میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجتالاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در برنامۀ "پگاه عاشقی" شبکۀ 2 سیما که در حرم مطهر امام رضا علیهالسلام برگزار شد، طی سخنانی گفت: هر کسی با دین آشنا باشد میداند که اشک و تضرّع مفهوم ارزشمندی است و اگر کسی توفیق اشک ریختن در هنگام دعا و قرائت داشته باشد، توفیق بزرگی به دست آورده است.
وی افزود: اینکه گاهی اوقات به طور تصادفی اشکی از چشمانمان جاری شود، کافی نیست. اشک خوب از جایی در دل انسان نشأت میگیرد که پنهان است و روی دل نیست، بلکه بر آمده از اعماق جان آدمی است و اگر اشک بخواهد از این نقطه جاری باشد، دیگر نباید رزائلی همچون تکبّر در انسان وجود داشته باشد.
به گفتۀ وی تکبر یک علف هرزه خودروست، انسان دائماً باید این علف هرز را از بین ببرد، اینکه نماز دائماً بر ما واجب است و اینقدر در قرآن و روایات بر آن تأکید شده، برای از بین بردن تکبر انسان است. آنچه باید به جای تکبر در دل ما انسانها باشد، تواضع است.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیۀ «وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَكُمْ» گفت: یکی از معانی تکبر را باید در این آیه جستجو کرد، این آیه از جمله آیاتی است که فقط بخش ابتدایی آن مشهور و بر سر زبانهاست، اما قسمت دوم آن خیلی مورد توجه نیست. خدای متعال در بخش دوم این آیه میفرماید: «إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِینَ؛ آنان که از (دعا و) عبادت من اعراض و سرکشی کنند زود با ذلت و خواری در دوزخ شوند.» امام باقر علیهالسلام فرمود: منظور از عبادت در این آیه «دعا» است.
«روزی کسی خدمت امام رضا علیهالسلام رسید و عرضه داشت: آقاجان چهکار کنم دعایم مستجاب شود؟ حضرت فرمود اگر من قول بدهم قبول میکنی؟ عرض کرد: بله، فرمود: خدا قول داده قبول نمیکنی، من قول بدهم قبول میکنی؟ مگر این آیه را نخواندی: «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَكُمْ»؟»
حجتالاسلام پناهیان با بیان مطلب فوق خاطرنشان کرد: این تکبر از عبادت یعنی احساس بینیازی کردن. این تکبر در دل انسان مانع جاری شدن اشک است. همین که خود را بینیاز بدانیم و خود را محتاج دستگیری و محبتهای خداوندی ندانیم، جلوهای از تکبر است، همین که با تفکر ننشینیم و نیازهای خود به خدا را پیدا کنیم، جلوهای از تکبر است.
این کارشناس مسائل دینی اظهار کرد: اینکه فرمودند سعی کنید گریه کنید؛ برای این است که حجاب تکبر به وسیلۀ آن کنار زده شود، گاهی چشمهای زلال روی زمین جاری است و سنگی مانع از جریان آن شده، با برداشتن آن سنگ میتواند به جریان آن چشمۀ زلال کمک کرد. پس باید سعی کنیم اشک پنهان شده در اعماق قلبمان را که پشت سنگها و خاکهای تکبر پنهان شده است، بیرون بیاوریم.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
سیاهنمایی و نادیده گرفتن پیشرفتها، موجب توقف حرکت جامعه میشود
دعای روز سیزدهم ماه رمضان و اوقات شرعی+ صوت و شرح دعا
سیاهنمایی و نادیده گرفتن پیشرفتها، موجب توقف حرکت جامعه می شود
دعای روز سیزدهم ماه رمضان و اوقات شرعی + صوت و شرح دعا
خواندن چه سورهها و دعایی در روزهای رمضان، باعث آمرزش گناهان می شود؟
فرزندآوری کلید برکت و تداوم نسل است
دو عضو حقیقی کمیسیون تبلیغ و ترویج انتخاب شدند
تفاهمنامه همکاری در حوزه ترویج معارف صحیفه سجادیه امضا شد
ماکت بینالحرمین در ابعاد یکده هزارم در نمایشگاه قرآن
شرکتکنندگان مسابقه «زندگی با آیهها» به سه میلیون نفر رسید
ارزش «استقامت» به جلوهگری آن در همه امور زندگی است
«استقامت» زمانی ارزش دارد که در همه امور زندگی انسان جلوه گر باشد
خواندن چه سوره ها و دعایی در روزهای رمضان، باعث آمرزش گناهان می شود؟
به جای ناامیدی، باید صبر و استقامت را تمرین کنیم
دعای روز دوازدهم ماه رمضان و اوقات شرعی + صوت و شرح دعا
بانکیپور: ستاد جمعیت نهالی نوپا در مسیر فرهنگسازی است
صالحی: از بیانات قرآنی رهبر انقلاب به عنوان سند بالادستی استفاده شود
نماهنگ «مولاترین» با نوای محمود کریمی برای ماه رمضان
برنامههای دهه کرامت در کشور با محوریت جوانان و نوجوانان برگزار می شود
خیرخواهی، دلسوزی و تواضع پیامبر(ص) از عوامل تاثیر کلام ایشان بود
عضو باشگاه همراهان نمایشگاه قرآن شوید و هدایای نقدی بگیرید
برگزاری نشست فلسفی «هندسه معرفتی دانش منطق»
معیار تقسیم صفات الهی به صفت جمال و جلال چیست؟
ترجمه هندی قرآن و منتخب آیات به زبان انگلیسی رونمایی شد
ترجمه هندی قرآن و منتخب آیات به انگلیسی رونمایی شد
برای همدردی با مؤمنان و مهربانی نسبت به آنها چه کاری می توانیم بکنیم؟
دعای روز یازدهم ماه رمضان و اوقات شرعی+ صوت و شرح دعا
همه میتوانند در خانه محفل «زندگی با آیهها» برگزار کنند
ثبت نام کنندگان و شرکتکنندگان «زندگی با آیهها» چند برابر شده است
منازعه و خصومت، ملت ها را از درون پوک ساخته و از بیرون بیآبرو می کند