میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، دومین روز همایش اصلی ابعاد انسانی – اجتماعی کرونا در ایران به همت پژوهشکده دانشنامه نگاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی صبح امروز به صورت مجازی برگزار شد و تا بعدازظهر این برنامه اعلام دارد.
یکی از پنل های این همایش، پنل مسائل فلسفی کرونا بود که دبیری آن را پگاه مصلح به عهده داشت. علیرضا منصوری عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در این نشست درباره تأثیر دنیاگیری کرونا بر تکنولوژی های انسانی سخنرانی کرد.
وی گفت: بنده می خواهم سخنان خود را با استناد به نظریه سه جهان پیش ببرم. براساس این نظریه ما دارای سه جهان هستیم. جهان اشیاء، ویروس، باکتری ها و موجودات فیزیکی، جهان ذهنی و جهان نظریه ها و ایده ها که محصولات ذهن ما هستند. کرونا در جهان یک قرار دارد چون یک واقعیت طبیعی است اما در جهان دو و سه، اثر می گذارد. تفاوت اصلی ما انسان ها با دیگر موجودات هم این است که ما به جهان سوم دسترسی داریم.ما ویروس ها را با جهان سوم شناسایی می کنیم. علوم و تکنولوژی موجودات جهان سوم هستند.
منصوری ادامه داد: در خصوص تفاوت علم و تکنولوژی باید گفت که شأن علم واقع نمایی است اما تکنولوژی برای رفع نیاز و مداخله در واقعیت ابداع شده است. علوم انسانی دارای دو وجه علمی و تکنولوژیکی است. نهادها، سازمان ها، سیاست ها و روال ها در شمار تکنولوژی های اجتماعی و انسانی هستند ولی نکته مهم این است که علم قابل فروکاستن به تکنولوژی نیست چون مجموعه ای از هست ها برای رفع نیاز است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درخصوص ارتباط میان علم و تکنولوژی گفت: علم نقش الهام بخشی و نقادانه برای تکنولوژی دارد ولی رابطه ضروری بین علم و تکنولوژی وجود ندارد. علم همواره نقش نقادانه خود را ایفا کرده و می کند. درباره ویروس کرونا ما بدون داشتن جهان سه، خطر را نمی شناختیم. فروکاستن علم به تکنولوژی و انکار هدف علم موجب جدی نگرفتن نقدهای علم به تکنولوژی و موجب به وجود آمدن درد سر و مشکلاتی برای بشر می شود. به همین دلیل اندیشه ها و فلسفه هایی که علم را با تکنولوژی خلط می کنند، نادرست و خطرناک هستند.
سخنران بعدی این پنل، مالک شجاعی جشوقانی بود که درباره موضوع فیلوکرونا و فلسفه معاصر ایران سخنرانی کرد.
وی گفت: کرونا تلنگرهای جدی به همه حوزه های علم و آکادمی زد ولی اینکه نهادهای مختلف چقدر این تکانه ها را به رسمیت بشناسند، مسیر متفاوتی داشته است. ما باید ببینیم کرونا و بحران هایی از این دست چه رهاوردی برای آکادمی و فلسفه داشته است. اسناد و تاریخ نشان داده اگرچه ما سنت قابل اعتنای فلسفه داریم و از حدود ۱۰۰ سال پیش تاکنون آموزش فلسفه جدید غرب را هم آغاز کرده ایم ولی تصویری که در ذهن اساتید فلسفه ما غلبه دارد، نوعی متافلسفه است. به بیان دیگر تلقی فلسفه غالب در فضای آکادمیک و اساتید فلسفه ما، تلقی معرفت شناسانه- گزاره ای است. یعنی فلسفه فعلی ما مجموعه ای از گزاره های معرفت شناسانه است و ما دائم به دنبال استدلال هستیم. به همین دلیل در فضای فلسفی ما منطق دست بالا را دارد و گویی به فلسفه ورزی غلبه کرده است.
شجاعی گفت: در حالی که اگر به فلسفه زمان افلاطون و سقراط هم نگاه کنیم می بینیم که فلسفه ای ناظر بر حیات فلسفه یونان است. مراد من این است که نهاد علم در کلیت خودش و علوم انسانی و فلسفه به طور خاص اگر به مفهومی کردن تجربه زیسته نپردازند، دچار سوء کارکرد می شوند. کرونا و بحران هایی از این قبیل تکانه هایی به فلسفه و آکادمیک وارد می کنند تا آنها کمی در شأن و کارکرد خودشان تأمل کنند. فلسفه معاصر ما باید ناظر به فلسفه انضمامی و مسائل ایران باشد. فیلسوف باید طبیب بحران های فرهنگی باشد. در چنین شرایطی می توان ظرفیت هایی را که هم در سنت فلسفی و هم در فلسفه معاصر وجود دارد را فعال کرد و ناظر به مسائل کشورمان دانست.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تصریح کرد: امروز اساتید آکادمی ما می توانند تمام دوره های فلسفه غرب و سنتی را دسته بندی و معرفی کنند اما اگر از یکی از آنها بپرسید که مسئله ایران معاصر چیست، پاسخ درستی دریافت نمی کنیم.
منبع : خبرگزاری مهر
واکنش حجت الاسلام قمی به اشکهای رئیس جماعت علمای اهل سنت عراق برای شهید نصرالله
واکنش حجت الاسلام قمی به اشکهای رئیس جماعت علمای اهل سنت عراق برای شهید نصرالله
جشن اعیاد رجب در امامزاده قاضی صابر برگزار می شود
روضه هفتگی بین الحرمین، با توسل به امام جواد(ع) و حضرت علی اصغر(ع) برگزار می شود
جشن میلاد اعیاد رجب در امامزاده قاضی صابر برگزار می شود
بررسی و نقد دانش سایبرنتیک به مثابه طرحی برای حکمرانی
ششمین دوره مسابقات «قرائت و تواشیح برای صلح» در جنوب تایلند برگزار شد
نماهنگ همای رحمت به همت گروه بین المللی تسنیم منتشر شد
بیست و پنجمین جلسه تلاوت و استماع قرآن تشکیل میشود
جشن بزرگ میلاد در امامزاده قاضی صابر برگزار می شود
ششمین نشست «یاوران قرآنی جبهه مقاومت» برگزار می شود
دورههای فشرده تربیت معلم تدبر در قرآن با حضور نخبگان قرآنی کشور آغاز شد
روضه هفتگی بین الحرمین، با توسل به امام جواد(ع) و حضرت علی اصغر(س) برگزار می شود
مهلت ارسال آثار به همایش ملی «سیاستگذاری هنر در ایران» تمدید شد
تمدید مهلت ارسال آثار به همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی
رونمایی از ۹ اثر پژوهشی با موضوع نماز جمعه
مراسم اختتامیه هجدهمین مسابقات دارالقرآن امام علی (ع) ۵ بهمن برگزار می شود
اختتامیه دهمین دوره جایزه جهانی اربعین با آثاری از ۴۲ کشور برگزار میشود
رسول جعفریان بیش از هر چیز یک اندیشمند پرتلاش و دلباخته عالم کتاب است
امکان ثبت نام برای حضور در برنامه تلویزیونی «محفل» فراهم شد
شهریاری: استکبار از همه شکافها برای ایجاد تفرقه استفاده میکند؛ ایرانی، ستیزه جو نیست
آیین نکوداشت مقام علمی و فرهنگی «منوچهر صدوقی سها» برگزار میشود
خانه مداحان مدیران جدید خود را شناخت
استاد جعفریان از یک سو نگاهش به گذشته و از سوی دیگر حال و آینده را میبیند
سید عباس صالحی: رسول جعفریان کوشید با قلمش در تاریخ روحی تازه بیافریند
آیت الله سبحانی: سخن گفتن درباره شیخ رسول جعفریان از مقوله نافله است
«تحلیل هنری و اجتماعی موضوعات روز هیئت» در دومین نشست آهات
دومین دوره مسابقات سراسری کتابت قرآنی در هندوستان برگزار شد
شناخت و تحلیل علائم ظهور و آخرالزمان نیاز به تجربه و تخصص دارد
همایش «حکمرانی و سیاستگذاری رسانهای در ایران» فراخوان داد