌های حاج‌آقا مجتبی‌تهرانی برای کیفیت استفاده از شب عرفه 2020-07-29T13:42:23+04:30

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پنجشنبه 9 مرداد و 9 ذی‌الحجه مصادف با روز عرفه و شهادت حضرت مسلم‌بن‌عقیل علیه‌السلام است. به همین مناسبت و در آستانه شب و روز عرفه، مؤسسه مصباح‌الهدی دفتر حفظ و نشر آثار این عالم فقید توصیه‌هایی از ایشان را منتشر کرده که در ادامه می‌خوانید:

امشب را دریابید/ سه توصیه برای شب عرفه

می‌خواهم به دوستان چند سفارش کنم. امشب شب عرفه است. خدا بحث من را خوب پیش آورد و به اینجا رساند. من هیچ تدبیری نداشتم. تقدیر زیبایی بود. روایات را مطالعه کردم و دیدم امشب چند خصوصیت دارد. اول؛ در شب عرفه توبه مقبول است، یعنی آنهایی که از اشفاق کم دارند، امشب بیایند و استفاده کنند. بحث خصوصیت زمانی است. در روایت داریم که در شب عرفه دعا مستجاب است. روایت داریم کسانی که اشفاق می‌خواهند، از امشب استفاده کنند. کارهایی بود که جنبه‌های جمعی و سرنوشتی برای انسان داشت. عبادات در شب عرفه از نظر پاداش افزودگی دارد. چه افزودگی دارد؟ عبادت در شب عرفه معادل صد و هفتاد سال عبادت است. چه موقعیت خوبی است! امام ‫صادق(ع) فرمود: «مَنْ‏ لَمْ‏ یُغْفَرْ لَهُ‏ فِی‏ شَهْرِ رَمَضَانَ لَمْ یُغْفَرْ إِلَی قَابِلٍ إِلَّا أَنْ یَشْهَدَ عَرَفَةَ»؛ کسانی که از ماه رمضان عقب مانده بودند و در ماه رمضان نتوانستند کاری کنند و نتوانستند از مغفرت ماه مبارک رمضان بهره بگیرند، بهترین فرصتشان عرفه است. شب و روز عرفه از نظر فضیلت بهترین فرصت است.

مهم بودن دعا در حق دیگران در شب و روز عرفه

لذا می‌خواهم سفارش کنم نه تنها دعا برای خودتان بلکه برای غیر هم دعا کنید. هم در مورد روز عرفه و هم شب عرفه این مطلب را داریم که برای غیر دعا کنید. اگر برای غیر دعا کنید، خدا صد هزار برابر به شما عنایت می‌کند. هر دعایی که برای دیگری می‌کنید، صد هزار برابر به شما عنایت می‫ کند. یکی از اصحاب ائمه عبدالله بن جندب است. دوست او دید در عرفه هر چه دعا کرد، برای غیر دعا کرد. گفت آقا! روز تمام شد و آفتاب غروب کرد. برای خودت چیزی بخواه! گفت از مولایم موسی‫ بن‫ جعفر(ع) شنیدم که برای غیر دعا کردن صد هزار برابر بهتر از برای خود دعا کردن است. صد هزار برابر مقبول را رها نمی‌کنم تا یکی برای خودم بخواهم که معلوم نیست قبول شود.

از آداب امشب و فردا زیارت امام حسین(ع) است. روایات زیادی داریم. در یک روایت معروف امام صادق (ع) فرمود: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی یَتَجَلَّی‏ لِزُوَّارِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ قَبْلَ أَهْلِ عَرَفَاتٍ»؛ خدا روز عرفه قبل از آنکه به حاجیان تجلی کند، به زوار امام حسین (ع) تجلی می‌کند. «یَقْضِی حَوَائِجَهُمْ وَ یَغْفِرُ ذُنُوبَهُمْ وَ یُشَفِّعُهُمْ فِی مَسَائِلِهِمْ ثُمَّ یَأتِی بِأَهْلِ عَرَفَاتٍ فَیَفْعَلُ بِهِمْ ذَلِکَ»؛ حاجت‌هایشان را بر می‌آورد. گناهانشان را می‫ آمرزد و تقاضاهایشان را می‌پذیرد. بعد خدا سراغ اهل عرفات می‌‫رود.

می‌خواستم این روایت را عرض کنم که امام‫ صادق(ع) فرمود: «مَنْ‏ زَارَ الْحُسَیْنَ‏ بْنَ عَلِیٍ عَلَیهِ‌السَّلَامُ یَوْمَ عَرَفَةَ»؛ در روایت قبل لفظ قبر امام‌ حسین(ع) بود اما در این روایت می‫‌فرماید هر کس در روز عرفه امام‌حسین(ع) را زیارت کند. «مِنَ القَرِیبِ وَ مِنَ البَعِیدِ کَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ أَلْفَ أَلْفِ حِجَّةٍ»؛ خداوند برای او یک میلیون حج با امام‫زمان می‌نویسد. «وَ أَلْفَ أَلْفِ عُمْرَةٍ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ»؛ یک میلیون عمره با پیغمبر (صلی الله علیه وآله) می‌‌نویسد. «وَ عِتْقَ أَلْفِ أَلْفِ نَسَمَةٍ»؛ مثل این است که یک میلیون بنده در راه خدا آزاد کند. یک میلیون اسب از اموالش در راه خدا بدهد. «وَ سَمَّاهُ اللَّهُ عَبْدِیَ الصِّدِّیقُ»؛ خدا وقتی می‌خواهد صدایش بکند، می‫‌گوید ای بندۀ صدیق من! «آمِن بِوَعْدِی»؛ به وعده‌هایی که به تو دادم، ایمان بیاور.

روایتی از خود امام‌حسین(ع) بخوانم. حضرت این جمله را مکرر می‌فرمود: «مَثَلُ الإِحسَانِ مَثَلُ المَطَرِ»؛ مَثل احسان مثل باران است. «یُصِیبُ البِرَّ و الفَاجِرِ»؛ یعنی باران که می‌آید هم به خوب‌ها هم به بدها اصابت می‌کند. جهت این است که امام‌ حسین  باب واسعۀ رحمت حق است. امام حسین(ع) سریع الرضاست. به همین دلیل سفارش شده که در روز عرفه که روز دعاست، خودت را به کربلا متصل کنی. وقتی متصل شدی، باران رحمت و احسان حق می‌بارد و بِرّ و فاجر را می‌گیرد. اگر چه فاجرها بدند اما چون دوست و زائر امام‌حسین‌اند، باران رحمت حق بر آنها هم نازل می ‫شود، لذا از این موقعیت استفاده کنید.

من دو تا کلمه بیشتر نمی‌گویم. وقتی زیارت امام حسین را امشب و فردا می‌خوانید، فقط روی این جمله دقت کنید. «یَا لَیتَنِی کُنتُ مَعَکُم»؛ اهل عرفان یک حرف خوب دارند. اهل معرفت می‫‌گوید وقتی این جمله رو می‫‌گویی، خودت را در مکان اصحاب امام‌حسین قرار بده. «یَا لَیتَنِی کُنتُ مَعَکُم»؛ یعنی چه؟ یعنی ای کاش من با مسلم ‫بن‫ عقیل بودم. امشب به حسب نقل، شب وفات مسلم‫ بن‫ عقیل است. واقعاً این طور باشد که خودت را جای مسلم بگذار و این جمله را بگو.

مسلم چه خصوصیتی داشت؟ ایشان اولین صحابه‌ای است که در راه حسین(ع) به شهادت رسید. مسلم روز عرفه در دو موقعیت یاد امام‌حسین کرد. اولین زائر امام حسین در روز عرفه حضرت‫ مسلم است. یک جا موقعی بود که حضرت‫ مسلم را دستگیر کردند. محمد‫ بن‫ اشعث به اصطلاح خودش به حضرت‫ مسلم امان داد. حضرت‫ مسلم شروع کرد گریه کردن. محمد بن‫ اشعث گفت: من از تو بعید می‌دانستم برای چنین هدف بزرگی این طور خودت را کوچک کنی و گریه کنی. گفت نه، «لَا أَبکِی لِنَفسِی»؛ من برای خودم گریه نمی‌کنم. «أَبکِی لِلحُسَینِ»؛ من برای امام ‌حسین گریه می‌کنم. خودم فدای حسین! من به امام‌حسین نوشتم بیا. دست زن و بچه‌اش را گرفته و دارد می‌آید. من از تو یک تقاضا دارم. حضرت‫ مسلم از دشمن تقاضا می‌کند. یک نامه بنویس و دست یک امینی بده و برای امام حسین بفرست. بگو مسلم گفت: نیا. زن و بچه را نیاور. این یک مورد بود. مورد دوم موقعی بود که حضرت‫ مسلم را بالای دارالاماره بردند. قاتل ایستاده است. یک وقت دید حضرت‫ مسلم رو به سوی حجاز کرد: «السَّلَامُ عَلَیکَ یَا أَبَا عبدالله».

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

شهاب حسینی محبوب‌ترین بازیگر نقش شهدا شد

 شهاب حسینی محبوب‌ترین بازیگر نقش شهدا شد
2020-09-27T17:52:16+03:30
طی آخرین نظرخواهی از مخاطبان شهاب حسینی با بیشترین آرا به عنوان محبوب‌ترین بازیگر نقش شهدا در آثار ژانر دفاع مقدس انتخاب شد.

بزرگداشت شمس تبریزی و مولانا جلال الدین محمد بلخی برگزار می‌شود

بزرگداشت شمس تبریزی و مولانا جلال الدین محمد بلخی برگزار می‌شود
2020-09-27T16:38:57+03:30
انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نشست مجازی روز بزرگداشت شمس تبریزی و مولانا جلال الدین محمد بلخی را برگزار می‌کند.

عبد خدایی اندیشه‌های آیت‌الله طالقانی را بررسی می‌کند

عبد خدایی اندیشه‌های آیت‌الله طالقانی را بررسی می‌کند
2020-09-27T16:38:57+03:30
افکار و اندیشه‌های آیت‌الله سید محمود طالقانی توسط دبیرکل جمعیت فداییان اسلام در برنامه «مصیر» شبکه چهار سیما بررسی می‌شود.

صهیونیستها با ایجاد فتنه به دنبال منحرف کردن اذهان مسلمانان هستند

صهیونیستها با ایجاد فتنه به دنبال منحرف کردن اذهان مسلمانان هستند
2020-09-27T16:12:16+03:30
حجت الاسلام شهریاری گفت:صهیونیستها با ایجاد فتنه به دنبال منحرف کردن اذهان مسلمانان از مسائلی نظیر عادی سازی روابط و شهرک سازی غاصبانه رژیم صهیونیستی هستند.

چله عزت|روایت پدری شهید در قامت استخوان‌های خاک خورده

 چله عزت|روایت پدری شهید در قامت استخوان‌های خاک خورده
2020-09-27T15:38:58+03:30
دختر شهید قاسم کریمی می‌گوید: قامت او لباس یک رزمنده کلاه به سر بود که باعث شده بود هنوز بعد از سال‌ها اسکلتش استوار نگه داشته شود و پلاک آویزان به گردنش را...

جلسات بازجویی از افسران عراقی در ایران شنیدنی شد

 جلسات بازجویی از افسران عراقی در ایران شنیدنی شد
2020-09-27T15:25:42+03:30
کتاب صوتی «پوتین قرمزها» همزمان با گرامیداشت هفته دفاع مقدس منتشر شد. این اثر به سراغ خاطرات یکی از بازجوهای ایرانی در هشت سال جنگ تحمیلی رفته است.

نگاهی به پشت جبهه‎های درگیری در دفاع مقدس

 نگاهی به پشت جبهه‎های درگیری در دفاع مقدس
2020-09-27T15:25:42+03:30
نقش پشت جبهه بسیار مهم و اساسی بود و در این میان در جنگ میان ارتش بعث و جمهوری اسلامی ایران بر خلاف آنچه تصورات جهانی انتظار داشت، آن طرفی پیروز بود که مقاو...

«پرچمدار کوچک من» چاپ پنجمی شد/ مادرانه‌ای برای تربیت حسینی کودکان

 «پرچمدار کوچک من» چاپ پنجمی شد/ مادرانه‌ای برای تربیت حسینی کودکان
2020-09-27T15:25:42+03:30
با استقبال مخاطبان، ویرایش جدید کتاب «پرچمدار کوچک من»؛ تجربه‌های خلاقانه مادران در تربیت حسینی کودکان توسط انتشارات راه یار تجدید چاپ شد.

کاغذ تحریر بندی ۴۴۰ هزار تومان/ احتکار کاغذ در انبار تاجران به امید گرانی بیشتر

 کاغذ تحریر بندی ۴۴۰ هزار تومان/ احتکار کاغذ در انبار تاجران به امید گرانی بیشتر
2020-09-27T15:25:42+03:30
قیمت کاغذ تحریر در بازار آزاد به بندی ۴۴۰ هزار تومان رسید‌؛ این در حالی است که بسیاری از تجار کاغذ‌های خود را در انبارها به امید گرانی بیشتر احتکار کرده‌اند.

طرح «احسان قرآن» اجرا می شود

طرح «احسان قرآن» اجرا می شود
2020-09-27T13:45:36+03:30
سعادتی از اجرا شدن طرح «احسان قرآن»که شامل برگزاری محفل انس با قرآن و همچنین ختم قرآن (حزب خوانی) می‌شود خبر داد.

استقرار کانون‌های سلامت در کشور عراق برای زائران اربعین

استقرار کانون‌های سلامت در کشور عراق برای زائران اربعین
2020-09-27T13:32:16+03:30
حجت الاسلام ارزانی گفت: برخی از مواکب الاتحاد اعلام آمادگی کرده اند که در صورت صدور مجوز، در قالب کانون های سلامت در عراق مستقر شده و به زائران عراقی خدمات ب...

روایت خاطرات یک جانباز آزاده ارمنی از دوران دفاع مقدس

روایت خاطرات یک جانباز آزاده ارمنی از دوران دفاع مقدس
2020-09-27T13:05:36+03:30
ایواز خداوردیان، از اقلیت‌های مذهبی (ارمنی) و جانباز آزاده دوران دفاع مقدس در یک گفتگو خاطرات دوران دفاع مقدس خود را روایت کرد.

نامه حجت الاسلام قرائتی به قالیباف برای بررسی دو موضوع فرهنگی

نامه حجت الاسلام قرائتی به قالیباف برای بررسی دو موضوع فرهنگی
2020-09-27T12:25:36+03:30
حجت الاسلام قرائتی طی نامه ای به رئیس مجلس شورای اسلامی، خواستار بررسی دو موضوع فرهنگی و بررسی تخصیص بودجه در کمیسیون تلفیق آذرماه شد.

تصویر دفاع مقدس| علی اکبرهای امام(ره) پراکنده شده در دشت مین

 تصویر دفاع مقدس| علی اکبرهای امام(ره) پراکنده شده در دشت مین
2020-09-27T12:32:17+03:30
در هشت سال دفاع مقدس جوانان این مرز و بوم با ندای «لبیک یا حسین» خود را بر روی مین‌ها می‌انداختند و جسم خود را محل عبور سایر رزمندگان قرار می‌دادند.

روایت عروج یار حاج قاسم سلیمانی

 روایت عروج یار حاج قاسم سلیمانی
2020-09-27T12:19:03+03:30
بعد از گذشت ۹ ماه از شهادت حاج قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و شهادت چند تن از یارانش، هیکی دیگر از یاران سردار که از یادگاران جنگ بود، به قافله شهدا پیوست.

تصویر دفاع مقدس| علی اکبرهای امام(ره)، پراکنده شده در دشت مین

 تصویر دفاع مقدس| علی اکبرهای امام(ره)، پراکنده شده در دشت مین
2020-09-27T12:19:03+03:30
در هشت سال دفاع مقدس جوانان این مرز و بوم با ندای «لبیک یا حسین» خود را بر روی مین‌ها می‌انداختند و جسم خود را محل عبور سایر رزمندگان قرار می‌دادند.

آغاز «نهضت خاطره‌گویی» با تأکید رهبر انقلاب/ خاطرات ۱۰۰ فرمانده جنگ تدوین می‌شود

 آغاز «نهضت خاطره‌گویی» با تأکید رهبر انقلاب/ خاطرات ۱۰۰ فرمانده جنگ تدوین می‌شود
2020-09-27T12:19:03+03:30
نخستین جلد از مجموعه «فرماندهان نبرد» زیر نظر سرلشکر پاسدار سیدیحیی رحیم صفوی و به قلم ساسان ناطق همزمان با گرامیداشت هفته دفاع مقدس منتشر شد.

آهنگ‌های ماندگار دفاع مقدس|تصنیفی که تاریخ مصرف ندارد / "کاروان شهید" به روایت ناظری و لطفی

 آهنگ‌های ماندگار دفاع مقدس|تصنیفی که تاریخ مصرف ندارد / "کاروان شهید" به روایت ناظری و لطفی
2020-09-27T12:19:03+03:30
سجاد پورقناد معتقد است که تصنیف «کاروان شهید» اثری است مناسبتی که به دلایل مختلف برای همیشه در تاریخ موسیقی ایران ماندگار شده است.

بزرگداشت شهید حشمت اله ظهرابی در ویژه برنامه چهل چراغ

بزرگداشت شهید حشمت اله ظهرابی در ویژه برنامه چهل چراغ
2020-09-27T11:18:56+03:30
به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس از مقام شهید جاویدالاثر حشمت اله ظهرابی در برنامه چهل چراغ در مزار شهدای گمنام حسینیه فاطمیون تهران از سوی فرهنگسرای سرو تج...

علیرضا افخمی با سریال ماورایی به تلویزیون برگشت

 علیرضا افخمی با سریال ماورایی به تلویزیون برگشت
2020-09-27T10:59:07+03:30
کارگردان "او یک فرشته بود" در حال نگارش فیلمنامه ماورایی برای ساخت سریال تلویزیونی برای رمضان ۱۴۰۰ است که اگر مراحل توافق و قرارداد نهایی به درستی...

با کاروان حسینی تا اربعین| مدینه در سوگ حسین(ع)

 با کاروان حسینی تا اربعین| مدینه در سوگ حسین(ع)
2020-09-27T10:59:07+03:30
سکوت شهر به عزای حسین شکسته و مدینه به سوگ نشسته بود، در عزای خامس آل‏ کساء، مدینه غرق در اشک و ماتم بود، ام‌‏سلمه با تربت به خون نشسته‏ حسین، از شهر گذر کر...

جدیدترین استفتاء رهبر انقلاب درباره برگزاری "مسابقات اینترنتی"

 جدیدترین استفتاء رهبر انقلاب درباره برگزاری "مسابقات اینترنتی"
2020-09-27T10:59:07+03:30
رهبر معظّم انقلاب به استفتائی دربارۀ برگزاری مسابقات اینترنتی پاسخ فرمودند.

گریم نقش شهید باکری رونمایی شد + اولین عکس

 گریم نقش شهید باکری رونمایی شد + اولین عکس
2020-09-27T10:59:07+03:30
همزمان با رونمایی از گریم نقش شهید باکری، تصویربرداری سریال تلویزیونی "شهیدان باکری" و لشکر ۳۱ عاشورا رسماً آغاز شد.

مختاری: نان سیدجواد ذاکر را می‌خورند و وارونه روایتش می‌کنند/ ماجرای بدگویی‌ها از سید پیش حاج‌منصور

 مختاری: نان سیدجواد ذاکر را می‌خورند و وارونه روایتش می‌کنند/ ماجرای بدگویی‌ها از سید پیش حاج‌منصور
2020-09-27T10:45:37+03:30
سید جواد ذاکر عاشقی بود که غرق در معشوقش یعنی امام حسین بود اما حضرت آقا (مقام معظم رهبری) را هم دوست داشت. خیلی‌ها امروز نانشان را به نام سیدجواد می‌خورند ...

دلایل «جنگ ایران و عراق»| از شکست آمریکا در «واقعه طبس» تا چراغ سبز به «صدام» برای حمله سراسری

 دلایل «جنگ ایران و عراق»| از شکست آمریکا در «واقعه طبس» تا چراغ سبز به «صدام» برای حمله سراسری
2020-09-27T10:32:18+03:30
پژوهشگر دفاع مقدس گفت: ملاقات‌هایی میان مسئولان آمریکایی و عراقی در مرز اردن قبل از وقوع جنگ اتفاق افتاده که بیانگر اطلاع آنها از این حمله بوده است.

وصیت‌نامه قابل تأمل یک شهید/ «سعی‌اش این بود، چون علی باشد»

 وصیت‌نامه قابل تأمل یک شهید/ «سعی‌اش این بود، چون علی باشد»
2020-09-27T10:05:46+03:30
عبدالرحیم سعیدی‌راد تازه‌ترین سروده خود را همزمان با گرامیداشت هفته دفاع مقدس به شهیدی تقدیم کرد که وصیت کرده بود تا بر سر مزارش بنویسند: پر کاهی تقدیم به آ...

شیخ‌رضائی: جامعه طراحان گرافیک نسبت به دفاع مقدس بی‌توجه بوده‌ است/ ۴ چالش مهم هنر دفاع مقدس

 شیخ‌رضائی: جامعه طراحان گرافیک نسبت به دفاع مقدس بی‌توجه بوده‌ است/ ۴ چالش مهم هنر دفاع مقدس
2020-09-27T10:05:46+03:30
صابر شیخ‌رضائی هنرمند گرافیست عرصه هنرهای تجسمی می‌گوید که جامعه طراحان گرافیک ایرانی و انجمن‌های تخصصی مرتبط به این رشته به هنر دفاع مقدس بی‌توجه بوده‌اند.

بهروز بقایی: هنوز از کرونا می‌ترسم/ تلویزیون به خانه‌تکانی جدی نیاز دارد

 بهروز بقایی: هنوز از کرونا می‌ترسم/ تلویزیون به خانه‌تکانی جدی نیاز دارد
2020-09-27T09:52:18+03:30
بازیگر و کارگردان شناخته شده که مدتی پیش گرفتارِ بیماری کرونا شد اعتقاد دارد کسی که مبتلا نشده نمی‌داند،‌ کرونا چه بیماری سختی است و واقعاً این ویروسِ سخت د...

چله عزت| آموزش رنگ متالیک با گِل، برای بهشتی شدن رزمندگان

 چله عزت| آموزش رنگ متالیک با گِل، برای بهشتی شدن رزمندگان
2020-09-27T09:52:18+03:30
برادرا چیه؟ چرا شرم می‌کنید؟ خجالت نداره... گِل ریختن روی سر، با اینکه می‌گن خاک بر سرت خیلی تفاوت داره، این کجا و اون کجا؟ اولی مال بهشتی‌هاست، دومی مال جه...

آشنایی با رویکرد فکری و فرهنگی سلمان فارسی/ چرا پیغمبر اسلام(ص) سلمان را از اهل‌بیت خود دانست؟

 آشنایی با رویکرد فکری و فرهنگی سلمان فارسی/ چرا پیغمبر اسلام(ص) سلمان را از اهل‌بیت خود دانست؟
2020-09-27T09:52:18+03:30
در فرهنگ مسلمانان همواره سلمان مظهر زهد، عدالت، عقلانیت و تواضع بوده و نمادهای مفاهیم را در آثار ادبی گذشته می‌توان نشان داد.