میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، اولین همایش مجازی روش شناسی علوم انسانی؛ چالش ها و راهکارها صبح امروز، سه شنبه سوم تیرماه در فضای مجازی به صورت وبینار برگزار شد.
محسن الویری، استاد دانشگاه باقرالعلوم (ع) در این همایش درباره موضوع «روششناسی دانش تاریخ در ایران معاصر؛ چالشها و راهکارها» سخنرانی کرد.
وی گفت: پرداختن به مباحث روششناختی دانش تاریخ در ایران، عمری کوتاهتر از آغاز ترجمه و نگارش در باره روششناسی عمومی دارد. شاید این سخن گزاف نباشد که بیمهری و حتی بدبینی به مباحث و مسائل مرتبط با روششناسی در کشور ما، بیش از هر دانش دیگر در دانش تاریخ به چشم میخورد.
وی افزود: دانش تاریخ، افزون بر همراه داشتن چالشها و ابهامات و چندگانگی دیدگاهها در حوزه روششناسی عمومی، با چالشهایی ویژه در باره تعریف تاریخ و نظریه تاریخ و به دنبال آن روششناسی تاریخ روبروست. به باور بیشتر کسانی که در این باره قلم زدهاند، این چالشها ریشه در مؤلفهها و مسائلی دارد که تعدادی از این مولفه ها عبارت است از:
-مفهوم واقعیت تاریخی که پیشفرض آن در دسترس نبودن است (به دلیل تعلق داشتن به گذشته)
-ابزار شناخت در تاریخ که فراوانی آن تابع معکوس فاصله زمانی رویداد تاریخی با پژوهش تاریخی است (هر چه این فاصله بیشتر باشد ابزارهای شناخت کمتر است)
-گشوده شدن گریزناپذیر در به روی دستهای دانشهای خواهرخوانده تاریخ همچون کتیبهشناسی و سکهشناسی و زیانشناسی تاریخی برای جبران کمبود منابع
-بهرهگیری گسترده مورخان از مفاهیم و نظریهها و حتی روشهای شاخههای مختلف علوم انسانی و علوم اجتماعی مانند جامعهشناسی و روانشناسی و اقتصاد و ارتباطات و فرهنگشناسی در مراحل مختلف تاریخپژوهی و تاریخنگاری
-گسترش یافتن دانش تاریخ و پیدایش شاخههای جدید تاریخنگاری همچون تاریخ اجتماعی و تاریخ فرهنگی و تاریخ اقتصادی و جز آن.
-قوت یافتن نسبی یک جریان دینگرا و باورمند به مرجعیت مطلق یا نسبی دین در دانشهای مختلف به ویژه علوم انسانی
به نظر میرسد باید دو محور هستیشناختی و معرفتشناختی زیر را هم به عنوان خاستگاه دیگری برای چالشهای روششناختی تاریخ مورد توجه قرار داد:
-از نظر معرفتشناختی، واژه تاریخ در دو قلمروی جدا از هم به کار میرود: تاریخ به معنی رویداد و تاریخ به معنی گزارش رویداد. این دو نیز که هر یک دارای شاخههای فرعی است، بایستههای روششناختی خود را دارد.
-از منظر هستیشناختی، هست تاریخی دارای سه لایه است: لایه فراتاریخ یا تاریخ به مثابه یک کل یکپارچه تاریخ بشریت، لایه مجموعه رویدادهای تاریخی یا تاریخ به مثابه رویدادهای یک واحد اجتماعی، و لایه رویداد تاریخی یا تاریخ به مثابه یک رویداد گزینش شده و جدا از دیگر رویدادها. در هم آمیختن این سه لایه و جدا نساختن مرز آنها از یکدیگر خاستگاه برخی چالشهای روششناختی شده است.
این استاد تاریخ ادامه داد: روشن است که نمیتوان انتظار داشت برای این چالشها پاسخ نهایی و یا مورد پذیرش همگان یافت، اما دست کم میتوان با ساماندهی مجموعهای از مطالعات و پژوهشها گامی برای صورتبندی چالشها، گونهشناسی آنها و راههای پرداختن به آنها برداشت. مدل پیشنهادی ارائه شده در این گفتار در این زمینه، افزون بر مطالعات و پژوهشهای زمینهساز و اولیه و نیز تفکیک مسائل روششناسی تاریخ به مثابه رویداد بر پایه لایههای سهگانه هست تاریخی، این است که بر اساس نقطه تلاقی پارادایمهای پژوهش در علوم انسانی با لایههای فهم تاریخی مطابق جدول زیر، به شناسائی دستههای مختلف مسائل روششناختی دانش تاریخ (تاریخ به مثابه گزارش رویداد) پرداخته شود:
منبع : خبرگزاری مهر
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد