میرنیوز
به گزارش خبرگزاری تسنیم، پوشش و لباس شأنی از شئون انسان است و در هر تمدن وابستگی مستقیمی با معنای انسان و تعریف انسان در آن تمدن دارد؛ بدین معنی که لباس هر انسان پرچم کشور وجود اوست، پرچمی است که او بر سر در خانه وجود خود نصب کرده است و با آن به آگاهی میرساند که از کدام فرهنگ تبعیت میکند. همچنان که هر ملیت با وفاداری و احترام به پرچم خود، باور خود را به هویت ملی و سیاسی خود ابراز میکند، هر انسان نیز، مادام که به یک سلسله ارزشها و بینشها، باورمند و دلبسته باشد، لباس متناسب با آن ارزشها و بینشها را از تن به در نخواهد کرد؛ بنابراین لباس نه تنها تحت تأثیر فرهنگ جامعه است بلکه معرف شخصیت تک تک افراد نیز هست و البته میان شخصیت افراد و فرهنگ عمومی جامعه نیز پیوند نیرومندی وجود دارد (حداد عادل، 1372).
در جهان اسلام، از قرن نوزدهم بحث بر سر فلسفه حجاب در میان زنان مسلمان، حدود و اندازه آن، فرم و اشکال ویژه پوشیدن لباس و انتخاب یا واداشتن آن، از جستارهای برجسته میان سنتگرایان و هواداران مدرنیته در جهان اسلام شد. کشمکش بر پرسمانی چون حجاب در جوامع اسلامی به باور برخی از نویسندگان، به راستی درگیری میان گروههای اسلامگرا و فمینیستهایی است که آنها، حجاب را نمیپذیرند؛ زیرا برای اسلامگرایان، حجاب یک اجبار مذهبی است که جایگاه زنان را در جامعه میشناساند و از آنها برای اینکه ابزاری برای امیال جنسی نباشد، حمایت میکند؛ اما برای فمینیستها، حجاب سمبل سرکوبی و یک ناگزیری پدرسالارانه است که حق و حقوق بنیادین زنان مسلمان را برای مهار بدن خود و انتخاب آنچه میپوشند، نادیده میگیرد.
در این میان برخی از اندیشمندان اسلامی باور دارند تا زمانی که رضاخان مایه کشف حجاب، آن را به پرسمانی برجسته و درخور نگرش در صدر پرسشهای جامعه ایران تبدیل کرد، بحث از حجاب و کنار گذاشتن آن به اینگونه مطرح نبوده: «نخستین بار این اندیشه از بیرون آمد. افرادی نیز از آن جانبداری کردند، شیفتگان غرب و اندیشه های مدرن که یا در غرب تحصیلکرده بودند و یا در داخل، در مدارس نوین درس خوانده و متأثر از آن اندیشه ها بودند (جعفریان، 1380)». این امر بدین معنی است که در ابتدا بحث از حجاب، به صورت یک امر فقهی و تکلیف شرعی مطرح بوده و این امر قابل انکار نیست؛ چون امری مسلم و مورد پذیرش همه مسلمانان است؛ اما در دوران جدید، بحث علمی از حجاب در ایران و نیز ترکیه بیش از هر کشور دیگری مطرح بوده و هست. انگیزه آن نیز این بود که از آغاز ترک حجاب به صورت یک دستور حکومتی درآمد و همین امر سبب شده تا این پرسمان نه تنها برای دین؛ بلکه برای سیاست هم به صورت یک پرسمان درآید. بنابراین میتوان گفت با تبدیل شدن حجاب به نماد زن مسلمان انقلابی، به ویژه در کشورهای لائیک و همچنین وجود انگیزههای سیاسی احتمالی، در بدپوشی شماری از زنان جامعه ایران، به حجاب بعدی سیاسی داده است که درگذشته چنین نبود. دخالت دولتهای غربی در پرسمان حجاب، ممنوعیت حجاب به دست حکومتهای مسلمانی همچون افغانستان، ترکیه و ایران در چند دهه پیش و ورود کشورهایی چون تونس به کشورهای اسلامی منعکس کننده حجاب، در دهه اخیر نیز نشانی گویا از حساسیت گسترده سیاست به پرسمان حجاب است (حقشناس، 1387).
در ایران، سازه هایی چند در گسترش پدیده کشف حجاب و به دنبال آن سیاسی شدن آن دخالت داشت. نشر افکار اروپایی از راه نوشته های انتقادی غربیان و یا شیفتگی ایرانیان نسبت به افکار آنان، افکار و تجربه های کشورهای عربی متأثر از اروپائیان، همچنین افکار و تجربه های برگرفته از کشورهای همسایه مانند ترکیه که در پدیده کشف حجاب در سال 1314 نقش بزرگی ایفا کرد. این امور سبب میشد تا بحث از حجاب در داخل کشور، همچون پرسمانی برجسته و حیاتی زنان مطرح باشد. در جهان اسلام اولین گامها به دست قاسم امین برداشته شد. قاسم امین ازجمله پیشروانی بود که در سال 1898 با نوشتن کتاب »تحریر» گامی بلند در این عرصه برداشت. وی از کتابش به صورت گسترده جایگاه حقارت آمیز زنان مصری را بازگو کرد و بر تعلیم و تربیت آنان تأکید داشت. نگارش این کتاب و کتابهای پیشین وی درباره حجاب، در ابتدای قرن بیستم در جهان غرب کارایی عمیق و گستردهای به جای گذاشت و افزون بر برانگیختن بحث و گفتگوهای بسیار پیرامون آن سبب تألیف آثاری در این زمینه شد. وی بر این باور بود که: حجاب به این معنا که زن در خانه بماند و بیرون نیاید، مانع رشد و ترقی آنان است؛ بنابراین باید اجازه داد تا زن از خانه درآمده و با مردان آمیزش داشته باشد؛ چراکه زنی که اختلاط با مردان داشته باشد، بیش از زنی که در خانه است، از افکار بد به دور است. به خودی خود زنی که در این شرایط عفیفه بماند، ترجیح بر زنی دارد که در خانه مانده و به ناگزیر عفت خویش را حفظ کرده است(جعفریان، 1380).
دو کتاب پرآوازه امین با عنوان «زن و آزادی» و «زن امروز» در دوران حکومت رضاخان، با تلاشهای مترجم آن، به چاپ رسید. ترجمه آثار قاسم امین در ایران، ضمن اثرگذاری بر روشنفکران داخلی، نکوهشهای هواداران حجاب اسلامی را نیز در پی داشت. احمد بر این باور است که آثار امین، دربردارنده پیشنهادهایی برای زنان است همچون یک رفرم یا دگرگونی سمبولیک براندازی حجاب. او بر بایستگی یک ابتکار و نوآوری جامع فرهنگی و سنتی در کشور تأکید میکند برای فراهم کردن دگرگونی دلخواه، منسوخ کردن حجاب، بیشتر بایستگی دارد. باوجود چنین فضایی در ایران پیش از انقلاب، در سالهای واپسین پیروزی انقلاب ایران، نقش حجاب زنان، درخور نگرش است. به تعبیر برخی صاحبنظران، یکی از زمینه های اصلی شورش بر ضد پهلوی در همین امر نهفته بود و افزون بر آن در ماههای آغاز انقلاب هم حجاب همچون یک نماد اساسی، برای مخالفان شاه در عرصه خیابانها مطرح شد. انتشار کتاب «مسئله حجاب» استاد مطهری یکی از قدمهای اساسی برای آغاز انقلاب حجاب بود. چاپ پیاپی کتاب استاد مطهری طی یک دهه پیش از انقلاب، نشان از کارایی این اثر در این دگرگونی مذهبی میدهد(جعفریان، 1383).
بنابراین سیاسی شدن حجاب در چند دهه اخیر در کشورهای مسلمان، از یکسو حجاب را به نماد مقاومت در برابر دولتهای جائر تبدیل کرد و از سویی دیگر مخالفتهایی بسیاری را برانگیخت. در ایران بعد از سقوط دولت پهلوی و در جریان انقلاب اسلامی که انقلاب حجابها نیز لقب گرفته با بازگشت به مؤلفه های اسلامی، بار دیگر حجاب مورد توجه دولت قرار گرفت و به صدر پرسمان کشور تبدیل شد. این امر نه تنها در ایران که در کشورهای مسلمان و حتی در اروپا و آمریکا نیز مشهود بود. بحران زا شدن حجاب دختران جوان کشورهای اروپایی همچون فرانسه، حکایت از این داشت که باوجود فضای فکری غرب، زنان مسلمان همچنان بر حجاب خود پافشاری دارند و غرب، نه تنها نتوانسته است این جستار را از دایره فرهنگ دینی مسلمانان حذف کند؛ بلکه در برابر آن نیز دچار چالش شده است. با رخداد انقلاب اسلامی و برجستگی نقش نمادهای فرهنگی، به ویژه نمادهای اسلامی، بازسازی فرهنگی جامعه به یکی از اولویتهای دولتهای پس از انقلاب تبدیل شد. گفتمان سازی حجاب و پوشش با تکیه بر جهان بینی اسلامی، افزون بر توجه به چالش حجاب و تحولات جهانی بایستگی امروز جامعه اسلامی است.
راحیل فیاضی دانشجوی دکتری جامعه شناسی
منابع:
حداد عادل، غالمعلی(1372) فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی، چاپ پنجم، تهران: سروش.
حقشناس، جعفر (1387) نظام اسلامی و مسئله حجاب (مجموعه مقالات و گفتگوها)، قم: مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران، دفتر مطالعات و تحقیقات زنان.
جعفریان، رسول (1380) مسئله ی حجاب و تأثیر اندیشه های قاسم امین مصری در ایران، آیینه پژوهش، شماره ،38 مهر و آبان.
جعفریان، رسول (1383) داستان حجاب در ایران پیش از انقلاب، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
چاپ کتاب پایان صهیونیسم و سقوط اسرائیل با همکاری ایران و مالزی
دفتر آیت الله مدرسی به جنایت علیه شیعیان پاراچنار واکنش نشان داد
دبیرخانه ستاد طرح ملی حفظ قرآن کریم تعیین تکلیف میشود
تشرف برندگان پویشهای «فجر عاشقی» و «سفیر آیهها» به مشهد مقدس
نشست «نظم جهانی پس از نصرالله» برگزار می شود
مشاهدات عینی فعالان عرصه هیئت از لبنان روایت می شود
نشست «صلح، زبان فارسی و رسانه» برگزار میشود
نشست «فلسفه، دانشگاه و اجتماع» برگزار میشود
دبیرخانه ستاد طرح ملی حفظ قرآن کریم تعیین تکلیف می شود
۴۰ مربی جلسات قرآن دانشآموزی مدرک مربی گری دریافت کردند
سعیدی نژاد: مادران برای فرزندانشان از آینده، قصه بگویند
سعیدی نژاد: مادران داستانهای تصویرگر آینده برای فرزندانشان تعریف کنند
کتابی که از شاخصهای تعیین مزاج براساس مبانی طب ایرانی می گوید
جایزه سیاستگذاری، تقدیر از فعالیتهای حل مسئله در کشور است
همایش تجلیل از مداحان حماسیخوان و شعرای حماسیسرا برگزار شد
دجال کیست و چه ویژگی هایی دارد؟
چرا باید از امامان (ع) پیروی و تبعیت کرد؟
برنامه سخنرانی شیخ حسین انصاریان در دهه دوم فاطمیه
دجال کیست؟
همایش ملی فلسفه فرهنگ برگزار میشود
کتاب «چکیده مقالات همایش ملی فرهنگ شهرت» منتشر شد
ترجمه استانبولی کتاب احکام و حقوق کودکان در اسلام رونمایی می شود
استقبال از نمایندگان اعزامی ایران به مسابقات قرآن کویت
تلاوت سوره مجادله توسط گروه مدیحهسرایی محمد رسولالله(ص)
بسیج نقش مهمی در اعتلای کشور دارد
امام جمعه دیر: حل مشکل گرانی ها در اولویت دولت باشد
حمایت ایران از مقاومت نشأت گرفته از تفکر بسیجی است
برنامه صلح آمیز هسته ای ایران با قدرت ادامه خواهد داشت
وتو پیشنویس آتشبس در غزه دفاع رسمی از نسل کشی است
مردم و مومنان نقش ویژه ای در مملکت داری پیامبر(ص) داشتند