میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر، در روز پنجم ماه مبارک رمضان، بعد از سپری شدن روزهای آغازین ماه مبارک، دیگر وقت آن است که نبرد با گناهان که موانع فیض و سعادت هستند را به صورت ویژهتری مورد توجه قرار دهد چراکه گناه، اثرات زیانبار و مخرّبی بر روند رشد و تعالی انسان دارد و راه برطرف کردن آثار گناه، محو آنها به وسیله استغفار است؛ لذا در دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان از خدای متعال درخواست میکنیم که گناه و آثار آن را برطرف کند تا دست و پای جان و دل ما از غل و زنجیر تاریکیها رها شده و بتوانیم در راه تقرب الهی حرکتی به خود دهیم و جلو رویم. میگوییم: «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِینَ ؛[۱] خدایا مرا در این روز از توبه و استغفار کنندگان قرار ده.»
از تعبیر «مستغفرین» که دلالت بر تداوم استغفار دارد فهمیده میشود که دعاهای روزهای ماه رمضان، درخواستهای مربوط به همان روز نیستند بلکه تقاضایی دائمی در همه اوقات و روزها به شمار میآیند. چنانکه در روایتی از امام صادق (علیه السلام) چنین نقل شده که فرمودند: «مَنْ قَالَ فِی آخِرِ الْوَتْرِ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ سَبْعِینَ مَرَّةً وَ دَامَ عَلَی ذَلِکَ سَنَةً کُتِبَ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِینَ بِالْأَسْحار [۲] هر کس در آخر نماز وتر هفتاد بار ذکر «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ» بگوید و بر این کار تا یک سال مداومت داشته باشد در زمره استغفار کنندگان در سحرها ثبت میشود.» شاید جالبترین گفتگو درباره گستره استغفار، پرسش و پاسخی است که بین کمیل و امیرالمؤمنین (علیه السلام) اتفاق افتاده است. کمیل از امام علی (علیه السلام) درباره چگونگی استغفار سؤال میکند. حضرت در پاسخ میفرمایند: «التوبة». یعنی توبه و بازگشت. ایشان در ادامه، معانی ششگانه استغفار را یادآور میشوند که در واقع همان تبیین چگونگی توبه است [۳] که اختصاراً شرح آن میآید.
وقتی گناه کردم...
وقتی گناه کردم، اول مشتاقش شدم، سپس تصمیم گرفتم، آنگاه حقوق مخلوقات و خالق را ضایع کردم و از درآمد آن بدنم را رشد داده و لذت بردم؛ پس از این همه راه، اینک میگویم: أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ. انسان وقتی گناه میکند در واقع مسیر اشتباهی را طی کرده که باید از آن مسیر بازگردد و آنچه در آن مسیر تاریک رخ داده جبران کند که آن اشتباهات و چگونگی جبران آنها را بازخوانی میکنیم:
۱ اشتیاق به گناه: پس باید از انجام گناه پشیمان و ناراحت شود.
۲ تصمیم بر گناه: پس باید تصمیم جدی و از صمیم قلب بر ترک ابدی آن گناه بگیرد.
۳ تضییع حقوق مخلوقات: پرداخت و جبران حقوق آنها.
۴ تضییع حق خدا در مورد واجبات الهی: انجام واجبات از دست رفته.
۵ رشد بدن به وسیله گناه: آب کردن گوشتی که در هنگام گناه رشد کرده است.
۶ لذت از گناه: چشاندن سختی و تلخی طاعات الهی.
چنین استغفار کاملی موجب میشود که انسان، قدرت خود در مسیر اصلی هدایت را بازیابد و به سرعت به ادامه مسیر بندگی و صعود به سوی معبود بازگردد.
بنده سر به راه خدا
نباید فراموش کنیم که در این ماه دعوت شدهایم که بنده سر به راه خدا شویم و قرار است فرمانبردار و مطیع محض «محبوب» خویش باشیم؛ لذا این را هم از خدا تقاضا میکنیم که: «وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ عِبَادِکَ الصَّالِحِینَ الْقَانِتِینَ؛ [۴] و از بندگان صالح مطیع خود مقرر فرما.»
دست یافتن به مغفرت الهی نیازمند کار و تلاش و انجام کارهای نیک است. مگر نه این است که قرآن کریم میفرماید: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ عَظیم؛ [۵] خدا کسانی را که ایمان آورده و کارهای شایسته کردهاند، به آمرزش و پاداشی بزرگ وعده داده است.» صدقه و انفاق، دستگیری از نیازمندان، انواع کارهای نیک و البته مضاعف شدن ثواب کارهای نیک در ماه مبارک رمضان، نویدبخش موفقیت برای کسانی است که به دنبال ثبت نام خود در جرگه بندگان خوب، صالح و سر به راه خدا هستند.
ماه پرش به آغوش خدا
کمکم که پیش میروی حس میکنی هنوز پُر نشدهای و تا به آغوش خدا نروی آرام نمیشوی و دلهره جدا شدن دوباره از معشوق هنوز، آزارت میدهد. مگر نه این است که: «أَلا إِنَّ أَوْلِیاءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُون ؛[۶] آگاه باشید، که بر دوستان خدا نه بیمی است و نه آنان اندوهگین می شوند.» اگر این است، پس از خدا درخواست میکنیم که ما را در آغوش مقرب خود جای دهد. میگوییم: «وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ أَوْلِیَائِکَ الْمُقَرَّبِینَ؛ [۷] و هم در این روز مرا از دوستان مقرب درگاه خود قرار ده.» هر چیزی اندازهای دارد مگر تقرّب به خدا که بیانتهاست؛ و رفیق خدا، هر لحظه، خود را به محبوبش نزدیک و نزدیکتر میکند.
کلید طلایی استجابت
وقتی کسی مهمانی بزرگی به وسعت همه عالم ترتیب داده و همه چیز بر سفرهاش حاضر است، مؤمن زرنگ آن است که با پیش کشیدن لطف
بیانتهای میزبان رئوف، هر آنچه به آن نیاز دارد برآورده سازد. در انتها این همه خواستههای روز پنجم ماه ضیافت را چنین به اجابت نزدیک میکنیم که: «بِرَأْفَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین؛ [۸] به حق لطف و رأفتت ای مهربانترین مهربانان عالم.»
پینوشت:
[۱]. مفاتیح الجنان، دعای روز پنجم ماه رمضان.
[۲]. احمد بن محمد برقی، المحاسن (دار الکتب الإسلامیة: قم، بیتا)، ج ۱, ۵۳.
[۳]. حسن بن علی ابنشعبه، تحف العقول عن آل الرسول صلی الله علیهم (کتابچی: تهران، ۱۳۷۶)، ۱۹۷.
[۴]. مفاتیح الجنان، دعای روز پنجم ماه رمضان
[۵]. سوره مائده، آیه ۹.
[۶]. سوره یونس، آیه ۶۲.
[۷]. مفاتیح الجنان، دهای روز پنجم ماه رمضان.
[۸]. همان.
منبع : خبرگزاری مهر
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد