میرنیوز

پیشنهاد تاسیس صندوق حمایت از اهالی موسیقی / درآمد حاصل از قانون ۱۰ درصد، به اهالی موسیقی برگردد

 پیشنهاد تاسیس صندوق حمایت از اهالی موسیقی / درآمد حاصل از قانون ۱۰ درصد، به اهالی موسیقی برگردد 2020-06-20T11:26:00+04:30

خبرگزاری تسنیم - کنسرت‌های موسیقی از یکم تیر اجازه برگزاری دارند. پس از چهار ماه تعطیلیِ اجراهای موسیقی، اکنون اما و اگرهای بسیاری درباره از سرگیریِ کنسرت‌ها وجود دارد. پروتکل‌هایی تعیین شده و قرار است سالن‌ها تنها نیمی از صندلی‌هایشان برای هر اجرا پر شود.
تعطیلیِ چهارماهه‌ی کنسرت‌های موسیقی، نوازندگان و آهنگسازان و خوانندگان را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است. این قشر اکنون چهار ماه است که کل درآمدش یا بخش زیادی از درآمدش را به علت شیوع ویروس کرونا از دست داده است. مشکلاتی که در این چند ماه برای موسیقی به وجود آمد، نشان داد که این هنر و هنرمندانش چقدر بدون حامی و پشتیبان هستند.

برای بررسی اوضاع موسیقی در دوران کرونا و البته برای رسیدن به راهکارهایی در جهتِ حمایت بیشتر از اهالی موسیقی، با امیرعباس ستایشگر هم صحبت شدیم. ستایشگر آهنگساز موسیقی ایرانی و رئیس هیأت مدیره مجمع صنفی ناشران موسیقی است.
در ادامه حاصل گفت‌وگو با این هنرمند را می‌خوانید:

موسیقی , وزارت فرهنگ و ارشاد ,

شیوع ویروس کرونا باعث شد که در چهار ماه گذشته تمام کنسرت‌های موسیقی تعطیل شود. در روزهای گذشته دولت اعلام کرده که از اول تیرماه، اجازه برگزاری کنسرت‌های موسیقی صادر می‌شود و اجراها با رعایت برخی پروتکل‌ها می‌تواند از سر گرفته شود. برایمان از چهار ماه گذشته بگویید و اینکه در این چهار ماه چه بر موسیقی ایران و اهالیش گذشته است.

جهان درگیر پدیده‌ای شد که هیچ‌کس چگونگی برخورد با آن را نمی‌دانست. موسیقی و هنرمندانش هم از این قاعده مستثنا نبودند. همیشه پیش خودم فکر می‌کردم که مصادف شدنِ این اتفاق با شبِ عید هنرمندان که برنامه‌های وسیعی برگزار می‌کنند، حتماً حکمتی داشته است.

این از معدود وقایعی بود که تمام بخش‌های موسیقی درگیر آن بودند؛ هنرمند و مسئول و منتقد و همه و همه با آن مواجه شدند. امیدوارم که باعث کم رنگ شدن یا به حاشیه رفتنِ بخش‌هایی از موسیقی نشود.

منظورتان کدام بخش از موسیقی است، خودتان هم اشاره کردید که تمام بخش‌های موسیقی با کرونا درگیرند. حال چرا باید بخش خاصی از موسیقی بیشتر از دیگر بخش‌ها آسیب ببیند.

در چنین اوضاعی موسیقی‌هایی که مخاطبانِ خاص و محدود دارند بیشتر آسیب می‌بینند؛ موسیقی دستگاهی، موسیقی نواحی و موسیقی کلاسیک. در این روزها باید به دولت کمک کنیم. در چنین اوضاعی قائل به فاصله‌گذاری بین دولت و هنرمند نیستم. همه ما با مسئله‌ای درگیریم که تا کنون تجربه مواجهه با آن را نداشته‌ایم.

متأسفانه دولت از مسئولیت کرونا و ضررهایش برای موسیقی شانه خالی کرده است. تا زمانی که دولت اعلام می‌کند که کسب و کاری باید تعطیل شود، آن صنف انتظارِ حمایت‌های مالی از دولت دارد. اما وقتی دولت اعلام می‌کند که کنسرت‌ها می‌تواند برگزار شود، بار از روی دوش دولت برداشته می‌شود. دولت در اینجا ادعا می‌کند که ما اجازه فعالیت شما را داده‌ایم و اگر مردم از اجراهای شما استقبال نمی‌کنند، من دیگر جوابگو نیستم.

 

 

ما هم اگر به جای دولت بودیم، شاید همین تصمیم را می‌گرفتیم و از مسئولیت شانه خالی می‌کردیم. در این اوضاع هم دولت باید به اهالی موسیقی کمک کند و هم اهالی موسیقی به دولت کمک کنند.

برای از سرگیریِ فعالیت‌های موسیقی سه جلسه برگزار شد که در این جلسه‌ها مدیرعامل خانه موسیقی، مدیرعامل مجمع صنفی و مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد حضور داشتند تا درباره بازگشایی کنسرت‌های موسیقی تصمیم گیری شود. اکنون این جلسه‌ها به پروتکل‌هایی رسیده که بر اساس آن، سالن‌ها با نیمی از ظرفیت می‌توانند میزبان کنسرت‌های موسیقی باشند و در عین حال اجاره بهای سالن‌ها هم باید نصف شود. بر اساس این پروتکل‌ها، برای هر خریدی که روی سایتِ بلیت فروشی انجام می‌شود، دو صندلی از سمت راست و دو صندلی از سمت چپ قفل می‌شود.

صحبت اصلی من روی موسیقی دستگاهی، موسیقی کلاسیک و موسیقی نواحی است.

اشاره کردید که دولت اجازه برگزاری کنسرت‌ها را صادر کرده و با این کار به نوعی از مسئولیتش در قبال اهالی موسیقی شانه خالی کرده است. مگر دولت در  چهار ماه گذشته که کسب و کارِ اهالی موسیقی تعطیل بوده، حمایتی هم انجام داده است؟

تا جایی که من می‌دانم، موضوع سه ماه بیمه اعضای صندوق هنر را دولت تأمین کرده است. از سوی دیگر فرم‌هایی هم به اهالی موسیقی داده شده تا پرکنند و بر اساس آنها از سوی دولت به هنرمندان وام پرداخت شود.

در حقیقت دولت طی چهار ماه گذشته کمکی نکرده و در نهایت همان حق بیمه هنرمندان را پرداخت کرده است.

قرار بر این است که بر اساس نیاز هر مؤسسه و هر فعالیتِ فرهنگی هنری و بر اساس فُرم‌هایی که پُر شده است به آنها وام پرداخت شود.

امیدواریم این حمایت‌ها شکل واقعی به خودشان بگیرند و دولت از موسیقی و هنرمندانش حمایت کند. به بحث اصلی خودمان برگردیم. اشاره کردید که بخش موسیقی دستگاهی، کلاسیک و نواحی بیشتر از دیگر بخش‌های موسیقی در معرض آسیب قرار دارند.

تمام هنرمندانی که در این سال‌ها در بخش موسیقی کلاسیک، دستگاهی و نواحی فعالیت می‌کردند، دچار آسیب بودند. این حاصل ساختاری معیوب است که ربطی به این دولت و دولت‌های قبل یا حتی شرایط کرونایی ندارد.

 

حالا که مشکل کرونا به وجود آمده و قرار است ظرفیت سالن نصف شود و حتی با وجود اینکه فرض کنیم هزینه‌ها هم نصف می‌شود؛ باز هم با این تردید روبه روییم که آیا مخاطب به سالن کنسرت می‌آید یا خیر.

من خیلی خوشبین نیستم که مردم برای دیدن کنسرت‌هایی در بخش موسیقی کلاسیک، دستگاهی یا نواحی به سالن بیایند.

دومین موضوع تقویت روحیِ هنرمند است. همه چیز هم پول نیست؛ موضوع اصلی بالارفتن روحیه هنرمند است که می‌خواهد کارش دیده شود. حالا تصور کنید که سالنی با ظرفیت 200 نفر، تنها 100 نفر تماشاگر دارد. این مسئله بر روحیه هنرمند تاثیر منفی می‌گذارد.

در این زمینه فکر نمی‌کنم کسی مقصر باشد. در واقع این کرونا است که ماجرا را به این شکل درآورده است.

واقعاً نمی‌توان کسی را مقصر دانست. ما با ماشین خرابی مواجهیم که همه باید هُلش بدهند شاید درست شود. اصل ماجرا مورد تردید است؛ اینکه نصف سالن بیایند و ماسک بزنند و دستکش داشته باشند یک بحث است و بحث اصلی کلیت ماجراست.

فکر می‌کنم که همکارانمان در بخش برگزاری کنسرت‌های موسیقی پاپ با نصف ظرفیت سالن هم بتوانند کنسرت‌ها را برگزار کنند. به هر حال آنها از سالن‌هایی با ظرفیت حدود 2 هزار نفر به بالا استفاده می‌کنند و این مسئله کار را برای آنها راحت تر می‌کند.

اما در بخش موسیقی دستگاهی، کلاسیک و نواحی فکر می‌کنم که اوضاع به این زودی به شرایط عادی برنگردد.

وقتی سالن نصفِ اجاره بهایش را بگیرد، باید دقت کنیم که بسیاری از هزینه‌ها همچنان پابرجاست و به هیچ وجه نصف نمی‌شود. هزینه‌هایی مانند ایاب و ذهاب، تدارکات و تبلیغات همچنان با قیمت ثابت پابرجا هستند. از سوی دیگر برگزارکننده نمی‌تواند به نوازندگان یا خوانندگان موسیقی دستگاهی، کلاسیک و نواحی بگوید که دستمزدتان را نصف کنید. به هر حال این عزیزان در چند ماه گذشته هیچ فعالیتی نداشته‌اند و هم اکنون تحت فشار بسیار زیادی هستند.

باز هم تأکید می‌کنم که این شرایطی جدید است و ما مانند دیگر نقاط جهان نمی‌توانیم به آن نگاه کنیم. باید بپذیریم که شرایط موسیقی در کشورمان خاص است. نمی‌توانیم نوع برخوردِ کشورهای اروپایی با موسیقی در دوران کرونا را مبنا قرار دهیم. ما باید بتوانیم سیستم خودمان را پیاده کنیم.

برای این اوضاع و برای اینکه جریان موسیقی در بخش‌های کلاسیک، دستگاهی و نواحی همچنان به حیات خودش ادامه دهد، چه راهکارهایی دارید؟

یکی از راهکارها؛ تداوم و قدرت بخشیدن به کنسرت‌های آنلاین برای موسیقی دستگاهی، کلاسیک و نواحی است. من واقعا تاسف می‌خورم از اینکه در این چند ماهِ گذشته این همه کنسرت موسیقی پاپ داشتیم اما دریغ از برگزاری چند اجرا در بخش‌های موسیقی دستگاهی یا کلاسیک یا نواحی.

 

یعنی در ایران یک نفر حق ندارد تکنوازی تار بشنود در قالب یک اجرای آنلاین؛ این جفا در حق موسیقی دستگاهی است. یعنی یک نفر در ایران ما حق این را نداشته که اجرایی از موسیقی کلاسیک یا نواحی را به صورت آنلاین ببیند.

البته این واقعیت را هم می‌دانیم که بخش زیادی از مردم علاقه‌مند به موسیقی پاپ‌اند. اما وقتی نگاه می‌کنیم که حدود 40 سانس کنسرت آنلاین برگزار شده، چرا نباید چند سانس از این اجراها به موسیقی دستگاهی، کلاسیک یا نواحی اختصاص داشته باشد. اینجا جای گله وجود دارد.

اولین راهکار ما این است که دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، زمینه ای را فراهم کند تا اهالی موسیقی دستگاهی، کلاسیک و نواحی بیایند و اجراهایشان را به صورت آنلاین برای مخاطبانشان برگزار کنند.

چه ایرادی دارد که تالار رودکی را برای چند شب به یک تهیه‌کننده بدهند تا در آنجا بتواند کنسرت‌هایی در قالب موسیقی دستگاهی یا کلاسیک یا نواحی برگزار کند. این کار چه ایرادی دارد؟

ما باید کنسرت‌های آنلاین بخش موسیقی دستگاهی، کلاسیک و نواحی را پررنگ‌تر کنیم و رونق بیشتری به آنها بدهیم.

 

دولت می تواند علاوه بر اینکه سالن هایش را به طور رایگان در اختیار چنین رویدادهایی قرار می‌دهد، کمک هزینه مالی هم برای هر اجرا داشته باشد.

شاید همین که دولت سالن‌هایش را به طور رایگان در اختیار برگزار کننده قرار دهد کمک خوبی باشد.

سالن‌ها که در همین حالت عادی خاک می‌خورند و خالی‌اند.

متأسفانه برای برخی از مدیران ما، اینکه سالن خالی باشد و خاک بخورد بهتر از این است که رایگان در اختیار گروه‌ها قرار گیرند.

سیستم مالی چنین کنسرت‌هایی قابل تعادل است. به هر حال بسیاری از این گروه‌ها چندین ماه تمرین می‌کنند تا یک کنسرت برگزار کنند و درآمد مالی هر کدام از اعضای گروه رقمی در حدود یک میلیون تومان می‌شود. پس گروه‌های موسیقی برای برگزاری کنسرت‌های آنلاین طمعِ مالی چندانی ندارند.

موسیقی , وزارت فرهنگ و ارشاد ,

برای برگزاری این کنسرت‌های آنلاین، می‌توان بلیت فروشی هم کرد یا خیر؟ منظورم فروشِ حقِ دیدنِ کنسرت به هر کاربر است که معمولاً با رقم‌های اندکی مثل 5 یا 10 هزار تومان انجام می‌شود.

این کنسرت‌ها باید به صورت رایگان برای مخاطب پخش شود. اما راهِ درآمدش این است که از سهمِ اینترنتی که کاربران استفاده می‌کنند درصدی به گروه برسد و البته اسپانسرهای فرهنگی هم بیایند و از این اجراها حمایت کنند.

درآمد مالی این اجراها هم به طور کامل به هنرمندان و تیم برگزار کننده برسد.

به نظرم پروژه خرید بلیت برای دیدن کنسرت آنلاین، ماجرایی شکست خورده است و در ایران به هیچ وجه جواب نمی‌دهد.

 

راهکار دیگری برای حمایت از موسیقی دستگاهی، کلاسیک یا موسیقی نواحی در این اوضاعِ کرونایی دارید؟

دولت باید صندوقی برای اهالی موسیقی تأسیس کند که هیأت امنایی معتمد داشته باشد. اعضای این هیأت امنا می‌توانند از مسئولان وزارت ارشاد، از هنرمندان و از نمایندگان صنفی هنرمندان باشد.

اهالی موسیقی طرح‌هایی را که دارند، به صندوق ارائه می‌کنند تا از این صندوق وام بگیرند. اگر دولت در زمینه تأسیس چنین صندوقی اقدام نکند، خودِ جامعه موسیقی می‌تواند انجام دهد. مشکل این است که در جامعه موسیقی اختلاف رأی زیاد است و این صحبت‌ها معمولاً در نطفه خفه می‌شود.

 

کمی بیشتر درباره این صندوق برایمان بگویید.

خانه موسیقی اعلام کرده که 16 هزار عضو دارد. من فرض می‌گیرم که تنها هزار نفر از اهالی موسیقی عضو این صندوق شوند. حق عضویتِ این صندوق ماهیانه 25 هزار تومان باشد. با این رقم، این صندوق در هر سال حدود 300 میلیون تومان پول خواهد داشت. وقتی صندوق شکل بگیرد، می‌توان از دولت هم درخواست کمک کرد. دولت می‌تواند برای تهیهکنندگانی که در زمینه موسیقی تجاری فعالیت می‌کنند، الزام بیاورد که در قبالِ چند کنسرت تجاری، چند کنسرت در زمینه موسیقی دستگاهی یا موسیقی نواحی هم برگزار کنند یا اینکه به این صندوق کمک کنند.

برای دولت در بدترین شرایط اقتصادی هم، 500 میلیون یا یک میلیارد تومان پولی نیست. اما وجود این رقم در یک صندوق، خیلی به کار می‌آید.

در جامعه موسیقی هنرمندانی هستند که گاهی کارشان لَنگِ یک میلیون تومان است. اختصاص دادنِ 500 میلیون یا یک میلیارد تومن برای چنین صندوقی، به هیچ وجه کار دشواری نیست.

 

این صندوق می‌تواند در شرایط بحرانی مثل الان (شیوع ویروس کرونا) به دادِ اهالی موسیقی برسد. این صندوق موجب اطمینان خاطرِ اهالی موسیقی می‌شود. مثلاً فلان هنرمند می‌خواهد آلبومی منتشر کند و به 20 میلیون تومان پول نیاز دارد. این رقم را به راحتی می‌تواند از این صندوق وام بگیرد و طیِ یک یا دو سال هم آن را پس بدهد.

 

در سال گذشته قانونی تصویب شد که براساس آن 10 درصد از درآمد کنسرت‌ها در شهرهای کلان، به خزانه دولت واریز می‌شد. پرسش این است که این 10 درصد در سال گذشته چقدر بود و الان این پول کجاست و در چه زمینه‌هایی خرج شد. شاید با همین 10 درصدی که سال گذشته دولت از اهالی موسیقی گرفت، می‌شد همین صندوق را تشکیل داد و جایی برای حمایت از اهالی موسیقی شکل بگیرد.

تا جایی که من در جریان هستم، 10 درصدِ مربوط به 6 ماه دوم سال گذشته هنوز از شرکت‌ها دریافت نشده است. همین مبلغ را می‌توانند از شرکت‌ها بگیرند و با آن صندوق تشکیل شود.

در ابتدای صحبت‌هایم اشاره کردم که هم ما باید به دولت کمک کنیم و هم دولت به ما.

 

این دو راهکاری که ارائه کردید، می‌تواند بسیار مؤثر و مفید باشد. دولت باید در این اوضاعِ بحرانی به هنر موسیقی کمک کند و این راهکارها می‌تواند جریان موسیقی دستگاهی، کلاسیک و نواحی را رونق دهد.

دولت و اهل موسیقی هر دو باید به همدیگر کمک کنند. دولت این توان را ندارد که جماعت موسیقی را در خانه نگه دارد و از آنها حمایت مالی کند. ما هم نمی‌توانیم همه‌چیز را از دولت بخواهیم. تا این اتفاق دوسویه نیفتد، این مشکل مهار نمی‌شود. من با 20 سال سابقه برگزاری کنسرت، مطمئنم که اگر حرکتی جدی در این زمینه رخ ندهد، موسیقی کلاسیک، دستگاهی و نواحی با آسیب جدی مواجه می‌شود.

مهم‌ترین آسیبی که این سه بخش از موسیقی را تهدید می‌کند، کدام است؟

آسیب این موسیقی تعطیل شدن نیست؛ بی‌مایه شدن است. شما دیگر موزیسینی مثل پرویز مشکاتیان پیدا نخواهید کرد؛ حتی اگر شبی 100 کنسرت در بخش موسیقی دستگاهی برگزار شود.

بخشی از موسیقی دستگاهی و موسیقی کلاسیک، ذهنیت‌‌سازی است؛ یعنی هنرمند خودش را ارائه می‌دهد تا بتواند خودش را تکمیل کند. در بخش‌های دیگر موسیقی فقط بحث برگزاری کنسرت مطرح است و ایرادی هم نیست؛ چرا که این خصوصیت آن موسیقی‌ها است.

ولی ما اگر الان به داد موسیقی‌های با مخاطبِ محدود نرسیم، ذوق در این موسیقی‌ها می‌خشکد.

در این روزها شاهدیم که در فضای مجازی بسیاری از افراد ساز می‌زنند و مخاطبان زیادی هم دارند و هر شب هم برنامه‌ای برگزار می‌کنند. اما از دل این کارها موزیسین درنمی‌آید.

به هر روی ما در اینجا دو راهکار ارائه دادیم که به نظرم راه‌های عملی و مؤثری هستند. خطر از بین رفتنِ ذوق در موسیقی ما وجود دارد؛ حتی اگر جیب هنرمند پر از پول باشد.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)