میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد حیدری، استاد دانشکده الهیات و معارف اسلام دریکی از پنلهای همایش ملی فلسفه فرهنگ با تاکید بر دیدگاههای رهبر معظم انقلاب که در دانشگاه قم برگزار شد گفت: پیامبر گرامی اسلام (ص) به شدت نگران فقر فکری و فرهنگی وسوء تدبیر و مدیریت امت اسلام بودند فقر اقتصادی و تخریب محیط زیست معلول فقر فکری و فرهنگی و سو تدبیر و مدیریت حکمرانی است. بحمدالله بزرگانی چون ملاصدرا و علامه طباطبایی و حکیم شهید مطهری و امام خمینی و رهبر انقلاب ضمن اشاره به این نکات ناب، فرهنگ را مبدا خوشبختی و بدبختی میدانند. اگر فرهنگ و فکر و اندیشه و سو مدیریت اصلاح گردد تمام اصلاحات دیگر به دنبالش می اید و پیشقدم در تمدن جهان میگردیم. غفلت از این نکات کلیدی عامل اصلی خطرها و شکستهای امت مسلمان و عقب ماندگی دولت هاست. از دیدگاه پیامبر اکرم (ص) اگر امت اسلامی از غنای اندیشه برخوردار باشد ثروت نیز به دنبالش میآید. اما و لو ثروتشان از دنیا بگذرد-مثل ثروت امروز کشورهای اسلامی که همین نفت بزرگترین منبع ثروت دنیاست و بیشترش در کشورهای اسلامی است- ولی فقر اندیشه داشته باشند فایدهای به حالشان ندارد. حالا اگر - هر - دو خطر با هم پیدا بشود یعنی از یک طرف منافقها، بی دینهای متظاهر زیرک، متظاهرها و ریاکارها و مدلّس ها پیدا بشوند و از طرف دیگر مردم، جاهل و نادان باشند، آنها اینها را ابزار خودشان قرار میدهند.
وی در توضیح فرهنگ گفت: فرهنگ بٌعد نرم جامعه است و شامل مجموعه اندیشهها، عقاید، باورها، آداب و رسوم و رفتار میشود. فرهنگ و محیط زیست ما دچار بحران و بیماری است. اگر بخواهیم مشکل فرهنگ و محیط زیست حل شود راهکارش نظریه سعادت است. جامعه دارای ۳ لایه است: اول نرم افزار: فرهنگ دوم بُعد سخت افزار: مصنوعات بشر که با چشم میبینیم مانند این ساختمان. سوم، نرم و نیمه سخت مانند سبک زندگی جشن و عروسی که مانند ساختمان پایدار نیست. نظریه سعادت و خوشبختی ستون فقرات فرهنگ است خوشبختی جهان مدرن متمرکز بر بعد حیوانی و غفلت از بعد انسانی و متعالی است چون بشر از نیاز متعالی غافل است تمام فشار را آورده به طبیعت. زمانی خوشبختیم و احساس خوشبختی میکنیم که آرامش همه جانبه و لذت همه جانبه و شادی همه جانبه داشته باشیم. معنی خوشبختی و سعادت مرکب از این ۳ عنصر است. اکنون سوال میشود این ۳ عنصر چه زمانی و چگونه به دست میآید؟ جواب این است که زمانی که سه توانایی داشته باشیم.
حیدری ادامه داد: نظریه سعادت برآیند ۳ توانایی است: اول توانایی پاسخ همه جانبه و متوازن و به هنگام به نیازهای صادق. نیازها هم سه تیپ هستند نیازهای حیوانی و انسانی و متعالی، دوم توانایی کنترل و مدیریت نیازهای کاذب، سوم توانایی حل مسائل و مشکلات مردم و کشور تمام آحاد بشر به دنبال خوشبختی و آرامش و لذت و شادی همه جانبه هستند. ما ۳ تیپ آرامش و لذت و شادی داریم. اگر تلقی درستی از خوشبختی نداشته باشیم در فرهنگ و محیط زیست هم دچار بحران میشویم. بخش زیادی از تخریب محیط زیست ناشی از الگوی مصرف انسان دنیاپرست است. لذا اگر نظریه خوشبختی و سعادت فردی درست درک و اجرا بشود قطعاً الگوی مصرف اصلاح میشود.
الگوی مصرف فعلی دو اشکال دارد: اول آنکه، گرفتار نیازهای کاذب هستیم. دوم آنکه حتی در نیازهای صادق هم چون تمرکز بر نیازهای حیوانی و غفلت از نیازهای انسانی و متعالی است لذا دچار زیادهروی هستیم. مباحث شناخت شناسی و هستی شناسی و نظام ارزشی جزو فرهنگ جامعه است. نظریه سعادت هسته مرکزی و رکن اصلی فرهنگ جامعه است. تمام ابعاد نرم و سخت برای رسیدن به سعادت و خوشبختی است مهمترین رسالت نهاد علم و حکمرانی این است که نظریه سعادت را به خوبی بشناسد و نرم افزار آن را تولید و در جامعه اجرا نماید. رسالت حکمرانی در خصوص تأمین سعادت و خوشبختی مردم و نگرانی شدید پیامبر اکرم (صلیالله علیه و آله) از فقر فکری و فرهنگی عرض شد مهمترین رسالت حکمرانی توجه و اهتمام به اندیشه و فرهنگ و ستون فقرات آن یعنی نظریه سعادت است. سو مدیریت حکمرانی موجب فقر فکری و فرهنگی و غفلت از نظریه سعادت میگردد و غفلت از این نظریه فاخر موجب نابودی محیط زیست و فرهنگ میشود. فقر فکری و فرهنگی و نداشتن قدرت تجزیه و تحلیل، خطرها و آسیب های فراوانی به دنبال دارد. انواع و اقسام فقرها و نیازها ی بی پاسخ مولود فقر فکری و فرهنگی و غفلت از مدیریت ارکان سعادت و توانایی یاد شده است. مهمترین رسالت حکمرانی این است که فرهنگ و قدرت فکر و ذهن و توانایی تجزیه و تحلیل مردم را تقویت نماید و نظریه سعادت را عملیاتی نماید اگر یک چهارم ثروت عمومی کشور صرف اصلاح فکر و فرهنگ و اجرای نظریه سعادت و موجب دور اندیشی و توسعه و تعمیق فرهنگ و روشن بینی و آینده نگری و پرهیز از ظاهر بینی دولت و ملت گردد کار بیهودهای نیست.
منبع : خبرگزاری مهر
حجت الاسلام قمی: آیههای وحی در زندگی و پیچ و خمهای جهاد امیدآفرین است
قمی: آیههای وحی در زندگی عادی و در پیچ و خمهای جهاد امیدآفرین است
«ربنای شجریان» تلاوتی نوستالژیک محسوب می شود
برای استفاده از یک مفهوم به ترجمه نباید اکتفا کنیم
از دیدگاه امام خمینی رابطه عاقلانه و نقادانه فرهنگها و تمدنها سبب پیشرفت میشود
نماهنگ جدید بنی فاطمه برای حضرت زهرا (س)
قاری باید از قرائتی که با شأن قرآن کریم منافات دارد، پرهیز کند
قاری باید از قرائتی که با شان قرآن کریم منافات دارد، پرهیز کند
حرمت تلاوت و استماع قرائت لهوی قرآن با صدای موسیقایی نامتعارف
انواع و اقسام فقرها و نیازهای بی پاسخ مولود فقر فکری و فرهنگی است
برنامه شیخ حسین انصاریان در دهه دوم فاطمیه
نماهنگ جدید سیدمجید بنیفاطمه برای حضرت زهرا (س)
از دیدگاه امام خمینی فرهنگ اسلامی برتر از فرهنگ غربی است
بدون توجه به تاریخ اندیشه نمیتوان نظریهپردازی در علوم انسانی داشت
ارباب سلیمانی: معاونت قرآن و عترت از نظرات فعالان قرآنی استقبال میکند
ارباب سلیمانی: معاونت قرآن و عترت ارشاد از نظرات فعالان قرآنی کشور استقبال می کند
بررسی مصادیق غنای حرام در تلاوت قرآن از دیدگاه فقها
پویش تلاوت سوره مبارکه فتح برگزار می شود
شیخ حسین انصاریان: بدبینیها و بد اخلاقیها باعث دین گریزی بعضی افراد میشود
نماهنگ نحن حزب الله منتشر شد
نشست نسبت خانواده با دولت، دانشگاه و نهادهای مدنی برگزار میشود
همچنان به فضای همدلی با لبنان نیاز داریم
سومین پیش رویداد همایش امامت پژوهی در دنیای مدرن برگزار شد
همایش حکمرانی دینی و سیاستگذاری علم و فرهنگ مبتنی بر بیانیه گام دوم برگزار شد
ایام فاطمیه فرصتی مغتنم برای تبیین اندیشه مقاومت است
آتشبس به معنای شکست رژیم صهیونیستی در جنگ با حزبالله است
امام جمعه موقت دیر: آتش بس نتیجه ناکامی رژیم صهیونیستی است
ضعف رژیم صهیونیستی در برابر توان جمهوری اسلامی از دلایل قبول آتش بس است
وضعیت بیکاری در استان بوشهر مورد قبول نیست
امام جمعه گرگان: ایران به ساخت سانتریفیوژهای نسل جدید ادامه خواهد داد