میرنیوز
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی در این نشست که با موضوع فرهنگ و ادب پارسی برگزار شد، بیان این مطلب از اختصاص بسته حمایتی وزارت فرهنگ از شرکتها و فعالان حوزه بازیهای رایانهای خبر داد.
وی افزود: آیت الله رئیسی توجه ویژهای به بازیهای رایانهای دارند به طوری که کارگروه اقتصاد دیجیتال بستهای برای حمایت از فعالان بازیهای رایانهای در نظر گرفته اند تا از همه فعالان قدیمی و جدید تولید بازیهای رایانهای حمایت شود.
اسماعیلی در بخش دیگری از این نشست مسئولان مرتبط وزارت فرهنگ در این عرصه را مکلف به پیگیری مکتوب مشکلات بازیسازان کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست از توافق وزارت ارشاد با صندوق امید و بنیاد برکت با هدف حمایت از فعالان حوزه فرهنگ و هنر خبر داد و ادامه دهد: بر این اساس عوامل تولیدکننده بازیهای رایانهای از این تسهیلات بهرهمند خواهند شد.
رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه از فعالان حوزه بازی ساز برای ورود به عرصه فرهنگ و زبان فارسی تقدیر کرد و گفت: لازم است همانگونه که برخی از شرکت های بازی ساز در بازی های خود به معرفی و اعتلای زبان فارسی توجه دارند در نامگذاری شرکت های خود نیز از اسامی فارسی بهره ببرند.
اسماعیلی افزود: وزارت فرهنگ در دوره جدید آمادگی حمایت از بازیهای رایانهای فعال در زمینه هویتی و زبان فارسی را دارد و اولین گام آن تامین زیرساختها و برگزاری جشنوارههای داخلی و خارجی با حضور این فعالان خواهد بود.
محمدامین حاجی هاشمی مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای نیز در این نشست به توانمندیهای بالای بازی سازان ایرانی بویژه در حوزه خط و زبان فارسی اشاره کرد و گزارشی از فعالیتهای کمیته زبان فارسی این بنیاد ارائه کرد.
وی گفت: ظرفیت حوزه بازیسازی در کشور در زبان فارسی در فضای مجازی به عنوان یکی از دغدغهها است زیرا این امر هویت ملی ما به شمار می رود.
حاجی هاشمی ادامه داد: توجه به بازیهایی که زبان فارسی در فضای مجازی را تبلیغ میکنند یکی از اولویتهای ما است. در جشنواره تابستانی بازیهای رایانهای نزدیک به یک میلیون و پانصدهزار نفر بازیساز شرکت کردند که نزدیک دو سوم آن ها در بازیهای کلماتی فعال بودند و این مسئله نشان میدهد که چقدر بازیسازی در حوزه زبان فارسی از سوی مردم و شرکتهای تولیدکننده استقبال میشود.
به گفته مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در دهه 90، بازیهای ایرانی محتوای زرد داشت ولی بازی کلمات در همان سالها بارقههای امیدی در صنعت بازیهای کشور ایجاد و ثابت کرد که کار فرهنگی دارای مخاطبان بسیاری در کشور است.
وی گفت: بیشترین مخاطب بازیهای ایرانی سبک بازی کلمات و زبان فارسی است که این مسئله جای خوشحالی دارد که هم از سوی مردم و هم تولیدکنندگان مخاطبان بسیاری دارد. به عبارتی حوزه بازیهای رایانهای به عنوان یک رسانه جدی در حوزه اشاعه فرهنگ و زبان و ادبیات فارسی است.
امید محمدی یکی از بازیسازان حاضر در این نشست به نمایندگی از شرکت بارانا گیم به مشکلات و دغدغههای این حوزه پرداخت و گفت: از مهمترین آن ها زیرساختها و محدودیت حوزه فضای مجازی است.
وی افزود: در حال حاضر سرعت اینترنت سرعت مطلوبی پیدا کرده است ولی بسیاری از بازیسازان همواره با این محدودیتها روبرو هستند.
مرتضی بصارتدار بازیساز و نماینده بازی گنج فارسی با اشاره به مشکلات ساختاری تولیدکنندگان بازیهای رایانهای در کشور به جایگاه و ظرفیتهای عظیم نیروی انسانی در کشور اشاره کرد و گفت: کشورهای همسایه با سرمایهگذاریهای بسیاری هنوز نتوانستند به استعدادهای جوانان ایرانی در این حوزه برسند و باید کارهای جدی در این حوزه انجام شود.
بصارت دار افزود: در اقصی نقاط کشور جوانان با استعدادی وجود دارد که با یک دستگاه رایانه ساده بازی تولید میکنند که با کمترین حمایت از سوی مسئولان میتوانند شغل درآمدزایی ایجاد کنند.
شغلی بهنام بازیسازی نداریم
وی گفت: هنوز شغل بازی سازی در ادارات دولتی و خصوصی کشور شناخته شده نیست و مسئولان باید برنامه ریزی جدی در این زمینه داشته باشند.
علی افروغه نماینده بازی دانا نیز در این نشست مهمترین مشکل فعالان صنعت بازیسازی در کشور را عدم توجه دانست و گفت: این حوزه نسبت به دیگر هنرها مورد غفلت قرار گرفته است.
وی گفت: دانش و استعداد چندبرابر بازیسازی در ایران نسبت به کشورهای همسایه وجود دارد که باید سرمایهگذاری و توجه نسبت به آن افزایش یابد.
افروغه برای فعال کردن هرچه بیشتر حوزه بازی سازی در کشور پیشنهاد کرد که جشنوارهها و نمایشگاههای به طور منظم برگزار شود و از بازی سازان خارجی برای سفر به داخل ایران دعوت شود تا بازیهای ایرانی به کشورهای خارجی معرفی شود.
نماینده شرکت نردبان اندیشه و بازی «آمیرزا» در این نشست، گفت: بازیهای ایرانی در کشورهای خارجی بویژه فارسی زبان مخاطبان بسیاری دارد.
وی افزود: با حل شدن زیرساختها از جمله رفع محدودیتهای اینترنتی میتوان به عرضه بیشتر بازیهای فارسی زبان کمک کرد.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
سعیدی نژاد: مادران برای فرزندانشان از آینده، قصه بگویند
سعیدی نژاد: مادران داستانهای تصویرگر آینده برای فرزندانشان تعریف کنند
کتابی که از شاخصهای تعیین مزاج براساس مبانی طب ایرانی می گوید
جایزه سیاستگذاری، تقدیر از فعالیتهای حل مسئله در کشور است
همایش تجلیل از مداحان حماسیخوان و شعرای حماسیسرا برگزار شد
دجال کیست و چه ویژگی هایی دارد؟
چرا باید از امامان (ع) پیروی و تبعیت کرد؟
برنامه سخنرانی شیخ حسین انصاریان در دهه دوم فاطمیه
دجال کیست؟
همایش ملی فلسفه فرهنگ برگزار میشود
کتاب «چکیده مقالات همایش ملی فرهنگ شهرت» منتشر شد
ترجمه استانبولی کتاب احکام و حقوق کودکان در اسلام رونمایی می شود
استقبال از نمایندگان اعزامی ایران به مسابقات قرآن کویت
تلاوت سوره مجادله توسط گروه مدیحهسرایی محمد رسولالله(ص)
بسیج نقش مهمی در اعتلای کشور دارد
امام جمعه دیر: حل مشکل گرانی ها در اولویت دولت باشد
حمایت ایران از مقاومت نشأت گرفته از تفکر بسیجی است
برنامه صلح آمیز هسته ای ایران با قدرت ادامه خواهد داشت
وتو پیشنویس آتشبس در غزه دفاع رسمی از نسل کشی است
مردم و مومنان نقش ویژه ای در مملکت داری پیامبر(ص) داشتند
مسائلی مانند فیلترینگ و انتصابات سؤالبرانگیز اولویت نظام نیست
جبهه مقاومت منسجمتر در برابر دشمن ایستاده است
بهبود وضعیت اقتصاد اولویت دولت چهاردهم باشد/ توجه به معیشت مردم
امامجمعه شهر سگزاباد: اولویت دولت باید معیشت مردم باشد
اقدامات دشمنان خیال باطل است
اقدام قاطع دولت در ارتقای ظرفیت سانتریفیوژها ارزشمند است
بسیج زنجیره طلایی ایستادگی است/ تعیین سرنوشت جنگ با حضور مردم
رفع فیلترینگ مسئله اصلی کشور نیست/ دولت فکری به حال اقتصاد کند
فرهنگ فاطمی و بسیج ارکان تحقق جامعه هستند
اخلاص بسیجیان عامل موفقیت آنها است