میرنیوز

برجسته کردن زبان عقل و فطرت در معرفی دین مهم است

برجسته کردن زبان عقل و فطرت در معرفی دین مهم است 2020-07-19T08:37:05+04:30

به گزارش خبرگزاری مهر، اولین نشست هم اندیشی «شیوه های بین المللی تبلیغ در عرصه رسانه» با حضور کارشناسان تبلیغ عرصه بین الملل و مدیران و متولیان گروه معارف اسلامی شبکه جام جم و برنامه سمت خدا به میزبانی مجمع جهانی اهل بیت(ع) برگزار شد.

در این نشست دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) اظهار داشت: امروزه شبکه ها و رسانه های داخلی و برون مرزی فرصت ارزشمندی برای ترویج معارف دین فراهم کرده اند. باید با شناخت دقیق رسانه، پیام و مخاطب بیشترین استفاده را از فرصت پیش آمده داشته باشیم.

آیت الله رضا رمضانی با تأکید بر ضرورت مطالعه میدانی و گفتگو با کارشناسان تبلیغ در عرصه بین الملل برای تهیه نقشه راه، درباره شاخصه ها و ویژگی های شیعه گفت: باید آموزه های محوری و راهبردی شیعه را شناسایی کنیم و تاکیدمان در عرصه تبلیغ بر روی همان محورها باشد. بحث عقلانیت در شیعه برجسته و غالب است این امتیاز مهمی برای مکتب اهل بیت (ع) است و دنیای امروز هم از آن استقبال می کند. در قرآن بیش از ۳۰۰ آیه درباره عقلانیت وجود دارد. ویژگی دیگر معنویت تشیع است  امروزه غرب به دنبال معنویت است و معنویت شیعی به عنوان یک معنویت حقیقی می تواند نقش مهمی در مقابل معنویت های کاذب ایفا کند. محور بعدی عدالت است که از ارکان اندیشه شیعی است. عدالت در آیات و روایات ما بسیار مورد توجه قرار گرفته است. همچنین اندیشه مقاومت و ظلم ستیزی از برجستگی های اندیشه تشیع می باشد؛ تشیع دین عزت و سربلندی است و این از مهم ترین آموزه هایی است که وجه تمایز ما را از مسیحیت نشان می دهد. برخی از روشنفکران، اسلام رحمانی را به گونه ای طرح می کنند که هیچ جهاد و یا مقاومتی در آن نیست در حالی که مقاومت ذیل بحث رحمت خداوند است.

وی افزود: در معرفی دین، برجسته کردن زبان عقل و فطرت مهم است. در حوزه های اجتماعی، عقلانیت باید معنویت محور بوده و معنویت باید عقلانی باشد؛ همه ارکانی که گفتیم با هم نسبت دارند و یکدیگر را کامل می کنند. همچنین سخن از کرامات و معجزات و امثال اینها  باید چاشنی بحث ها و در راستای آن محورها باشد. چون بعضی از مطالب سخنرانان با منطق عقل جور در نمی آید و باعث تضعیف برخی اعتقادات مردم می شود. محور برخی سخنرانی ها کرامت گویی است؛ اینگونه سخنرانی ها اثر بلند مدت و معرفت افزایی ندارد اگر تاثیری هم باشد کوتاه مدت است . باید بر طبق حدیث "رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا"، علوم اهل بیت(ع) را با روش اعتدال به مردم تبیین کنیم؛ احکام را یاد گرفته و به دیگران یاد بدهیم و این باید محور باشد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه تبلیغ، گفتگو، پرسش و پاسخ های مبلغان باید کارکرد رفتاری و اخلاق محور باشد، در ادامه گفت: ضرورت دارد در منابر مناقب اهل بیت(ع) گفته شود و مباحث عقاید با عقل و فطرت بیان شوند؛ چون زبان قرآن، زبان عقل و فطرت است. در یکی از مناطق آلمان پروژه تحقیقاتی آغاز کردند که قرآن، کتاب امروز نیست چون زبان و پیامبر آن متعلق به قوم و سرزمین دیگری است و از قرآن صرفا باید به مباحث موعظه آن توجه کنیم نه آیات جنگ و جهاد؛ پس قرآن نمی تواند کتاب زندگی برای تمام بشر و همه اقشار و ملت ها باشد. به آنها پاسخ دادم که مخاطب قرآن، عقل و فطرت است. قرآن کتاب زندگی انسان ها است به خاطر اینکه احکام عقلی و فطری قرآن، فرازمانی است و پیامبر(ص) هم طبق صریح آیات قرآن، برای تمام بشریت آمده است و نه محدوده جغرافیایی خاص.

وی با بیان اینکه برای گفتن سخن باید ملاحظات زیادی مورد نظر داشت، افزود: به دلیل گستردگی ابزار اطلاع رسانی و وجود شبکه های اجتماعی، امکان دارد عالمی در جایی سخنی بگوید و برخی مغرضانه این سخن را همه جا منتشر کنند و این سبب وهن دین یا حملاتی علیه دین شود. همچنین نباید همه چیز را به اسلام نسبت داد که از نظر اسلام اینگونه است و ... گاهی برخی سخن ها که در میان علما هم مخالفان زیادی دارد به عنوان رای قطعی اسلام معرفی می شود و دشمنان این ها را برجسته کرده و علیه دین به کار می برند؛ باید به امور یقینی و قدرمتیقن ها توجه داشت و امور اختلافی را حتی الامکان بیان نکرد.

آیت الله رمضانی همچنین گفت: ضروری است در کنار بیان احکام، عقاید و اخلاق به فلسفه این مباحث نیز بپردازیم و تبیین کنیم. اغلب مخاطبان در غرب و اروپا سکولار هستند لذا ادبیات و نحوه بیان باید بین المللی باشد، به گونه ای که آنها هم بتوانند با مباحث ناب اسلامی ارتباط برقرار کنند. در معارف دینی، دعاهای طلایی داریم مثل دعا کردن به شفای همه مریض ها، برطرف شدن فقر همه مستمندان، آزادی اسیران و ... که این دعاها مسلمان و غیر مسلمان ندارد و همه دنیا را شامل می شود. ترویج اخلاق محوری از موضع دین و معرفی  قرآن به عنوان کتاب زندگی باید محور باشد.

وی با بیان اینکه پاسخ به شبهات، متناسب با زمان و به شکل ایجابی باشد، افزود: در ارائه مطالب دینی به زبان و ادبیات مخاطبان توجه کنیم. دستاوردهای نظام را با توجه به ذائقه عمومی مردم بیان کنیم. مبلغان عرصه بین الملل باید بر فن و مهارت تبلیغ مسلط باشند. همچنین باید توجه داشت که برخی سوالات و مباحث مثل احکام برای ما بدیهی است اما برای برخی مخاطبان خارج کشور، نظری است و باید برای آنها تبیین کرد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) ادامه داد: مکرر دیده ایم که مجری برای اداره برنامه دینی تربیت نشده و آمادگی و مهارت لازم را ندارد. باید نیروهایی برای اداره برنامه دینی تربیت شوند و این کار پشتوانه می خواهد. همچنین ضرورت دارد برای مخاطبان مختلف از جمله کودک، نوجوان، جوان و زنان برنامه های مستقل و ویژه تهیه شود.

وی با بیان اینکه امروزه دنیا تشنه معنویت است، افزود: در دانشگاه های بزرگ دنیا دنبال شناخت این معنویتی هستند که به برکت انقلاب به وجود آمده است؛ لذا کرسی های اسلام شناسی، تشیع شناسی و شناخت عرفان شیعی را راه اندازی کرده اند و به صورت دقیق درباره این مباحث تحقیق می کنند.

آیت الله رمضانی با بیان اینکه امروز بهترین زمان برای تبلیغ در عرصه بین الملل است افزود: باید مخاطب، زبان و ادبیات بین الملل را شناخت. مخاطبان مدینه و مکه ی قرآن متفاوت هستند، لسان آیات الهی نیز در مواجهه با این دو گروه تفاوت دارد. به همین دلیل برخی جاها باید به مباحث اخلاق و معنویت بپردازیم و جایی که مخاطبان ما افراد مؤمن و با ایمانی هستند می توان به مباحث دیگر پرداخت.

وی با توجه به در پیش بودن ماه محرم اظهار داشت: امام حسین(ع) فقط متعلق به شیعیان نیست بلکه علاوه بر مسلمانان به همه انسان ها و آزادی خواهان تعلق دارد. امام حسین (ع) شخصیت جهانی است. اگر بخواهیم به جریان عاشورا از ابعاد اخلاقی، عرفانی، اجتماعی، سیاسی و ... نگاه کنیم به صاحب نظران و متخصصان مربوطه نیاز داریم. چون رسانه بین المللی است، نگاه نیز باید بین المللی باشد. امام حسین(ع)، امام البشر است و نباید محدود معرفی شود.

پیش از سخنان دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)؛ حجج اسلام سید حسین حسینی قمی کارشناس برنامه سمت خدا و مسوول سابق مرکز اسلامی در سوئد، موسوی خراسانی و واعظی از مبلغان عرصه بین الملل، سیدمحسن میرباقری کارشناس قرآنی رسانه ملی، سید عبدالمجید رکنی تهیه کننده برنامه سمت خدا و محمد مهدی ملک قاسمی مدیر گروه معارف اسلامی شبکه جهانی جام جم، دیدگاه ها و نظرات خود را درباره اقتضائات و ضرورت های شناخت راه های تبلیغ در عرصه رسانه بیان کردند.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)