میرنیوز
حامد حسینخانی، شاعر، پژوهشگر ادبیات و مدرس دانشگاه در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، ضمن اشاره به اهمیت هفته کتاب گفت: در همه جای دنیا وقتی بخواهند افکار عمومی را به موضوعی متوجه کنند، آن را در تقویم فرهنگی خود قرار میدهند. روز یا هفتهای را برای آن در نظر میگیرند که توجهها به آن معطوف شود.
وی افزود: به نظرم باید دست به یک بازتعریف از مقوله کتاب و کتابخوانی در فرهنگ عمومی بزنیم. هدف رویدادی مثل هفته کتاب این است که متولیان امر و دستگاههای مختلف در این زمینه برنامهریزی و فعالیت داشته باشند و ناشران و پدیدآوران کتاب در مورد این موضوع طرحریزی و صحبت کنند تا افکار عمومی به این سمت بیاید و به یک جریان و دغدغه تبدیل شود. هفته کتاب باید بتواند به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود. این که چقدر موفق بوده نیاز به تحلیلهای آماری دارد. اما این رویداد در کل اتفاق خوبی است.
شاعر مجموعه «از این بهشت موازی» در خصوص شیوه برنامهریزی رویدادهایی مثل هفته کتاب برای اثرگذاری بهتر توضیح داد: حوزه کتاب چند قلمرو دارد. یک مورد بحثهای اقتصادی کاغذ و حوزه نشر و دیگری مربوط به تولید محتوا در حوزه کتاب است. برنامهریزی برای رویدادهایی مثل هفته کتاب باید با گرفتن نظر متخصصان و دغدغهمندان حوزه چاپ و نشر و صاحبنظران دانشگاهی همراه باشد. نیاز به برنامهریزی میان مدت و بلند مدت دارد. نمیتوان انتظار اتفاقات سریع داشت که بتوان در یک سال کتاب و کتابخوانی را در جامعه نهادینه کرد؛ بلکه به برنامهریزیهای جدی مبتنی بر آسیبشناسی و ارائه راهکار برای آنها نیاز است.
این شاعر و پژوهشگر ادبیات در خصوص جایگاه کتاب در شرایط فعلی با وجود تکنولوژیهای جدید گفت: اگرچه ابزارها و تکنولوژیهای دیجیتال دسترسیهای ما را بیشتر کرده اما کتاب همچنان شأن خود را دارد. مخصوصا بین اهالی کتاب و کسانی که با قلمرو ادبیات و هنر ارتباط دارند.
وی ادامه داد: شیوههای ترکیبی به صورت چاپی و الکترونیکی که برخی ناشران انجام میدهند هم موفق عمل کرده است؛ هم مخاطبان پیشرو را راضی میکند و هم مخاطبانی که به فرم چاپی کتاب وفادار هستند. در مجموع باید حداقل یک دهه بگذرد تا بتوانیم به درستی قضاوت کنیم و ببینم کتاب شانه به شانه نسخههای الکترونیکی پیش میرود یا نه. هر کالایی که دو ویژگی داشته باشد، مشتریهای آن بیشتر خواهد بود؛ مورد اول کیفیت کالا است و مورد دیگر دسترسی راحت مشتری یا مخاطب به آن کالا. اگر موانع این دو حوزه کم شود خود به خود ضریب نفوذ آن رشد میکند.
حامد حسینخانی در پایان با اشاره به اینکه یک نویسنده یا شاعر نباید دغدغه هزینه چاپ کتاب داشته باشد، گفت: این موضوع باعث میشود کارهای خوب از بازار کتاب جا بماند و کارهای کم محتوا به دلیل پشتوانه مالی جای آنها را بگیرند. این مانعزداییها به کیفیت تولید کتاب کمک میکند. اگر توزیع کتاب هم سازوکار بهتری داشته باشد که به آسانی به دست همه افراد جامعه برسد به بهتر شدن فرهنگ مطالعه کمک میکند.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
آیا آمارهای فروش غیر رسمی در نمایشگاه کتاب واقعی است؟
«مرد ابدی» در کمتر از یک هفته پس از انتشار به چاپ دوم رسید
یکی از راهکارهای امام رضا (ع) برای جذب مردم به دین
روایتهایی از کرامات «فاطمه شهر قم»
معتمدی: ذائقه سازی هنری را با کاشان میتوان آغاز کرد
هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار برگزیدگان خود را معرفی کرد
چند نکته بهبهانه ساخت سریالی درباره شهید طهرانیمقدم
۳ ناشر کودک بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص دادند
بسته پیشنهادی متوقف شد؟/ ادامه بدقولیهای کنداکتوری تلویزیون
عربزبانها کدام یک از سریالهای ایرانی را بیشتر میبینند؟
اجرای سمفونی فلک الافلاک در روز ملی لرستان
در ایستگاه پایانی جشنواره رادیو پژواک چه گذشت؟
بازگشت علمی و فرهنگی به ریل اصلی پس از پرداخت بدهیها
سونامی ترجمه بخش کودک نمایشگاه کتاب تهران را با خود برد
عادت مخصوص «حاج قاسم» در عملیات های دفاع مقدس
رسانهها حق ندارند مردم را نسبت به آینده ناامید کنند
تقابل فرضیات علمی ساحت قرآن را دچار خدشه نمیکند
نقدها و نظرهای رهبر انقلاب درباره رمانهای خارجی در راه
ادامه سریال بدقولیهای کنداکتوری این بار با یک سریال تکراری!
نمایشگاه کتاب تهران چقدر موفق بود؟
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر