میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، یلداییهای تلویزیون با ویژه برنامهای در شبکه سه کار خود را آغاز کرد. البته نقطه شروع خیلی بیسر و صدا هم نبود و حسن ریوندی بعد از سالها برای استندآپ کمدی به تلویزیون آمد. از همان شب اول، جریانهایی شروع به هجمه کردند که چرا ریوندی به تلویزیون آمده؟ البته مشخص بود این جریانها کدام جریانهاییاند؟ (همانهایی که نمیخواهند چهرهها به تلویزیون بیایند و همکاری دوبارهای داشته باشند.)
حتی بازخوردها نشان میداد یکی از پرمخاطبهای یلدای امسال استندآپهای حسن ریوندی بود.
اگر به عقبتر برگردیم هفتهها قبل برخی از رسانههای معاند بر طبلِ خالی بودن کنداکتور تلویزیون و ضعفِ ساخت برنامههای مناسبتی کوبیدند و به ظنّ برخی شاید یکی از علتهای فشار فیکنیوزها بر چهرهها همین عوامل معاند در فضای رسانه باشد. به چهرههایی که از سال گذشته فشار آوردند و آنها را تحت شرایط عاطفی قرار دادند با تلویزیون همکاری نکنند.
حالا که درها باز شده میخواهند مجدداً برگردند این بار جریانهایی به «فیکنیوزها» متوسل شدهاند تا نگذارند رونق به رسانه ملّی بازگردد. با این اوصاف، به نظر میرسد با حضور چهرههایی همچون لیلا اوتادی، لاله اسکندری، حمید گودرزی، محمدرضا هدایتی، امید حاجیلی، حامد همایون، جناب خان (محمد بحرانی) و بسیاری دیگر، تیرشان به سنگ خورد.
اما شبکههای تلویزیونی در این چند شبِ یلدایی با ویژه برنامههایی که تدارک دیدند هم نقاط قوتی از خودشان به جای گذاشتند و هم با چالشها و انتقاداتی روبرو شدند. شبکه یک «ایران دوست داشتنی» را با یک مجری آشنا به صحنه و دوربین و اجرا پیش برد؛ یعنی پدرام کریمی. یکی از مجریانی که اجرای برنامههای مناسبتی را در کارنامه خودش دارد و بهتر از سالِ قبل که این شبکه تلویزیونی به کمایدهبودن، میهمانان تکراری و شتابزدگی محکوم شده بود با اقبال واحدی روی آنتن آمد این بار در پردیس تئاتر تهران، صحنهای خاص از اتفاقات جدید را رقم زد.
این بار نوجوانانی را روی صحنه برنامه «ایران دوست داشتنی» آورد که از چشماندازِ زندگی و برنامهریزی برای آیندهشان بگویند. موسیقیهای اقوام و اصیلی که در حضور تماشاگران اجرا میشد؛ توجه به زیباییهای ایران، لهجهها و گویشها جزو اتفاقات خوبی بود که در این ویژه برنامه رقم خورد.
به نظر میرسد توجه شبکههای تلویزیونی به مأموریت ذاتیشان میتواند برنامههایشان را متمایز از یکدیگر کند. همچنان که شبکه یک بایستی اتفاقات را «ملی» ببیند و «ایران» را به معنی کامل و جامع مورد توجه قرار دهد. ناگفته نماند در انتخاب میهمانِ چهره و بازیگر به سمتِ سریالِ این روزهای در حال پخش خود رفت و بازیگران «مستوران» را به برنامه دعوت کرد. این در نوع خودش اتفاق جالبی بود که در بخش میهمان هم سعی کرد به جز قدرتالله ایزدی (آقا رشید) که شاید رکوردِ بیشترین حضور در ویژه برنامههای یلدایی تلویزیون را به خودش اختصاص دهد، از هنرمندانی دعوت کند در دیگر شبکهها حضور نداشته باشند.
در شبکه دو اما ماجرا تغییر کرد و پای مجری شبکه تهران نیز به این شبکه باز شد. در عین حال که دو برنامه تلویزیونی «سیدخندان» و «مدار بسته» ویژههایی برای یلدا درنظر گرفتند اما «صبحانه ایرانی» یک تدارک ویژه دید و چند مجری را کنار هم قرار داد. شاید در وهله اول ما شاهد یک دورهمی مجریان قدیمی و جدید تلویزیون بودیم و از طرفی دیگر نکته جالب گفتوگوهای کوتاهی بود که در میان آنها به «خانواده» و کنار هم بودن و فلسفه یلدای ایرانیان توجه شد. (المیرا شریفی مقدم، علی استادی، مژده لواسانی، حسین رفیعی، وحید رونقی، مصطفی امامی و مجید یحیایی مجریان ویژه برنامه «یلدای ایرانی» شبکه دو سیما بودند.)
اما به نظر میرسد بیشترین نقدها به دو اتفاق چالشی در ویژه برنامه یلدایی شبکه سه و یک اتفاق قابل تأمل در شبکه نسیم برگردد؛ اول از دعوت میهمان شبکه سه شروع کنیم؛ جایی که بسیاری از چهرهها به برنامه آمدند و برخی از آنها همچون «لاله اسکندری» ابراز خوشحالی کرد که بعد از مدتها روی آنتن زنده تلویزیون است. یا «جناب خان» که با ویژه برنامه یلدایی تلویزیون برگشت و اعلام کرد «جام آرزوها» را با شبکه نسیم خواهد داشت. یا خیلی از هنرمندان دیگری که گفته میشد با تلویزیون همکاری ندارند و آمدند از حضورشان در سریالهای تلویزیونی گفتند.
در شبکه نسیم شاهد بودیم که در اتفاقی کمنظیر گزیده ویژهبرنامه «شوتبال» با اجرای علی عامل هاشمی و سوگل طهماسبی که شب یلدای 1401 روی آنتن شبکه نسیم رفت، در شب یلدای 1402 از این شبکه پخش شد. در این برنامه چهرههایی مانند مهران غفوریان، اصغر سمسارزاده، داوود منفرد و... مهمان شدند و به گپ و گفت با مجریان برنامه پرداختند.
اما در این میان هنوز انتخاب و دعوت از میهمان میتواند چالشِ جدّی تلویزیون باشد؛ از یک طرف قدرتالله ایزدی (آقا رشید) از «ایران دوست داشتنی» تا «بگو بخند» و چند برنامه دیگر میهمان میشود که به میهمان تکراری یلدایی امسال معروف میشود و از طرفی دیگر خودش را درگیر چالش جدیدی کرد به نام استفاده از چهرههای فضایمجازی! جایی پسر نوجوانی دعوت میشود که با این عبارت «کیک است یا واقعی» معروف شد و جایی دیگر خوانش آهنگی که صادق بوقی خواند.
اصل نقد به دعوت از این پسر بچه معروف به "واقعیه یا کیکه" برمیگردد؛ برای چه آمد، چه آورد و چه جذابیتی برای مخاطبین داشت؟ آیا تلویزیون میخواست با این کار خودش را بیشتر سرزبانها بیندازد یا به برخی از جریانهای فضایمجازی رسمیت بدهد؟ شاید با واکاوی دستمزدهای فضایمجازی (اینستاگرام) و چگونگی رسیدن به شهرت در این فضا به دنبال زدنِ تلنگری بودند برای آن دسته از افرادی که بدون داشتن اندیشه، اطلاع و آگاهی وارد این فضا میشوند و میخواهند یک شبه ره صدساله را بروند! اما از همان ابتدای این اتفاق، بسیاری از چهرهها نسبت به این دعوت و حضور انتقاد کردند.
بازخوانی موسیقی پرحاشیه تنگ غروب روی آنتن زنده تلویزیون نقد به صداوسیما را دو چندان کرد. به نظر میرسد با استمرار این اتفاقات، هنوز یکی از مشکلات و چالشهای جدّی تلویزیون، انتخاب و دعوت میهمان است. شاید اینجا این سؤال مطرح شود که چرا قبل از دعوتِ میهمان، گرفتنِ گفتوگو و انتخاب چالشها و شوخیها، تعاملات و هماهنگیها در اتاقِ فکر صورت نمیگیرد؟
شاید بارها با این اتفاق در برنامههای زنده مناسبتی مواجه شدیم میهمانی از رفتارِ مجری برنامه ناراحت شود و این بار هادی عامل در برنامه زنده به رفتار یوسف تیموری انتقاد کرد؛ مجری بازیگری که امسال غیرکنترل شده روی آنتن یلدایی شبکه سه دست به کارهایی میزد که خیلی عجیب و غریب و در عین حال غیرقابل پیشبینی بودند.
اصطلاحاً شوخیهای مجریان در سنوات قبل از یک وزانتی برخوردار بود و میتوان اینجا به این نکته اشاره کرد که تلویزیون بایستی در مناسبتهایش از قدیمیهای این حوزه بیشتر بهره ببرد. یا به فکرِ پرورش مجریانی باشد که بتوانند چندین ساعت برنامه زنده را روی آنتن مدیریت کنند و اتفاقی عجیب و غریب رخ ندهد. ناگفته نماند در همین ویژه برنامه یلدایی شبکه سه، ایمان قیاسی توانست نسبتاً اجرای خوبی را از خودش نشان دهد یا پدرام کریمی در شبکه یک و عبدالله روا در شبکه نسیم گفتوگوی خوبی با میهمانان یلداییاش داشت.
علی مشهدی سالِ گذشته که به عنوان مجری روی آنتن شبکه دو آمد مجید یحیایی مجری دیگری که کنار او قرار داده بودند توانست او را به هنگام گفتن برخی دیالوگها و برخی رفتارها اصطلاحاً مدیریت کند و اما گویی یوسف تیموری از کنترل خارج شده بود. شاید او به عنوان یک میهمان بتواند لحظاتی سرگرمکنندهی همراه با شوخی را برای مخاطبین رقم بزند یا در رئالیتیشوهایی که این روزها در شبکه نمایشخانگی ساخته میشود حضور داشته باشد اما نمیتواند مجری برنامهای تلویزیونی باشد.
یلدای امسال هم گذشت و ویژهبرنامههای تلویزیون در کارنامه مدیران دوره تحول، ثبت شد. برنامههایی که در شبکههای سراسری یک تا پنج، شبکه نسیم، شبکه امید و شبکه آیفیلم تولید و پخش شده بود. این برنامهها که ساعات زیادی پخش زنده روی آنتن داشتند، واکنشهای متنوع و زیادی از سمت مخاطبان در صفحات مجازیشان دریافت کردند. شگفتانههایی هم همچون بازگشت «جناب خان» و استفاده از حسن ریوندی داشت. تنها ویدئوی پخششده از برنامه «نسیمیشو» در شبکه نسیم مربوط به قسمت جنابخان بود. او که کنایهای به چای دبش انداخت، گفت: «تمام هزینه پاریسنژرمن و رئالمادرید و بارسلونا و بایرنمونیخ روی هم، اندازه یک استکان چای دبش نمیشه!»
«ترنج و انار» ویژهبرنامه شبکه آیفیلم بود. برنامهای که در آن مجریهای ایرانی، افغانستانی و تاجیکستانی حضور داشتند. این برنامه از سمت مخاطبان با واکنشهای متناقضی همراه بود. برخی از این اتفاق و ترکیب مجری رضایت داشته و برخیها هم به آن نقد وارد کردند.
اما روی هم رفته میتوان یک نقطه قوت را ویترین اتفاقات خوبِ امسال یلدایی تلویزیون اضافه کرد و آن عدم موازیکاری شبکهها با همدیگر در میهمان انتخاب کردن، در دکور زدن و خیلی موارد دیگر؛ به نظر میرسد تلویزیون باید بین خودش و فضایمجازی مرزی با فاصله و درست و منطقی قائل شود. نه اینکه خودش بر مبنایِ موج فضایمجازی پیش برود. همانگونه که در بخش خبری در بسیاری از موارد عقبتر از فضایمجازی است و این نقد همواره به بخش خبری تلویزیون هم وارد میشود حالا این نگاه به سمت برنامهسازی تلویزیون آمده که آنها اینجا هم سوارِ بر موج فضایمجازی شوند.
بسیاری از رسانهها به این نکته پرداختند و آن را برجسته کردند که تلویزیون برای جذب مخاطب میتواند از چهرههایی استفاده کند که به هر دلیلی این روزها یا نیستند و یا کمتر با تلویزیون همکاری دارند. شاید به آن طریق بتواند ویوهای بالایی بگیرد که مجبور به استفاده از چنین چهرههای عجیب و غریبی نکند. یا میهمانانش را به تیکههای مجازی وایرالی متوسل نکند!
مدیران تلویزیون و هرآن کسی که در تلویزیون کار میکند چه در عرصه برنامهسازی و چه سریالسازی باید حقیقتاً بدانند در رسانه ملّی کار میکنند و اینجا همهچیز واقعی است نه کیک! اینجا آنچیزی که توجه بیننده را جلب میکند خلاقیت، نوآوری و خلقِ اتفاق متفاوت است نه استفاده از میهمان تکراری و شتابزدگی در برنامهسازی؛ هرکس در هر مدیومی اتفاق جدیدی را خلق کند مخاطب پایِ آن مینشیند و امروز دیگر تلویزیونیها نمیتوانند ادعا کنند در هر حالی مخاطب فقط تلویزیون را دنبال میکند.
امروز به واسطه حضور پلتفرمها حق انتخاب برای مخاطب بالا رفته و هر آنچه را دوست داشته باشد میبیند. اما این نکته را هر بار در بازخوردها و بازتابهای رسانهای دنبال کردهایم که تلویزیون کار خوبی بسازد برای مخاطب این اولویت وجود دارد که تلویزیون را ببیند و آن برنامه و سریال را از طریق جعبه جادو دنبال کند.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
دبیر جشنواره نوآوری های تبلیغی «جنات» منصوب شد
ارتباط میان علم عصبشناسی با فرهنگ چیست؟
پدیدههای فرهنگی ایران معاصر، موضوع فرهنگپژوهی نبوده است
دومین رویداد «راویان افتخار» برگزار می شود
چهارمین اجلاس مهدویت و انقلاب اسلامی فراخوان مقاله داد
سازماندهی و توانمندسازی جلسات خانگی قرآن مورد توجه است
بخشی از اقدامات در حوزه جهاد تبیین به صورت تشکیلاتی و برخی دیگر به طرق دیگر قابل اعمال است
اصول و روشهای ابلاغ پیامهای الهی با بهره گیری از هنر قرائت قرآن کریم
پیوند وجودی قاری با قرآن کریم چگونه رقم می خورد؟
در نظام اسلامی، حاکمیت در تبلیغ دین وظایف جدی دارد
حاج ابوالقاسم: «مصعب بن عمیر» فردی شاخص در امر تبلیغ دین بود
صالحی : دیپلماسی قرآنی را باید فعالتر کرد
باباخانی: بیش از ۸۰ درصد مردم با هیئت ها در ارتباط اند
حجت الاسلام ارباب سلیمانی معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد شد
ابوترابیفرد خطیب این هفته نماز جمعه تهران خواهد بود
حجتالاسلام ابوترابیفرد خطیب این هفته نماز جمعه تهران خواهد بود
مقوله غنا در تلاوت قرآن کریم تبیین و بررسی شد
فرهنگ میتواند نقد را از حالت انفعال و انحصار در آورد
خاموشی: ترویج سبک زندگی قرآنی عمده ترین هدف مسابقات قرآن است
نماهنگ «نحن حزب الله» با صدای ذاکرین اهل بیت (ع) منتشر میشود
همایش «میانداران جهاد ۴» ویژه شبکههای تخصصی هیئت برگزار می شود
اختتامیه مسابقات قرآن بسیج با حضور عوامل «محفل» برگزار شد
خاموشی: باید خلأها و پیشرفتها در حفظ موقوفات و افزایش منافع آنها بررسی شود
قمی: طرح «زندگی با آیهها» امسال باید گستره بیشتری از مردم را دربرگیرد
معرفی آموزههای امام علی(ع) از اهداف برنامه های ایام میلاد نور است
قمی: امسال طرح «زندگی با آیهها» باید گستره بیشتری از مردم را دربرگیرد
خاموشی: باید خلاها و پیشرفتها در حفظ موقوفات و افزایش منافع آنها بررسی شود
تقی زاده: شعار زندگی با آیه ها در ماه رمضان آینده، «امت پیروز» است
خاموشی: باید مشخص شود در حفظ موقوفات و افزایش منافع آنها، چقدر پیشرفت کرده ایم و چه خلاهایی داریم