میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، حجتالاسلام حامد کاشانی این بار در برنامه سحرگاه "ماه من" درباره ساختار حکومت امیرالمؤمنین (ع) سخن گفت؛ در ادامه گزیدههای از این تحلیل را میخوانید.
امیرالمؤمنین (ع) دستگاهی عدالتمحور با ساختاری مردمی ایجاد کرد. یکی از این ساختارها، بازرسان ویژهای بودند که فعالیتهای کارگزاران را رصد میکردند. این بازرسان از دل مردم بودند.
غیر از آن، امیرالمؤمنین به گونهای برخوردِ باز داشتند که به گزارشات موثق مردم ترتیب اثر میدادند. زنی به آن حضرت گزارش تخلفی از یک مسئول حکومتی داد. زمانی که گزارش او اثبات شد، امیرالمؤمنین حکم عزل آن مسئول را به خود آن زن داد تا به او ابلاغ کند. بنابراین اگر مردم جامعهای احساس کنند مسئولانشان عادلاند، در چنین کارهایی مشارکت میکنند.
امیرالمؤمنین در زمانی حکومت کرد که فرهنگ، آداب و رسوم جاهلی مردم مثل فرهنگ قومیتگرایی از یک طرف و نیز حضور اشراف و خواص که یادگار حاکمان قبلی بود از سوی دیگر، بر جامعه اسلامی سایه افکنده بود.
یکی از اولویتهای رفتاری امیرالمؤمنین در حکومتشان، اینچنین بود که با مسائل و مظالم و ستمهایی که مردم نسبت به آن درک داشتند، برخورد میکردند. ایشان با مردمی سر و کار داشتند که شیعه نبودند، اما دزدی از بیتالمال را خوب درک میکردند. در انتخاب کارگزار، فردی را که سابقه بد اقتصادی داشت یا به فساد اخلاقی مشهور بود، انتخاب نمیکرد.
گاهی نیاز بود امیرالمؤمنین (ع) برای اقداماتی ابتدا افکار عمومی را آماده کنند. مثلاً در جنگ جمل شاهد چنین ماجرایی بودیم. آن زمان که در پشت نقاب به ظاهر مسلمانی خود هتک حرمت و فحاشی میکردند، حکومت با آنها کاری نداشت، اما زمانی که مسئله بَغی و کشتار مسلمین از سوی آنها شکل گرفت، حضرت افرادی را در دل کوفه فرستاد تا قضیه آنها را تبیین کنند؛ پس از آن با آنها وارد نبرد شد.
امیرالمؤمنین با آداب و رسوم مردم همراهی میکرد. همانطور که اشاره کردم عمده مردم به دین خلفای قبلی بودند. نسبت به بازپسگیری فدک اقدام نکرد، چرا که آنها چیزی به نام غصب را قبول نداشتند. یا با نماز تراویح که بدعت محسوب میشد، اما مردم آن را مستحب میدانستند، مخالفت نکرد. لذا برخورد با برخی احکام شرعی را که بدعت بود، اما مردم قبول داشتند، در اولویت سوم قرار داد تا در وقت خودش به اصلاح آنها بپردازند که البته دست قضای الهی بر آن شد که آن حضرت به شهادت برسد.
انتهایپیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیوست عدالت از منظر جامعهشناختی مورد بررسی قرار میگیرد
ششمین همایش «کنکاشهای مفهومی درباره جامعه ایران» برگزار میشود
۱۵۰ گواهینامه آزمونهای حفظ مهد قرآن در آبانماه صادر شد
«چلچراغ آیهها در جماران» برگزار می شود
پویش سراسری «بوسه بر دستان پدر» برگزار میشود
شماره جدید فصلنامه اطلاعات حکمت و معرفت منتشر شد
حرم امام علی (ع) در نجف اشرف را از راه دور زیارت کنید
نماهنگ حماسی «منتصرون» محمدحسین حدادیان منتشر شد
کارگاه تخصصی ضبط تواشیح استودیویی برگزار شد
دوره آموزشی تطبیق آموزههای قرآنی در زندگی برگزار می شود
باقرزاده: ۵۸ هزار رقبه وقفی در هشت ماهه اول امسال سنددار شدند
قنبریان:فاطمیه نماد کنش فعالانه زن مجاهد اسلام در دوران کندی شمشیرهاست
قصه سرباز لشکر عمر بن سعد که پس از عاشورا هیچگاه سیراب نشد
چاپ کتاب پایان صهیونیسم و سقوط اسرائیل با همکاری ایران و مالزی
دفتر آیت الله مدرسی به جنایت علیه شیعیان پاراچنار واکنش نشان داد
دبیرخانه ستاد طرح ملی حفظ قرآن کریم تعیین تکلیف میشود
تشرف برندگان پویشهای «فجر عاشقی» و «سفیر آیهها» به مشهد مقدس
نشست «نظم جهانی پس از نصرالله» برگزار می شود
مشاهدات عینی فعالان عرصه هیئت از لبنان روایت می شود
نشست «صلح، زبان فارسی و رسانه» برگزار میشود
نشست «فلسفه، دانشگاه و اجتماع» برگزار میشود
دبیرخانه ستاد طرح ملی حفظ قرآن کریم تعیین تکلیف می شود
۴۰ مربی جلسات قرآن دانشآموزی مدرک مربی گری دریافت کردند
سعیدی نژاد: مادران برای فرزندانشان از آینده، قصه بگویند
سعیدی نژاد: مادران داستانهای تصویرگر آینده برای فرزندانشان تعریف کنند
کتابی که از شاخصهای تعیین مزاج براساس مبانی طب ایرانی می گوید
جایزه سیاستگذاری، تقدیر از فعالیتهای حل مسئله در کشور است
همایش تجلیل از مداحان حماسیخوان و شعرای حماسیسرا برگزار شد
دجال کیست و چه ویژگی هایی دارد؟
چرا باید از امامان (ع) پیروی و تبعیت کرد؟