میرنیوز

منتقدان و دانشجویان در قاب کلمات گرد هم جمع شدند

 منتقدان و دانشجویان در قاب کلمات گرد هم جمع شدند 2023-12-04T11:19:08+03:30

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم، اولین برنامه  قاب کلمات به همت باشگاه رشد استعداد ادبی هنری معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی 12 آذرماه با حضور عباس محمدی، محمد مهدی رادان، خانم پرستو گلستانی - بازیگر سینما و تئاتر کشور- و دانشجویان و علاقه مندان به هنر در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

اولین برنامه قاب کلمات به همت باشگاه رشد استعداد ادبی هنری معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی به نقد و بررسی کتاب راهنمای نگارش طرح تحقیق در هنر نوشته ی فاطمه شاهرودی عضو هیات علمی پژوهش هنر دانشگاه آزاد تهران مرکز پرداخت.

در این برنامه محمد مهدی رادان عضو هیات علمی و گروه جامعه شناسی واحد تهران شمال دانشگاه آزاد؛ بازار نقادی ایران را بازار خرابی دانست و گفت: در خارج از ایران هر کسی که محصولی ارائه می‌دهد دیگران را ترغیب می‌کند به این امر که ایرادی از آن بگیرد. چون فرهنگ نقادی مساله ای ایجاد شده و جاافتاده ای ست. و دیگر این که با این کار آینده را برای خود به حال می‌آورد. باید چیزی باشد که آسیب‌ها و خطرات آینده را در حال نشان دهد و این امر لطف بزرگی به جامعه است.

محمد مهدی رادان منتقد را به دندان پزشک مانند کرد و افزود: هیچ کسی به دندان پزشکی مراجعه نمی‌کند تا از دندان هایش تعریف صورت بگیرد، بلکه باید توسط دندان پزشک نقص‌ها و آسیب‌ها یافته شود و ترمیم یابد. حتی شخص بیمار حاضر است برای آینده ی زیستن خود در این مورد هزینه های بسیاری کند. در کشور طرح‌هایی ارائه می‌شود که تلاش جمعی بر این است که عیب‌های آن دیده نشود و به سرعت به مرحله اجرا دربیاید. این مساله  آینده  خطرناکی را پیش نظر می آورد. این کتاب باید این روحیه را ایجاد کند که هر تحقیقی باید آن قدر درست باشد که باکی از محاسبه آن نداشته باشد.

رادان به درسنامه هنر در دانشگاه‌های کشور انتقاد کرد و گفت : این که دانشجوی هنر در انتهای تحصیل باید به تحقیق روی بیاورد از ایرادات بزرگ درسنامه هنر در دانشگاه هاست. اگر هنرآموزی نیازی به تحقیق ندارد باید از درسنامه‌ها حذف شود و اگر نیازی برایش تعریف شده است چرا تا انتهای کار خبری از آن نیست که در آخر کار با این همه سوالات روبه رو می‌شویم که نیازمند راهنمایی‌هایی به این میزان باشیم. این مساله تنها با کتاب درست نمی‌شود. چون کتاب، علاقه مندان به کتاب و تحقیق را به سمت درستی هدایت می‌کند و متاسفانه همگان را به این سمت سوق نمی‌دهد.

کتاب و ادبیات , فرهنگ و هنر ,

عضو هیئت علمی واحد تهران شمال دانشگاه آزاد برای نقد کتاب از نظریه مرگ مولف استفاده کرد و عنوان داشت: وقتی این کتاب به چاپ رسیده است دیگر حیات  صاحب اثر به پایان رسیده است و کتاب از این پس باید به دست نقد و بررسی سپرده شود. و مهم ترین مبحثی که می توان در مورد کتاب گفت آن است که در عنوان کتاب، کلمه " در هنر"  اضافی ست. چون مثال هایی وجود ندارد تا نشان دهد که این کتاب راهنمای نگارش طرح تحقیق در هنر است و دومین ایرادی که به این کتاب می‌توان وارد کرد این است که این کتاب راهنمای نگارش تحقیق نیست و فقط برای ارائه ی طرح تحقیق است و در آن از شیوه های نگارش طرح تحقیق مثال و راهکاری ارائه نمی شود.

همچنین پرستو گلستانی بازیگر نام آشنای هنر ایران، افتخار خود دانست که شاگرد فاطمه شاهرودی در مقطع دکتری پژوهش هنر است و افزود: این کتاب تجربه‌ای بسیار موفق در زمینه تحقیق است که تلاش های صادقانه دکتر فاطمه شاهرودی در این کتاب به نمایش درآمده است. پیش تر از این کتاب، شخصیت دکتر شاهرودی باعث شده که همنشینی با او برای من به عنوان خاطره ای در زیستنم جریان دارد.

پرستو گلستانی در ادامه افزود: مساله کتاب وکتابخوانی معضل بزرگی در جامعه هنری است و من این مشکل را با بسیاری از هنرمندان و دانشجویان هنر دارم. این معضل با توجه بیشتر به انتشار این کتاب ها قابل هدایت و راهنمایی ست.

کتاب و ادبیات , فرهنگ و هنر ,

در ادامه برنامه عباس محمدی رئیس باشگاه رشد استعداد هنری ادبی معاونت فرهنگی هنری دانشگاه آزاد اسلامی ضمن خوش آمدگویی به مهمانان این برنامه گفت: قاب کلمات در باشگاه رشد برنامه‌ریزی شد و امروز شاهد اجرای اولین برنامه آن هستیم و قرار است این برنامه ادامه داشته باشد. این کتاب توسط کارگروه پژوهش هنرکه به پیشنهاد دکتر شریف زاده رئیس دانشکده هنر آزاد تهران مرکز شکل گرفت انتخاب شد و دلیل اصلی انتخاب آن به عنوان کتاب اول برنامه قاب کلمات مساله مهم تحقیق و پژوهش درباره هنر است.

رئیس باشگاه رشد استعدادها در ادامه افزود:  پرداختن به کتاب های استادان دانشگاه آزاد هدف اصلی برنامه قاب کلمات است که به شناخت کتاب های استادان دانشگاه آزاد به دانشجویان و علاقه مندان آن منتهی می شود.

در ادامه مجید سعدآبادی مجری دبیر اجرایی برنامه قاب کلمات به شعرخوانی پرداخت و فضای نقد را با هنر آمیخت.

دیگر منتقد جلسه آقای محسن رزوان بود که کتاب راهنمای طرح تحقیق در هنر را  از منظر تعریف واژه ی تحقیق و پژوهش بررسی کرد و گفت: تحقیق در لغت به معنای حقیقت کردن چیزی و یا حتی تصدیق حقیقت هاست. پس ناگزیر و ناگریز هستیم که در بخشی از تحقیق ادامه دهنده ی راه گذشتگان باشیم و تصدیق گوی حقایقی باشیم که در گذشته بدان پرداخت شده است. اما این همه ی مسیر تحقیق نیست. این که هر دانشجویی ملزم به ارائه ی تحقیق است به این معنا نخواهد بود که او محقق است.

در تعریف لغوی پژوهش آمده که پژوهش پی جویی کردن است. پی یعنی رد پا و طی، یعنی قاب پای انسان و در ادبیات، پژوهش در کنار گفت و شنید همراه شده است. پژوهشگر باید کارشناس باشد که قوه ی تمیز دادن داشته باشد که بتواند راه را از بیراهه بشناسد و دلیل کاروان علم بماند و هر دانشجو که مجبور است پژوهش کند نمی توان او را پژوهشگر نامید.

کتاب و ادبیات , فرهنگ و هنر ,

این منتقد ادبیات در ادامه افزود: کتاب مورد بحث فرصت بزرگی بود که دکتر شاهرودی بتواند در آن به اغتنام فرصت برسد و از این کتاب، علاقه مند به تحقیق و پژوهش بپروراند. ولی فقط به راهنما بودن در این کتاب بسنده کرده است. این که کتاب پاسخگوی دانشجویان علاقه مند به هنر و پژوهش هنر باشد برایش کافی ست. راهنمای کاروان بی شک مورد اعتماد اهل کاروان است. و حیف است با این همه اشراف به راه، درصدد یافتن و یا حتی ساختن راه تازه برنیاید.

در انتهای این برنامه با همراهی عباس محمدی ریاست باشگاه رشد استعداد هنری ادبی معاونت دانشگاه آزاد تهران از زحمات فاطمه شاهرودی تقدیر به عمل آمد و تندیس ویژه باشگاه رشد استعدادهای هنری ادبی جوان به او اهدا شد.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)