میرنیوز
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، هجرت پیامبر اسلام(ص) از مکه به مدینه، نقطه عطفی در تاریخ اسلام بود و تحولات بسیاری را به وجود آورد؛ بخشی از این واقعه مربوط به حرکت به مدینه و ماجرای انتخاب مکانی برای سکونت و بنای مسجد است که حجتالاسلام سیدجواد طباطبایی آن را برایمان تشریح کرده است:
هنگامی که نبی مکرم اسلام وارد مدینه شدند در محل قبا توقف کردند تا علیابنابیطالب هم بیایند و همراه با ایشان وارد مدینه شوند. هنگامی که از قبا حرکت کردند و وارد یثرب شدند، مردم یثرب ستاد استقبالی تشکیل دادند و زمانی که به محله بنینجار رسیدند، جوانها و دختران برای ورود حضرت، شعر و سرود خواندند.
هر قبیلهای که جلو میآمد از پیامبر اکرم برای ورود به قبیلهشان دعوت میکرد اما ایشان فرمودند، این شتر مأمور است، هرجا نشست همانجا وارد میشوم؛ مردم جلوی پای شتر صدا سر میدادند تا شتر را بنشانند اما شتر راه خودش را رفت، در کوچهها و محلههای مختلف چرخید و چرخید تا جلوی یک خانه کوچک دو طبقه رسید. پیامبر عظیمالشأن هنوز پیاده نشده بودند که خانمی اساس پیامبر را به خانه برد و گفت هرجا اساس کسی رفت خود او هم میرود.
پیامبر وارد آن خانه شدند و بعد فرمودند که به دلیل اینکه ما رفت و آمد داریم و معلوم نیست ساختمان کشش جمعیت را داشته باشد، شما به طبقه بالا بروید و ما طبقه پایین باشیم.
این خانه برای فردی به نام ایوب انصاری بود و به دلیل اینکه یاور پیامبر شد و ایشان را پناه داد، به ابوایوب مشهور شد. ابوایوب با مادر خود در طبقه بالا ساکن شد تا اینکه یک روز ظرف آبی روی زمین ریخت و به طبقه پایین یعنی محل سکونت پیامبر نفوذ کرد.
ابوایوب تا این صحنه را دید به مادرش تند شد و گفت که مادر طبقه پایین مهمان داریم، چرا مراعات نکردی و ظرف وسط اتاق گذاشتی. پایین آمد تا ببیند اگر آب به دامن لباس یکی از میهمانها ریخته است، عذرخواهی کند. او دید آب بر دامن پیامبر ریخته است، ناراحت شد و بسیار شرمنده به طبقه بالا رفت و با مادرش با صدای بلند صحبت کرد.
پیامبر عظیمالشان وقتی که دیدند این جوان با مادرش برخورد تند کرده و احترام او را نگه نداشته است، دیگر صلاح نداستند در آنجا بمانند از این رو زمین کوچکی که رو به روی آن خانه بود را خریداری کردند، اتاقهایی در آن تعبیه کردند و بدین ترتیب آنجا به منزل پیامبر تبدیل شد. محل دفن پیامبر نیز همان جاست.
کسانی که وارد مسجدالنبی میشوند محدودهای وجود دارد که دور تا دور آن حصار و نردهکشی است؛ در گذشته این نردهها دیده میشد اما متأسفانه در سنوات اخیر جلوی آن نردهها قفسه قرآن گذشتهاند تا دیده نشود.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد