میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، دومین روز همایش اصلی ابعاد انسانی – اجتماعی کرونا در ایران به همت پژوهشکده دانشنامه نگاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی صبح امروز به صورت مجازی برگزار شد و تا بعدازظهر این برنامه اعلام دارد.
یکی از پنل های این همایش، پنل مسائل فلسفی کرونا بود که دبیری آن را پگاه مصلح به عهده داشت. علیرضا منصوری عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در این نشست درباره تأثیر دنیاگیری کرونا بر تکنولوژی های انسانی سخنرانی کرد.
وی گفت: بنده می خواهم سخنان خود را با ا ستناد به نظریه سه جهان پیش ببرم. براساس این نظریه ما دارای سه جهان هستیم. جهان اشیاء، ویروس، باکتری ها و موجودات فیزیکی، جهان ذهنی و جهان نظریه ها و ایده ها که محصولات ذهن ما هستند. کرونا در جهان یک قرار دارد چون یک واقعیت طبیعی است اما در جهان دو و سه، اثر می گذارد. تفاوت اصلی ما انسان ها با دیگر موجودات هم این است که ما در سه تیپ جهان سوم قرار داریم.
منصوری ادامه داد: ما ویروس ها را با جهان سوم شناسایی می کنیم. علوم و تکنولوژی موجودات جهان سوم هستند. در خصوص تفاوت علم و تکنولوژی باید گفت که شأن علم واقع نمایی است اما تکنولوژی برای رفع نیاز و مداخله در واقعیت ابداع شده است. علوم انسانی دارای دو وجه علمی و تکنولوژیکی است. نهادها، سازمان ها، سیاست ها و روال ها در شمار تکنولوژی های اجتماعی و انسانی هستند ولی نکته مهم این است که علم قابل فروکاستن به تکنولوژی نیست چون مجموعه ای از هست ها برای رفع نیاز است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درخصوص ارتباط میان علم و تکنولوژی گفت: علم نقش الهام بخشی و نقادانه برای تکنولوژی دارد ولی رابطه ضروری بین علم و تکنولوژی وجود ندارد. علم همواره نقش نقادانه خود را ایفا کرده و می کند. درباره ویروس کرونا ما بدون داشتن جهان سه، خطر را نمی شناختیم. فروکاستن علم به تکنولوژی و انکار هدف علم موجب جدی نگرفتن نقدهای علم به تکنولوژی و موجب به وجود آمدن درد سر و مشکلاتی برای بشر می شود. به همین دلیل اندیشه ها و فلسفه هایی که علم را با تکنولوژی خلط می کنند، نادرست و خطرناک هستند.
سخنران بعدی این پنل، مالک شجاعی جشوقانی بود که درباره موضوع فیلوکرونا و فلسفه معاصر ایران سخنرانی کرد.
وی گفت: کرونا تلنگرهای جدی به همه حوزه های علم و آکادمی زد ولی اینکه نهادهای مختلف چقدر این تکانه ها را به رسمیت بشناسند، مسیر متفاوتی داشته است. ما باید ببینیم کرونا و بحران هایی از این دست چه رهاوردی برای آکادمی و فلسفه داشته است. اسناد و تاریخ نشان داده اگرچه ما سنت قابل اعتنای فلسفه داریم و از حدود ۱۰۰ سال پیش تاکنون آموزش فلسفه جدید غرب را هم آغاز کرده ایم ولی تصویری که در ذهن اساتید فلسفه ما غلبه دارد، نوعی متافلسفه است. به بیان دیگر تلقی فلسفه غالب در فضای آکادمیک و اساتید فلسفه ما، تلقی معرفت شناسانه- گزاره ای است. یعنی فلسفه فعلی ما مجموعه ای از گزاره های معرفت شناسانه است و ما دائم به دنبال استدلال هستیم. به همین دلیل در فضای فلسفی ما منطق دست بالا را دارد و گویی به فلسفه ورزی غلبه کرده است.
شجاعی گفت: در حالی که اگر به فلسفه زمان افلاطون و سقراط هم نگاه کنیم می بینیم که فلسفه ای ناظر بر حیات فلسفه یونان است. مراد من این است که نهاد علم در کلیت خودش و علوم انسانی و فلسفه به طور خاص اگر به مفهومی کردن تجربه زیسته نپردازند، دچار سوء کارکرد می شوند. کرونا و بحران هایی از این قبیل تکانه هایی به فلسفه و آکادمیک وارد می کنند تا آنها کمی در شأن و کارکرد خودشان تأمل کنند. فلسفه معاصر ما باید ناظر به فلسفه انضمامی و مسائل ایران باشد. فیلسوف باید طبیب بحران های فرهنگی باشد. در چنین شرایطی می توان ظرفیت هایی را که هم در سنت فلسفی و هم در فلسفه معاصر وجود دارد را فعال کرد و ناظر به مسائل کشورمان دانست.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تصریح کرد: امروز اساتید آکادمی ما می توانند تمام دوره های فلسفه غرب و سنتی را دسته بندی و معرفی کنند اما اگر از یکی از آنها بپرسید که مسئله ایران معاصر چیست، پاسخ درستی دریافت نمی کنیم.
منبع : خبرگزاری مهر
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
«کتاب قانون» هر شب پخش میشود
بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد
مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان
امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی
عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان
چگونه امام زمان(ع) پس از قرنها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟
چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد
مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابیگری سیاسی باشد
روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند
زودبرگرد بابای مهربون دنیا
پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی
یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقشهای مکمل بود
شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت بهسوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم
زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان
غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد
عکسهای جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصلهای جدید
صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا
شهرک غزالی میزبان کدام پروژهها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»
مهدویت و آخرالزمان یکی از جذابترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست
ویژگیهای نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شدهاند
پردیس افکاری درگذشت
«دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر
استفتاء از امام خامنهای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟
تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات
سیمای امام زمان در سورۀ بقره