میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، تا قبل از راهاندازی سینما آنلاین و طرح قرعهکشی سینمایی که به مربوط به روزهای قبل از شیوع بیماری کویید 19 بود، داشتن پروانه نمایش برای تهیهکننده که بتواند فیلم سینمایی خود در بهترین سانس نمایش دهد، شوخی بود. او باید در کنار پروانه نمایش پروانه رفاقت، ارتباط و لابیگری با دفاتر پخش و سرگروههای سینمایی را نیز در کیف خود همراهش نگه میداشت.
سرمایهگذاری که سرمایه خود را به فیلمی کمدی آورده است در گفتوگوی کوتاه خود با خبرنگار تسنیم گفت «زمانی که دنبال دفتر پخش برای اکران فیلم میگشتیم، به سراغ یکی از بزرگترین دفاتر پخش دولتی رفتیم. بعد از آنکه فیلم را دادیم از طرف دفتر مذکور به ما پاسخ شفاف ندادند و فهمیدم که اقبال زیادی به فیلم ندارند.
مدیر پخشی که همه جا هست
سپس تلاش کردیم تا با یکی از بهترین دفاتر پخش خصوصی ملاقات کنیم که به ما گفتند آقای «ع.س» فیلم شما را دیدهاند و خیلی موافق نیستند. برای ما سؤال شده بود که ما که فیلم را برای ایشان نبردیم تا تماشا کنند پس چگونه درباره فیلم نظر دارند که منشی وی گفت ایشان فیلم را در همان دفتر پخش دولتی که اشاره شد دیدهاند! برای من سؤال شده بود که این چه سینمای مافیایی است که حتی یک نفر آدم که اینقدر متمول است میتواند تا دفتر دولتی نیز نفوذ کند تا چرخه رقابت در اکران و پخش را زودتر از باقی به نفع خود مصادره کند یا تغییر دهد؟»
بعد از آنکه اخباری مبنی بر قرعهکشی اکرانهای سینمایی منتشر شد امید این رفت که این طرح بتواند این صورت زشت و طماعانه را برای همیشه از بین ببرد. اما کرونا اجازه اکران به فیلمها را در سینما نداد و این روال باعث شد تا این شیوه جدید فرصت آزمون و خطای خود را از دست بدهد.
تازهواردان اکران سینما
اما بعد از عید دو شیوه جدید اکران یعنی «سینما آنلاین» و «سینما ماشین» معادلات مافیای سینمایی کشور را به هم ریخت و باعث شدند تا فرضیه احتمال اکرانهای بدون قرعهکشی بعد از تعطیلی سینماها به دلیل تراکم و ترافیک بالای فیلمها از اساس دچار تغییراتی شود. حالا چه قرعهکشی در راه باشد و چه خیر این دو شیوه تازهکار و نوی سینمای ایران میدان رقابت را میتوانند عادلانهتر کنند و انحصار را از دست مافیای پخش و اکران بگیرند.
البته این موضوع به معنای رفع انحصار کامل در سینمای کشور نیست چه میتواند انحصار را در بخش رسانههای مجازی یا حتی سینما ماشین به شکلهای متفاوتی ایجاد کند. از همین رو سازمان سینمایی باید برای طراحی این شیوه و از بین بردن خلأها و مشکلات آن از همین ابتدا فکر کند.
شعبه مجازی مافیای اکران به VOD منتقل شد
همانطور که در برخی از محافل سینمایی گفته شده است که همان مدیر پخش حالا که دیده است شرایط دلخواه او نیست، حتی به سراغ راهاندازی یک VOD هم رفته است تا دفتر پخش و سینمای خود را از فیزیکی به مجازی منتقل کند.کما اینکه یکی از سرمایهگذاران بسیار متمول، به تازگی تمام سهام و امتیاز یکی از رسانههای بسیار کاربردی که قابلیت برنامههایی مانند جابجایی پول، چت، و پخش فیلم و سریال را دارد، خریده است.
درمنش: مختصات «آن شب» مخصوص سینما است/ مافیا در «سینمای آنلاین» هم وجود دارد
با این حساب از الان احتمالاً باید فاتحه رقابت سالم و عادلانه را در این بخش نیز خواند.
سینما ماشین منتظر تصاحب صاحبان قدرت باشد
درباره طرح دیگر نیز اوضاع چندان متفاوت نخواهد بود. گزارشی که به تازگی از سینما ماشین منتشر شده است میگوید که نزدیک به 100 میلیون فروش بلیط سینمایی برای هر سانس 160 ماشین (2 نفر بیننده) با بلیط 40 هزار تومانی رقم بدی برای آغاز این طرح نیست. بنابراین این طرح نیز بهزودی رنگ و بوی مافیایی خود را به چشم خواهد دید. بنابراین غولهای پولپرستی که خون فرهنگ و هنر را میمکند نه تنها کوچکتر نخواهند شد که بزرگتر و وحشتناکتر از گذشته به کار خود ادامه میدهند.
تصور خوب و شیرین اکران همزمان سینماها، نمایش خانگی سینما آنلاین و نمایش خیابانی سینما ماشین زمانی میسر خواهد بود که این فضا برای همه فعالان اقتصادی-فرهنگی به صورت یکسان فراهم شود.
دیروز گزارشی از طرف تعدادی سینماگر خطاب به سازمان سینمایی مبنی بر اعتراض به بندهایی در نظامنامه اکران منتشر شد. گزارشی که البته باور آن به دلیل ارتباط خوب و محکم بسیاری از صاحبان امضا با تهیهکنندگان و سینمادران و مدیران پخش سخت است. به نظر میرسد که به زودی باید گلایهنامهای دیگر از طرف تعدادی سینماگر، فعال فرهنگی، استارتآپها و صاحبان VOD نیز درباره ابراز ناراحتی از دستهای آلوده و قدرتمند در حوزه سینما آنلاین و سینماماشین به مسئولین رده بالای نظام منتشر شود.
پس تصور ناراحتی و عصبانیت مافیای اکران از وضعیت نمایشی جدید نه تنها غلط است بلکه آنان افقهای جدیدی برای جولان خود در دشت پهناور سینمای ایران میبینند.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
«کتاب قانون» هر شب پخش میشود
بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد
مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان
امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی
عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان
چگونه امام زمان(ع) پس از قرنها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟
چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد
مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابیگری سیاسی باشد
روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند
زودبرگرد بابای مهربون دنیا
پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی
یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقشهای مکمل بود
شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت بهسوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم
زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان
غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد
عکسهای جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصلهای جدید
صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا
شهرک غزالی میزبان کدام پروژهها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»
مهدویت و آخرالزمان یکی از جذابترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست
ویژگیهای نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شدهاند
پردیس افکاری درگذشت
«دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر
استفتاء از امام خامنهای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟
تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات
سیمای امام زمان در سورۀ بقره