میرنیوز

«بومگرد» فصل‌های بعدی خواهد داشت؟/ تهیه‌کننده: دنبال نمادسازی برای گردشگری سفرِسبز در ایران بودیم

 «بومگرد» فصل‌های بعدی خواهد داشت؟/ تهیه‌کننده: دنبال نمادسازی برای گردشگری سفرِسبز در ایران بودیم 2023-07-10T13:15:32+03:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، توجه به محیط زیست، معرفی داشته‌های محیط زیستی، ایجاد دغدغه و ارائه راهکار برای حفظ آن از جمله اهداف مهم و اساسی است که سیدجمال عود سیمین، تهیه‌کننده مستندمسابقه «بومگرد» که این روزها از شبکه یک سیما پخش می‌شود به آنها اشاره می‌کند.

او معتقد است ساخت چنین برنامه‌هایی که نشان می‌دهد همچنان می‌توان با محیط زیست هم‌زیستی مسالمت آمیز داشت، می‌تواند در این عرصه بسیار اثرگذار باشد. به بهانه پخش فصل سوم «بومگرد» با سید جمال عود سیمین گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

یادآور می‌شود این مسابقه  محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که به کارگردانی تورج کلانتری و امیر منیری روزهای زوج ساعت 20 با اجرای سوسن‌ پرور از شبکه یک سیما پخش می‌شود. تصویربرداری فصل جدید «بومگرد» در استان سمنان روستای لاسجرد و شهرستان سنگسر انجام شده است و چهار خانواده براساس آیتم‌هایی متناسب با زیست‌بوم منطقه در چند قسمت به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

مشروح این مصاحبه را در ادامه بخوانید:

مستند , صدا و سیما , سازمان هنری رسانه‌ای اوج ,

 * شما تجربه تهیه‌ مستندهای مختلفی را در کارنامه دارید. چه انگیزه و دغدغه‌ای منجر به «بومگرد» شد؟

فراتر از گردشگری، موضوع کلان‌تری دغدغه من است که گردشگری زیرمجموعه آن قرار می‌گیرد. بحث محیط‌ زیست یکی از مهم‌ترین مسائل کنونی در سطح جهان و منطقه است. برای همین حدود 50 سال پیش کنفرانسی در سازمان ملل متحد در شهر استکهلم سوئد با موضوع انسان و محیط زیست برگزار شد. همین برگزاری کنفرانس در سوئد مبدا و شروع توجه به محیط زیست در سطح جهان می‌شود.

حتی در اصل پنجاهم قانون اساسی نیز به بحث حفاظت از محیط زیست و اینکه باید زمینه جغرافیایی آن برای نسل آینده حفظ شود نیز اشاره شده است که فعالیت‌های چه اقتصادی و چه غیراقتصادی منجر به آسیب محیط زیست نشود. گردشگری نیز از جمله این فعالیت‌هاست. در کل تخریب و آلوده کردن محیط زیست به گونه‌ای که قابل استفاده برای نسل‌های آینده نباشد؛ اشتباه است.

بنابراین اهمیت مهم حفظ محیط زیست، ما را بر آن داشت تا سراغ گردشگری کنترل شده برویم. چون گردشگری یکی از مسائلی است که باعث تهدید محیط زیست خواهد شد. گردشگری کنترل نشده بسیاری از مناطق طبیعی را تحت تاثیر خودش قرار می‌دهد و فشار مضاعف و تخریب‌کننده‌ای را به محیط زیست وارد می‌کند.

فشارهایی مانند فرسایش خاک، آلودگی آب، تخلیه زباله‌ها، آتش سوزی مناطق، از بین رفتن زیستگاه‌های طبیعی و حتی تأثیرگذاری بر روی زیست بومی که در آن ناحیه وجود دارد از جمله مواردی است که به صورت خلاصه می‌توان به آنها اشاره کرد. در نتیجه گردشگری کنترل نشده می‌تواند آسیب‌های جدی به محیط زیست وارد کند.

* پس بیشتر آنکه «بومگرد» به مسئله گردشگری و معرفی مناطق مختلف گردشگری بپردازد به موضوع محیط زیست و تلاش برای استفاده درست و حفظ آن توجه نشان داده است؟

بله، چون بی‌توجهی به محیط زیست در زمان گردشگری ضربه‌های جبران‌ناپذیر بسیاری به آن زده است. لذا ساختار و شاکله این برنامه خود حکایت از مشکلاتی داشت که باید در زمان ساخت با آنها دست و پنجه نرم می‌کردیم و به معرفی مناطقی می‌پرداختیم که نشان می‌داد می‌شود با محیط زیست هم‌زیستی خوب و مسالمت‌آمیز داشت. بنابراین توجه این برنامه بر روی مردمانی است که در یک اقلیم جغرافیایی زندگی می‌کنند و به نوعی به هم‌زیستی با آن اقلیم رسیده‌اند.

وقتی صحبت از هم‌زیستی می‌شود در واقع یک نوع حالت فایده‌مند دو طرفه است. هم مردم آنجا به طبیعت کمک می‌کنند و حواس‌شان به طبیعت است و هم اینکه خودشان از طبیعت منفعت می‌برند و در اکوسیستم حاکم بر آن منطقه زیست مسالمت‌آمیز دارند. در کل اگر در همه مناطق چنین اتفاقی به درستی رخ دهد از تخریب زیست‌بوم رها شده‌ایم و قطعا در آن مناطق دیگر شاهد تخریب نخواهیم بود.

وقتی «بومگرد» بر روی چنین ایده‌ای متمرکز شد به سراغ زیست بومی رفت‌ که مردم در همانجا زندگی می‌کنند و حتی لباس‌ها و کسب و کارشان نیز مرتبط با محیط زیست زندگی‌شان است. «بومگرد» به این سبک زندگی ورود کرده و آن را به مخاطب‌ها نشان داده‌ است. معرفی نیز به این صورت بوده که می‌شود در طبیعت گردشگری کرد بدون آنکه به آن آسیب رساند. نشان دادیم هنوز هم می‌شود در طبیعت زندگی کرد بدون آنکه ذره‌ای این زندگی باعث تغییرات و تخریب محیط زیست شود. با توجه به همین نگاه برنامه «بومگرد» کلید زده شد.

* چگونه مناطقی که هنوز مردمان آن با محیط زیست مهربان هستند و به قول خودتان هم‌ زیستی مسالمت آمیز دارند را شناسایی می‌کنید و برای تهیه برنامه به سراغ آنجا می‌روید؟

به طور کل حفظ سلامت انسانی که در طبیعت زندگی می‌کند و به نوعی به یک هم‌ زیستی رسیده به عنوان یک پروژه در نظر گرفته شد. قاعدتا باید به دنبال محیط‌های بکر می‌گشتیم. یکی از مسائلی که در این حوزه مهم است وارد محیطی می‌شدیم که طبیعت آن تقریبا یک طبیعت سازگار با محیط زیست باشد و زیست مردم در آن محیط به صورتی باشد که آسیبی به آن محیط نرسانده باشند. یعنی خودشان بلد باشند چگونه با محیط زیست تعامل داشته باشند بدون آنکه تخریبی در آن صورت گرفته باشد. این موضوع یکی از مسائلی بود که لازم بود به آن توجه داشتیم.

* کمی درباره روند تحقیقاتی که در این زمینه صورت می‌گیرد بگویید که بر چه اساس است؟

دفتر «زلال هنر» تاکنون چندین مستند با موضوع محیط زیست کار کرده است و هر کدام از مستندها با متخصصان، کارشناسان و صاحبان آن حوزه ارتباط گرفته است. با توجه به همین موضوع اطلاعات خوبی به مرور بر اساس تولید این مستندها به دست آورده‌ایم. در کل بررسی‌های مختلفی درباره آسیب‌هایی که ایران در بخش محیط زیست چه در زمینه آب، چه خاک و چه عواملی که با دخالت انسان همراه است و محیط زیست کشور را تهدید می‌کند صورت گرفته شده است. در کنار این بررسی‌ها راهکارهایی که می‌تواند خطر و میزان این تهدیدها را کاهش دهد نیز ارائه شده است. این آثار طی سال‌ها تولید، مبنای پژوهش‌های گوناگون قرار گرفته شده و اطلاعات به مرور جمع آوری شد.

* و این اطلاعات تنها در زمینه محیط زیست بوده؟ آیا به بخش گردشگری که یک صنعت سودآور است و در چند سال اخیر بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفته مورد بررسی قرار نداده‌اید؟

همه می‌دانیم که گردشگری یک صنعت بسیار با ارزش و با اهمیت است و بخش سود و سرمایه‌گذاری و درآمدزایی در آن اهمیت دارد. لذا هر کجا که بحث اقتصادی پیش می‌آید اگر بی‌ضابطه باشد؛ منفعت‌طلبی افسارگسیخته نیز خودش را نشان می‌دهد و در نهایت شاهد تخریب و از بین رفتن خواهید بود. از این رو تیم ایده‌پرداز سعی کرده است بر روی این حوزه نیز متمرکز شود.

تمرکز بیشتر هم بر روی این موضوع بود که چگونه نمادسازی در نوع گردشگری اکوتوریسم یا سفر سبز در ایران را راه‌اندازی کنیم تا بشود به مردم و مخاطب عام این پیام را برسانیم که بدون آنکه محیط زیست تخریب شود می‌توان در محیط زیست حضور داشت و از آن لذت برد و در آن گردش کرد.

در عین حال حتی بتوان افزوده‌ای بر محیط اقلیم داشت و می‌توان کسب و کارهایی که با توجه به اقلیم با آن سازگار است را نیز به عنوان یک افزوده مورد توجه قرار داد. تیمی که بر روی این موضوع کار کرد حوزه‌های مختلفی از اقلیم‌ها و جغرافیا و اکوسیستمی که بر روی کل کشور حاکم بود را مطالعه کرد و به چند حوزه رسید.

منتهی مهم این است که سفارش‌دهنده کدام حوزه را معرفی و در اولویت قرار دهد تا برنامه‌ریزی‌ها با نگاه به آن ریخته شود. پژوهش میدانی در این زمینه رخ می‌دهد تا بتوان اطلاعات را به بهترین شکل ممکن استخراج و برنامه‌ریزی کرد. اگر بیشتر تمرکز بر روی گردشگری باشد ما هم با نگاه اولویت‌دار به گردشگری پیش خواهیم رفت در غیر این صورت به حوزه‌ها و‌زیرمجموعه‌های مرتبط دیگر با گردشگری و محیط زیست توجه می‌کنیم و برنامه‌سازی خواهیم کرد.

* به هر حال برای سرمایه‌‌گذاری که تصمیم به برنامه‌سازی می‌کند برآورد مالی مهم است. چطور می‌توان سرمایه گذاران را راغب کرد تا در این عرصه ورود کرده و در حوزه رسانه و فرهنگسازی و استفاده درست از محیط زیست و گردشگری سبز اقدام به برنامه‌سازی کنند؟

اقتصاد این کار مرتبط با اقتصاد گردشگری است. اگر بخواهید در حوزه گردشگری سرمایه‌گذاری کنید حتماً باید محیط گردشگری وجود داشته باشد. اگر محیط طبیعی گردشگری از بین برود مردم اقبالی از محیط گردشگری مصنوعی نخواهند داشت. پاساژها، مال‌ها و پارک‌هایی که در شهرها ساخته می‌شود ممکن است در مدت زمان کوتاهی بتواند باعث تمدد اعصاب شود؛ اما حضور در محیط زیست و نزدیک شدن انسان به حیات طبیعی خودش بسیار تأثیرگذارتر است که لازمه‌اش حفظ محیط زیست طبیعی خواهد بود.

بنابراین هرگونه سرمایه‌گذاری در این حوزه، مرتبط با اقتصاد کلان محیط زیست است که در کنار گردشگری، سازمان‌ها و نهادهای دولتی مرتبط که وظیفه حفظ و حراست از محیط زیست را در برمی‌گیرد نیز شامل می‌شود. در اینجاست که می‌بینیم رسانه، سهم بسیار ناچیزی را به خود اختصاص می‌دهد. اینکه تا چه اندازه آگاهی در این عرصه و سرمایه‌گذاری وجود دارد یک مسئله قابل بحث است.

به نظرمن در چند سال اخیر با توجه به هشدارهایی که در زمینه خطر نابودی محیط زیست چه از سوی سمن‌ها (سازمان های مردم نهاد) و چه از سوی کارشناسان مستقل به صورت فردی و چه خود حاکمیت دستگاه‌ها داده شده است یک حساسیت ویژه‌ای در این عرصه به وجود آورده. اما همچنان این هشدارها برای سرمایه گذاری کافی نیست. یعنی میزان این هشدارها باید ده‌ها برابر بیشتر باشد تا شاید سرمایه‌گذاری در حوزه رسانه به منظور حفظ محیط زیست ورود کند.

سرمایه‌گذار ممکن است بخش خصوصی باشد که نسبت به عرقی که به محیط زیست دارد در آن ورود کند و ممکن است نهادها و دستگاه‌هایی که دستورالعمل‌ها و سیاستگذاری‌های‌شان در این عرصه است ورود کنند. در هر صورت دو نوع سرمایه‌گذار در این زمینه وجود دارد که هر دو انگیزه آنچنانی ندارند. ورود در این زمینه فقط معرفی مناطق نیست بلکه در کنار آن باید مشکلات موجود و راهکارها را نیز ارائه داد.

فرهنگسازی در میان سرمایه‌گذارها هم لازم است که بدانند چنین پروژه‌هایی به تحقیق و پژوهش‌های طولانی مدت نیاز دارد تا بتوان به مردم یک سرزمین یاد داد با محیط زیست خود به عنوان یک موجود زنده رفتار کنند. رسانه در این دو ساحت مسئولیت بسیار بزرگی دارد و بالأخره اقبال هرچند اندک سرمایه‌گذارها در این روزها باز هم جای امیدواری دارد.

اگر در این میان خرد جمعی به کمک ما بیاید و اجازه دهد این مسئله را در ابعاد مختلف بررسی و به آن ورود پیدا کنیم، گردشگری سبز تنها یکی از این ابعاد حفظ و حراست از محیط زیست است. در قانون اساسی یک اصل مغفول مانده داریم که باید محقق شود و نقش رسانه در این زمینه بسیار ارزشمند و مهم است.

* قرار است برنامه «بومگرد» همچنان در فصل‌های بعدی ادامه داشته باشد؟

اگر مشکل سرمایه‌گذاری وجود نداشته باشد با توجه به مطالعاتی که کرده‌ایم آمادگی آن را داریم در فصل‌های بعدی به سراغ استان‌های دیگر برویم. از طرف ما مشکلی در زمینه تولید وجود ندارد. در هر صورت حفظ محیط زیست و اقتصادی که در این خصوص وجود دارد و دولت‌ها به نوعی در یک الزام قرار دارند تا از محیط زیست‌شان حمایت کنند امیدوارم نه تنها «بومگرد» بلکه برنامه‌هایی با چنین محتواهایی ساخته شود که هر کدام به نوعی مخاطب‌های خود را خواهند داشت.

چون در هر صورت دلیل نمی‌شود انسانی که بر شاخ نشسته است بن ببرد. عدم توجه به این مسئله در سال‌های گذشته باعث شده تا با چنین بحران‌ها و مشکلاتی را در محیط زیست کشور مواجه باشیم و با فرهنگسازی و معرفی محیط زیست و ارزش و اهمیت حفظ آن به جامعه کمک خواهد کرد تا با همکاری هم در حفظ محیط زیست ارزشمند کشورمان کوشا باشیم.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)