میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم رونمایی از اثر جدید اخلاق آهن، شاعر فارسیزبان هندوستانی، با حضور جمعی از شاعران و اهالی فکر و فرهنگ فارسیزبان از کشورهای مختلف به صورت مجازی برگزار شد.
رضا اسماعیلی، شاعر و پژوهشگر، که مدیریت این برنامه را برعهده داشت، با اشاره به انتشار تازهترین اثر اخلاق آهن به زبان فارسی گفت: دوست عزیز و برادر شاعرم، استاد اخلاق آهن از فارسیزبانان فرهیخته روزگار ما است که مجموعه شعرشان به همت انتشارات پارسی زبان با عنوان زیبا و عرفانی «نماز عشق» چاپ و منتشر شده است.
وی ادامه داد: اخلاق احمد (آهن)، زاده سال 1353 خورشیدی، پژوهشگر مطالعات هندی ـ فارسی و شاعر دو زبانه اردو و فارسی است. زمینه کارهای علمی او بیشتر بر تحقیقات تاریخ و فرهنگ فارسی در هندوستان، مطالعات تصوّف و عرفان، امیرخسروشناسی، بیدلشناسی، مولویپژوهی، خیّامپژوهی، فرهنگنگاری، شناخت ادبیات مدرن فارسی و ترجمه استوار بوده است.
به گفته اسماعیلی؛ از اخلاق آهن تا کنون حدود 30 مجلّد کتاب، شامل تألیف، ترجمه و ویرایش به چاپ رسیده است. او علاوه بر کسب جوایز متعدد ملی و بینالمللی به خاطر آثار پژوهشیاش، به خاطر مجموعه شعر خود به زبان اردو ـ با عنوان «سُرور» ـ نیز جوایز معتبری کسب کرده است. اخلاق آهن اکنون استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه جواهرلعل نهرو دهلی نو هندوستان است.
از اقبال تا شریعتی
عبدالجبار کاکایی، شاعر، نیز در ادامه این مراسم با اشاره به ویژگی سرودههای اخلاق آهن گفت: با دکتر اخلاق آهن در کنگره خیام سال 2004 دهلی آشنا شدم و در چند دیدار بیشتر به زوایای شخصیتی ایشان پی بردم. اخلاق و منش متواضعانه، زندگی زاهدانه و روحیات عارفانه نه تنها در آثار و احوال و گفتار وی که در دلسرودههای او نیز آشکار است. شعر نسبتاً منقح و پاکیزه که در بین فارسیگویان هند قابل توجه است و توازن عقل و عشق در دیدگاههای او که یادآور میراث فکری علامه اقبال است و اعتقاد به حقیقت نوعیه در میراث تاریخی اسوههای دینی که ملهم از اندیشههای مدرن دکتر علی شریعتی است، از خصوصیات فکری اخلاق آهن است.
وی ادامه داد: اخلاق آهن پژوهشگری پارسا، متین و دقیق در زمینه شناخت ادبیات مدرن فارسی است. من انتشار مجموعه شعر او را تبریک عرض میکنم و امیدوارم آغاز رویشی مجدد باشد در بین پارسیگویان شبه قاره.
علیاکبر شاه، از شاعران فارسیزبان هندوستان، نیز در ادامه این مراسم به ویژگیهای سرودههای اخلاق آهن اشاره کرد. او یکی از خصائص بارز آهن را توجه به نگارش فارسی دانست و گفت: اخلاق آهن علاوه بر کارنامههای علمی، یک شخصیت بسیار متواضعی است که واقعاً با جدیت تام و تمام در زمینه حفظ و نگارش آثار فارسی کوشا است. از سوی دیگر، او همزمان یک معلم دلسوز و فداکار است که یک نسل جوان را دارند برای ورود به میدان عمل پژوهش تربیت میکند.
وی ادامه داد: یک کار ارزنده دیگر آقای اخلاق جمعآوری و ویراستاری مقالات بزرگان عرصه ادب فارسی هند است که از این طریق او بر حفظ آثار بسیار ارزنده و ناب همت گماشته است. مجموعههایی از جمله مقالات عرشی، خیامشناسی و مقالات مبارزالدین رفعت که در دست ویراستاری است، از این قبیل آثار است.
معلم خستگیناپذیر شعر فارسی
علی اصغر الحیدری، از شاعران جوان هندوستانی، نیز در ادامه این مراسم اخلاق آهن را یکی از اساتید معروف هند معرفی کرد که در کنار شعر، در حوزه تحقیق و پژوهش نیز شهرت دارد. او ادامه داد: من اولینبار او را در سال 2014، زمانی که در دانشگاه جواهر لعل نهرو ثبتنام کرده بودم، دیدم و پس از آن، دو سال در محضر او به عنوان دانشجوی فوق لیسانس شاگردی کردم. آهن همیشه در کلاس ما را به تحقیق و پژوهش تشویق و در زمینههای مختلف ادبی رهنمایی میکرد. بعد از آن نیز در دورههای پیش دکترای و دکترا با راهنمایی او مشغول پژوهش شدم. یکی از ویژگیهای اخلاق آهن این است که بدون خستگی به شاگردان خود در امر پژوهش یاری میرسانند.
این شاعر جوان هندوستانی در ادمه به بهانه انتشار تازهترین اثر اخلاق آهن، سرودهای را به او تقدیم کرد که به این شرح است:
در کعبه کس نمانده کنون بتگری کند
بعد از رسول دعوی پیغمبری کند
از خود ره وصال بجویید، همرهان!
کو آن کسی که بر سر ما سروری کند؟
خورشید وار کیست بیاید به ملک جان
بر تخت دل نشیند و روشنگری کند
سیمرغِ نور کو که مرا هم سفر شود
ما را به سمت قاف خدا رهبری کند
آن رهنما بریده سری روی نیزهها است
کو در جهان سری که به آن همسری کند؟
شهر سبای دل ز سلیمان تهی شده است
وقت است دل نگاه به انگشتری کند
ای نار سرد باش که من غرق آتشم
بگذار تا خلیل من آتش گری کند
«باران عشق»، عنوان تازهترین اثر اخلاق آهن، به تازگی از سوی مؤسسه فرهنگی شاعران پارسیزبان منتشر شده و در دسترس علاقهمندان به شعر قرار گرفته است. این پنجمین مجموعه از شاعران فارسیزبان هندوستان است که مؤسسه فرهنگی شاعران پارسیزبان منتشر میکند. سروده ذیل نمونهای از اشعار اخلاق آهن است که در ادامه میآید:
به عرش گوش نهادم شبی بحمدالله
ز قدسیان بشنیدم، علی ولی الله
خوشم که مهر ولی خدا نصیبم شد
روم بهشوق زیارت بهدیدن آن ماه
جهان کفر بیاد جلال وی لرزد
بیا به بازوی خیبرکنش بریم پناه
بهروز جنگ احد آسمانیان دیدند
که کوه کفر زبون گشت پیش او چون کاه
نبی مدینه علم است و باب آن علی است
ز راز هر دو جهان کیست چون علی آگاه؟
منم فقیر در بارگاه آن مولی
که هست رازگشای رموز سرّالله
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیوست عدالت از منظر جامعهشناختی مورد بررسی قرار میگیرد
ششمین همایش «کنکاشهای مفهومی درباره جامعه ایران» برگزار میشود
۱۵۰ گواهینامه آزمونهای حفظ مهد قرآن در آبانماه صادر شد
«چلچراغ آیهها در جماران» برگزار می شود
پویش سراسری «بوسه بر دستان پدر» برگزار میشود
شماره جدید فصلنامه اطلاعات حکمت و معرفت منتشر شد
حرم امام علی (ع) در نجف اشرف را از راه دور زیارت کنید
نماهنگ حماسی «منتصرون» محمدحسین حدادیان منتشر شد
کارگاه تخصصی ضبط تواشیح استودیویی برگزار شد
دوره آموزشی تطبیق آموزههای قرآنی در زندگی برگزار می شود
باقرزاده: ۵۸ هزار رقبه وقفی در هشت ماهه اول امسال سنددار شدند
قنبریان:فاطمیه نماد کنش فعالانه زن مجاهد اسلام در دوران کندی شمشیرهاست
قصه سرباز لشکر عمر بن سعد که پس از عاشورا هیچگاه سیراب نشد
چاپ کتاب پایان صهیونیسم و سقوط اسرائیل با همکاری ایران و مالزی
دفتر آیت الله مدرسی به جنایت علیه شیعیان پاراچنار واکنش نشان داد
دبیرخانه ستاد طرح ملی حفظ قرآن کریم تعیین تکلیف میشود
تشرف برندگان پویشهای «فجر عاشقی» و «سفیر آیهها» به مشهد مقدس
نشست «نظم جهانی پس از نصرالله» برگزار می شود
مشاهدات عینی فعالان عرصه هیئت از لبنان روایت می شود
نشست «صلح، زبان فارسی و رسانه» برگزار میشود
نشست «فلسفه، دانشگاه و اجتماع» برگزار میشود
دبیرخانه ستاد طرح ملی حفظ قرآن کریم تعیین تکلیف می شود
۴۰ مربی جلسات قرآن دانشآموزی مدرک مربی گری دریافت کردند
سعیدی نژاد: مادران برای فرزندانشان از آینده، قصه بگویند
سعیدی نژاد: مادران داستانهای تصویرگر آینده برای فرزندانشان تعریف کنند
کتابی که از شاخصهای تعیین مزاج براساس مبانی طب ایرانی می گوید
جایزه سیاستگذاری، تقدیر از فعالیتهای حل مسئله در کشور است
همایش تجلیل از مداحان حماسیخوان و شعرای حماسیسرا برگزار شد
دجال کیست و چه ویژگی هایی دارد؟
چرا باید از امامان (ع) پیروی و تبعیت کرد؟