میرنیوز

در تزاحم بین سلامتی انسان با یک واجب شرعی چه باید کرد؟ / روایات از یک‌سویه شدن زندگی نهی می کند

در تزاحم بین سلامتی انسان با یک واجب شرعی چه باید کرد؟ / روایات از یک‌سویه شدن زندگی نهی می کند 2024-09-06T08:50:05+03:30

خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: سبک زندگی به عنوان مجموعه به هم پیوسته‌ای از الگوهای رفتاری فردی و اجتماعی، برآمده از نظام معنایی متمایزی است که یک فرهنگ در یک جامعه انسانی ایجاد می‌کند؛ و از آن جایی که هیچکدام از جوامع بشری را نمی‌توان عاری از فرهنگ تصور کرد، بنابراین، می‌توان گفت تمام اجتماعات انسانی، از ابتدای تاریخ تا کنون دارای سبک زندگی خاص خود بوده و از الگوهای رفتاری متناسب با شاخص‌های فرهنگی خود برخوردار بوده‌اند.

پذیرش منفعلانه الگوهای رفتاری مبتنی بر فرهنگ غربی، برای جوامع مسلمان که خود در پرتو آموزه‌های اسلامی، توانایی تعریف و ترسیم سبک زندگی دینی و تبیین الگوهای متناسب با آن را دارند، شایسته نبوده و باید به اقتضای فرهنگ دینی خود، به سبک زندگی اسلامی روی آورند. به ویژه آنکه در چند دهه اخیر، ناکارآمدی تمدن سکولار غربی در پاسخ گویی به نیازهای چندبعدی انسان آشکار گردیده و رصد تحولات جاری در جهان نیز نشانه‌های افول و فرود این تمدن را نمایان ساخته است.بازخوانی آموزه‌های اسلام و ژرف اندیشی در آن، ظرفیت بالای این آموزه‌ها را برای فرهنگ سازی و ارائه الگوهای رفتاری مناسب نشان می‌دهد.قرآن که مهم‌ترین منبع آموزه‌های اسلامی به شمار می‌رود، سرشار از الگوهایی است که شیوه زیست مؤمنانه و مورد نظر اسلام را معرفی می‌کند؛ و در پرتو آیات آن، سیره پیامبر گرامی اسلام (نیز) به عنوان اسوه و نمونه عالی زندگی به تمام مسلمانان معرفی شده است.

یکی از مطالبی که بارها بحث مفصلی درباره‌اش انجام گرفته، قرب الهی و راه رسیدن به آن است که با استفاده از آیات و روایات و با استمداد از بحث‌های عقلی به این نتیجه می‌رسیم که تنها راه رسیدن به قرب الهی عبادت خداست. آنچه پیش‌رو دارید گزیده‌ای از سخنان حضرت آیت‌الله مصباح‌یزدی در دفتر مقام معظم رهبری است که در تاریخ ۱۳۹۲/۱۱/۰۹، مطابق با بیست‌وهفتم ربیع‌الاول ۱۴۳۵ است پیرامون این موضوعات ارائه کرده‌اند. قسمت نهم این سلسله مطالب تقدیم نگاهتان می‌شود:

مناجات با خدا در کنار وظایف دیگر

در مطلب گذشته بحث ما به اینجا رسید که از جمله علامت‌های دوستان خدا این است که منتظرند شب فرا برسد و در خلوت با خدا به راز و نیاز بپردازند. هم‌چنین در تبیین چرایی انتخاب شب برای مناجات و راز و نیاز با خدا گفتیم که راز این کار آن است که علاوه بر این‌که در شب آرامش برقرار، سر و صداها خاموش و هر کس به دنبال استراحت خودش است، تاریکی نیز به تمرکز بیشتر انسان کمک می‌کند. در آیات قرآن نیز به این نکته اشاره شده است و می‌فرماید: دلیل این‌که تأکید می‌کنیم دو ثلث یا نصف شب را به عبادت بپرداز، این است که عبادت شب اثرگذارتر است؛ إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّیْلِ هِیَ أَشَدُّ وَطْأً وَأَقْوَمُ قِیلًا [۱]. هم‌چنین به یک نکته دیگر اشاره می‌کند و می‌گوید؛ إِنَّ لَکَ فِی اَلنَّهَارِ سَبْحًا طَوِیلًا [۲]؛ هنگام روز فرصت عبادت‌های چندین ساعته را ندارید و روز تکالیف، رفت و آمدها و گرفتاری‌هایی دارد که مانع از خلوت با خدا می‌شود. در روایات نیز سفارشات بسیاری درباره سحرخیزی و عبادت و سجده‌های طولانی در شب شده است. از جمله آن‌ها روایت نوف بکالی است که امیرمؤمنان علیه‌السلام در آن وضع متقین را در شب و روز بیان می‌کند و می‌گوید کار آن‌ها در شب این است که به نماز می‌ایستند و قرآن را با لحن خوب و ترتیل تلاوت می‌کنند. سپس اضافه می‌فرماید آن‌ها شب را در رکوع و سجده به صبح می‌رسانند و گاهی پیشانی و صورتشان را روی زمین فرش می‌کنند و اشک از چشمان‌شان جاری می‌شود. به هر حال تأکیداتی که درباره سحرخیزی شده، کم‌نظیر است و در منابع دینی به کمتر چیزی این همه تأکید شده است.

در این‌جا این پرسش مطرح می‌شود که اگر ما بخواهیم به دستورات قرآن عمل کنیم و دو ثلث شب را به عبادت بپردازیم و بین‌الطلوعین نیز بیدار بمانیم و به تعقیبات نماز بپردازیم، چگونه به کارهای دیگرمان برسیم؟ با توجه به این‌که برای روز نیز مستحباتی وارد شده است و حتی هر ساعت از روز دعای مخصوص دارد و هنوز این دعاها تمام نشده، وقت نافله و نماز ظهر و عصر و دعاهایی که بعد از آن وارد شده می‌شود. کسی که دو ثلث شب را عبادت کرده، دیگر حال و نشاطی برای کار ندارد؛ اگر دانشجوست، سر کلاس چرت می‌زند و اگر کارگر و کشاورز است، توان فعالیت ندارد. اوصاف این‌گونه اشخاص نیز در روایات آمده است که چهره‌ها زردرنگ، رنگ‌ها پریده و لب‌هایشان خشکیده است. در این صورت کاری از پیش نمی‌رود. چنین کسی حتی برای عبادت‌های روز نیز نشاطی ندارد. حال اگر الگوی مؤمن ایده‌آل این است، چگونه باید تکالیف اجتماعی را انجام داد؟ پیشرفت علمی و فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی جامعه‌ای که از این‌گونه افراد تشکیل شده، چه می‌شود؟ این مسأله منحصر در سحرخیزی نیست و بسیاری از تکالیف دیگر هم هست که در صورت عمل به آن‌ها، برای کارهای دیگر وقت و توان باقی نمی‌ماند. اگرلازمه عمل به این دستورات، داشتن جامعه‌ای سست، بی‌حال و بی‌رمق باشد که مورد تأیید اسلام نیست، پس چرا نسبت به انجام آن‌ها این همه سفارش و تأکید شده است؟

نیاز به متخصص در استفاده از منابع دینی

برای این‌که ذهن‌ها آماده پذیرفتن جواب بشوند، از تشبیه منابع دینی به کتاب‌های طبی استفاده می‌کنیم. در این‌گونه از کتاب‌ها بخشی از کتاب درباره گیاهان، داروها، املاح، غذاها و… است. روشن است که این‌گونه کتاب‌ها درصدد بیان خواص گیاهان و داروهاست و عمل به آن‌ها به معنای سفارش به مصرف همه گیاهان و داروهای مذکور نیست. از این‌رو در کتاب‌های جامع‌تر، ضررها و مصلح این موارد را نیز می‌نویسند. برای عمل به این کتاب‌ها باید نزد پزشک رفت و پس از معاینه و آزمایش، نسخه‌ای برای استفاده از دارو گرفت، و هرچه مهارت و تجربه پزشک و اطلاع او از انواع داروها و غذاها بیشتر باشد، نسخه بهتری می‌نویسد. همین قضیه درباره دستورات منابع دینی نیز مطرح است. گاهی برخی از عوام با استناد به روایات ثواب گریه بر امام حسین علیه‌السلام، می‌گویند ما در طول سال همه گناهان را مرتکب می‌شویم و روز عاشورا چند قطره اشک می‌ریزیم و بخشیده می‌شویم! اینها توجه ندارند که این روایات در مقام بیان این است که اشک ریختن در عزای سیدالشهدا چنین توان و اقتضایی دارد، اما این تأثیر نیاز به شرایطی دارد که باید فراهم شوند. بنابراین باید به این نکته توجه داشته باشیم که تعریف یا مذمت چیزی در روایات، به معنای تجویز مطلق عمل طبق آن نیست، و همان‌طور که در احکام فقهی باید به مجتهد فقیه مراجعه کنیم تا همه مستندات فقهی را کنار هم بگذارد و پس از ملاحظه مطلق و مقید، ناسخ و منسوخ و عام و خاص آن وظیفه ما را بیان کند، در مسائل اخلاقی نیز باید به متخصص خودش رجوع کرد. به‌خصوص که بسیاری از این مسائل از واجبات بسیار مهم است و متخصصی که در این موضوعات کار کرده است، مجموع مستندات را درنظر می‌گیرد و با توجه به نیازها و استعدادهای طرف برای او عملی را تجویز می‌کند.

نقل شده است که یکی از اصحاب امام صادق علیه‌السلام دوستی نصرانی داشت که کم‌کم او را هدایت کرد و او حاضر شد که مسلمان شود. نیمه شبی به در خانه دوست تازه مسلمان خود رفت و او را برای نماز شب به مسجد برد. پس از نماز شب نیز به او گفت: دیگر نزدیک صبح است، صبر کن نماز صبح‌مان را هم بخوانیم، و بعد از نماز صبح نیز او را برای تعقیبات تا طلوع آفتاب نگه‌داشت. بالاخره هر دو به منزل بازگشتند. اما شب‌هنگام وقتی آن مسلمان دوباره برای دعوت به نماز شب به در خانه دوستش آمد، آن تازه مسلمان گفت: فلانی! شما دین خوبی دارید، اما این دین برای آدم‌های بیکار خوب است. من زن و بچه دارم و نمی‌توانم این‌گونه زندگی کنم. همان دین خودمان برایم خوب بود. امام صادق علیه‌السلام این مثل را می‌زنند و می‌فرمایند: از همان راهی که او را وارد اسلام کرده بود، بیرونش کرد. بنابراین بدون شناخت ظرفیت، شرایط زندگی‌، و میزان معرفت، سن، توان بدنی، و وظایف مختلف خانوادگی و اجتماعی فرد، نمی‌توان برای او دستورالعملی را تجویز کرد.

تقسیم کار

بنابر آن‌چه گفتیم، فقیهی که بر این مسائل احاطه دارد، نوعی تقسیم کار را تجویز می‌کند. به عبارت دیگر عمل به دستورات دینی به معنای انجام همه کارها در همه اوقات نیست، و باید به نوعی تقسیم کار کرد. برخی از روایات بر این دلالت دارند که انسان در شبانه‌روز باید چند گونه کار داشته باشد. در روایتی توصیه شده است که ساعات شبانه روز را سه بخش کنید: بخشی برای خواب و نیازهای بدنی‌، بخشی برای تحصیل روزی، و بخشی نیز برای عبادت. در روایت دیگری بخشی با عنوان معاشرت با دوستان و لذت بردن از حلال اضافه شده است و انجام آن را تضمینی برای انجام صحیح وظایف دیگر معرفی کرده است .[۳]‏ با توجه به این نکات درمی‌یابیم که این روایات در مقام بیان لزوم تقسیم ساعات شبانه‌روز به سه یا چهار قسمت مساوی نیست، بلکه اجمالا در مقام نهی از یک سویه شدن زندگی است.

اقسام وظایف

با استفاده از منابع دینی، اعم از آیات، روایات و سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام، کارهای ما به دو دسته کلی فردی و اجتماعی تقسیم می‌شود. ما وظایفی اجتماعی نسبت به پدر، مادر، همسر، فرزند، همسایه، استاد، و شاگرد داریم تا برسد به امام و مسئولان کشور و حتی کشورهای دوست یا دشمن. دسته‌ای دیگر از وظایف نیز مربوط به خود شخص است به گونه‌ای که فرد دیگری باشد یا نباشد، شخص باید آن‌ها را انجام دهد. البته مسائل فردی هم خود به سه دسته نیازهای ضروری بدنی، روانی و ارتباط با خدا تقسیم می‌شود. نیازهای ضروری بدنی [۴] نیازهایی است که همه انسان‌ها دارند و مفری از آن نیست. همه انسان‌ها به غذا، لباس و مسکن نیاز دارند. در این‌گونه از نیازها سخن از این نیست که شرعا تأمین آنها فی‌حدنفسه واجب، حرام یا مستحب است، زیرا هر انسانی برای زنده‌ماندن باید آن‌ها را تأمین کند. البته اگر مؤمن این کارها را به قصد اطاعت خدا و برای کسب رضای خدا انجام دهد، این‌ها نیز عبادت می‌شود، ولی این کار تکلیفی واجب نیست، و هنر مؤمن است که می‌تواند همه این کارها را حتی حیوانی‌ترین آن‌ها را به قصد اطاعت خدا انجام بدهد و آن را به عبادتی بزرگ (واجب یا مستحب) تبدیل کند.

نیازهای روانی نیازهایی است که مربوط به بدن انسان نیست، اما انسانیت و روان انسان به آن‌ها نیازمند است. هر انسانی می‌خواهد عزت نفس داشته باشد و آبرومند باشد. البته ممکن است کسی با گدایی زنده بماند، ولی این شأن انسان محترم نیست. و بالاخره دسته سوم از نیازها به ارتباط با خدا و عبادت او برمی‌گردد که به یک معنا می‌توان آن را نیز از نیازهای روانی انسان دانست.

مسائل اجتماعی نیز به دو بخش عمده نیازهای مادی و معنوی تقسیم می‌شود. افزون بر همه این‌ها، ما انسان‌ها نیاز دیگری داریم و آن نیاز به تحصیل علم است. روشن است که تحصیل علم هم برای مسائل فردی و هم برای مسائل اجتماعی امر واجبی است. البته باید دانست که همه این کارها را می‌توانیم به قصد قربت و برای اطاعت خدا انجام دهیم و همه آن‌ها عبادت شود.

یکی دیگر از نیازها، نیازهای دفاعی و امنیتی است که اگر دشمن داخلی یا خارجی بخواهد نظم جامعه را بر هم بزند، باید دستگاه امنیتی و نیروی دفاعی پاسخ آن‌ها را بدهد. تأمین این نیاز کار یک فرد نیست و نیازمند دستگاه منظم وسیعی است. همه این‌ها نیازهای زندگی ما در دنیاست و اسلام از ما خواسته است که در همه این امور نمونه باشیم. همه این فعالیت‌ها باید انجام بگیرد، اما همه باید سمت‌وسوی الهی داشته باشد.

نیاز به مناجات با خدا

برخی خیال می‌کنند که عبادت در آن جایی که توصیه به عبادت در دو ثلث یا نیمی از شب شده است، به معنای هر کاری است که انسان برای خدا انجام دهد، و به روایاتی از قبیل ‏ الْعِبَادَةُ عَشَرَةُ أَجْزَاءٍ تِسْعَةُ أَجْزَاءٍ فِی طَلَبِ‏ الْحَلَالِ ‏[۵] استناد می‌کنند؛ ولی این‌گونه نیست و منظور روایاتی که می‌گوید بخشی از اوقات خود را برای عبادت و مناجات با خدا قرار بده، کارهای دیگر نیست. یکی از مهم‌ترین کارها نزد عقلا مسأله مدیریت جامعه است که همه شئون دیگر را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد. این اهمیت به اندازه‌ای است که برخی از روایات فایده اجرای یک حد الهی برای جامعه را بیش از چهل روز بارندگی معرفی کرده است. امیرمؤمنان سلام‌الله‌علیه هنگامی که مالک اشتر را به عنوان فرماندار مصر می‌فرستادند دستورالعملی نیز برای ایشان نوشتند که در آن تمام ارکان دولت، کیفیت معامله با آن‌ها و وظایف هر یک را به‌صورت مفصل شرح داده‌اند، اما در ضمن همه این اوامر از او می‌خواهند که بهترین اوقات خود را برای عبادت خدا قرار بدهد. نکته جالب این است که در آن دستورالعمل می‌فرمایند: گرچه هر کاری را برای خدا انجام بدهی و ضرری برای مردم نداشته باشد، عبادت است، اما بهترین اوقات خود را در شبانه روز برای عبادت خدا و مناجات با او قرار بده! ضمناً سفارش می‌کنند که مبادا گوشه این عبادت‌ها را سوراخ کنی و از آن‌ها کم بگذاری! باید آن‌ها را در بهترین اوقات به صورت کامل انجام بدهی و این است که تو را در عمل به سایر وظایف کمک می‌کند.

در یک تقسیم‌بندی کلی هر کدام از اموری که نام بردیم به واجب و مستحب تقسیم می‌شود [۶] که در تزاحم بین آن‌ها باید مستحب را فدای واجب کرد. این مسائل روشن است، اما مشکل در جایی است که واجبی درباره شخص با واجبی درباره خانواده و یا با واجبی درباره جامعه تزاحم پیدا کند. مثلاً حفظ سلامتی واجب است و انسان باید مراقب خوراکی‌های خود باشد و آن‌ها را از میکروب‌ها ضدعفونی کند، ولی در جبهه و خط مقدم صحبت این‌ها نیست. در آن‌جا گاهی انسان باید به یک لقمه نان جو یا نصف خرما اکتفا کند. حال این پرسش مطرح می‌شود که در تزاحم بین سلامتی انسان با یک واجب شرعی و یا عبادی همانند احترام به پدر و مادر یا نماز چه باید کرد؟ بنابراین ما باید بین واجبات نیز تشخیص بدهیم که در مقام تزاحم کدام واجب‌تر است.

اختلاف شرایط؛ زمینه‌ساز اختلاف تکلیف

برخی از عوامل بین همه انسان‌ها مشترک است و در شرایطی همه انسان‌ها وظایف فردی و اجتماعی‌مشابهی دارند، ولی گاهی عواملی منشأ اختلاف تکلیف می‌شود. مثلاً تکلیف یک دختر بچه نه ساله با جوانی که به رشد و کمال کافی رسیده است، متفاوت است. نمی‌توان به بچه نه ساله، دقیقاً احکام واجب یا مستحب نماز به‌خصوص آن‌چه مربوط به نیت می‌شود را یاد داد و گاهی برای وادار کردن او به نماز باید به او وعده جایزه هم داد تا انگیزه نمازخواندن پیدا کند، اما آیا اگر جوانی برای جایزه نماز بخواند، نمازش قبول است؟! این اختلاف تکلیفی است که در اثر اختلاف سن پدید می‌آید. گاهی اختلاف در اثر اختلاف جنسیت است. مرد و زن با هم تفاوت‌هایی دارند و برخی احکام مخصوص یکی از آن‌هاست. گاهی اختلاف تکلیف به‌خاطر استعدادهای خدادادی است. حتی بعضی از توانمندی‌های کسبی نیز موجب تفاوت تکلیف می‌شود. مثلاً وظیفه کسی‌که برای کسب روزی زحمت می‌کشد با کسی که از روی تنبلی یا مسائل دیگر فقیر است، متفاوت است. و بالاخره برخی از مسائل در شرایط استثنایی همانند جنگ، زلزله و امثال آن پیش می‌آید. روشن است که در چنین شرایطی وظیفه جدیدی برای افراد پدید می‌آید که غالباً به صورت واجب کفایی است و اگر من به الکفایه بود از دیگران ساقط می‌شود، ولی اگر نبود همه موظفند که کمک کنند و تکلیف از دوش هیچکس برنداشته نمی‌شود.

از آن‌جا که در تهیه برنامه برای رفتار انسان باید همه این عوامل لحاظ شود، می‌بایست با کسانی که هم احاطه علمی دارند و هم می‌توانند شرایط افراد را درک کنند، مشورت کرد. از یک مبتدی - به‌خصوص یک نوجوان- نمی‌توان انتظار داشت که خود همه این‌ها را محاسبه کند و واجب را از اوجب و مهم را از اهم تشخیص دهد. باید کسانی که تخصص‌هایی در مسائل تربیتی و اخلاقی دارند، بار را بر دوش بگیرند و دیگران را راهنمایی کنند. مجموع این مسائل به انسان می‌فهماند که تکالیف افراد نسبت به شرایط مختلف متفاوت است. ممکن است برای کسی بلندشدن یک ربع ساعت پیش از نماز صبح و خواندن نماز شب کافی باشد، اما برای دیگری که کار لازم و تکلیف واجبی ندارد، عبادت دو ثلث شب و حتی احیای آن خیلی خوب باشد.

نتیجه این‌که ما تکالیف مختلفی داریم که باید وظایف و موقعیت اجتماعی خودمان را تعیین کنیم و بدانیم چه مسئولیت‌هایی را به عهده گرفته‌ایم و چه مسئولیت‌هایی را باید به عهده بگیریم؟ باید ببینیم چه کارهایی روی زمین مانده و ما توان انجامش را داریم، هر کدام اهمیت بیشتری دارد، آن را انتخاب کنیم.

[۱]. مزمل، ۶.

[۲]. مزمل، ۷.

[۳]. اجْتَهِدُوا فِی أَنْ یَکُونَ زَمَانُکُمْ أَرْبَعَ‏ سَاعَاتٍ سَاعَةً لِمُنَاجَاةِ اللَّهِ وَ سَاعَةً لِأَمْرِ الْمَعَاشِ وَ سَاعَةً لِمُعَاشَرَةِ الْإِخْوَانِ وَ الثِّقَاتِ الَّذِینَ یُعَرِّفُونَکُمْ عُیُوبَکُمْ وَ یُخْلِصُونَ لَکُمْ فِی الْبَاطِنِ وَ سَاعَةً تَخْلُونَ فِیهَا لِلَذَّاتِکُمْ فِی غَیْرِ مُحَرَّمٍ وَ بِهَذِهِ السَّاعَةِ تَقْدِرُونَ عَلَی الثَّلَاثِ (تحف‌العقول، ۴۰۹)

[۴]. به این نیاز در اصطلاح روان‌شناسی نیازهای فیزیولوژیک می‌گویند.

[۵]. جامع الأخبار (للشعیری)، ص ۱۳۹.

[۶]. از آن جایی که بحث درباره کارهایی است که باید انجام داد، مکروه و حرام مورد بحث نیست.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

اجتماع علی حب النبی(ص) در «غزه» و «تهران» به صورت همزمان برگزار شد

اجتماع علی حب النبی(ص) در «غزه» و «تهران» به صورت همزمان برگزار شد
2024-09-18T17:58:20+03:30
چهارمین اجماع بزرگ محفلی‌ها امروز بصورت همزمان در تهران و غزه و با شعار «علی حب النبی (ص) حامی فلسطینم» برگزار شد.

زکات عامل همبستگی اجتماعی، همدلی و تألیف قلوب است

زکات عامل همبستگی اجتماعی، همدلی و تألیف قلوب است
2024-09-18T13:11:43+03:30
مدیر کل دفتر نماینده ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی گفت :زکات عامل همبستگی اجتماعی، همدلی و تألیف قلوب است

ویژه برنامه ولادت پیامبر(ص)در مرکزاسلامی امام علی(ع)برگزار می شود

ویژه برنامه ولادت پیامبر(ص)در مرکزاسلامی امام علی(ع)برگزار می شود
2024-09-18T13:11:43+03:30
مراسم جشن باشکوه میلاد آن دو نور بزرگ الهی، روز شنبه برابر با ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۴ میلادی در سالن اجتماعات مرکز اسلامی امام علی (ع)استکهلم سوئد برگزار خواهد شد.

نصب کتیبه های میلاد پیامبر اعظم(ص) در حرم امیر المومنین(ع)

نصب کتیبه های میلاد پیامبر اعظم(ص) در حرم امیر المومنین(ع)
2024-09-18T13:11:42+03:30
در آستانه ولادت پیامبر (ص) و امام صادق (ع) حرم مطهر امیر المومنین (ع) در نجف با نصب کتیبه هایی مزین به نام و کنیه پیامبر(ص) آراسته شد.

برنامه دروس خارج فقه حوزه علمیه امام رضا(ع) اعلام شد

برنامه دروس خارج فقه حوزه علمیه امام رضا(ع) اعلام شد
2024-09-18T11:38:24+03:30
برنامه دروس خارج فقه حوزه علمیه امام رضا علیه السلام با تدریس آیت الله رشاد و دیگر اساتید اعلام شد.

سنجش عیار شیعیان در عرصه ظهور مورد بررسی قرار می گیرد

سنجش عیار شیعیان در عرصه ظهور مورد بررسی قرار می گیرد
2024-09-18T11:11:47+03:30
سلسله نشست‌های ماهانه فرهنگ مهدوی در آستانه ولادت پیامبر اعظم و امام صادق علیهم السلام با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی برگزار می‌شود.

کتاب «سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه» روانه بازار نشر شد

کتاب «سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه» روانه بازار نشر شد
2024-09-18T11:11:46+03:30
کتاب «سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه (گفتارهایی از آیت الله جوادی آملی)» به اهتمام شریف لک‌زایی منتشر شد.

اگر اتحاد بین کشورهای اسلامی رخ می‌داد،در غزه شاهد نسل کشی نبودیم

اگر اتحاد بین کشورهای اسلامی رخ می‌داد،در غزه شاهد نسل کشی نبودیم
2024-09-18T11:11:45+03:30
دبیرکل جامعه اهل بیت(ع) هندوستان گفت: اگر اتحاد و اتفاق بین کشورهای اسلامی، با اتکا به خداوند متعال و اعتماد به آیات نورانی محقق می‌شد، امروز در فسلطین و غزه...

ایران نقشی سترگ و تعیین کننده در ایجاد وحدت در جهان اسلام دارد

ایران نقشی سترگ و تعیین کننده در ایجاد وحدت در جهان اسلام دارد
2024-09-18T10:58:23+03:30
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: در ایام میلاد رسول اکرم(ص) هستیم. ما به عنوان جامعه اسلامی باید دست به دست هم برای پیشبرد اهداف اسلام ناب قدم برداریم و ...

سیاست ایران در حمایت از مردم فلسطین، مقاومت اسلامی را به جلو برد

سیاست ایران در حمایت از مردم فلسطین، مقاومت اسلامی را به جلو برد
2024-09-18T10:58:22+03:30
نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت:سیاست راهبردی موفق و مواضع ثابت جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مردم فلسطین، مقاومت اسلامی را به سمت جلو پیش برد.

تنها راه فراگیر مقابله با دسیسه‌ دشمن،حفظ وحدت است/دشمن به هرشکلی در نظر دارد اختلاف به راه بیندازد

تنها راه فراگیر مقابله با دسیسه‌ دشمن،حفظ وحدت است/دشمن به هرشکلی در نظر دارد اختلاف به راه بیندازد
2024-09-18T10:58:22+03:30
وحدت و اتحاد، بازدارندگی واقعی دارد و می تواند جلوی آسیب و تجاوزات دشمن را بگیرد، بر ما مسلمانان واجب است تا در یک صف متحد شده و با یکدیگر برادر باشیم.

طرح امام،سپردن کار به دست مردم و حرکت در چهارچوب شریعت بود/مخالفین مردم سالاری دینی در ایران

طرح امام،سپردن کار به دست مردم و حرکت در چهارچوب شریعت بود/مخالفین مردم سالاری دینی در ایران
2024-09-18T10:45:04+03:30
حجت الاسلام قنبریان به موضوع ۲ طیف مخالفین نظام مردم سالاری دینی در کشور سخن گفته و به تشریح وضعیت این دو گروه می پردازد.

همه مشکلات را باید در کمبود اخلاق دید/بسیاری از طلاق ها به دلیل فقدان اخلاق است

همه مشکلات را باید در کمبود اخلاق دید/بسیاری از طلاق ها به دلیل فقدان اخلاق است
2024-09-18T10:45:03+03:30
شیخ حسین انصاریان گفت:بسیاری از خانواده‌ها که در آستانه طلاق هستند و یا به طلاق کشیده می‌شوند به دلیل فقدان اخلاق در یکی از زوجین یا هر دو زوج است.

وجود انسان بهایی جز بهشت ندارد،آن را به غیر بهشت نفروشید/فلسفه تشبیه مواهب دنیا به لقمه جویده شده

وجود انسان بهایی جز بهشت ندارد،آن را به غیر بهشت نفروشید/فلسفه تشبیه مواهب دنیا به لقمه جویده شده
2024-09-18T10:45:02+03:30
شهید بهشتی جمله‌ای دارد که برگرفته از حکمت ۴۵۶ نهج البلاغه است و می‌گوید بهای جان‌های شما بهشت است خود را به کمتر از بهشت نفروشید.

حضور بنیاد ملی مردمی نهضت پیشرفت بانوان درسومین نمایشگاه رصتا

حضور بنیاد ملی مردمی نهضت پیشرفت بانوان درسومین نمایشگاه رصتا
2024-09-18T10:31:42+03:30
سومین نمایشگاه «رصتا» به همت ساترا (سازمان‌ تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی) در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شده است.

همایش «صلح و گردشگری» به مناسبت روز ملی گردشگری برگزار می‌شود

همایش «صلح و گردشگری» به مناسبت روز ملی گردشگری برگزار می‌شود
2024-09-18T10:31:42+03:30
همایش مردمی صلح و گردشگری به مناسبت روز جهانی گردشگری در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

آیه ۲۹ سوره فتح آیه محوری هفته وحدت انتخاب شد+ موشن‌گرافی

آیه ۲۹ سوره فتح آیه محوری هفته وحدت انتخاب شد+ موشن‌گرافی
2024-09-18T10:31:41+03:30
دبیرخانه زندگی با آیه ها پیرو سیاست انتخاب آیات در مناسبت ها، آیه ۲۹ سوره فتح را به عنوان آیه محوری هفته وحدت انتخاب کرد.

رسالت پیامبر اعظم(ع) رسالتی جهانی و جاودانه است/پیامبر(ص)؛الهام بخش وحدت برای جامعه بشری

رسالت پیامبر اعظم(ع) رسالتی جهانی و جاودانه است/پیامبر(ص)؛الهام بخش وحدت برای جامعه بشری
2024-09-18T08:31:44+03:30
حرف پیامبر (ص) حرفی جهانی است که حتی برای کسی که دینی ندارد اما اشتراکات عقلانی مثل ظلم ستیزی، صداقت، وفای به عهد و پیمان دارد قابل توجه است.

جشن بزرگ خانوادگی هفته وحدت در مصلای تهران برگزار می شود

جشن بزرگ خانوادگی هفته وحدت در مصلای تهران برگزار می شود
2024-09-17T16:18:22+03:30
مراسم جشن خانوادگی هفته وحدت با اجرای گروه‌های سرود و مولودی خوانی مداحان اهل بیت علیهم السلام شامگاه پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ در مصلای امام خمینی(ره) تهران بر...

جشن بزرگ خانوادگی هفته وحدت در مصلی تهران برگزار می شود

جشن بزرگ خانوادگی هفته وحدت در مصلی تهران برگزار می شود
2024-09-17T15:51:50+03:30
مراسم جشن خانوادگی هفته وحدت با اجرای گروه‌های سرود و مولودی خوانی مداحان اهل بیت علیهم السلام شامگاه پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ در مصلای امام خمینی(ره) تهران بر...

وحدت و همبستگی کشورهای اسلامی می‌تواند دنیای اسلام را احیا کند

وحدت و همبستگی کشورهای اسلامی می‌تواند دنیای اسلام را احیا کند
2024-09-17T15:51:50+03:30
رئیس مرکزمهدویت هرات براین باوراست که باید در بین جوامع اسلامی روحیه ایثارگری و شهادت طلبی را گسترش داد.

باید با هم متحد شویم و استعمار جهانی را به زانو درآوریم

باید با هم متحد شویم و استعمار جهانی را به زانو درآوریم
2024-09-17T15:51:48+03:30
رئیس مؤسسه منهاج الحسین(ع) پاکستان تصریح کرد: امام خمینی(ره) روز آخر ماه مبارک را به عنوان روز قدس اعلام کرد و جان تازه‌ای به مسئله فلسطین بخشید.

سکوت جوامع اسلامی در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی نابخشودنی است/لازم است که جهان اسلام متحد شود

سکوت جوامع اسلامی در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی نابخشودنی است/لازم است که جهان اسلام متحد شود
2024-09-17T15:51:47+03:30
رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان تصریح کرد: شکی در این نیست که سکوت جوامع اسلامی در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، جرمی نابخشودنی است.

کمال اسلام در یاری مظلوم است/مردم غزه مصداق بارز مظلوم هستند

کمال اسلام در یاری مظلوم است/مردم غزه مصداق بارز مظلوم هستند
2024-09-17T15:51:47+03:30
استاد دانشگاه از کشور تاجیکستان گفت: کمال اسلام در یاری مظلوم بوده و این یاری در تقابل ظلم و دشمنی، رویارویی با ظالم و همکاری در عدل و عدالت است.

مبارزه با ظلم و آراسته شدن به عدل از شرایط رسیدن به اخوت اسلامی است

مبارزه با ظلم و آراسته شدن به عدل از شرایط رسیدن به اخوت اسلامی است
2024-09-17T15:51:46+03:30
بانوی پژوهشگر لبنانی تاکیدکرد: مسئله فلسطین امروز و در همه زمان‌ها معیار حق و باطل بوده و کره زمین امروز به دو بخش تقسیم می شود؛ فلسطین و حامیان آن و صهیونیس...

چگونه انسان می تواند عمر طولانی داشته باشد؟

چگونه انسان می تواند عمر طولانی داشته باشد؟
2024-09-17T15:51:45+03:30
رئیس ستاد اقامه نماز در پاسخ به سوال چگونه انسان می تواند عمر طولانی داشته باشد به تفسیر آیه ۲۵۹ سوره بقره پرداخت و گفت: این آیه امکان معاد را در قالب سرگذشت...

محمدرضا طاهری در جشن ولادت پیامبر اکرم(ص) مولودی خوانی می کند

محمدرضا طاهری در جشن ولادت پیامبر اکرم(ص) مولودی خوانی می کند
2024-09-17T15:38:23+03:30
مراسم جشن میلاد حضرت پیامبر اکرم محمد مصطفی صلی‌الله‌علیه‌وآله و امام جعفر صادق علیه السلام با مداحی محمد رضا طاهری در هیئت مکتب‌الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزا...

کاربردی‌سازی الهیات در نشستی به بحث و نظر گذاشته می‌شود

کاربردی‌سازی الهیات در نشستی به بحث و نظر گذاشته می‌شود
2024-09-17T15:38:23+03:30
نشست «علمای جهان اسلام و کاربردی‌سازی الهیات» با حضور پژوهشگران این حوزه برگزار می‌شود.

امروز تمرکز ما باید بر مسئله فلسطین باشد تا امت واحدی باشیم/ وحدت امت طرحی بزرگ، جامع و قرآنی است

امروز تمرکز ما باید بر مسئله فلسطین باشد تا امت واحدی باشیم/ وحدت امت طرحی بزرگ، جامع و قرآنی است
2024-09-17T15:38:22+03:30
مبلغی گفت: وحدت امت طرحی بزرگ، جامع، مهم، اساسی و قرآنی است که بسیاری دیگر از طرح‌های قرآنی مبتنی بر این طرح است و تا این طرح را عملی نکنیم، نمی‌توانیم طرح‌ه...

«نهضت قرآنی بانوان»رسما فعالیت خود را آغاز کرد

«نهضت قرآنی بانوان»رسما فعالیت خود را آغاز کرد
2024-09-17T13:51:43+03:30
نفیسه حبیبی، مسئول امور بانوان سازمان دارالقرآن الکریم، از آغاز دور جدید فعالیت بانوان تحت عنوان «نهضت قرآنی بانوان » خبر داد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)