میرنیوز

فراز و نشیب جایزه قلم زرین؛ از کرونا تا کتابسازی‌ها/ پاسخ به چند ابهام درباره داوری آثار

 فراز و نشیب جایزه قلم زرین؛ از کرونا تا کتابسازی‌ها/ پاسخ به چند ابهام درباره داوری آثار 2020-07-01T11:27:58+04:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، جایزه ادبی قلم زرین که از جمله جوایز باسابقه در حوزه ادبی است، هر ساله از سوی انجمن قلم ایران همزمان با روز قلم برگزار می‌شود. در این جایزه تمامی آثار ادبی در بخش‌های شعر کودک و نوجوان، داستان کودک و نوجوان، شعر بزرگسال، داستان بزرگسال و نقد و پژوهش که در سال قبل از برگزاری منتشر شده‌اند، ارزیابی و داوری می‌شوند؛ از این منظر جایزه قلم زرین را می‌توان از جمله جوایزی دانست که نما و شمه‌ای از وضعیت ادبی هر سال را نشان می‌دهد. 

هجدهمین دوره این جایزه ادبی نیز قرار است روز شنبه، 14 تیرماه، با دبیری کامران شرفشاهی به کار خود پایان دهد. این در حالی است که جایزه امسال همانند دیگر بخش‌ها و رویدادهای کشور تحت تأثیر شیوع بیماری کرونا قرار گرفته است و از سوی دیگر، نشر کشور از ماه‌ها پیش با چالش‌های متعدد دست و پنجه نرم می‌کند. شرفشاهی، دبیر هجدهمین دوره جایزه قلم زرین، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، به تشریح روند داوری، کیفیت آثار این دوره و تأثیر عوامل بیرونی بر جریان برگزاری این رویداد ادبی پرداخت. مشروح گفت‌وگوی تسنیم با او به این قرار است:

*تسنیم: صنعت نشر کشور در ماه‌های اخیر نوسانات و حوادث مختلفی را پشت سر می‌گذارد؛ از جمله کرونا که تمام ساختارها را بر هم زد. این نوع مسائل چه تأثیری بر جریان جایزه گذاشت؟

هجدهمین جایزه قلم زرین فعالیت خود را از اواخر پاییز سال گذشته آغاز کرد. در قدم اول اقدام به گردآوری کتاب‌های منتشر شده در سال 98 در پنج بخش شعر و داستان کودک و نوجوان، شعر و داستان بزرگسال و پژوهش و نقد کرد. این کار همانند سال‌های گذشته توسط هیئت داوران و به صورت تخصصی انجام شد. در هر کدام از این گروه‌ها سه داور حضور داشت که همگی از نویسندگان و پژوهشگران نامدار و پیشکسوت کشور بودند.

با اعلام فراخوان جشنواره، بسیاری از پدیدآورندگان و ناشران کتاب‌ها را برای بررسی به دبیرخانه ارسال کردند. با وجود اینکه مهلت ارسال آثار به دبیرخانه تا پایان اسفندماه تعیین شده بود، اما به دلیل شیوع بیماری کرونا و تأثیر آن بر فعالیت‌های مختلف، مهلت ارسال آثار تا آخر فروردین‌ماه تمدید شد.

جایزه، به دلیل شیوع بیماری کرونا، با مشکلاتی مواجه شد که یکی از این موارد، عدم برگزاری نمایشگاه کتاب تهران بود. معمولاً در سال‌های گذشته نیز این شیوه مرسوم بود که بخشی از کتاب‌هایی که به هر دلیلی به دبیرخانه نمی‌رسید و داوران تشخیص می‌دادند که کتاب خوبی است و بهتر است در بررسی آثار مورد ارزیابی قرار گیرد، از نمایشگاه خریداری می‌شد. اما در شرایط عدم برگزاری نمایشگاه کتاب، امسال مجبور شدیم با دفتر ناشران متعدد تماس بگیریم و از آنها بخواهیم که آثارشان را ارسال کنند که این کار زمان‌بری بود.

کار داوری آثار در پایان خردادماه به اتمام رسید و سرگروه‌های پنج بخش اعلام شده، کاندیدای نهایی و کتاب برگزیده خود را طی بیانیه‌ای اعلام کردند. در حال حاضر هم مشغول تدارک برنامه اختتامیه هستیم که به دلیل بهتر شدن شرایط، قرار است به صورت حضوری برگزار شود. اما تلاش کردیم تا تعداد میهمانان در جلسه را محدودتر کنیم و مراسم نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجرا شود.

انجمن قلم ایران , جایزه ادبی قلم زرین , کتاب و ادبیات , نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ,

علاوه بر کرونا، موضوع دیگری نیز در جریان داوری و بررسی آثار قابل تأمل بود و آن، وضعیت فعلی چاپ و نشر در کشور است. صنعت چاپ در ماه‌های گذشته در کشور با مشکلات فراوانی روبرو است. این مسئله موجب شده تا تعداد عناوین منتشر شده نسبت به دوره قبل کاهش داشته باشد. امیدواریم با همت مسئولان مربوطه این مشکلات برطرف شود.

*تسنیم: نظر داوران درباره کیفیت آثاری که در حوزه شعر و داستان نوشته شده بود، چه بود؟ کیفیت آثاری که در سال قبل منتشر شده، چطور ارزیابی شد؟

ما در حوزه کتاب‌های ادبی با یک جریان کتابسازی مواجه هستیم. علاوه بر این، ورود تکنولوژی چاپ دیجیتال این امکان را فراهم کرده تا بسیاری از افراد کتاب‌های خود را با قیمت و هزینه کم به چاپ برسانند. انبوهی از کتاب‌هایی که علی‌رغم درج نام شعر و داستان بر پیشانی خود، به لحاظ ادبی و اشراف پدیدآورنده بر مسائل ادبی، در مرتبه بسیار نازلی قرار دارند. این نکته کار داوری را تا حدودی با مشکل مواجه کرد؛ زیرا آنها مجبورند تا همه این کتاب‌ها را بخوانند.

از سوی دیگر، افزایش هزینه‌های چاپ و نشر، قیمت تمام شده پشت کتاب‌ها را افزایش داده است. این منجر شده تا پدیدآورندگان، به خصوص آن دسته از افرادی که آثار ارزنده‌ای دارند، نتوانند کار خود را به چاپ برسانند. هزینه‌های بالا موجب بی‌رغبتی ناشران به چاپ آثار جدید شده است. علاوه بر این، ما شاهد کاهش حمایت‌های نهادهای مختلف هستیم. البته به قول معروف «عیب می جمله بگفتی، هنرش نیز بگو»؛ باید تأکید کنم که در مجموع ما در زمینه شعر و داستان شاهد تلاش‌های ارزنده‌ای بوده‌ایم. در سال گذشته نیز مانند سال‌های پیشین، آثار فاخری در این زمینه منتشر شد. نباید توقع داشت که همه آثار در حد شاهکار ادبی باشند، اما بررسی‌ها نشانگر این است که تلاش و انگیزه در جامعه ادبی ما برای رسیدن به مراحل بالاتر وجود دارد. امیدواریم این جریان همچنان ادامه‌دار باشد.

*تسنیم: نقد ادبی همواره یک ابزار بیرونی برای ارتقای کیفی آثار ادبی بوده است، اما به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر ساحت نقد ادبی کمرنگ‌تر از گذشته شده و گاه با معرفی کتاب و یا تحسین‌های معمول یکی انگاشته می‌شود. کیفیت این دست از آثار در سال گذشته به چه صورت بود؟

پژوهش و نقد ادبی یکی از بخش‌های مهم در جایزه ادبی قلم زرین است که با هدف تقویت نگارش نقد ادبی و تحقیق برگزار می‌شود. لازمه نگارش اثری در حوزه نقد و پژوهش، احاطه نویسنده بر موضوعاتی چون روش تحقیق، نگارش متن و ... است. هر ساله شمار آثاری که در این زمینه منتشر می‌شود، در مقایسه با سال‌های گذشته، کمتر می‌شود؛ چون فعالیت در چنین ساحتی نیازمند دانش فراوان است. از این منظر نمی‌توان توقع داشت که شمار آثار منتشر شده در حوزه نقد، همانند دیگر بخش‌ها باشد. 

بخشی از مسئولیت رفع این مسئله بر عهده دانشگاه‌ها است که می‌توانند در تربیت و آموزش دانشجویان منتقد و پژوهشگر نقش مفیدی داشته باشند. این موضوع تا حدودی در جامعه ما مغفول ماند هاست. از سوی دیگر، ما با مشکل کمبود منتقد و پژوهش‌های علمی متداول در رسانه‌هایمان نیز مواجه هستیم.  

انجمن قلم ایران , جایزه ادبی قلم زرین , کتاب و ادبیات , نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ,

*تسنیم: سال گذشته نقدی بر روند داوری آثار مطرح و پیشنهاد شده بود که خوب است پس از اتمام جایزه، 100 اثر راه‌یافته به بخش دوم داوری اعلام شود و معیار داوران برای تایید یا رد یک اثر نیز مشخص شود. آیا این دوره جایزه قصد دارد که روند داوری را اینطور شفاف اعلام کند؟

خیر، به این صورت امکانش وجود ندارد. به هر حال بخشی از امتیازی که داوران در جوایز مختلف به آثار می‌دهند، به سلیقه آنها بازمی‌گردد که در این رابطه نمی‌توان کاری کرد. به نظرم در نهایت باید به جوایز اینطور نگاه کرد که جایزه ادبی متعلق به تمام خانه ادبیات است و بهانه‌ای است برای تقدیر از تمام کسانی که در این زمینه فعالیت کرده‌اند. از این جهت باید نگرشمان را به جوایز تغییر دهیم.

چنین جوایزی مشکلی از مشکلات ما حل نخواهد کرد؛ بنابراین بهتر است به جنبه‌های معنوی این جوایز نگاه کنیم. 

*تسنیم: مثلاً امسال در بین نامزدهای اعلام شده، نام یک ناشر بیشتر از دیگر ناشران به چشم می‌خورد. در یک بخش از میان پنج اثر، چهار اثر از این ناشر انتخاب شده است. ممکن است این برای دیگر ناشران و نویسندگان این سؤال را ایجاد کند که این آثار بر اساس چه متر و معیاری انتخاب شده و دیگر آثار کنار گذاشته شده‌اند.

این به سخت‌گیری ناشران در چاپ هر اثر بازمی‌گردد. برخی از ناشران هستند که کتاب‌های زیادی چاپ می‌کنند اما وقتی به سراغ آثار می‌رویم، می‌بینیم که چاپ کتاب‌ها بدون کارشناسی بوده و ناشر صرفاً با دریافت مبلغی پول حاضر به چاپ اثر شده است. در سوی دیگر این میدان، ناشرانی هم هستند که شورایی دارند و اگر بخواهند کتابی چاپ کنند، حتماً باید با تأیید این شورا صورت گیرد. به همین دلیل ما در بین نامزدها عموماً از کتاب‌هایی یاد شده که ناشرش در چاپ اثر حساسیت‌های ویژه‌ای به کار برده است.

از سوی دیگر، باید این نکته را هم اضافه کنم که متأسفانه برخی از ناشران هستند که نسبت به رویدادهای ادبی بی‌تفاوت‌ هستند و حاضر نیستند تا آثارشان را به دبیرخانه ارسال کنند. مهلت ارسال اثر به جایزه تمدید شد، اما برخی از ناشران همکاری نکردند و آثارشان را نفرستادند. برخی دیگر نیز نگاه کاسب‌کارانه داشتند. ما از آنها دعوت به ارسال اثر کردیم، اما به صراحت گفتند که اگر پول می‌دهید، کتاب را بفرستیم. بخشی از مشکلات جایزه قلم زرین به تعامل با این دست از ناشران اختصاص دارد.

*تسنیم: درباره تعداد برگزیدگان هم توضیح بفرمایید. قرار است از چند نفر تجلیل شود؟

در حال حاضر در هر بخش پنج کاندیدا را معرفی کردیم و در روز برگزاری نفرات برگزیده را اعلام خواهیم کرد. در سه بخش از جشنواره از سه برگزیده تجلیل خواهد شد. در دو بخش نیز از دو نفر به صورت مشترک تقدیر خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)