میرنیوز

عوامل معنوی چقدر در رشد اقتصادی اثرگذار است؟/درس بزرگی که امام حسین در دعای عرفه به ما آموخت

 عوامل معنوی چقدر در رشد اقتصادی اثرگذار است؟/درس بزرگی که امام حسین در دعای عرفه به ما آموخت 2020-07-29T11:28:56+04:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، پنجشنبه 9 مرداد و 9 ذی‌الحجه مصادف با روز عرفه و شهادت حضرت مسلم‌بن‌عقیل علیه‌السلام است. به همین مناسبت گفت‌وگویی را با حجت‌الاسلام علی‌اصغر هاشم‌پور استاد حوزه علمیه و دانش‌آموخته دکتری اقتصاد ترتیب دادیم تا با وی دربارۀ جایگاه روز عرفه، ویژگی‌های دعای عرفه امام حسین علیه‌السلام و همچنین میزان تأثیرگذاری عوامل معنوی در ابعاد مادی و اقتصادی زندگی صحبت کنیم.

* در آستانه روز عرفه قرار داریم، به نظر شما مهم‌ترین مشخصه این روز چیست؟

روز عرفه یکی از روزهای مهم در تقویم مناسبت‌های مذهبی شیعیان است. عرفه از ماده «عرف» به معنی معرفت و شناخت است. برخی گفته‌اند که دلیل نامگذاری عرفه به این نام آن است که جبرائیل هنگامی که مناسک را به حضرت ابراهیم علیه‌السلام می‌آموخت، چون به عرفه رسید به او گفت «عرفتَ؟» و او پاسخ داد: آری، لذا به این نام خوانده شد. به همین مناسبت می‌توان یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های عرفه را سعی در ارتقای معرفت و شناخت نسبت به دین و خداوند قلمداد کرد اما از طرفی با توجه به اینکه در این روز حاجیان به عرفات رفته و در آنجا به دعا و نیایش می‌پردازند، به نظر می‌رسد مهم‌ترین مشخصه این روز هم همین مقوله دعاست.

امام حسین علیه‌السلام نیز روز عرفه را به دعا اختصاص دادند. اهمیت دعا و نیایش و به تعبیری باور به اینکه تمام مناسبات دنیا و آنچه در آن اتفاق می‌افتد، تحت تدبیر و مدیریت قدرتی لایزال است، تا بدانجاست که همه شئون زندگی ما را در بر می‌گیرد. برخی شاید گمان کنند دعا فقط به بُعد معنوی زندگی ما مربوط می‌شود اما واقعیت آن است که ابعاد مادی زندگی ما نیز در کنار اسباب و عوامل مادی به طور جدی تحت تأثیر عوامل معنوی از جمله دعا و مناجات است.

* اشاره کردید که امام حسین علیه‌السلام روز عرفه را به دعا اختصاص دادند. دربارۀ دعای عرفه امام حسین و ویژگی‌های آن توضیح دهید.

دعای عرفه امام حسین دعایی پرمغز، پرمضمون و عاشقانه است. در واقع بُعد معنوی و عرفانی سیدالشهدا علیه‌السلام در دعای عرفه به خوبی نمایان است. دعای روز عرفه امام حسین علیه‌السلام، نشان دهنده روحیه شیدایی و عشق و شوری است که پیروان اهل‌بیت علیهم‌السلام باید در ایام ذی‌الحجه داشته باشند. این دعا سرشار از معارف الهی است. یکی از نکته‌های برجسته و مهم در این دعا، اشاره به نعمت‌های بی‌شمار خداوند است و اینکه با وجود عجز انسان از شکرگزاری نعمت‌های خداوند، انسان مؤمن باید همواره نعمت‌های الهی را مورد توجه قرار داده و به تعبیری نعمت‌های خداوند را ببیند و تلاش خود را در شکر این نعمات به کار بندد.

دیدن نعمت‌ها یعنی نگاه به نیمه پر لیوان زندگی در شرایطی که سختی‌ها و تنگناهای بسیاری ما را احاطه کرده است. توجه به داشته‌ها، انگیزه و عزم انسان را در رسیدن به نداشته‌ها و عبور از مشکلات تقویت می‌کند. شکرگزاری نیز بستری برای استفاده بهتر و بهینه از امکانات و نعمت‌های موجود و ایجاد ظرفیت و توان برخورداری از نعمت‌ها و برکات بیشتر در جامعه است. انسان شکرگزار از نعمات الهی بهترین استفاده را می‌کند. به تعبیر علم اقتصاد، با وجود روحیه شکرگزاری، نیرو و توان کار در جامعه در اوج بهره‌وری قرار می‌گیرد؛ چراکه از لوازم شکرگزاری استفاده درست و کامل از داشته‌هاست. وجود چنین روحیه و باوری که از مجرای نورانی دعا مانند دعای عرفه به جامعه تزریق می‌شود، راه خروج از بن‌بست‌هایی است که به ظاهر ما را در خود اسیر کرده‌اند.

* به نظر شما عوامل معنوی تا چه حد می‌توانند ابعاد مادی و اقتصادی زندگی ما را تحت تأثیر قرار دهند؟ آیا اساساً چنین تأثیری وجود دارد و در صورت وجود، آیا این تأثیر مثبت است یا منفی؟

این یک باور اساسی و مستند به قرآن و فرهنگ روایی غنی ماست که عوامل تأثیرگذار در جهان، محدود به عوامل مادی نمی‌شوند بلکه عوامل معنوی نیز در کنار عوامل مادی از اهمیت و اثرگذاری ویژه‌ای برخوردارند. اگر تأثیر عوامل معنوی مانند دعا و شکرگزاری را بیشتر از عوامل مادی ندانیم، دست کم در ردیف این عوامل بر زندگی مادی و اقتصادی ما اثر می‌گذارند. دلیل شکست‌های مکرر کسانی که با نگاه صرفاً مادی به جنگ معضلات و مشکلات اقتصادی می‌روند این است که از عوامل معنوی به طور کامل غفلت می‌کنند و جایگاهی برای آنها در تحلیل، کارشناسی و برنامه‌ریزی قائل نیستند؛ به همین دلیل در بسیاری از مواقع با شکست مواجه می‌شوند.

به عنوان نمونه تا پیش از بحران 2008 آمریکا، اقتصاددانان غربی با تکیه بر دئیسم و امانیسم، انسان اقتصادی را به گونه‌ای تعریف می‌کردند که تنها با انگیزه‌های مادی و نفع شخصی اقدام به فعالیت اقتصادی می‌کند؛ اما پس از بحران 2008 و بررسی و تحلیل رفتار مردم، به این نتیجه رسیدند که فراتر از انگیزه‌های مادی صرف، انگیزه‌های معنوی و غیرمادی (اعم از مثبت و منفی) در رفتارهای اقتصادی مردم تأثیر گذاشته و موجب بروز رفتارهایی غیرمنطبق با رفتار مورد انتظار از یک انسان اقتصادی صرفاً مادی شده است. این نتایج مبنایی برای شکل‌گیری اقتصادهای رفتاری در میان مکاتب اقتصادی غربی شد. نکته جالب‌تر این است که به موازات این تجربه، طرح موندراگون در اسپانیا که طرحی مبتنی بر ارزش‌های مسیحیت و نظام مالی و بانکداری متناسب با این ارزش‌ها بود، از بحران 2008 متأثر نشدند و دلیل آن هم اصالت دادن به عوامل معنوی – البته مبتنی بر ارزش‌های مسیحیت – در فعالیت‌های کلان اقتصادی، و روابط کارگر و مالک، و همچنین نظام مالی و بانکداری است. این تجربیات که در بستری از نظام اقتصادی سرمایه‌داری سر بر آورده‌اند، شاهدی بر تأثیرگذاری عمیق عوامل معنوی و فرامادی در مناسبات مادی و اقتصادی‌اند.

دربارۀ بخش دوم سؤال که آیا این تأثیر با فرض وجود، لزوماً مثبت است یا ممکن است منفی هم باشد، عرض کنم که در نگاه اول به مفاهیم و ارزش‌های دینی، این مفاهیم در ارتباط با رشد و پیشرفت اقتصادی به دو دسته تقسیم می‌شوند: دسته اول مفاهیم سازگار با پیشرفت اقتصادی‌اند، مفاهیمی مانند اهتمام به علم، تفکر و تعقل در اسلام، تأکید بر کار و کوشش و عبادت بودن کار، سفارش به نظم و انضباط و... دسته دوم مفاهیم به ظاهر ناسازگار با پیشرفت اقتصادی‌اند مانند نکوهش دنیاطلبی، اعتقاد و رضایت به قضا و قدر، ترغیب به زهد و قناعت، و توکل و رزق مقسوم، و... تأثیر مثبت دسته نخست نیاز به توضیح ندارد اما در خصوص دسته دوم باید بدانیم که این تعارض و ناسازگاری و به تعبیر شما تأثیر منفی، یک تعارض بدوی و در واقع یک سوء تفاهم است! از حوصله این گفت‌وگو خارج است که به تفصیل از نحوه تأثیرگذاری مثبت این عوامل به ظاهر ناسازگار، بر پیشرفت اقتصادی سخن بگویم اما به عنوان مثال نکوهش دنیاطلبی در آیات و روایت ما به معنی مذموم بودن دل بستن و رضایت دادن به امور مادی دنیوی و غفلت کردن از آخرت و خداوند است. در واقع آنچه نکوهش شده این است که دنیا منتهای آرزوی انسان قرار گیرد؛ انسان مؤمن باید همت و عزم خویش را به افقی فراتر از دنیا متوجه سازد و دنیا را به عنوان ابزار مؤثر و قدرتمندی برای رسیدن به سعادت ابدی تلقی کند. بدیهی است چنین نگرشی نه تنها باعث سکون و رخوت در زمینه پیشرفت اقتصادی نمی‌شود بلکه با ارتقا بخشیدن به افق نگاه انسان موجب جدیت و تلاش بیشتر او در زمینه اقتصادی و بهره‌برداری مثبت از دنیا و امکانات آن می‌شود.

* این، نکته ارزشمندی بود که از محتوای دعای عرفه به دست آوردیم. به نظر شما از این دعای ارزشمند و غنی، چه درسی می‌توانیم بگیریم؟

البته این دعا بسیار غنی‌تر و عمیق‌تر از آن است که در چنین گفت‌وگوی کوتاهی بتوان دربارۀ آن سخن گفت و حق مطلب را ادا کرد؛ اما به عنوان خوشه دیگری از این خرمن پربهای معارف دینی عرض می‌کنم که وقتی به مضامین این دعا نگاه می‌کنیم، اولین شکرگزاری امام حسین علیه‌السلام به نعمت زندگی در دولت حق اختصاص دارد. در واقع مهم‌ترین نعمتی که سیدالشهداء در دعای عرفه شکر آن را به جا می‌آورد، نعمت دولت ایمان است. این بیان حضرت، پیام بسیار مهمی برای ما دارد و آن اینکه برخورداری از دولت حق، نعمت بزرگ و ارزشمندی است که همیشه باید شکر آن را به جا آورد. این نعمتی است که جامعه امروز ما از آن بهره‌مند است؛ نظامی که در رأس آن یک رهبر عالم، شجاع و متقی قرار دارد و قانون اساسی آن بر مبنای فقه اهل‌بیت علیهم‌السلام تدوین شده است و در بدنه حاکمیتی آن، بسیارند مسئولانی که متقی، مردمدار و اهل تلاش و جهاد و خدمت‌اند.

مشکلات عدیده اقتصادی که برخی به دلیل فشار دشمنان، و برخی به دلیل سوء عملکرد و سوء مدیریت برخی از مدیران دولتی به وجود آمده‌اند، نباید ما از اصل این نعمت بزرگ و شکرگزاری در قبال آن غافل کند. سیدالشهدا به ما یاد می‌دهند که قدردان نعمت دولت حق باشیم و این قدردانی تنها در مقام گفتار نیست.از مهم‌ترین جنبه‌های شکرگزاری نعمات خداوند، نگهداری و صیانت در مقام عمل است. بدیهی است که از مهم‌ترین جلوه‌های صیانت از دولت حق در زمان ما، بصیرت داشتن و دقت و تقوا به خرج دادن در انتخاب مسئولانی است که بناست با آراء آحاد جامعه اسلامی، مدال خدمت به مردم را به سینه زده و در این مسیر مجدانه و مجاهدانه تلاش کنند.

* چرا نعمت زندگی در دولت حق اینقدر مهم است؟

اهمیت حکومت حق در این است که تحت لوای آن، نیل به سعادت دنیا و آخرت برای انسان تسهیل می‌شود. در واقع در جامعه تحت حاکمیت و مدیریت اسلام، همه امکانات و مناسبات برای رشد، معنویت و عدالت برنامه‌ریزی و به کار گرفته می‌شوند. به تعبیر رهبر معظم انقلاب «محیط انقلابی و جامعه انقلابی و حکومت انقلابی و جوّ انقلابی در تنفس انسان هم اثر می گذارد.» (1) فرزندان جامعه‌ای که تحت مدیریت دولت حق است، برای زندگی عزتمندانه و ساختن جامعه‌ای مترقی و متکامل در همه شئون مادی و معنوی، در محیط خانواده، مدارس محل تحصیل، مساجد، هیئت‌ها و تمامی تشکل‌های فرهنگی و مذهبی، تربیت شده و آموزش می‌‌بینند. بدیهی است این بستر ارزشمند و سهل در دولت باطل که نقطه مقابل یکتاپرستی، عدالت‌ورزی و معنویت است، وجود ندارد. برخورداری از چنین نعمت ارزشمندی، شایسته شکرگزاری و دغدغه و تلاش جانانه برای صیانت و حفظ آن از دشمنان و نااهلان است.

انتهای پیام/

1ـ 23/2/1361 در دیدار دانش‌آموزان مدارس چالوس.

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.

«کتاب قانون» هر شب پخش می‌شود

 «کتاب قانون» هر شب پخش می‌شود
2024-02-26T06:01:04+03:30
تهیه‌کننده «کتاب قانون» با اشاره به اهمیت تولید برنامه‌های سیاسی در قالب‌های متنوع برنامه‌سازی، گفت: با استقبال مخاطبان و در آستانه برگزاری انتخاب...

بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد

 بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد
2024-02-26T06:01:03+03:30
«بچه رویان» عنوان دیوارنگاره‌ای است که در میدان جهاد و برای درمان نازایی رونمایی شد.

مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان

 مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان
2024-02-26T06:01:03+03:30
نیمه شعبان یکی از مهمترین روزهای سالم محسوب می‌شود و از نظر فضیلت در کنار شب قدر قرار گرفته است. اهل بیت(ع) این شب را از مقدمات شب قدر در تقدیر امور و تقسیم...

امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی

 امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی
2024-02-26T06:01:03+03:30
یکی از نشانه‌های نفاق آن است که فرد یا افرادی عهد خدا را نقض و اتصال خود با اهل بیت علیهم السلام را قطع کند؛ در این صورت زمینۀ افتادن آنها در ورطۀ فسادآفرین...

عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان

 عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان
2024-02-26T06:01:02+03:30
شبکه‌های تلویزیونی چند فیلم جدید و قدیمی را برای شب نیمه شعبان درنظر گرفته که شاید برای حوزه کودک پخش «پیشونی سفید» از جذابیت بالایی برخوردار باشد.

چگونه امام زمان(ع) پس از قرن‌ها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟

 چگونه امام زمان(ع) پس از قرن‌ها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟
2024-02-26T06:01:02+03:30
یکی از پرسش‌های مهم که سال‌ها ذهن انسان‌ها را به خود مشغول کرده، این است که چگونه امام زمان(ع) پس از قرن‌ها در دوران ظهور خود، انتقام خون امام حسین(ع) و شهد...

چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد

 چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد
2024-02-26T06:01:02+03:30
قطعه «چشم به راه» نخستین اثر صدران مایلی است که با موضوع انتظار تولید و منتشر شد.

مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابی‌گری سیاسی باشد

 مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابی‌گری سیاسی باشد
2024-02-26T06:01:01+03:30
زنانی باید به مجلس ورود کنند که فهم درستی از حوزه زن و خانواده داشته باشند و ریل قانون گذاری را از مجرای تخصصی حرکت دهند. مجلس نباید جایی برای افرادی باشد ک...

روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند

 روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند
2024-02-26T06:01:01+03:30
کنسرت شب گذشته گروه دارکوب درحالی برگزار شد که سه خواننده روی صحنه داشت و حضور روزبه بمانی و علیرضا عصار مخاطبان را غافلگیر کرد.

زودبرگرد بابای مهربون دنیا

 زودبرگرد بابای مهربون دنیا
2024-02-26T06:01:00+03:30
نماهنگ «زودبرگرد» به مناسبت نیمه شعبان در خبرگزاری تسنیم تولید و منتشر شده است.

پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی

 پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی
2024-02-26T06:00:59+03:30
حجت الاسلام مهدی طائب طی سخنانی دربارۀ جمله تاریخی امام خمینی مبنی بر حرمت عدم شرکت در انتخابات استدلالی ارائه کرد.

یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقش‌های مکمل بود

 یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقش‌های مکمل بود
2024-02-26T06:00:58+03:30
پرویز ربیعی از پیشکسوتان عرصه دوبله روز گذشته در منزل خود بر اثر ایست قلبی در سن ۸۴ سالگی درگذشت؛ صدای ماندگاری که هیچ وقت مخاطبان آن را فراموش نخواهند کرد.

شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت به‌سوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم

 شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت به‌سوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم
2024-02-26T06:00:58+03:30
شفیعی سروستانی می‌گوید: ذکر نام امام و بزرگداشت امام، امری در مسیر زمینه سازی ظهور به شمار می‌آید؛ ما دانسته و یا نادانسته واقعۀ ظهور را عقب می‌اندازیم. هیچ...

زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان

 زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان
2024-02-23T16:28:03+03:30
همسر زنده یاد پردیس افکاری خبر داد که روز دوشنبه هفتم اسفندماه مراسم تشییع پیکر وی به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار می‌شود.

غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد

 غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد
2024-02-23T13:41:23+03:30
غلامرضا صنعتگر خواننده پاپ جدیدترین قطعه موسیقی خود را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد.

عکس‌های جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصل‌های جدید

 عکس‌های جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصل‌های جدید
2024-02-23T13:27:43+03:30
پیمان جبلی در بازدید از پشت‌صحنه فصل پنجم سریال «نون خ»، به تولید فصل جدید این مجموعه در شرایط بسیار خاص و ویژه‌ اشاره کرد و گفت: امیدواریم مخاطبا...

صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا

 صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا
2024-02-23T11:41:01+03:30
فرازی از صلواتش شعبانیه گویای آن است که پیامبر صلی الله علیه و آله واسطۀ شفاعت امت و نیز راهی به‌سوی خداست.

شهرک غزالی میزبان کدام پروژه‌ها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»

 شهرک غزالی میزبان کدام پروژه‌ها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»
2024-02-23T11:41:00+03:30
مهدی میرچی مدیر شهرک سینمایی و تلویزیونی غزالی از ساخت مجموعه‌ها و فیلم‌هایی گفت که ما را با خودش به دهه شصت، ۷۰۰ سال پیش و داستان فریبرز باغ‌بیشه و حتی چند...

مهدویت و آخرالزمان یکی از جذاب‌ترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست

 مهدویت و آخرالزمان یکی از جذاب‌ترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست
2024-02-23T11:01:13+03:30
اثری که دائم در حال سیاه نمایی و گله و گذاری است نمی‌تواند مخاطب را تا پایان همراه خودش نگه دارد و موجب دلسردی جامعه می‌شود. اصلی‌ترین معیار در واقعه ظهور ا...

ویژگی‎های نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شده‌اند

 ویژگی‎های نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شده‌اند
2024-02-23T10:34:29+03:30
«عزیزم مهدی» تازه‌ترین پویشی است که توسط مرکز آوای انقلاب اسلامی (مأوا) پایه ریزی و در جمکران برگزار شد.

پردیس افکاری درگذشت

 پردیس افکاری درگذشت
2024-02-23T09:14:29+03:30
پردیس افکاری، بازیگر، عصر امروز، پنجشنبه ۳ اسفند ماه بر اثر بیماری از دنیا رفت.

«دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر

 «دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر
2024-02-23T09:14:26+03:30
کتاب دیپلماسی فرهنگی نوشته هادی حق‌پرست از سوی اندیشکده روابط بین‌الملل منتشر و روانه بازار نشر شد.

استفتاء از امام خامنه‌ای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟

 استفتاء از امام خامنه‌ای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟
2024-02-23T09:14:26+03:30
رهبر معظم انقلاب به استفتاء درباره «تخریب نامزدهای انتخاباتی» پاسخ گفتند.

تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات

 تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات
2024-02-23T09:14:25+03:30
امام زمان (عج) برای یک امر سیاسی می‌آیند، برای «لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّه‏» (توبه؛ ۳۳) این یک امر سیاسی است، برای حکومت می‌آیند، برای این...

سیمای امام زمان در سورۀ بقره

 سیمای امام زمان در سورۀ بقره
2024-02-23T09:14:25+03:30
وقتی از زاویه نگاه مهدویت سراغ سوره های قرآن می رویم، مشاهده می کنیم آنچه که ما به اسم تفسیر تاکنون خوانده بودیم، برداشتی ذوقی از قرآن بود.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)