میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، تئاتر کودک و نوجوان در سالهای اخیر فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرده است؛ از یکسو همهگیری کرونا فعالیت بسیاری از گروههای فعال این حوزه را به مدت طولانی تعطیل کرد و از سویی دیگر اهمیت تولید نمایشهای مربوط به کودک و نوجوان بر کسی پوشیده نیست. نقش مهم تربیتی این هنر برای نسل جوان آن چیزی است که نمایش را متمایز از دیگر هنرها میکند.
امیر مشهدی عباس کارگردان و نمایشنامهنویس سینما و تئاتر در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم درباره این موضوع صحبت کرده است.
عدهای معتقدند که تئاتر کودک و نوجوان از نظر درآمدزایی در مسیر درستی قرار ندارد و نمایشها نمیتوانند هزینه خود را به دست بیاورند. آیا شما با این موضوع موافقید؟
من با این حرف مخالفم و معتقدم کسی که تئاتر را بلد باشد و استانداردهای لازم برای اجرای آن را داشته باشد، این حرف را نمیزند، چرا که تئاتر کودک و نوجوان یکی از معدود فعالیتهای فرهنگی است که میتواند بیش از هزینههای خودش، درآمدزایی داشته باشد.
فراموش نکنید در سالیان اخیر به ویژه سالهای قبل از همهگیری کرونا، یکی از پردرآمدترین تئاترها، آنهایی بودند که با موضوع کودک و نوجوان نوشته و اجرا شدند. تئاتر کودک و نوجوان، هم تعداد مخاطب کافی را دارد و هم این ظرفیت را دارد تا خانوادهها و کودکان را به سالن نمایش بکشاند.
معتقدم اگر تئاتر خوب تولید بشود، سالن خوبی به آن اختصاص داده شود و تبلیغات خوبی داشته باشد، تئاتر کودک و نوجوان تنها بخش مستقلی است که میتواند بدون حمایت دولتی کار کند و به حیاتش ادامه بدهد.
- به نظر میرسد در سالهای اخیر، انیمیشنهای کودک و نوجوان توانستند سهم سینما و تئاتر کودک و نوجوان را از آن خود کنند و در این زمینه بسیار موفق عمل کردند. نظر شما چیست؟
اینکه بگوییم با انیمیشنسازی میتوان سینما و تئاتر کودک و نوجوان را ارتقا داد، حرف نادرستی است. در سالهای اخیر انیمیشنهایی که تولید شده و پرفروش بودهاند، از تبلیغات خوبی برخوردار بودند، حمایت رسانهای اعم از تبلیغات تلویزیونی و رسانه محیطی داشتند و به دلیل همین حمایتها توانستند به موفقیت در گیشه برسند.
اگر چنین حمایت و پشتیبانی از فیلمسازان رزومهدار که در حوزه کودک کار میکنند صورت بگیرد، حتما آنها نیز به این موفقیتها دست پیدا میکنند. اکنون بسیاری از فیلمسازانی که سابقه کار در سینمای کودک و نوجوان را دارند، بنابر دلایلی کار نمیکنند و به همین دلیل است که سینمای کودک مسیر افول را در پیش گرفته است. من فکر میکنم اگر از آنها حمایتهای لازم صورت بگیرد و دوباره به صحنه فیلمسازی برگردند، حتما اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.
- شرایط تئاتر کودک در سالهای اخیر به ویژه بعد از همهگیری کرونا را چه طور ارزیابی میکنید؟
بعد از آغاز همهگیری کرونا روزهای بدی را پشت سر گذاشتیم، سالنها تعطیل شد و کسی از این بخش حمایت نکرد. بعد از پایان کرونا نیز هنوز آسیبهای آن دوران جبران نشده است و گروهها شرایط خوبی را پشت سر نمیگذارند. دقت داشته باشید تعطیلی تئاتر کودک و نوجوان بسیار طولانیتر از تئاتر بزرگسالان بود چرا که میشد حضور افراد بزرگسال در سالن را با فاصلهگذاری و ماسک زدن مدیریت کرد اما این امکان برای مخاطب کودک فراهم نبود و ممکن بود سلامتیشان به خطر بیفتد.
با این حال درست است که در طول این سالها گروههای کودک و نوجوان نتوانستند به خوبی کار کنند اما بدون شک اگر حمایتهای خوبی ازشان صورت بگیرد اتفاقات خوبی رقم میخورد.
- نقش تربیتی تئاتر به ویژه برای رده سنی کودک نوجوان انکارنشدنی است. به نظر شما چگونه میتوان بین این هنر با مخاطب پیوند ایجاد کرد؟
به صورت کلی رسالت تئاتر آموزش و تربیت است. این موضوع درباره تئاتر کودک و نوجوان به صورت ویژهتری به چشم میخورد. معتقدم هر نمایشی که موضوعش مبتنی بر نیاز روز مخاطب باشد و دغدغههای سنی کودک و نوجوان را مدنظر قرار بدهد میتواند این نقش تربیتی را ایفا کند.
- به نظر شما دغدغههای امروز کودک و نوجوان چه موضوعاتی است؟
نمیتوان نسخه کلی و یکسان نوشت و همه را براساس همان قضاوت کرد چرا که دغدغههای کودکان در هر منطقه جغرافیایی و هر رده سنی متفاوت و متنوع است. با این حال تاکید میکنم که برگ برنده تولیدکنندگان تئاتر کودک و نوجوان ساخت اثر نمایشی درباره دغدغهها و نیازهای روز بچههاست.
- نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تولید آثار نمایشی مناسب برای کودکان را در چه جایگاهی میبینید؟
البته همانطور که میدانید بنده هماکنون در کانون پرورش فکری مسئولیتی ندارم اما همیشه گفتهام هر نوع فعالیتی که برای کودک و نوجوان تعریف میشود باید یکی از رکنهایش کانون پرورش فکری باشد و اگر نباشد غلط است.
- سخن پایانی؟
معتقدم تئاتر کودک رو به جلو است و آدمهای باهوشی در این حوزه کار میکنند. البته به این نکته دقت داشته باشید که به دلیل همهگیری کرونا سالنهای تئاتر کودک و نوجوان مدتها تعطیل بود و به تازگی 6 ماه است که گروهها فعال شدند و کار میکنند. باید در انتظار روزهای خوبی برای این حوزه بود.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیوست عدالت از منظر جامعهشناختی مورد بررسی قرار میگیرد
ششمین همایش «کنکاشهای مفهومی درباره جامعه ایران» برگزار میشود
۱۵۰ گواهینامه آزمونهای حفظ مهد قرآن در آبانماه صادر شد
«چلچراغ آیهها در جماران» برگزار می شود
پویش سراسری «بوسه بر دستان پدر» برگزار میشود
شماره جدید فصلنامه اطلاعات حکمت و معرفت منتشر شد
حرم امام علی (ع) در نجف اشرف را از راه دور زیارت کنید
نماهنگ حماسی «منتصرون» محمدحسین حدادیان منتشر شد
کارگاه تخصصی ضبط تواشیح استودیویی برگزار شد
دوره آموزشی تطبیق آموزههای قرآنی در زندگی برگزار می شود
باقرزاده: ۵۸ هزار رقبه وقفی در هشت ماهه اول امسال سنددار شدند
قنبریان:فاطمیه نماد کنش فعالانه زن مجاهد اسلام در دوران کندی شمشیرهاست
قصه سرباز لشکر عمر بن سعد که پس از عاشورا هیچگاه سیراب نشد
چاپ کتاب پایان صهیونیسم و سقوط اسرائیل با همکاری ایران و مالزی
دفتر آیت الله مدرسی به جنایت علیه شیعیان پاراچنار واکنش نشان داد
دبیرخانه ستاد طرح ملی حفظ قرآن کریم تعیین تکلیف میشود
تشرف برندگان پویشهای «فجر عاشقی» و «سفیر آیهها» به مشهد مقدس
نشست «نظم جهانی پس از نصرالله» برگزار می شود
مشاهدات عینی فعالان عرصه هیئت از لبنان روایت می شود
نشست «صلح، زبان فارسی و رسانه» برگزار میشود
نشست «فلسفه، دانشگاه و اجتماع» برگزار میشود
دبیرخانه ستاد طرح ملی حفظ قرآن کریم تعیین تکلیف می شود
۴۰ مربی جلسات قرآن دانشآموزی مدرک مربی گری دریافت کردند
سعیدی نژاد: مادران برای فرزندانشان از آینده، قصه بگویند
سعیدی نژاد: مادران داستانهای تصویرگر آینده برای فرزندانشان تعریف کنند
کتابی که از شاخصهای تعیین مزاج براساس مبانی طب ایرانی می گوید
جایزه سیاستگذاری، تقدیر از فعالیتهای حل مسئله در کشور است
همایش تجلیل از مداحان حماسیخوان و شعرای حماسیسرا برگزار شد
دجال کیست و چه ویژگی هایی دارد؟
چرا باید از امامان (ع) پیروی و تبعیت کرد؟