میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر، رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم و چهره ماندگار فلسفه در ادامه یادداشت هایی که در ایام شیوع ویروس کرونا نگاشته است یادداشت جدیدی نوشته که در ادامه می خوانید؛
در نوشته ای میان بلایای طبیعی و آفت های ناشی از تکنولوژی مثل آلودگی آب و هوا و خاک و خشک شدن زمین و خرابی محیط زیست تفاوت قایل شده و گفته بودم که علم و تکنولوژی تاحدودی می تواند از طریق پیش بینی از بروز بلایای طبیعی جلوگیری کند و به جبران اندکی از آسیب هایش بپردازد، از عهده آفت هایی که از درون تکنیک می زاید به سختی بر می آید و شاید برنیاید.
ویروس ها هم گرچه در همه جا می توانند وجود داشته باشند این احتمال هم وجود دارد که گاهی بدون قصد و آگاهی آزمایشگران از آزمایشگاه ها بیرون آیند و به سرعت در دهکده تکنیکی جهان پراکنده شوند. با این بلیه، البته با علم و تدبیر و سخت افزار و نرم افزار تکنیک می توان مقابله کرد. گویا این سخن ضدیت و مخالفت با تکنولوژی تلقی شده است. غافل از اینکه علم و تکنولوژی چیزی نیست که بتوان با آن مخالفت کرد. اگر گفته شود که جهان و هر چه در آنست تخته بند تکنیک است و هیچ چیز و هیچ کس از فرمان آن نمی تواند سر برتابد معنی اش نفی تکنیک نیست.
در شرایطی که یک روستایی ساده در کشوری مثل کشور ما باید مبلغ ناچیز مصرف برق کلبه اش را از با رمز دوم پویا پرداخت کند و مظلومی که می خواهد عرض حال تظلم به دادگاه بدهد تا در سامانه ثبت نام نکند عرض حالش پذیرفته نمی شود مخالفت با تکنیک چه وجه و معنایی دارد؟ دولت الکترونیک آمده است و به هیچ وجه اهل مسامحه و مدارا هم نیست. مختصر بگویم تکنیک نه مجموعه وسایل بلکه دایرمدار نظم جهان کنونی است. در یک صد سال اخیر کسانی از اهل نظر در مطلق بودن و دایمی بودن این نظم و همه توانی تکنیک تردید کرده اند و البته این تردید برایشان گران تمام شده است.
تکنیک گرچه براساس نقد و نقادی پدید آمده است، اکنون دیگر در همه جا و به خصوص در جهان توسعه نیافته هر نقدی بر مخالفت و دشمنی حمل می شود. متاسفانه نویسندگان و روشنفکران هم به جای اینکه در گفته ها و قضایا با نظر تامل و نقد بنگرند با کسی که خلاف سخن آنها چیزی بگوید دشمنی می کنند و به او ناسزا می گویند. از شیوع این چنین ویروس هایی هم نباید غافل ماند.
در پنجاه شصت سالی که من به یاد می آورم و ما کم و بیش به این عارضه دچار بوده ایم در اختلاف ها کسانی جانب این و گروهی جانب آن را گرفته اند و هرگز ندیده ام که کسی مانند قاضی «جدال مدعی با سعدی در بیان توانگری و درویشی» پا در میان بگذارد و به دو طرف تذکر دهد که به جای ناسزاگویی به سخن یکدیگر گوش کنند و حتی اگر به توافق نرسیدند هر کدام برسر قول خود بمانند بی آنکه به مخالف خود بی حرمتی کنند. شرط اخلاق هم همین است. با تاسی به تهمت زنندگان و ناسزاگویان راه به اخلاق نمی توان برد. اخلاق حرف و ادعا نیست. قول و فعل باید اخلاقی باشد.
منبع : خبرگزاری مهر
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد