میرنیوز

ضعف در ترویج کتابخوانی بزرگ‌ترین چالش پیش روی صنعت نشر

 ضعف در ترویج کتابخوانی بزرگ‌ترین چالش پیش روی صنعت نشر 2023-03-29T14:07:08+04:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سال 1400 سالی خوش‌آغاز برای صنعت نشر به شمار می‌رفت،‌ سالی که نمایشگاه کتاب تهران پس از وقفه 2 ساله در مصلای تهران برگزار شد و تا حدودی جبران ضرر و زیان اقتصادی کرونا بر جان صنعت نشر را کرد. در عین حال تاکید دولت بر کاغذ داخلی موجب شد که از ابتدای نیمه دوم سال ماهانه هزار تن کاغذ در اختیار ناشران قرار گیرد  و محموله‌هایی از کاغذ وارداتی نیز که در انبارها دپو شده و توسط نهادهای قضایی کشف شده بود،‌ در اختیار نشر قرار گرفت، با این همه نمی‌توان گفت که ناشران و نشر سال خوشی را سپری کردند.

افزایش قیمت کاغذ‌، افزایش قیمت مواد اولیه و تعرفه‌های چاپ موجب شد که اقتصاد ترک‌خورده نشر سست‌تر به حیات خود ادامه دهد. کلاف سردرگم کتاب‌سازی‌ها و بساط‌گستران کتاب نیز به قوت خود باقی و مزید بر علت شده بود که اوضاع نشر بغرنج باقی بماند.

با این حال وضعیت انتشار کتاب در ماه‌های پایانی سال که قیمت کاغذ تحریر (60 در 90) مورد استفاده ناشران به 2 برابر قیمت خود رسیده بود،‌ نگرانی‌هایی را برای سال آینده و چالش‌هایی که نشر با آن روبروست ایجاد کرد،‌ برخی از ناشران بر این باور بودند که افزایش قیمت کاغذ ناگزیر منجر به افزایش قابل توجه قیمت کتاب خواهد شد و این هم دست ناشران را برای انتشار آثار تازه خواهد بست وهم انتشار کتاب‌های تازه را با چالش مواجه خواهد کرد. موضوعی که محمد حقی مدیر انتشارات کتابستان معرفت نیز بر آن صحه می‌گذارد. حقی در گفت‌وگو با تسنیم بر این نکته تأکید می‌کند که یکی از چالش‌های پیش روی نشر کوچک‌تر شدن سهم کتاب در سبد خانوار برای سال آینده است. متن این گفت‌وگو به شرح ذیل است:‌

 * تسنیم:‌  سال 1401 صنعت نشر با چالش‌های بی‌شماری مواجه بود،‌ اما یک فرصت نیز پیش روی نشر گشوده شد،‌ اولاً بعداز دو دوره تعطیلی،‌ نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد و ثانیاً بحث تولید داخلی کاغذ پیش آمد و از نیمه دوم سال  نیز کاغذ داخلی اگرچه اندک اما به دست ناشران رسید. با این حال در روزهای پایانی سال گرانی کاغذ ورق را برگرداند و ناشران دستشان از تولید آثار تازه کوتاه شد. به نظر شما مهم‌ترین  چالش‌های حوزه نشر در سال 1402 چیست؟

با توجه به تورم عجیب و غریبی که در نیمه دوم سال 1401 ایجاد شد و خود را بر بازار تحمیل کرد، افزایش قیمت‌های بالا که نسبتی با افزایش حقوق‌ها ندارد می‌توان گفت که سهم کتاب در سبد خانوار در سال پیشِ رو بسیار بسیار اندک‌تر از قبل خواهد شد. هم‌اکنون کتابی که نیمه نخست سال منتشر شده است در قیاس با کتابی که در پایان سال چاپ شده است،‌ نصف قیمت است،‌ به عبارت بهتر قیمت کتاب در طول یک سال 2 برابر شده است.

بنابراین یکی از چالش‌های جدی ما در نمایشگاه کتاب تهران  این است که با توجه به افزایش قیمت قابل توجه کتاب نسبت به نمایشگاه سال گذشته  ما شاهد فروش ویژه‌ای نخواهیم بود. اگر کتابی سال قبل 200 هزار تومان قیمت خورده است،‌ امسال باید 400 هزار تومان قیمت زده شود. در مقابل حقوق و مزایای کارمندان کمتر از 30 درصد و کارگران حدود 50 درصد بیشتر شده است.

 در سال جاری نیز وضعیت به گونه‌ای بود که ناشران تلاش داشتند تا با تحمل شرایط بتوانند به حیات خود ادامه دهند،‌  برای نمونه ناشری که ظرفیت تولید 200 هزار جلد کتاب را در سال داشته است،‌ توانسته 150 هزار جلد تولید کند. به موازات شمارگان را نیز کاهش داده است.

* تسنیم:  این مسئله در نمایشگاه سال گذشته نیز خود را نشان داد،‌ هم ناشران مدعی بودند که فروش عنوانی‌ آن‌ها کاهش یافته است و هم  ترجیح دادند که تجدید چاپ‌ها را جایگزین عناوین تازه کنند تا از بازگشت سرمایه خود مطمئن باشند.

بله،‌ ما اکنون با یک مسئله جدی دیگر نیز مواجه هستیم،‌ تولید کاملا مبتنی بر بازار است،‌ بازار هم بر اساس نقدینگی ناشر رقم می‌خورد، نقدینگی ناشر که طبیعتا محدودتر شده است و چون محدودتر شده اولویت خود را بر چاپ کتابی که ریسک کمتری دارند،‌ می‌گذارد. آمارها نشان می‌دهد‌، که در سال 97،‌ کتابفروشان نزدیک به 40 درصد شاید هم بیشتر بر اساس تجدید چاپ‌ها سفارش داده‌اند،‌ چرا که اولویت بر این است اثری که امتحان خود را در بازار پس داده و می‌فروشند،‌ سفارش دهند.

فضای فرهنگی دعوت‌کننده به کتاب و کتابخوانی ضعیف است

در یک دوره‌ای کتابفروشان از ناشران سرشناس 5 تا 10 نسخه از تازه‌های چاپ را خریداری می‌کردند،‌ اما اکنون این 5 تا 10 نسخه در هر ویزیت به نهایت دو نسخه رسیده است،‌  این یعنی گردش کتاب کاهش یافته است،‌  پس وقتی ناشر در چاپ دوم سود کتاب را می‌برد‌ و رسیدن به چاپ دوم زمان‌بر می‌شود،‌ سرمایه در گردش ناشر کاهش پیدا می‌کند و انگیزه برای چاپ کتاب‌های تازه نیز کاهش پیدا می‌کند. 

* تسنیم:  راهکار شما در این زمینه چیست؟

لزوما این راهکارها در حوزه نشر شکل نمی‌گیرد، یکسری راهکارها به جامعه مرتبط است،‌ وقتی در فضای اقتصادی جامعه با چنین مشکلاتی مواجه هستیم و فضای فرهنگی دعوت‌کننده به کتاب و کتابخوانی ضعیف است، حل کردن مشکل از سرشاخه اشتباه است، مشکل را باید در ریشه حل کرد. یکی از راهکارها این است که تسهیلاتی برای ناشران در نظر گرفت تا قیمت کتاب را متعادل نگه دارند که در وضعیت فعلی نیز چنین امکانی موجود نیست.

از طرف دیگر تا فضای جامعه به صورت عام میل به کتابخوانی پیدا نکند،‌ نمی‌توان امیدی به تغییر و تحول داشت،‌ مخاطب کتابخوان ما در هر شرایطی کتاب را می‌خواند،‌ در فضای عمومی جامعه باید این اتفاق رقم بخورد. در کدام بخش از جامعه ما به صورت جدی مردم به خواندن دعوت می‌شوند؟ یک زمان فضای تب و تاب، اندیشه، مطالعه و اتمسفر کتاب در جامعه زیاد بود، اما در سال‌های اخیر اتمسفر کتاب و کتابخوانی در جامعه کاهش یافته است.

فعالیت خوب ناشران جبهه فرهنگی انقلاب فرصت پیش روی نشر است

* تسنیم:‌ طبیعتا صنعت نشر هم مثل همه فعالیت‌های فرهنگی هم با چالش مواجه است و هم با فرصت،‌ یکی از فرصت‌های نشر در سال جاری کاغذ دولتی بود‌، برای سال آینده شما چه فرصتی را پیش روی نشر می‌بینید؟

یکی از فرصت‌های پیش روی نشر فعالیت خوب ناشران جبهه فرهنگی انقلاب است. فضای تولید محتوا در میان ناشران جبهه فرهنگی انقلاب در سال‌های اخیر خوب بوده است،‌ هم نویسنده‌های این حوزه به عدد قابل توجهی رسیده‌اند و هم کیفیت کتاب‌ها افزایش یافته و به عنوان برگزیده‌های جایزه‌های معتبر ادبی شناخته شده‌اند. من در یک بررسی متوجه شدم که 50 درصد کتاب‌های پرفروش از سال 95 تا 1400 را کتاب‌های انقلابی تشکیل داده‌اند و 50 درصد دیگر در فضای روشنفکری سیر می‌کردند. از کتاب‌های فاضل نظری گرفته تا «رویای نیمه شب» و «یادت باشد»، «تنها گریه کن» و «آن مرد با باران می‌آید».

* تسنیم:  برخی از این کتاب‌ها در پویش‌های کتابخوانی حضور داشتند،‌ طبیعتا فروش بالای برخی از آن‌ها به این علت است.

بله، پویش هم بوده است،‌ اما اینگونه نیست که تنها برای پویش‌ها این اتفاق افتاده باشد. بنابراین این فرصت پیش روی ما است که اگر با همین روال ادامه دهیم‌، در سال آینده  استعدادهای تازه و عناوین تازه وارد بازار نشر شوند.

چالش دیگر پیش روی ما  فضای ترویج و تبلیغ کتاب است، با توجه به فروشگاه‌های آنلاین کتاب و با توجه به گستردگی کتابفروشی‌ها در اقصی نقاط کشور ما مشکل توزیع به این معنا که یک نفر مخاطب کتابی را بخواهد و نتواند آن را خریداری کند،‌ نداریم‌، امروز در دورترین نقاط روستایی نیز می‌توانند با پست کتاب را تهیه کنند،‌  البته این ظرفیت با توجه به سرانه جمعیتی استاندارد متعادل نیست،‌ اما بد هم نیست.

از آن طرف در حوزه تولید هم ما مشکل چندانی نداریم،‌ هم نویسندگان خوب و هم ناشران خوب به عرصه آمده‌اند،‌ البته باز هم نباید کتمان کرد که در برخی موضوعات ما هنوز کتاب مناسب نداریم. اما تولید محتوا با چالش جدی مواجه نیست.

مشکل جدی ما مشکل ترویج کتاب است

مشکل جدی ما مشکل ترویج کتاب است که بخشی از آن را پویش‌ها جبران می‌کنند، ولی پویش‌ها هم ظرفیتی در طول سال دارند، باید بنگاه‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی را در این بخش فعال کنیم،‌  برای نمونه معرفی کتاب در خبرگزاری‌ها و رسانه‌های ما به گونه‌ای نیست که تأثیر جدی در بازار داشته باشد.

چرا تبلیغات کتاب عرصه ضعیفی است و بازیگر بزرگ ندارد؟

آیا در انتخاب کتاب‌ها دچار مشکل هستیم‌، آیا در شیوه معرفی دچار مشکل هستیم؟ چرا تبلیغات کتاب عرصه ضعیفی است و بازیگر بزرگ ندارد؟ در این زمینه تنها مرکز رسانه‌ای شیرازه فعال است که آن هم به دلیل امکاناتی است که در صدا و سیما در اختیار دارد.

 این یک چالش جدی است که ما نتوانسته‌ایم در عرصه معرفی کتاب به یک  فعالیت رسانه‌ای معقول دسترسی پیدا کنیم. این مدل باید توسعه پیدا کند. ما در تولید و توزیع به حدی که حاجت‌روا بشویم رسیده‌ایم‌، اما در حوزه تبلیغ و معرفی کتاب با مشکل مواجه هستیم.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)