میرنیوز

چرا روش، گوهر دانش است؟/ بحران روش‌شناسی در علوم سیاسی

چرا روش، گوهر دانش است؟/ بحران روش‌شناسی در علوم سیاسی 2020-06-23T12:41:13+04:30

به گزارش خبرنگار مهر، اولین همایش مجازی روش شناسی علوم انسانی؛ چالش ها و راهکارها صبح امروز در فضای مجازی به صورت وبینار برگزار شد.

چرا روش، گوهر دانش است؟

سید حمید طالب زاده در این همایش درباره موضوع «اندیشه و روش» سخنرانی کرد و گفت: روش شناسی یا (methodology)، به معنای راه های حصول دانش و طرق رسیدن به شناخت، در عصر جدید پایه گذاری شده است. اهل نظر در شاخه های گوناگون علوم و فنون به «روش، اهتمام فراوان ورزیده اند و «روش» در کانون پژوهش های علمی قرار گرفته است. در جامعه علمی ما نیز مبحث «روش» به ویژه در حوزه علوم انسانی به شکل فزاینده ای گسترش یافته است. پیش از آن که علوم و فنون به روش های مختص به خود بپردازند، روش به منزله مفهومی بنیادین در قلمرو اندیشه، جایگاهی ممتاز یافت. هر شاخه از علوم و فنون با روش های متناسب با حوزه خود سر و کار دارند، اما نخست باید از چیستی روش به معنایی کلی پرسش کرد. مواجهه بنیادین با مسأله روش، علوم و به ویژه علوم انسانی روزگار ما را با مسائلی رو به رو می کند که شاید نیازمند پژوهش هایی تازه باشد. روش، پیش از آن که از نگاه روش شناختی (methodologic) بررسی شود، باید از منظر وجودشناختی (onthologic) آزموده شود. لازم است علوم از سطح پژوهش های خود فراتر روند و یک بار از خود بپرسند به راستی چرا روش، گوهر دانش است؟ چرا گذشتگان، روش را گوهر دانش نمی دانستند؟ چه پیشامدی رخ داد که روش مقامی بلامنازع یافت؟ طرح این پرسش ها اهمیت روش را از بداهت درمی آورد و آن را به مسأله ای پیچیده تبدیل می کند.

وی افزود: روش در تقسیمات دانش، زیر شاخه منطق است و در بخش منطق کاربردی از آن بحث شده است. منطق، نخستین بار در آثار ارسطو تدوین شد و بخش مستقلی را با عنوان تحلیلات اولی و ثانوی به خود اختصاص داد، اما فلسفه در خاستگاه خود بر شهود عقلی استوار بود. شهود عقلی به منزله وحدت مقام ثبوت و اثبات راه تماس بی واسطه عقل با حقایق اشیاء را می گشود. منطق از یک سری جنبه اثباتی شهود عقلی را سامان می بخشید و صور و ترتیب استدلال های عقلانی را انتظام می داد و از سوی دیگر جنبه ثبوتی شهود عقلی را تفصیل می داد و با یافتن حد وسط، مقدمات برهان را به نتیجه مطلوب می رساند. وجه اثباتی شهود عقلی را که جنبه صوری دارد. «منطق مفاهمه» می خوانیم و جنبه ثبوتی شهود عقلی را که به یافت حقیقت می انجامد، «منطق حقیقت» می نامیم.

استاد فلسفه دانشگاه تهران ادامه داد: این دو ساحت در اندیشه قدما بر هم منطبق بود و فاصله ای میان دو وجه ثبوتی و اثباتی شهود عقلی نبود. در عصر جدید شهود عقلی به سستی گرایید و منطق بیشتر به ابزاری برای مفاهمه بدل شد. منطق و استدلال های منطقی و شیوه برهانی، جایگاه خود را به منزله منطق حقیقت از دست داد و به منطق صورت و بیان منظم حقیقت فرو کاسته شد. همین جا بود که «روش» به عنوان  «منطق حقیقت» پا به ساحت اندیشه نهاد و صدارت یافت. «روش» نه ابزار بلکه نفس حقیقت شمرده شد و با اندیشه فلسفی پیوندی تنگاتنگ پیدا کرد.

سید صادق حقیقت، عضو هیئت علمی دانشگاه مفید در ادامه این همایش درباره موضوع «بحران روش‌شناسی و آشفتگی مفاهیم در علوم سیاسی» سخنرانی کرد و گفت: روش‌های موجود در علوم سیاسی، زیر مجموعه روش‌های علوم اجتماعی محسوب می‌شوند. ابهام‌ها و مشکلاتی که در روش‌شناسی علوم اجتماعی وجود دارد، بر علوم سیاسی نیز تأثیر می‌گذارد. علوم سیاسی، به یک واسطه زیرمجموعه علوم اجتماعی و به دو واسطه زیرمجموعه علوم انسانی می‌باشد. پس، می‌توان نتیجه گرفت که تحولات و حتی ابهام‌های فلسفه علوم (انسانی) و فلسفه علوم اجتماعی به شکل غیرمستقیم بر فلسفه علوم سیاسی تأثیر دارد. به طور کلی، بحران روش‌شناسی در علوم سیاسی را می‌توان در محورهای زیر متمرکز نمود: ابهام‌های ناشی از فلسفة علم، ابهام‌های ناشی از روش‌های علوم اجتماعی، مشکلات روش‌شناختی خاص علوم سیاسی، و بالاخره مشکلاتی که به شکل خاص به جامعۀ ما مربوط می شود. به تعبیر آلن چالمرز، مقولۀ کلی به نام «علم» و مفهومی به نام حقیقت یا صدق که علم را کاوشی برای حقیقت توصیف کند، وجود ندارد. از آنجا که تنوع مکاتب فلسفه علم به حدی است که امکان گزینش یک روش و کنار گذاشتن بقیه روش‌ها را نفی می‌کند، پیشنهاد نگارنده در کتاب روش شناسی علوم سیاسی دو راهکار است: کثرت گرایی روش شناختی و همروی روش شناختی. متأسفانه، غالب کتاب‌هایی که در باره روش‌های علوم اجتماعی و علوم سیاسی نوشته می‌شوند، میراث‌خوار روش‌های اثباتی‌اند. علوم سیاسی تا دهه ۱۹۷۰ رشته مستقلی محسوب نمی شد، و بنابراین، روش های دیگر علوم، و همچنین ابهام ها آنها، به شکلی در آن انعکاس می یافت. پس از آن که علوم سیاسی به عنوان رشته مستقلی درآمد، باز این نکته وجود دارد که به چه میزان روش هایی خاص خود داراست، و به میزان از کمند مشکلات روش شناختی دیگر علوم رهایی پیدا کرده است. علوم سیاسی علاوه بر معضلات فوق، ممکن است مشکلاتی مربوط به جامعه‌ای خاص نیز داشته باشد. جامعه ما از دو حیث ویژه است: جهان سومی بودن و اسلامی بودن. فرهنگ ایران اسلامی ترکیبی از فرهنگ های اسلامی، ایرانی، و غربی (شامل دو فرهنگ عمده لیبرالیستی و سوسیالیستی) است. ما در فهم صحیح آنچه در دنیای متمدن می‌گذرد مشکل داریم، چه رسد به بومی کردن آنها و نسبت سنجی شان با داشته‌های موجود! به واقع، تفکر سیاسی در ایران زمین دچار آفات روش‌شناسانه شده است.

وی افزود: یکی دیگر از علل بحران روش‌شناسی در علوم سیاسی، آشفتگی مفاهیم در این رشته علمی است. منشأ بحران می‎تواند به ویژگی‎‌های علوم سیاسی، یا به سرزمین ایران، یا به قید معاصر بودن آن (و کژتابی مفاهیم) مربوط شود. از جمله آثار جوان بودن علوم سیاسی آن است که در مقایسه با علومی همچون فلسفه، دارای دانشنامه‎ها و فرهنگ‌های واژگان در حد مطلوب نیست. همچنین، دانش‌واژه‎‌های علم سیاست به دلیل رواج عمومی و عامیانه‌ای که دارند، شفافیت خود را از دست می‎دهند و دستخوش ابهامات گوناگون می‎شوند. مسئله دیگری که باعث نوعی ابهام در واژگان (علوم سیاسی) می‎شود، عدم توجه به پیشینه تاریخی آنهاست. حداقل سه دلیل برای اهمیت فوق العاده مفاهیم در تحلیل سیاسی وجود دارد: میل تحلیـل سیاسـی به عمومیت‌سازی، اشتراک زبان علم سیاست با زبان عاملان سیاست و سیاستمداران حرفه‎ای، و عجین شدن مفاهیم سیاسی با عقاید ایدئولوژیک. وقتی مفاهیم سیاسی تقدس پیدا کنند، با آرمان‌های ایدئولوژیک پیوند می‌خورند و بنابراین، همۀ افراد، دموکرات و آزادی‌خواه خواهند بود. این امر به آن دلیل است که دموکراسی برای جوامع، امروزه یک ضرورت تلقی می‌شود نه یک انتخاب. آشفتگی مفاهیم در خصوص ایران را باید در اموری همانند مسائل ذیل جستجو نمود: فقر منابع اصلی، معضل ترجمه، جعل اصطلاح و کارکرد ناقص مراجع ذیصلاح. به شکل مشخص، فرهنگستان زبان و ادب فارسی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کاربرد صحیح واژگان در جامعۀ ما مسئولیت مستقیم دارند.
شاید بتوان گفت مهم‎ترین منشأ بحران مفاهیم سیاسی در ایران معاصر، رویارویی سنت (و دین) با تجدد بوده است. سنت و تجدد از دو جنس هستند و از دو دستگاه مفهومی متمایز برخوردارند. حدود یک سده قبل، ایرانیان با مظاهر تجدد غربی آشنا شدند. در خودِ واژۀ ‌«مشروطه» هم بحث بود که از ریشۀ «شرط» آمده است یا تغییر شکل یافته اصطلاح La Charte فرانسوی است! به هر حال، واکنش ایرانیان به پیشرفت اروپائیان یکسان نبود. برخی به طور مطلق آن را پذیرفتند، برخی با آن به مخالفت برخاستند و نهایتاً گروهی سعی در اتخاذ نقاط مثبت تمدن مدرن و ایجاد هم نهادی جدید از سنت پیشین و مدرنیته شدند. گروه اول و به‌ویژه گروه سوم چاره‌ای جز یافتن نسبت مفاهیم موجود و مفاهیم جدید را نداشتند. اگر مفاهیم سنتی و مدرن را تفکیک نکنیم، ابتدا دچار خلط روش‌شناختی و سپس دچار خلط معرفت‌شناختی و تاریخی می‎شویم. به طور مثال، «امت» در زبان عربی و «امت» در اصطلاح قرآنی دو چیز متفاوت است. همچنین است مفهوم «انقلاب» در شکل کلاسیک (تبدیل انواع حکومت به یکدیگر با حرکتی دورانی) و مدرن آن (بسیج مردم توسط یک رهبر و یک ایدئولوژی خاص برای براندازی حکومت). رویارویی سنت و تجدد می تواند به کژتابی مفاهیم منجر شود. کژتابی مفاهیم ممکن است به شکل خودآگاهانه یا ناخودآگاهانه صورت پذیرد، اما شکل دوم عمومیت بیشتری دارد.

حقیقت در پایان اشاره کرد: در مجموع، می توان گفت روش شناسی علوم سیاسی در جهان دارای مشکلات و ابهام هایی هست، هرچند به سر حد «بحران» نمی رسد؛ اما در کشور ما، این مسئله به حد بحران رسیده است. علل و عوامل مختلفی در این وضعیت دخیل بوده اند، که از آن جمله می توان به ابهام ها در علوم انسانی و علوم اجتماعی، و جوان بودن علوم سیاسی به عنوان یک رشته علمی اشاره نمود. به شکل خاص، علوم سیاسی در ایران دچار آشفتگی مفاهیم شده است؛ مسئله ای که به شکل عمده در رویارویی سنت (و دین) با تجدد ریشه دارد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

بیانیه مرکز تبیان در پی شهادت دبیرکل حزب‌الله لبنان

بیانیه مرکز تبیان در پی شهادت دبیرکل حزب‌الله لبنان
2024-09-28T19:45:00+03:30
مرکز تبیان با تسلیت شهادت دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید کرد که آمریکای جنایتکار عامل اصلی این اقدامات وحشیانه است. مقاومت لبنان با شهادت رهبرانش قوی‌تر می‌شود.

شهادت «سید حسن نصرالله» فصل جدیدی در مسیر مقاومت خواهد داشت

شهادت «سید حسن نصرالله» فصل جدیدی در مسیر مقاومت خواهد داشت
2024-09-28T19:31:40+03:30
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در پیامی با تسلیت شهادت سید حسن‌ نصراالله گفت: بی‌تردید شهادت سید حسن نصرالله، تأثیری شگرف و عاملیتی قوی‌تر بر تقویت مسیر مقاومت ...

برای پیروزی جبهه مقاومت دعای جوشن صغیر بخوانید

برای پیروزی جبهه مقاومت دعای جوشن صغیر بخوانید
2024-09-28T16:11:41+03:30
حاج مهدی سلحشور از مداحان کشورمان در پیامی از مردم خواست برای پیروزی جبهه مقاومت دعای جوشن صغیر بخوانند.

مردم جبهه مقاومت را دعا کنند/جریانهای فکری را همسو با مقاومت کنید

مردم جبهه مقاومت را دعا کنند/جریانهای فکری را همسو با مقاومت کنید
2024-09-28T16:11:41+03:30
پژوهشگر نهج‌البلاغه گفت: حضرت امیرالمومنین (ع) در آستانه جنگ جمل برای همسو کردن افکار عمومی در مدینه سخنرانی متعددی کرد و نامه به بلاد دیگر فرستاد و سعی کرد ...

نشریه هفده دی با نگاهی به مقوله زن در هیئت منتشر شد

نشریه هفده دی با نگاهی به مقوله زن در هیئت منتشر شد
2024-09-28T13:05:02+03:30
فصلنامه هفده دی با نگاهی به «زن در هیئت» به صاحب‌امتیازی و مدیرمسئولی مهدی تکلو منتشر شد.

اشعار مولانا تجلی گاه آیات قرآن است/در اندیشه مولانا مقدمه صلح بیرون، آرامش درون است 

اشعار مولانا تجلی گاه آیات قرآن است/در اندیشه مولانا مقدمه صلح بیرون، آرامش درون است 
2024-09-28T13:05:01+03:30
رایزن فرهنگی جمهوی اسلامی ایران در مالزی در نشست علمی مولانا؛ صلح دورن و بیرون با هدف بررسی اندیشه های صلح جویانه مولانا در مثنوی گفت:در اندیشه مولانا مقدمه...

مراسم دعای طلاب پاکستانی برای پیروزی جبهه مقاومت

مراسم دعای طلاب پاکستانی برای پیروزی جبهه مقاومت
2024-09-28T13:05:01+03:30
مسئول فرهنگی جامعه روحانیت بلتستان پاکستان از برگزاری مراسم قرائت دسته‌جمعی دعای توسل در حسینیه بلتستانیه قم برای سلامتی سید مقاومت سید حسن نصرالله و پیروزی ...

پیام رئیس سازمان اوقاف در محکومیت حمله اسرائیل به ضاحیه بیروت

پیام رئیس سازمان اوقاف در محکومیت حمله اسرائیل به ضاحیه بیروت
2024-09-28T13:05:00+03:30
نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در پیامی حمله تروریستی و ناجوانمردانه رژیم غاصب صهیونیستی به ضاحیه را محکوم و تاکید کرد این خنجر از پشت زدن...

واکنش رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به حملات رژیم صهیونیستی به لبنان

واکنش رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به حملات رژیم صهیونیستی به لبنان
2024-09-28T10:38:21+03:30
حجت الاسلام محمد قمی در واکنش به حملات رژیم صهیونیستی در ضاحیه بیروت در صفحه شخصی خود وعده الهی را غالب و پیروز این میدان نبرد دانست.

سنت الهی در پیروزی جبهه مقاومت تغییر نمی‌کند/آمریکا اگر نباشد، اسرائیل یک روز هم دوام ندارد

سنت الهی در پیروزی جبهه مقاومت تغییر نمی‌کند/آمریکا اگر نباشد، اسرائیل یک روز هم دوام ندارد
2024-09-28T10:38:20+03:30
استاد حوزه علمیه گفت: اطمینان داریم که این جبهه پیروز است و ثابت خواهد کرد این مسیر به سوی تحقق آرمان های جبهه مقاومت و حق پیش خواهد رفت.

ماجرای امتحانی که آیت الله خزعلی از «کربلایی کاظم» حافظ قرآن گرفت/محبت اولیای خدا، لازمه محبت اوست

ماجرای امتحانی که آیت الله خزعلی از «کربلایی کاظم» حافظ قرآن گرفت/محبت اولیای خدا، لازمه محبت اوست
2024-09-28T08:51:41+03:30
کسی که خیال می‌کند محبت خدا و غیر خدا را با هم دارد، اشتباه می‌کند؛ چنین کسی خدا را دوست ندارد و اصلاً او را نشناخته است.

رژیم صهیونیستی فاقد مشروعیت است

رژیم صهیونیستی فاقد مشروعیت است
2024-09-27T16:05:02+03:30
مهدیشهر- امام جمعه موقت مهدیشهر با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی فاقد مشروعیت است، گفت: مقام معظم رهبری جهاد فلسطینی ها و حزب الله لبنان را یک جهاد در راه خد...

رژیم صهیونیستی در جنایات اخیر خود شکست خواهد خورد

رژیم صهیونیستی در جنایات اخیر خود شکست خواهد خورد
2024-09-27T16:05:01+03:30
گناوه- امام جمعه گناوه گفت: رژیم صهیونیستی در حملات خود به جنوب لبنان باز هم شکست خواهد خورد و به اهداف خود نخواهد رسید و حزب الله قوی تر از گذشته خواهد شد.

نماهنگ جدید ابوذر روحی با عنوان «اسمع یا صهیون» منتشر شد

نماهنگ جدید ابوذر روحی با عنوان «اسمع یا صهیون» منتشر شد
2024-09-27T16:05:01+03:30
ابوذر روحی، مداح و ذاکر اهل‌بیت (ع)، نماهنگ جدید خود با عنوان «اسمع یا صهیون» را منتشر کرد.

سکوت مدعیان حقوق بشر در برابر جنایت صهیونیستها شرم آور است

سکوت مدعیان حقوق بشر در برابر جنایت صهیونیستها شرم آور است
2024-09-27T15:51:43+03:30
بیرجند- امام جمعه موقت بیرجن گفت: تداوم جنایت وحشیانه رژیم صهیونیستی به مردم مظلوم غزه و لبنان مایه شرم و خجالت مدعیان حقوق بشر است و نباید در برابر این جنای...

انسان باید به دنبال احقاق حق خود باشد

انسان باید به دنبال احقاق حق خود باشد
2024-09-27T15:51:42+03:30
زاهدان_ نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: انسان نباید تن به ظلم بدهد و باید به دنبال احقاق حق خود باشد .

انتقاد به سخنان پزشکیان در سازمان ملل/ اسرائیل رژیم نامشروع است

انتقاد به سخنان پزشکیان در سازمان ملل/ اسرائیل رژیم نامشروع است
2024-09-27T15:51:42+03:30
مهدیشهر- امام جمعه موقت مهدیشهر ضمن انتقاد به سخنان پزشکیان درباره زمین گذاشتن سلاح متقابل توسط ایران و اسرائیل، گفت: این امر با حکم شرعی و مواضع رهبری سازگا...

حال کشت و صنعت مغان اصلا خوب نیست/لزوم ورود نمایندگان برای رفع مشکلات

حال کشت و صنعت مغان اصلا خوب نیست/لزوم ورود نمایندگان برای رفع مشکلات
2024-09-27T15:51:41+03:30
پارس‌آباد- امام جمعه شهرستان پارس‌آباد گفت: کشت و صنعت مغان آنطور که باید سرو سامان نگرفته است و اصلا حال خوبی ندارد.

برخورد با عاملان قصور احتمالی حادثه معدن طبس

برخورد با عاملان قصور احتمالی حادثه معدن طبس
2024-09-27T15:51:41+03:30
گرگان-امام جمعه گرگان با اشاره به حادثه معدن طبس گفت: در نتیجه بررسی های انجام شده، اگر قصور و یا کم توجهی در این حادثه پیش آمده باید با عاملان برخورد شده و...

دفع شر استکبار و نظام سلطه اساس حکومت اسلامی است

دفع شر استکبار و نظام سلطه اساس حکومت اسلامی است
2024-09-27T15:38:20+03:30
لاهرود- امام جمعه بخش مشگین‌شرقی در اردبیل گفت: دفع شر استکبار و نظام سلطه اساس حکومت اسلامی است و رشد و بالندگی جامعه اسلامی در امر جهاد و مقاومت نهفته است.

دفاع مقدس ادامه مبارزه حق و باطل بود

دفاع مقدس ادامه مبارزه حق و باطل بود
2024-09-27T15:25:01+03:30
گرمی- نماینده مردم استان اردبیل در مجلس خبرگان رهبری گفت: مبارزه حق و باطل از زمان خلقت اولین انسان شروع شد که دوران دفاع مقدس نمونه همین مبارزه حق و باطل است.

آمادگی جوانان کرمانشاه برای حضور در جبهه مقاومت/راهبرد جمهوری اسلامی بازدارندگی فعالانه است

آمادگی جوانان کرمانشاه برای حضور در جبهه مقاومت/راهبرد جمهوری اسلامی بازدارندگی فعالانه است
2024-09-27T15:25:01+03:30
کرمانتشاه- امام جمعه کرمانشاه با اشاره به آمادگی جوانان کرمانشاهی برای حضور در کنار رزمندگان مقاومت در لبنان، گفت: راهبرد جمهوری اسلامی بازدارندگی فعالانه در...

صهیونیست ها با انگیزه‌ای مشابه فرعون کودکان را قتل عام می کنند

صهیونیست ها با انگیزه‌ای مشابه فرعون کودکان را قتل عام می کنند
2024-09-27T15:25:00+03:30
اقلید- امام جمعه اقلید در استان فارس گفت: صهیونیست ها باانگیزه‌ای مشابه فرعون کودکان را قتل عام می کنند زیرا می خواهند این کودکان بعدها به نیروهای دلاور و رز...

حمایت رئیس جمهور از جبهه مقاومت در سازمان ملل قابل تقدیر است

حمایت رئیس جمهور از جبهه مقاومت در سازمان ملل قابل تقدیر است
2024-09-27T15:11:45+03:30
امام جمعه همدان با اشاره به اینکه صحبت‌های رئیس جمهور در سازمان ملل و برای حمایت از جبهه مقاومت و مردم غزه قابل تقدیر است،گفت: سخنرانی در سازمان ملل فرصتی بر...

نفوذ دشمن در عرصه تربیت و پرورش شناسایی و کنترل شود

نفوذ دشمن در عرصه تربیت و پرورش شناسایی و کنترل شود
2024-09-27T15:11:45+03:30
بوشهر- امام جمعه بندرریگ گفت: نفوذ دشمن در عرصه تربیت و پرورش باید شناسایی و کنترل شود.

انتقاد از محفل‌ها و رایزنی‌ها برای گرفتن مسئولیت/ قوا در کار هم دخالت نکنند

انتقاد از محفل‌ها و رایزنی‌ها برای گرفتن مسئولیت/ قوا در کار هم دخالت نکنند
2024-09-27T15:11:44+03:30
خرم‌آباد - نماینده ولی‌فقیه در لرستان با انتقاد از محفل‌ها و رایزنی‌ها برای گرفتن مسئولیت و مدیریت در استان، تأکید کرد: قوا در کار یکدیگر دخالت نکنند.

حلقه نابودی رژیم صهیونیستی روز به روز تنگ‌تر می شود

حلقه نابودی رژیم صهیونیستی روز به روز تنگ‌تر می شود
2024-09-27T15:11:44+03:30
کازرون- امام جمعه کازرون با بیان اینکه حلقه نابودی رژیم صهیونیستی روز به روز تنگ‌ تر می شود، گفت:دنیا یکپارچه شعار مرگ بر اسرائیل شده و جهان حقانیت مردم فلسط...

تکیه بر بومی سازی مهم‌ترین درس حادثه تروریستی لبنان است

تکیه بر بومی سازی مهم‌ترین درس حادثه تروریستی لبنان است
2024-09-27T15:11:43+03:30
فهرج_ امام جمعه شهرستان فهرج در استان کرمان گفت: تکیه بر بومی سازی مهم‌ترین درس حادثه تروریستی لبنان است.

شکر نعمت دفاع مقدس؛ تبیین رشادت قهرمانان دوران از خودگذشتگی است

شکر نعمت دفاع مقدس؛ تبیین رشادت قهرمانان دوران از خودگذشتگی است
2024-09-27T15:11:43+03:30
نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی تبیین دلاوری‌های رزمندگان را پیروی از راه و مرام دفاع مقدس دانست و مردانگی و پایمردی آنان را سنگ‌ بنای ایران پیشرفته و...

آرادان شهرستان بدون ادارات مهم/امکانات عادلانه توزیع شود

آرادان شهرستان بدون ادارات مهم/امکانات عادلانه توزیع شود
2024-09-27T14:58:22+03:30
آرادان- امام جمعه آرادان ضمن انتقاد از عدم استقرار ادارات مهم در این شهرستان گفت: چرا نباید ثروت و امکانات در استان سمنان به درستی و عدالت توزیع شود؟
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)