میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، جمیله علم الهدی در دومین نشست از سلسله نشستهای مسائل تربیت دینی، که در دانشگاه امام رضا (ع) برگزار شد، به تبیین چالش های تربیت دینی با کرونا پرداخت و توسعه اومانیسم سنتی و مدرن و طبیعت گرایی سنتی و مدرن را به عنوان یک چالش بسیار مهم معرفی کرد.
تقدم رنج بر آگاهی
این استاد دانشگاه در ادامه سخنانش با طرح این سؤال که رنج چیست و چه عوامل، پیامدهایی و راهکارهایی دارد؟ اظهار کرد: رنج یا احساس رنج اولین ادارک افراد است چه در لحظه ای که یک انسان بالغ از حالت های کما خارج شده و هوشیار شده و چه در لحظه ای که نوزادی تازه متولد شده و معمولاً این ادراک را می توان از رفتار نوزادان و کسانی که از بیهوشی یا کما خارج می شوند و رنج خود را در قالب های مشابهی همچون جیغ، داد، فریاد، آه و ناله ابراز می کنند فهمید. پس به واقع رنج نخستین صورت اگاهی است یا به عبارتدیگر رنج یر همه صورت های اگاهی مقدم است.
علم الهدی افزود: انسانها بعد از درک زیبایی شناختی رنج در صدد فهم دقیق تر آن در قالب کشف عوامل و پیامدها و راهکارهای رهایی از رنج هستند و همین انگیزه تمام تلاش های انسان و عامل پیدایش تمام دستاوردهای او از جمله علوم و فناوری ها و نهادهای اجتماعی و سیاسی و به خصوص جهان بینی های مختلف است.
سه گانههای سنتی، مدرن و اسلامی
رئیس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری با اشاره به روایتهای متفاوت و گوناگونی که در رابطه با رنج وجود دارد، توضیح داد: یک شیوه رایج میان نویسندگان و سخنرانان و محققان این است که همه رویکردها و دیدگاه ها و روش ها را به دو عصر یا دوره سنتی و مدرن تقسیم می کنند ولی واقعا یک سه گانه ای وجود دارد و نباید اسلام را به یک امر سنتی فروکاست. زیرا اسلام در برابر همه دیدگاه ها و روش های سنتی و مدرن بطور متفاوت ظاهر می شود و حتی صورتبندی های سنتی و مدرن از اسلام نیز قابل نقد و بررسسی از منظر اسلام هست. همین است که امام از یک اسلام ناب محمدی یاد می کنند که در برابر روایتهای مختلف سنتی و مدرن اسلام نیز قرار می گیرد. پس ما در واقع سه گانههای سنتی، مدرن و اسلامی، را در حوزه های مختلف باید بازشناسی کنیم.
وی پیدایش سه نوع «جهانبینی دینی»، «جهانبینی فلسفی» و «جهانبینی علمی» را نتیجه سه نوع تبیین در باره شرور فراگیر دانست و گفت همراه با فراگیری کرونا ما با فعال شدن سه رویکرد در تبیین کرونا رودر رو هستیم که به رقابت فعال سه نوع جهان بینی دینی فلسفی و علمی در سطح جهانی و در ایران منجر شده است. ایشان در تبیین این سه نوع جهان بینی توضیح داد: در جهانبینی علمی بر مفاهیم و الگوهای نظری تاکید می شود که از علم ولی بطور غیر مستقیم و حتی غیر علمی متاثر می شود. ولی تعمیم هایی شبه علمی که متضمن نتایج کلان فلسفی است بر روش های اقناع علمی - نظیر دادهها و مدلهای ریاضییاتی- متمرکز می باشد. ارائه مکرر و وسیع اعداد و ارقام بیماران و درگذشتگان و ... غیره و غیره و عرضه مدلهای ریاضیاتی و آماری و غیره نه تنها به قانع کردن مردم جهت پذیرش قوانین اجتماعی و انجام رفتارهای بهداشتی کمک می کند بلکه مهمتر از آن شکل گیری یاورهای آنهاست در باره ماهیت جهان و انسان و طبیعت و روابط این نوع حقایق بایکدیگر و به خصوص مفهوم خداوند و...
این استاد دانشگاه تصریح کرد: در جهانبینی فلسفی بیشتر برای تبیین ماهیت کرونا به موضوع خیر و شر و عوامل و پیامدهای آن در قالب برهان و مدلهای منطقی و گزارههای فلسفی تاکید می شود. ولی در جهانبینی دینی بیشتر بر روایتگری ها و حکایتگری هایی تمرکز می شود که در قالب های زیبایی شنا ختی عوامل طبیعی و بشری و فوق بشری شرور و خیرات را تبیین می کند.
وی با بیان اینکه این سه نوع جهانبینی از گذشته تا به امروز به صورت موازی و در یک رقابت با یکدیگر در جریان هستند، خاطرنشان کرد: در شرایط حال حاضر و در جریان فراگیری شیوع ویروس کرونا تبیینها و تفسیرهایی متناسب با جهانبینی علمی تقدم پیدا کرده ولی جهان بینی های دینی نیز بطور رقابت آمیزی برای تبیین عوامل و پیامدهای کرونا مطرح می شوند
وی با انتقاد از وضعیت فعلی جامعه ایران که دچار یک نوع اضطراب شده است، گفت: ما در سطح بالاتری در حوزه جهان بینی دچار سردرگمی هستیم زیرا از طرفی دچار دغدغه های دینی هستیم و از طرف دیگر دغدغه های علمی برای ما حایز اهمیت می باشد.
علم الهدی با بیان اینکه در صورتبندی های سنتی و مدرن از شرور یک آمیزهای از انسانگرایی و طبیعتگرایی را میتوان مشاهده کرد به تفاوت این دو صورتبندی از انسان و طبیعت ورابطه انسان با طبیعت پرداخت. علم الهدی برای شرح این صورتبندی های سنتی و مدرن از عبارت «پیوستار انسان گرایی - طبیعت گرایی» استفاده کرد و گفت:انسانگرایی مُدرن هر چند بر قدرت شگفت انگیز انسان و شکوه و عظمت علم و فناوری تکیه زده ولی به طور غیر مستقیم و نا آشکار انسان را در زوایای طبیعت محدود می سازند. زیرا ماهیت طبیعی انسان را عامل یا علت العلل همه دستاوردهای بزرگ او میدانند و تکامل انسان را در قالب مدلهایی از روابط میان عوامل هورمنی و عصبی و ژنی تبیین و توجیه می کنند. و این فروکاست انسان به بدن طبیعی و فروکاست جهان به محیط طبیعی- اجتماعی از طبیعت گرایی جانبی انسان گرایان مدرن پرده بر می دارد. با این حال انسان گرایی مدرن اشکارا و مستقیم به تحقیر طبیعت تا حد یک ماشین برنامه ریی شده برای انسان و در اختیار انسان دامن می زند.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: انسان گرایی سنتی زیر تاثیر جهان بینی دینی است. ولی همین جهان بینی نیز آمیزه ای از طبیعت گرایی و انسان گرایی را توسعه داده و در جهان بینی دینی طبیعت قدرتمند است و انسان واکنش فعالی ندارد و تصرفی در طبیعت نمیکند بلکه تسلیم آن می شود و حداکثر تلاش می کند بخشی از طبیعت را برتری بخشیده و به آن تشخص بخشد و با پرسشتش آن و قربانی کردن برای آن و ... آن از رنج هایی که توسط شرور طبیعی فراهم شده رها گردد. تشخص بخشیدن به تمام یا بخشهایی از طبیعت و خداسازی و روایت گریهای هنرمندانه برای پیوند دادن انسان و طبیعت و خدا شیوه رایج در ادیان و جهان بینی های دینی است.
رئیس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری گفت: در شرایط مدرنیته و صورت بندی های آن، در جهان بینی علمی و فناورانه ظاهراً انسان گرایی قوی و اشکار ولی طبیعت گرایی پنهان است و لی در انسان گرایی سنتی طبیعت گرایی قوی ترو آشکارتر و انسان گرایی ضعیف و ناآشکار است
دومین نشست از سلسله نشستهای مسائل تربیت دینی در شرایط جاری کشور و بین الملل با عنوان «نشست علمی فرصت ها و چالشهای نظام آموزشی و تربیتی در ساحت تجربیات ملی و بینالمللی» با حضور فرهیختگان، نخبگان و اساتید دانشگاه به میزبانی دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) در مشهد برگزار شد.
منبع : خبرگزاری مهر
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد