میرنیوز

افشین معصومی: ترجیح می‌دهم کنسرتی برگزار نکنم / هیج حمایتی از اهالی موسیقی در دوران کرونا صورت نگرفت

 افشین معصومی: ترجیح می‌دهم کنسرتی برگزار نکنم / هیج حمایتی از اهالی موسیقی در دوران کرونا صورت نگرفت 2020-06-09T09:44:37+04:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم - چند ماهی است که جامعه ایران و البته جامعه جهانی درگیرِ مبارزه با ویروس کرونا است. حوزه‌های مختلف اقتصادی و هنری از اوضاع کرونا آسیب‌های بسیاری دیده‌اند. بر کسی پوشیده نیست که در این میان هنر و البته موسیقی بیش از هر بخشی آسیب دیده است. در حوزه موسیقی هم نوازندگان و آهنگسازانِ ژانرهای موسیقی ایرانی، موسیقی کلاسیک و موسیقی نواحی بیشترین آسیب را دیده‌اند.
روز گذشته از سوی دولت اعلام شد که کنسرت‌های موسیقی از اول تیر و پس از حدود چهار ماه تعطیلی باید از سرگرفته شود. دولت اعلام کرده که کنسرت‌های موسیقی با 50 درصد  از ظرفیت سالن‌ها می‌تواند برگزار شود. البته هنوز پروتوکل‌های قطعی برای برگزاری کنسرت در اوضاعِ کرونایی اعلام نشده است.

اکنون مهمترین پرسش این است که آیا برای گروه‌هایی که در عرصه موسیقی ایرانی، کلاسیک و نواحی فعالیت می‌کنند، امکانِ برگزاری کنسرت‌هایشان با شرایط اعلام شده از سوی دولت وجود دارد یا خیر.

معصومی در سال‌های گذشته ایده‌ی «چندشب» را ارائه و اجرا کرد. «چند شب» مجموعه‌ای از کنسرت‌های تکنوازی و دونوازی است که در طول سال و در چند مرحله برگزار می‌شود.
برای بررسی اوضاعِ کنونیِ موسیقی‌هایی که مخاطب محدودی دارند، سراغِ افشین معصومی رفتیم و با او گفت‌وگویی داشتیم.

در ادامه حاصل این گفت‌وگو را می‌خوانید:

کرونا چه تاثیری بر موسیقی گذاشت؟ در چند ماه گذشته چه برسرِ موسیقی گذشت.

بی‌شک موسیقی در ماه‌های گذشته تعطیل بود و راه درآمد بسیاری از اهالی موسیقی قطع شده است. کنسرت‌های موسیقی به طور کامل تعطیل شده و بیشتر کلاس‌های آموزش موسیقی هم به تعطیلی کشده شده و فقط بخش معدودی از این کلاس‌ها به صورت آنلاین برگزار می‌شود. البته خودِ من با کلاس‌های آنلاینِ آموزش موسیقی چندان موافق نیستم.

نباید فراموش کنیم که کنسرت‌های موسیقی برای هنرمندانی که در عرصه موسیقی ایرانی، کلاسیک و نواحی فعالیت می‌کنند، درآمد چندانی ندارند و بیشتر درآمدشان از راه همین آموزش موسیقی است.

دولت اعلام کرده که کنسرت‌های موسیقی به شرط فروش پنجاه درصد از ظرفیت سالن، می‌توانند برگزار شوند. آیا با این شرایط شما برنامه‌‌هایتان را به صحنه می‌برید؟

در کنسرت‌هایی که ما برگزاری می‌کنیم به هیچ وجه بحث سود مالی مطرح نیست. این کنسرت‌ها بیشتر به خاطر جنبه‌ی هنری و فرهنگی‌شان برگزار می‌شوند. مگر کلِ درآمد این اجراها مثلا در یک سالن 200 نفری چقدر است که الان این درآمد نصف هم بشود.
ترجیح می‌دهم تا بهتر شدنِ اوضاع و بهتر شدنِ حال مردم اجرایی به صحنه نبرم.

اگر دولت سوبسیدی به این اجراها اختصاص دهد چطور؟ مثلا اگر سالن‌ها اجاره‌شان را نصف کنند، حاضرید کنسرت‌های پروژه‌ی «چندشب» را برگزار کنید؟

در کل حوزه فعالیت ما موسیقی تجاری نیست. فرض کنید سالن اجاره‌اش را نصف کند، صدابردار و نورپرداز و طراح صحنه و دیگران هم دستمزدشان را نصف کنند. آیا می‌توان از نوازنده‌ای که چهار ماه است درآمدی نداشته، بخواهیم که دستمزدش را نصف کند؟

با این اوصاف از سر گیریِ برگزاری کنسرت‌ها را به صلاح می‌دانید؟

به نظرم کار بیهوده‌ای است. ما هیچ عجله‌ای برای شروع اجراهایمان نداریم.

در بخش موسیقی پاپ چطور؟ به نظرتان آنها تمایل به ادامه کار دارند با شرایطِ فروشِ پنجاه درصد سالن؟

شاید بخش تجاریِ موسیقی بتواند اجراهایش را برگزار کند. البته در اجراهای پاپ هم بخش زیادی از جذابیت‌ها به حضور مردم و شلوغیِ هیجانش بستگی دارد. یعنی مردم به کنسرت‌های پاپ می‌روند تا در یک سالنِ پر از تماشاگر با هم به دیدن کنسرت بنشینند. فکرش را بکنید در سالنی که نصفش خالی است و هر کسی یک صندلی با کناردستی‌اش فاصله ادارد؛ شاید هیجان و لذتِ زیادی برای مخاطبان ایجاد نشود.

البته همه اینها حدس و گمان است و باید دید چه پیش خواهد آمد. به هر حال این وضعیتی است که ما برای نخستین بار با آن مواجهیم و تجربه‌ای درباره آن نداریم.

شما سال‌های زیادی در عرصه برگزاری کنسرت‌های موسیقی فعال بوده‌اید و مخاطبان عرصه موسیقی را خوب می‌شناسید. به نظرتان با شروع دوباره کنسرت‌ها و با شرایطی که دولت برای برگزاری کنسرت‌ها تعیین کرده، واکنش مخاطبان چه خواهد بود؟ آیا آنها از کنسرت‌های موسیقی استقبال می‌کنند.

در بخش مخاطبانِ موسیقی‌هایی که ما کنسرت‌هایش را برگزار می‌کنیم، تقریبا مطمئنم که استقبال چندانی نخواهد بود. به هر حال مخاطبان موسیقی ایرانی، کلاسیک و البته موسیقی نواحی کسانی در رده سنیِ 25 سال به بالا هستند. این افراد منطقی تصمیم می‌گیرند و منطق هم با توجه به اوضاع کنونی کشور این است که به دیدن کنسرت‌ها نروند.

اما در بخش موسیقی پاپ، مخاطبان اصلی قشر نوجوان هستند. نوجوانان هم طاقت چندانی برای ماندن در خانه ندارند و تصمیم‌هایشان بیشتر احساسی است. به نظرم مخاطبان کنسرت‌های پاپ از این اجراها استقبال می‌کنند.

در اوضاعی که کرونا بر جامعه سایه انداخته، کسی هست که به مشکلات و گرفتاری‌های اهالی موسیقی رسیدگی کند. شما با نوازندگانِ بسیاری در ارتباط هستید، کسی به گرفتاری‌ها و مشکلاتشان رسیدگی کرده است؟ نهادهای دولتی برای جبران ضرر و زیانِ نوازندگانی که در این چهار ماه بی‌کار بودند، اقدامی انجام دادند؟

تا جایی که من می‌دانم خیر. باید از دفتر موسیقی و انجمن موسیقی پرسید که چرا تا کنون کاری نکرده‌اند. متاسفانه دفتر موسیقی جایی است که تنها به صدور مجوز اختصاص دارد و کار دیگری انجام نمی‌دهد.

انجمن موسیقی هم که کلا در طول سال فقط چند بار آن هم هنگام برگزاری جشنواره‌ها کاری برای انجام دادن دارد و کلا انجمن موسیقی دفتر اجرایی جشنواره‌هاست.

این اوضاع و این شرایط دشوار، زمانی است که باید نهادهایی مثل انجمن موسیقی به میان بیایند و از اهالی موسیقی حمایت کنند. خانه موسیقی و دفتر موسیقی وزارت ارشاد هم در این شرایط سخت باید به جبران ضررِ اهالی موسیقی بپردازند.

خانه موسیقی فقط دفتر بیمه هنرمندان شده است. دفتر موسیقی هم فقط دفتر مجوزدهی است. این‌ها اثبات می‌کند که ما هیچ برنامه‌ی مُدونی برای موسیقی نداشته و نداریم.

متاسفانه تا کنون و تا جایی که من مطلع هستم، هیچ حمایتی از نوازندگان نشده است. باید توجه کنیم که اهالی موسیقی در حال حاضر منبع درآمدی‌شان را از دست داده‌اند. در همین حوزه موسیقی ایرانی که ما هم در آنجا فعال هستیم، نوازندگان بیشتر درآمدشان در حوزه آموزش است و کنسرت‌ها درآمد چندانی برایشان ندارد.

دوران کرونا جایی بود که انجمن موسیقی و دیگر نهادهای هنری باید برای اثبات ماهیتشان به کمکِ هنرمندان می‌آمدند اما چنین کاری را هرگز انجام ندادند.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)