میرنیوز

محبت خدا اقتضا دارد که بنده در مقابل او خاشع باشد و مناجات کند/ماجرای نابینایی حضرت شعیب بر اثر گریه

محبت خدا اقتضا دارد که بنده در مقابل او خاشع باشد و مناجات کند/ماجرای نابینایی حضرت شعیب بر اثر گریه 2024-06-30T13:16:34+03:30

خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: سبک زندگی به عنوان مجموعه به هم پیوسته‌ای از الگوهای رفتاری فردی و اجتماعی، برآمده از نظام معنایی متمایزی است که یک فرهنگ در یک جامعه انسانی ایجاد می‌کند؛ و از آن جایی که هیچکدام از جوامع بشری را نمی‌توان عاری از فرهنگ تصور کرد، بنابراین، می‌توان گفت تمام اجتماعات انسانی، از ابتدای تاریخ تا کنون دارای سبک زندگی خاص خود بوده و از الگوهای رفتاری متناسب با شاخص‌های فرهنگی خود برخوردار بوده‌اند.

پذیرش منفعلانه الگوهای رفتاری مبتنی بر فرهنگ غربی، برای جوامع مسلمان که خود در پرتو آموزه‌های اسلامی، توانایی تعریف و ترسیم سبک زندگی دینی و تبیین الگوهای متناسب با آن را دارند، شایسته نبوده و باید به اقتضای فرهنگ دینی خود، به سبک زندگی اسلامی روی آورند. به ویژه آنکه در چند دهه اخیر، ناکارآمدی تمدن سکولار غربی در پاسخ گویی به نیازهای چندبعدی انسان آشکار گردیده و رصد تحولات جاری در جهان نیز نشانه‌های افول و فرود این تمدن را نمایان ساخته است.بازخوانی آموزه‌های اسلام و ژرف اندیشی در آن، ظرفیت بالای این آموزه‌ها را برای فرهنگ سازی و ارائه الگوهای رفتاری مناسب نشان می‌دهد.قرآن که مهم‌ترین منبع آموزه‌های اسلامی به شمار می‌رود، سرشار از الگوهایی است که شیوه زیست مؤمنانه و مورد نظر اسلام را معرفی می‌کند؛ و در پرتو آیات آن، سیره پیامبر گرامی اسلام (نیز) به عنوان اسوه و نمونه عالی زندگی به تمام مسلمانان معرفی شده است. یکی از مطالبی که بارها بحث مفصلی درباره‌اش انجام گرفته، قرب الهی و راه رسیدن به آن است که با استفاده از آیات و روایات و با استمداد از بحث‌های عقلی به این نتیجه می‌رسیم که تنها راه رسیدن به قرب الهی عبادت خداست. آنچه پیش‌رو دارید گزیده‌ای از سخنان حضرت آیت‌الله مصباح‌یزدی در دفتر مقام معظم رهبری است که در تاریخ ۱۳۹۲/۱۰/۲۵، مطابق با سیزدهم ربیع‌الاول ۱۴۳۵ است پیرامون این موضوعات ارائه کرده‌اند. قسمت هفتم این سلسله مطالب تقدیم نگاهتان می‌شود:

محبت آثاری دارد و هر کس به طور فطری می‌فهمد که باید در برابر محبوب چه کند. از جمله این‌که محب می‌خواهد کاری کند که محبوب خوشش بیاید و او را دوست بدارد. همان‌گونه که در گذشته اشاره شد رابطه بین محبت و آثار آن یک رابطه زیگزاگ و دوطرفه است. از یک سو محبت منشأ آثار محبت است و باید محبت باشد تا این آثار ظاهر شود، و از سوی دیگر از آن‌جا که این آثار، افعالی اختیاری‌اند، خود باعث ازدیاد محبت می‌شوند. یکی از آثار محبت، راز و نیاز با محبوب است. محب همیشه به دنبال فرصتی برای اظهار محبت به محبوب است. درباره خدای متعال نیز این قضیه صدق می‌کند و اگر این محبت صادقانه باشد، کمابیش این آثار ظاهر می‌شود. ظهور این آثار باعث افزوده شدن محبت می‌شود و همان رابطه زیگزاگ این‌جا نیز برقرار است. هر قدر بنده بیشتر این لوازم را انجام بدهد، محبت بیشتر می‌شود و هر چه بیشتر محبت پیدا کند٬ بیشتر می‌خواهد با خداوند ارتباط پیدا کند.

آثار محبت از نگاه روایات

در روایات نیز بر این معنا تأکید شده است که محبت خدا اقتضا دارد که بنده در مقابل خدا خاشع باشد، اشک بریزد و با او مناجات کند. در یکی از روایاتی که در جلسات گذشته خواندیم نیز این مضمون بود که خداوند به یکی از صدیقین وحی کرد که من بندگانی دارم که آن‌ها مرا دوست می‌دارند و من نیز آن‌ها را دوست می‌دارم، همان‌هایی که در طول روز منتظر غروب آفتاب‌اند تا با تاریک شدن هوا، فرصتی برای راز و نیاز و خلوت با من پیدا کنند. در روایت دیگری خداوند به حضرت موسی –علیه‌السلام‌- وحی می‌کند: یَا مُوسَی هَبْ‏ لِی‏ مِنْ‏ عَیْنِکَ‏ الدُّمُوعَ وَمِنْ قَلْبِکَ الْخُشُوعَ وَمِنْ بَدَنِکَ الْخُضُوعَ، ثُمَّ ادْعُنِی فِی ظُلَمِ اللَّیْلِ تَجِدْنِی قَرِیباً مُجِیباً [۱]. خداوند بنابر این روایت، سه سفارش به حضرت موسی می‌کند: اول این‌که از چشمانت به من اشک من هدیه کن! یکی از چیزهایی که محب دوست دارد این است که هدیه‌ای به محبوبش بدهد. خداوند می‌فرماید: اگر مرا دوست داری، به من اشک چشم هدیه کن. وَمِنْ قَلْبِکَ الْخُشُوعَ؛ دل شکسته باش! در دلت احساس خشوع و شکستگی نسبت به من داشته باش! وَمِنْ بَدَنِکَ الْخُضُوعَ؛ بعد از خشوع قلب، بدنت نیز خضوع داشته باشد. در خطابی دیگر درباره حضرت عیسی‌بن‌مریم (ع)، خداوند تعبیر «تبصبص» را آورده است و فرموده است: واعْلَمْ أَنَّ سُرُورِی أَنْ تُبَصْبِصَ‏ إِلَیَّ .[۲]

سگ با این‌که نجس العین است، صفات خیلی زیبایی دارد و در برخی روایات سفارش شده است، که این صفات را از سگ یاد بگیرید. یکی از این صفات وفاداری است و صفت دیگر نهایت خضوع در مقابل صاحبش است. سگ در مقابل صاحب خود صورتش را به زمین می‌مالد و دمش را تکان می‌دهد و اطراف صاحبش می‌چرخد. به این حالت سگ تبصبص می‌گویند. این‌که در روایات سفارش شده که بعد از سجده شکر، صورت را به خاک بگذارید، نیز تجسم همین حالت تبصبص است. البته خداوند کمبودی ندارد که با اظهار خضوع، عبادت و یا گریه و زاری ما جبران شود. امام حسین علیه‌السلام در دعای عرفه خطاب به خداوند می‌فرماید: الهی تقدس رضاک ان تکون له علة منک فکیف یکون له علة منی؛ خدایا! رضایت تو بالاتر از این است که خودت، علتی برای آن ایجاد کنی، چه رسد به این‌که من کاری کنم که تو راضی بشوی. من چه هستم و چه دارم که کاری کنم که تغییری در حال تو ایجاد کنم و تو را خرسند کنم؟ البته تعبیر ابتغاء مرضاة الله و این‌که خدا راضی می‌شود، تعبیر صحیحی است، اما حقیقت آن بالاتر از این است که ما فکر می‌کنیم، و رضایت خدا معلول کار ما نیست. در فرمایشات امیرمؤمنان علیه‌السلام است که: الَّذِی لَمْ تَسْبِقْ لَهُ حَالٌ‏ حَالا ؛[۳] این‌گونه نیست که خداوند حالت‌هایش تغییر کند، نه تغییری در حال خدا پیدا می‌شود و نه ما علت پیدایش حالتی برای خدا می‌شویم. ما هر چه داریم، همه فقر است و چیزی نداریم که به او بدهیم. ولی تعبیری که برای ما درباره رابطه خدا و این عبادات قابل فهم است، همین است که کاری کنید که خدا خوشحال بشود. این کلام به این معناست که چون کمال شما در این‌گونه کارهاست، محبت خدا به این‌ها تعلق می‌گیرد وگرنه نفعی برای او ندارد. این‌که خداوند به حضرت موسی می‌فرماید اشک چشمت را به من هدیه کن، به این معنا نیست که خدا نیازی به اشک چشم ما دارد، بلکه کمال ما به این است که در مقابل خدا خاکسار باشیم.

اقسام گریه

گریه خوف

خوب است در این جلسه مقداری درباره این کلام که خداوند می‌فرماید هب لی من عینک الدموع، توضیح بدهیم. معمولاً تصور ما درباره گریه در پیشگاه الهی و عبادت و راز و نیاز با او، گریه خوف است. وقتی انسان به فکر جهنم و عذاب‌های سخت آخرت می‌افتد و آن‌ها را در مقابل خود ممثل می‌کند، حالت خوف و خشیت برای او پیدا می‌شود. در این حالت از خدا می‌خواهد که از گناهان او بگذرد و او را عذاب نکند. این چیزی است که عموم مردم درباره گریه کردن در مقابل خدا می‌توانند تصور کنند. ولی گریه‌های اولیای خدا در مقابل خدا منحصر به این نوع نیست و شاید این نوع، پایین‌ترین مرتبه از گریه‌هایی باشد که در مقابل خدا انجام می‌گیرد. البته همین مقام نیز، مقام بسیار بالا و ارزشمندی است و نشانه این است که فرد به قیامت و وعده و وعیدهای آن باور دارد و تعبیرات قرآن کریم و روایات در این‌باره را مبالغه نمی‌داند؛ تعبیراتی از قبیل: خُذُوهُ فَغُلُّوهُ * ثُمَّ الْجَحِیمَ صَلُّوهُ * ثُمَّ فِی سِلْسِلَةٍ ذَرْعُهَا سَبْعُونَ ذِرَاعًا فَاسْلُکُوهُ ؛[۴] خداوند متعال به فرشتگان و موکلان جهنم خطاب می‌کند که این گنه‌کار را بگیرید. او را با زنجیری به طول هفتاد ذراع [۵] می‌بندند و به جهنم می‌برند. این نص قرآن است. وقتی انسان این آیات را تصور کند، می‌گوید: من تاب ندارم که یک لحظه دستم به بخاری بخورد، چگونه این آتش‌ها را می‌توانم تحمل کنم؟! البته این‌که انسان این معانی را تصور کند و در مقابل خداوند گریه کند که او را نجات بدهد، بسیار خوب است، ولی نباید فکر کنیم که مسأله فقط همین است.

گریه خسران

یکی دیگر از انواع گریه هنگامی است که انسان احساس کند ورشکسته شده است. در این گریه صحبت از ترس از عذاب و چیزی که بعدها می‌آید نیست بلکه انسان از روی حسرت و درماندگی ناله سر می‌دهد و اشکش جاری می‌شود. شاید بهترین تعبیر برای این نوع از احساس، احساسِ باختن و خسران باشد. اگر انسان فکر کند و برایش مجسم شود که عمرم را باخته‌ام؛ سرمایه‌ای داشتم که کارهای بسیاری می‌توانستم با آن بکنم؛ سرمایه‌ای که هر ساعتی از آن بیش از میلیاردها سکه طلا ارزش داشت. وقتی انسان درست فکر کند که من در بهترین ایام عمرم، در جوانی، با نشاط، قدرت بدنی، آمادگی ذهنی و سلامت فکر و بدن، سرمایه‌ای داشتم که می‌توانستم این همه سود ببرم، اما آن‌ها را صرف چه کردم؟ نه تنها سودی برایم نداشت بلکه به ضعف بدنی نیز مبتلا شدم و چه بسا امراضی نیز به دنبالش آمده است. حال سرمایه را باخته‌ام و نمی‌دانم چقدر دیگر عمر دارم و شاید همین الان ملک‌الموت آمد. این حالت خسران است. شاید در این گزارش‌های ورزشی دیده باشید که گاهی کسانی که می‌بازند، گریه می‌کنند. پهلوان است، اما وقتی می‌بازد، گریه می‌کند! این گریه به خاطر ترس از عذاب نیست. کسی نمی‌خواهد او را کتک بزند. این گریه به‌خاطر احساس باختن است. می‌بیند سرمایه‌اش را از دست داده‌است، چند سال زحمت کشیده بوده تا در این مسابقه برنده شود، ولی نشده است. به طور طبیعی اشک از چشمانش جاری می‌شود. این هم نوعی اشک است و شاید اهمیت این اشک از نوع اول بیشتر باشد.

گریه شرم

گریه دیگر هنگامی است که انسان به زشتی گناهان خود بیاندیشد. فکر کند که من چه هستم و خدا کیست و چقدر به من نعمت داده و چقدر مهربانی کرده است. حال به‌خاطر خیر خود من، به من دستوراتی داده و من چقدر بی‌شرم هستم که در حضور چنین خدایی با او مخالفت می‌کنم. در این گریه صحبت از این نیست که نعمتی را از دست داده‌ام، صحبت از این است که من چقدر بی‌شرم و پستم. این احساس از دو قسم قبل بالاتر است. در دعای بعد از زیارت امام رضا سلام‌الله‌علیه نیز می‌خوانیم که اللهم انی استغفرک استغفار حیا. برای کسانی که معرفت داشته باشند، این حالت کشنده‌تر از حالت قبلی است. ارزش این اشک هم بسیار بیشتر از اشک از روی ترس عذاب است. آن‌جا ترس از عذاب بود و انسان به دنبال این بود که عذاب نشود، اما این حالت یک رابطه مستقیم با خداست و فرد بدون واسطه از خود خدا خجالت می‌کشد.

گریه محبین

این گریه مخصوص محبان و مشتاقان است. کسانی که وارد وادی محبت می‌شوند، از همان ابتدا حالت راز و نیاز دارند و احساس جدایی و فراق رنج‌شان می‌دهد و اشک‌شان جاری می‌شود. یکی از رساترین تعبیرات در این‌باره، این فراز از دعای کمیل است که در آن امیرمؤمنان علیه‌السلام می‌فرماید: فَهَبْنِی یَا إِلَهِی وَسَیِّدِی وَمَوْلَایَ وَرَبِّی صَبَرْتُ‏ عَلَی‏ عَذَابِکَ‏ فَکَیْفَ‏ أَصْبِرُ عَلَی فِرَاقِک؛ گیرم که بر عذاب تو صبر کردم، اما بر فراق تو چگونه صبر کنم؟!

مرحوم صدوق در کتاب علل‌الشرایع از پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله نقل می‌کند که: بَکَی شُعَیْبٌ‏ علیه‌السلام مِنْ حُبِّ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَتَّی عَمِیَ فَرَدَّ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَیْهِ بَصَرَهُ؛ شعیب در اثر محبت خدا آن قدر گریه کرد تا نابینا شد. پس خداوند چشمش را به او برگرداند و بینا شد. ثُمَّ بَکَی حَتَّی عَمِیَ فَرَدَّ اللَّهُ عَلَیْهِ بَصَرَهُ؛ باز آن قدر گریه کرد که دوباره کور شد و خداوند باز بینایی را به او بازگرداند. بار سوم آن قدر گریه کرد که باز نابینا شد، فَرَدَّ اللَّهُ عَلَیْهِ بَصَرَهُ. فَلَمَّا کَانَتِ الرَّابِعَةُ أَوْحَی اللَّهُ إِلَیْهِ بار چهارم که مشغول گریه کردن شد خدای متعال به او وحی کرد :[۶] یَا شُعَیْبُ إِلَی مَتَی یَکُونُ هَذَا أَبَداً مِنْکَ؟ تا چه وقت می‌خواهی گریه کنی؟ اگر این گریه از ترس جهنم است، من تو را از آتش جهنم پناه دادم و اگر شوق به بهشت موجب گریه تو شده، من بهشت را در اختیار تو گذاشتم. چرا این قدر گریه می‌کنی؟ قَالَ إِلَهِی وَ سَیِّدِی أَنْتَ تَعْلَمُ أَنِّی مَا بَکَیْتُ خَوْفاً مِنْ نَارِکَ وَ لَا شَوْقاً إِلَی جَنَّتِکَ وَلَکِنْ عَقَدَ حُبُّکَ عَلَی قَلْبِی؛ شعیب گفت: خدایا تو خود می‌دانی که این گریه‌های من نه از ترس آتش جهنم است و نه از شوق به بهشت و نعمت‌های بهشتی. محبت تو بر دل من گره خورده و تا تو را نبینم آرام نمی‌گیرم. فَأَوْحَی اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ إِلَیْهِ أَمَّا إِذَا کَانَ هَذَا هَکَذَا فَمِنْ أَجْلِ هَذَا سَأُخْدِمُکَ کَلِیمِی مُوسَی بْنَ عِمْرَانَ [۷]؛ خدای متعال نیز به او وحی کرد حال که چنین است، من هم‌سخن خودم، موسی را خادم تو می‌کنم. و این شد که موسی از مصر فرار کرد و به مدین آمد و دختران شعیب را دید و آن‌جا هشت یا ده سال ماندگار شد. این مزدی بود که خدا در دنیا به او داد که پیغمبر اولوالعزمی مثل حضرت موسی را خادم او کرد تا برایش شبانی کند. این همان گریه‌ای است که خداوند از پیامبر خود، حضرت موسی می‌خواهد که به من هدیه بده! روایتی که در جلسه گذشته خواندیم نیز درباره همین افراد است که خداوند می‌فرماید: انا خاصة للمحبین؛ من اختصاصاً برای محبین هستم. چنین کسانی شبانه روزشان و فکر و ذکرشان خداست و روزها منتظرند تا شب بشود تا به عبادت خدای متعال بپردازند. آن وقت می‌گوید: هَبْ‏ لِی‏ مِنْ‏ عَیْنِکَ‏ الدُّمُوعَ وَمِنْ قَلْبِکَ الْخُشُوعَ وَمِنْ بَدَنِکَ الْخُضُوعَ ثُمَّ ادْعُنِی فِی ظُلَمِ اللَّیْلِ تَجِدْنِی قَرِیباً مُجِیباً. در این شرایط، وقتی در تاریکی‌های شب مرا صدا بزنی، خواهی دید من خیلی نزدیکم و تو را اجابت می‌کنم.

پروردگارا تو را به مقام کسانی که دل در گرو محبت تو داشتند، شمه‌ای از این معانی را به دل‌های ناقابل ما نیز عنایت بفرما!

وصلی الله علی محمد وآله الطاهرین

[۱]. بحار الأنوار، ج ‏۶۷، ص ۱۵.

[۲]. الکافی، ج ‏۲، ص ۵۰۲.

[۳]. نهج‌البلاغه، ص ۹۶.

[۴]. الحاقة، ۳۰-۳۲.

[۵]. ۳۵ متر

[۶]. البته این‌گونه گفت‌وگوها بین محب و محبوب رازهایی دارد. یکی از رازهایش این است که امروز من و شما نقل کنیم و بگوییم چنین جریانی بوده است وگرنه خداوند از همه چیز آگاه است و به سوال نیاز ندارد.

[۷]. علل الشرائع، ج ‏۱، ص ۵۷.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

رویداد نجمه با هدف تجلیل از بانوان فعال قرآنی برگزار شد

رویداد نجمه با هدف تجلیل از بانوان فعال قرآنی برگزار شد
2025-03-14T12:49:36+03:30
رویداد نجمه با هدف تجلیل از بانوان فعال قرآنی در سی و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.

بهروز آذر: زیست قرآنی باید در سبک زندگی ما نمود داشته باشد

بهروز آذر: زیست قرآنی باید در سبک زندگی ما نمود داشته باشد
2025-03-14T12:49:36+03:30
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت:زنان قرآنی از سرمایه‌های ارزشمند جامعه هستند و معنویت را به نسل بعد انتقال می دهند.

کسی که از مردم تشکر نکند، شکر خداوند را نیز نکرده است

کسی که از مردم تشکر نکند، شکر خداوند را نیز نکرده است
2025-03-14T12:49:36+03:30
کیفر کفران نعمت، تنها گرفتن نعمت نیست، بلکه حتّی گاهی نعمت سلب نمی‌شود، ولی به صورت نقمت و استدراج در می‌آید تا شخص، کم‌کم سقوط کند.

آمار تلفات جاده‌ای در کشور تکان‌دهنده است

آمار تلفات جاده‌ای در کشور تکان‌دهنده است
2025-03-14T12:36:16+03:30
زنجان - امام جمعه سلطانیه گفت: آمار تلفات جاده‌ای در کشور بسیار دهشتناک و تکان‌دهنده است.

ابوترابی‌فرد: قرآن نقشه راهی برای ساخت جامعه‌ای در تراز ارائه می‌دهد

ابوترابی‌فرد: قرآن نقشه راهی برای ساخت جامعه‌ای در تراز ارائه می‌دهد
2025-03-14T12:22:56+03:30
خطیب نماز جمعه تهران گفت: اسلام بیش از همه ادیان و مکاتب الهی نگاه به جامعه انسانی داشته است و قرآن در مقام ساخت یک جامعه در تراز است.

آینده کشور در گرو ایستادگی و تلاش نسل جوان است

آینده کشور در گرو ایستادگی و تلاش نسل جوان است
2025-03-14T12:22:55+03:30
بوشهر- امام جمعه دشتستان گفت: آینده کشور در گرو ایستادگی و تلاش نسل جوان است.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد: قرآن در مقام ساخت یک جامعه در تراز است

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد: قرآن در مقام ساخت یک جامعه در تراز است
2025-03-14T12:09:35+03:30
خطیب نماز جمعه تهران گفت: اسلام بیش از همه ادیان و مکاتب الهی نگاه به جامعه انسانی داشته است و قرآن در مقام ساخت یک جامعه در تراز است.

سیاه‌نمایی و نادیده‌ گرفتن پیشرفت‌ها، موجب توقف حرکت جامعه می‌شود

سیاه‌نمایی و نادیده‌ گرفتن پیشرفت‌ها، موجب توقف حرکت جامعه می‌شود
2025-03-14T07:42:55+03:30
وقتی انسان خوبی‌ها و نعمات زندگی‌اش را دید آن‌وقت تازه فرصت به شکرگزاری می‌رسد همه‌ی ما در زندگی تجربه کرده‌ایم که قدردانی و شکرگزاری، چگونه حال‌ها را خوب‌تر...

دعای روز سیزدهم ماه رمضان و اوقات شرعی+ صوت و شرح دعا

دعای روز سیزدهم ماه رمضان و اوقات شرعی+ صوت و شرح دعا
2025-03-14T07:16:15+03:30
دعای سیزدهمین روز ماه مبارک رمضان مصادف با جمعه ۲۴ اسفندماه به همراه اوقات شرعی تقدیم مخاطبان می‌شود.

سیاه‌نمایی و نادیده‌ گرفتن پیشرفت‌ها، موجب توقف حرکت جامعه می شود

سیاه‌نمایی و نادیده‌ گرفتن پیشرفت‌ها، موجب توقف حرکت جامعه می شود
2025-03-14T07:02:55+03:30
وقتی انسان خوبی‌ها و نعمات زندگی‌اش را دید آن‌وقت تازه فرصت به شکرگزاری می‌رسد همه‌ی ما در زندگی تجربه کرده‌ایم که قدردانی و شکرگزاری، چگونه حال‌ها را خوب‌تر...

دعای روز سیزدهم ماه رمضان و اوقات شرعی + صوت و شرح دعا

دعای روز سیزدهم ماه رمضان و اوقات شرعی + صوت و شرح دعا
2025-03-14T03:16:15+03:30
دعای سیزدهمین روز ماه مبارک رمضان مصادف با جمعه ۲۴ اسفندماه به همراه اوقات شرعی تقدیم مخاطبان می‌شود.

خواندن چه سوره‌ها و دعایی در روزهای رمضان، باعث آمرزش گناهان می شود؟

خواندن چه سوره‌ها و دعایی در روزهای رمضان، باعث آمرزش گناهان می شود؟
2025-03-13T21:42:58+03:30
علوی تهرانی گفت: اگر بتوانید هر شب ۱۰ بند از استغفار امام علی(ع)را بخوانید، در طول یک هفته یک‌بار کامل آن را خوانده‌اید؛ و این مسئله به از بین بردن اثر گناه...

 فرزندآوری کلید برکت و تداوم نسل است

 فرزندآوری کلید برکت و تداوم نسل است
2025-03-13T20:36:15+03:30
مشاور عالی وزیر فرهنگ درباره آثار فرزندآوری در قرآن گفت: ایجاد نشاط در خانواده، تداوم حیات و نسل، کاهش احساس تنهایی و خلأ و افزایش برکت اقتصادی از آثار و برک...

دو عضو حقیقی کمیسیون تبلیغ و ترویج انتخاب شدند

دو عضو حقیقی کمیسیون تبلیغ و ترویج انتخاب شدند
2025-03-13T20:22:56+03:30
دو عضو حقیقی کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی بعد از رأی گیری انتخاب شدند.

تفاهم‌نامه همکاری در حوزه ترویج معارف صحیفه سجادیه امضا شد

تفاهم‌نامه همکاری در حوزه ترویج معارف صحیفه سجادیه امضا شد
2025-03-13T20:22:56+03:30
در راستای کاربردی سازی فرهنگ دعا و نیایش و ترویج معارف صحیفه سجادیه، تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه منعقد...

ماکت بین‌الحرمین در ابعاد یک‌ده هزارم در نمایشگاه قرآن

ماکت بین‌الحرمین در ابعاد یک‌ده هزارم در نمایشگاه قرآن
2025-03-13T20:22:56+03:30
مجتمع بین‌المللی مهدیون کرج سازنده ماکت بین‌الحرمین کربلا است که از زمان تأسیس خود تلاش کرده در حوزه مهدویت فعالیت می کند و هم اکنون ماکت را در نمایشگاه قرآن...

شرکت‌کنندگان مسابقه «زندگی با آیه‌ها» به سه میلیون نفر رسید

شرکت‌کنندگان مسابقه «زندگی با آیه‌ها» به سه میلیون نفر رسید
2025-03-13T20:09:36+03:30
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی از میزان شرکت‌کنندگان مسابقه زندگی با آیه‌ها که از مرز سه میلیون نفر گذر کرد، خبر داد.

ارزش «استقامت» به جلوه‌گری آن در همه امور زندگی است

ارزش «استقامت» به جلوه‌گری آن در همه امور زندگی است
2025-03-13T12:09:36+03:30
پایداری زمانی ارزش دارد که در همه‌ امور زندگی نظیر عبادت، ارشاد، تحمل ناگواری‌ها و مانند آنها جلوه پیدا کند.

«استقامت» زمانی ارزش دارد که در همه امور زندگی انسان جلوه گر باشد

«استقامت» زمانی ارزش دارد که در همه امور زندگی انسان جلوه گر باشد
2025-03-13T11:56:16+03:30
پایداری زمانی ارزش دارد که در همه‌ امور نظیر در عبادت، در ارشاد، تحمل ناگواری‌ها و مانند آن باشد.

خواندن چه سوره ها و دعایی در روزهای رمضان، باعث آمرزش گناهان می شود؟

خواندن چه سوره ها و دعایی در روزهای رمضان، باعث آمرزش گناهان می شود؟
2025-03-13T11:42:55+03:30
علوی تهرانی گفت: اگر بتوانید هر شب ۱۰ بند از استغفار امام علی(ع)را بخوانید، در طول یک هفته یک‌بار کامل آن را خوانده‌اید؛ و این مسئله به از بین بردن اثر گناه...

به جای ناامیدی، باید صبر و استقامت را تمرین کنیم

به جای ناامیدی، باید صبر و استقامت را تمرین کنیم
2025-03-13T07:09:34+03:30
امروز نیز ما در زندگی فردی و اجتماعی با چالش‌های بسیاری مواجهیم اگر از سختی‌ها نهراسیم و در مسیر حق ثابت‌قدم بمانیم، خداوند وعده‌ی پیروزی و آرامش را به ما دا...

دعای روز دوازدهم ماه رمضان و اوقات شرعی + صوت و شرح دعا

دعای روز دوازدهم ماه رمضان و اوقات شرعی + صوت و شرح دعا
2025-03-13T03:22:56+03:30
دعای دوازدهمین روز ماه مبارک رمضان مصادف با پنج شنبه ۲۳ اسفند ماه به همراه اوقات شرعی تقدیم مخاطبان می‌شود.

بانکی‌پور: ستاد جمعیت نهالی نوپا در مسیر فرهنگ‌سازی است

بانکی‌پور: ستاد جمعیت نهالی نوپا در مسیر فرهنگ‌سازی است
2025-03-12T20:16:44+03:30
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن تقدیر از فعالیت‌های ستاد جمعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ستاد جمعیت نهالی نوپا در مسیر فرهنگ‌سازی است.

صالحی: از بیانات قرآنی رهبر انقلاب به عنوان سند بالادستی استفاده شود

صالحی: از بیانات قرآنی رهبر انقلاب به عنوان سند بالادستی استفاده شود
2025-03-12T19:36:19+03:30
وزیر ارشاد گفت: بیانات رهبری در موضوعات قرآنی، به‌ویژه آنچه در جلسات مسجد کرامت مطرح شد می‌تواند به‌عنوان سندی بالادستی در حوزه فعالیت‌های قرآنی مدنظر قرار گ...

نماهنگ «مولاترین» با نوای محمود کریمی برای ماه رمضان

نماهنگ «مولاترین» با نوای محمود کریمی برای ماه رمضان
2025-03-12T15:22:55+03:30
نماهنگ «مولاترین» به مناسبت ایام ماه رمضان براساس مناجات‌خوانی از محمود کریمی منتشر شد.

برنامه‌های دهه کرامت در کشور با محوریت جوانان و نوجوانان برگزار می شود

برنامه‌های دهه کرامت در کشور با محوریت جوانان و نوجوانان برگزار می شود
2025-03-12T12:56:16+03:30
جلسه شورای هماهنگی ستاد دهه کرامت امروز با حضور اعضای این ستاد و برنامه ریزی برای اجرای برنامه های ویژه در سرتاسر کشور با محوریت جوانان و نوجوانان برگزار شد.

خیرخواهی، دلسوزی و تواضع پیامبر(ص) از عوامل تاثیر کلام ایشان بود

خیرخواهی، دلسوزی و تواضع پیامبر(ص) از عوامل تاثیر کلام ایشان بود
2025-03-12T12:56:15+03:30
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در هدایت و ارشاد مردم، سر از پا نمی‌شناخت و از عوامل تأثیر کلام ایشان در دیگران، خیرخواهی، دلسوزی، مهربانی، بی‌توقّعی و تواضع ...

عضو باشگاه همراهان نمایشگاه قرآن شوید و هدایای نقدی بگیرید

عضو باشگاه همراهان نمایشگاه قرآن شوید و هدایای نقدی بگیرید
2025-03-12T12:02:55+03:30
در سی‌ودومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، مسئولان به منظور افزایش مشارکت و همراهی مخاطبان، «باشگاه همراهان» را راه‌اندازی کرده‌اند.

برگزاری نشست فلسفی «هندسه معرفتی دانش منطق»

برگزاری نشست فلسفی «هندسه معرفتی دانش منطق»
2025-03-12T11:09:35+03:30
نشست فلسفی «هندسه معرفتی دانش منطق» امروز ۲۲ اسفند در پژوهشکده حوزوی فقه و علوم انسانی امام رضا (ع) برگزار می‌شود.

معیار تقسیم صفات الهی به صفت جمال و جلال چیست؟

معیار تقسیم صفات الهی به صفت جمال و جلال چیست؟
2025-03-12T10:42:55+03:30
هر صفتی از خداوند که به لطف تعلق داشته باشد صفت جمال است و هر صفتی که به قهر تعلق داشته باشد از صفات جلال خداوند است.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)