میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، مهدی اخویان مدیر بخش بازرگانی نشر معارف با حضور در برنامه مثبت کتاب در حوزه نشر تلویزیون اینترنتی کتاب گفت: تعدد ناشران و افزایش آنها باعث پایین آمدن کیفیت نشر میشود. بنابراین سختگیریها در صدور مجوز انتشاراتیها باید وجود داشته باشد. وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی شاخصهایی را برای افراد و نهادهایی که درخواست صدور مجوز برای انتشارات دارند، قرار داده است از جمله اینکه مدیر مسئول باید در بخش انتشارات سابقهٔ فعالیت داشته باشد.
وی ادامه داد: ارگانها و نهادها گاهی برای نشر یک کتاب به فکر گرفتن مجوز برای تأسیس انتشارات هستند. بخشی از این مجوزها مربوط به ارگانهای دولتی و بخشی نیز برای نهادها و ارگانهای خصوصی است. ناشران خصوصی در راستای سیاستهای سازمان خود عمل میکنند. طبیعتاً این انتشارات نیروی انسانی و هزینههای زیادی لازم دارد. وقتی برای یک عنوان کتاب با مخاطبان اندک یک انتشارات ثبت میشود کم کم با کسادی بازار و خسارت مواجه میشوند.
این ناشر در پاسخ به اینکه آیا صنعت نشر یک بنگاه اقتصادی است، بیان کرد: اگر بگوییم بنگاه اقتصادی است به خوبی از ناشران یاد نکردهایم و اگر فقط بگوییم بنگاه فرهنگی است، بازهم صرفاً چنین نیست. در واقع صنعت نشر، یک بنگاه اقتصادی و فرهنگی است. بعضی از ناشران با سیاستهای درست و به جایی کار میکنند و کتابهای آنها از نظر فرهنگی به کشور کمک میکند. ولی برخی ناشران هستند که به کسب و کار ناشران دیگر آسیب میزنند.
اخویان افزود: ناشران دولتی بر اساس یک استراتژی خاص آثاری تولید میکنند ولی به دلیل عدم ارتباط با شبکهٔ توزیع، کتابها به فروش نمیرود. اغلب محتوای آنها محتوای عمومی و فراگیر نبوده است. اما ناشر خصوصی از همان ابتدا با گرفتن کتاب از مؤلف و بررسی مسائل اقتصادی و سنجیدن بازار و مخاطب و تعداد تیراژ تصمیم به چاپ میگیرد.
وی در پایان تصریح کرد: حمایت از ناشران بیشتر جنبهٔ معنوی دارد. در بسیاری از کشورها، نمایشگاه کتاب صرفاً جهت معرفی کتاب است و فروش کتاب ندارند. اما هر سال در نمایشگاه کتاب تهران هم معرفی آثار و هم فروش آثار داریم. برخی کتاب فروشیها به نمایشگاه معترضاند. چرا که بر این عقیدهاند که در مدت نمایشگاه فروش آنها پایین میآید. البته این موضوع با مجازی کردن نمایشگاه کتاب و امکان ورود تمام کتابفروشیها به حل شدن این مسئله کمک کرده است.
تلویزیون اینترنتی کتاب در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی تهران، در دو بخش مجزای «استودیو شبکه کتاب» و «غرفه کتاب» فعالیت دارد.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
بخشی از اقدامات در حوزه جهاد تبیین به صورت تشکیلاتی قابل اعمال است
دبیر جشنواره نوآوری های تبلیغی «جنات» منصوب شد
ارتباط میان علم عصبشناسی با فرهنگ چیست؟
پدیدههای فرهنگی ایران معاصر، موضوع فرهنگپژوهی نبوده است
دومین رویداد «راویان افتخار» برگزار می شود
چهارمین اجلاس مهدویت و انقلاب اسلامی فراخوان مقاله داد
سازماندهی و توانمندسازی جلسات خانگی قرآن مورد توجه است
بخشی از اقدامات در حوزه جهاد تبیین به صورت تشکیلاتی و برخی دیگر به طرق دیگر قابل اعمال است
اصول و روشهای ابلاغ پیامهای الهی با بهره گیری از هنر قرائت قرآن کریم
پیوند وجودی قاری با قرآن کریم چگونه رقم می خورد؟
در نظام اسلامی، حاکمیت در تبلیغ دین وظایف جدی دارد
حاج ابوالقاسم: «مصعب بن عمیر» فردی شاخص در امر تبلیغ دین بود
صالحی : دیپلماسی قرآنی را باید فعالتر کرد
باباخانی: بیش از ۸۰ درصد مردم با هیئت ها در ارتباط اند
حجت الاسلام ارباب سلیمانی معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد شد
ابوترابیفرد خطیب این هفته نماز جمعه تهران خواهد بود
حجتالاسلام ابوترابیفرد خطیب این هفته نماز جمعه تهران خواهد بود
مقوله غنا در تلاوت قرآن کریم تبیین و بررسی شد
فرهنگ میتواند نقد را از حالت انفعال و انحصار در آورد
خاموشی: ترویج سبک زندگی قرآنی عمده ترین هدف مسابقات قرآن است
نماهنگ «نحن حزب الله» با صدای ذاکرین اهل بیت (ع) منتشر میشود
همایش «میانداران جهاد ۴» ویژه شبکههای تخصصی هیئت برگزار می شود
اختتامیه مسابقات قرآن بسیج با حضور عوامل «محفل» برگزار شد
خاموشی: باید خلأها و پیشرفتها در حفظ موقوفات و افزایش منافع آنها بررسی شود
قمی: طرح «زندگی با آیهها» امسال باید گستره بیشتری از مردم را دربرگیرد
معرفی آموزههای امام علی(ع) از اهداف برنامه های ایام میلاد نور است
قمی: امسال طرح «زندگی با آیهها» باید گستره بیشتری از مردم را دربرگیرد
خاموشی: باید خلاها و پیشرفتها در حفظ موقوفات و افزایش منافع آنها بررسی شود
تقی زاده: شعار زندگی با آیه ها در ماه رمضان آینده، «امت پیروز» است