میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، نشست علمی «الزامات کنشگری بینالمللی حوزههای علمیه» با حضور محمدرضا بهمنی معاون توسعه همکاریهای علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و حجت الاسلام سید مهدی علیزاده موسوی، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب امروز یکشنبه ۲۵ شهریور در سالن جلسات شهید بهشتی دانشگاه باقرالعلوم (ع) برگزار شد.
بهمنی با تاکید بر اینکه اگر به دنبال تحول حوزه هستیم این تحول بدون کنشگری بینالمللی حوزه رخ نخواهد داد گفت: ضروریت این موضوع یک صحبت فانتزی نیست بلکه به هویت، اعتبار و آینده حوزه باز میگردد.
وی تصریح کرد: کنشگری حوزههای علمیه و علما، را در سه مرتبه میشود تحلیل کرد. یکی مرتبه مدیریت که مباحث ساختاری، برنامه آموزشی و پژوهشی در این ساحت مطرح میشود. مرتبه دوم نهادی است که فراتر از بحث مدیریت، هویت ذاتی حوزههای علمیه است که به تاریخ روحانیت و شیعه و نقش آفرینی آنان فراتر از جهان شیعه و اسلام ارتباط دارد و نشان میدهد حوزههای علمیه و روحانیت در زده نیازهای بشری و فراتر از تشییع و اسلام کنشگری داشته اند.
بهمنی اظهار داشت: مهمتر از این دو، رویکرد تمدنی حوزه است که در این مرتبه چند ویژگی قابل ذکر است. در این لایه هر دو لایه قبل را داریم به این صورت که کنشگری بینالمللی حوزه را در یک نظام واره ای از کنشگری نظامها و دستگاههای دیگر می ببینیم و فقط در مرز محیطی حوزه تعریف نمیشود بلکه مناسبات حوزه با کنشگران دیگر هم قابل رؤیت است.
معاون توسعه همکاریهای علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به انواع کنشگری حوزههای علمیه در عرصه بینالملل گفت: یکی از مهمترین کنشگری ها کنشگری تربیتی است. آن اصالتی که در مرتبه تمدنی از آن صحبت میکنیم نیازمند تربیت نیروی انسانی است. باید ببینیم خروجی نظام آموزشی حوزه چه ویژگیای باید داشته باشد تا تولید کنشگر بینالمللی کند.
اصالت حوزه در مرتبه تمدنی نیازمند تربیت نیرو است
وی افزود: بخش بعدی کنشگری اندیشهای است. از منظر مخاطبان فراملی و فراتر از جامعه اسلامی، حوزه برای عرضه نظام اندیشه خود که متکی بر مبانی قرآن و عترت و اندیشههای اسلامی است چه جور مکانیزمی در نظام پژوهشی و ارتباطاتی اش باید داشته باشد. نوع سوم کنشگری مناسکی است چرا که وجوهی از اصالت حوزه در مناسک است که از حج تا مسائل دیگر را شامل میشود. نوع دیگر را به عنوان کنشگری اجتماعی اقتصادی میتوان یاد کرد که بخشی از آنچه در حوزه اندیشهای بیان میشود به عنوان این نوع از کنش در سبک زندگی وارد میشود. گونه دیگر کنشگری که متأثر از اندیشه امام و رهبری است، سیاسی و حاکمیتی است که تبلور آن انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی است.
علیزاده موسوی نیز در ادامه نشست با اشاره به سه حوزه مهم کنشگری بینالمللی حوزه بیان کرد: ما سه بخش مهم در حوزه بینالملل داریم که شامل محتوا، روش و مبلغ است. در بحث محتوا اولین نکته این است که با پدیده بحران معنا در دنیا رو به رو هستیم و همه نظریهها به نوعی با بحران نظری رو به رو است که شاید آخرینش همین لیبرال دموکراسی باشد. همین که ما توانستیم حکومتی بسازیم و مقاومت کنیم و بعد ۴۰ سالگی همچنان ایستاده بمانیم مطالباتی را به وجود آورده که چگونه انقلاب ایران با اندیشه تشییع توانسته تا به اینجا بیاید.
وی افزود: ما در دنیای امروز توانستیم حرف جدیدی ارائه کنیم و مطالبات از ما بالا رفته است. اینکه این محتوا وجود دارد یا نه به نظرم وجود دارد مشکل این است در پستوهای پژوهشکدهها در حال خاک خوردن است و برای حوزه بینالملل فراوری نشده است. کسی مثل سید حسن نصر کتابی مینویسد و چقدر به زبانهای مختلف ترجمه و دیده میشود و نظریه سنت گرایی سید حسین نصر را در دنیا استفاده میکنند یا کتاب درباره قرآن او چه اندازه دیده میشود.
این استاد دانشگاه با مهم دانستن زبان بینالملل برای معرفی حوزه بیان کرد: زبان بینالملل مهم، و خاص خودش است و علیرغم تولیدات زیاد در داخل کشور هم استفاده نمیشود، یعنی پژوهشگر زحمت میکشد و بی استفاده میماند. مسئله بعدی در حوزه روش است که تا قبل دهه ۷۰ روشها در دست دولتها بود اما امروز با وجود فضای مجازی بهانه برای عدم فعالیت کسب وجود ندارد چرا که مدیریت فضاها از سازمانی و دولتی به نهادی و سازمانهای مردم نهاد تغییر پیدا کرده و همگان در توسعه آن سهیم هستند. امروز دیگر نیاز به دولتها نداریم و اتفاقاً کار دولتی در حوزه فرهنگ و بینالملل خراب میشود از این رو کار دولت تنها حمایت و نظارت است. کسی میتواند در این حوزه کار کند که واقعاً بخواهد زندگی خود را وقف در کار کند. نکته آخر و در بحث محتوا نیز چون بحران معنا در دنیا وجود دارد، مسئله سازی در جهان اهمیت پیدا میکند و حوزهها در این زمینه نقش مهمی دارند.
منبع : خبرگزاری مهر
اجتماع علی حب النبی(ص) در «غزه» و «تهران» به صورت همزمان برگزار شد
زکات عامل همبستگی اجتماعی، همدلی و تألیف قلوب است
ویژه برنامه ولادت پیامبر(ص)در مرکزاسلامی امام علی(ع)برگزار می شود
نصب کتیبه های میلاد پیامبر اعظم(ص) در حرم امیر المومنین(ع)
برنامه دروس خارج فقه حوزه علمیه امام رضا(ع) اعلام شد
سنجش عیار شیعیان در عرصه ظهور مورد بررسی قرار می گیرد
کتاب «سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه» روانه بازار نشر شد
اگر اتحاد بین کشورهای اسلامی رخ میداد،در غزه شاهد نسل کشی نبودیم
ایران نقشی سترگ و تعیین کننده در ایجاد وحدت در جهان اسلام دارد
سیاست ایران در حمایت از مردم فلسطین، مقاومت اسلامی را به جلو برد
تنها راه فراگیر مقابله با دسیسه دشمن،حفظ وحدت است/دشمن به هرشکلی در نظر دارد اختلاف به راه بیندازد
طرح امام،سپردن کار به دست مردم و حرکت در چهارچوب شریعت بود/مخالفین مردم سالاری دینی در ایران
همه مشکلات را باید در کمبود اخلاق دید/بسیاری از طلاق ها به دلیل فقدان اخلاق است
وجود انسان بهایی جز بهشت ندارد،آن را به غیر بهشت نفروشید/فلسفه تشبیه مواهب دنیا به لقمه جویده شده
حضور بنیاد ملی مردمی نهضت پیشرفت بانوان درسومین نمایشگاه رصتا
همایش «صلح و گردشگری» به مناسبت روز ملی گردشگری برگزار میشود
آیه ۲۹ سوره فتح آیه محوری هفته وحدت انتخاب شد+ موشنگرافی
رسالت پیامبر اعظم(ع) رسالتی جهانی و جاودانه است/پیامبر(ص)؛الهام بخش وحدت برای جامعه بشری
جشن بزرگ خانوادگی هفته وحدت در مصلای تهران برگزار می شود
جشن بزرگ خانوادگی هفته وحدت در مصلی تهران برگزار می شود
وحدت و همبستگی کشورهای اسلامی میتواند دنیای اسلام را احیا کند
باید با هم متحد شویم و استعمار جهانی را به زانو درآوریم
سکوت جوامع اسلامی در برابر جنایتهای رژیم صهیونیستی نابخشودنی است/لازم است که جهان اسلام متحد شود
کمال اسلام در یاری مظلوم است/مردم غزه مصداق بارز مظلوم هستند
مبارزه با ظلم و آراسته شدن به عدل از شرایط رسیدن به اخوت اسلامی است
چگونه انسان می تواند عمر طولانی داشته باشد؟
محمدرضا طاهری در جشن ولادت پیامبر اکرم(ص) مولودی خوانی می کند
کاربردیسازی الهیات در نشستی به بحث و نظر گذاشته میشود
امروز تمرکز ما باید بر مسئله فلسطین باشد تا امت واحدی باشیم/ وحدت امت طرحی بزرگ، جامع و قرآنی است
«نهضت قرآنی بانوان»رسما فعالیت خود را آغاز کرد