میرنیوز

توسعه روابط فرهنگی ایران و چین از منظر فرصت‌ها و چالش‌ها

 توسعه روابط فرهنگی ایران و چین از منظر فرصت‌ها و چالش‌ها 2023-01-24T10:23:58+03:30

خبرگزاری تسنیم- گروه فرهنگی

سال 2021، پنجاهمین سالگرد برقراری روابط ایران و چین بود. اکنون 4 دهه از روابط سیاسی ایران و چین می‌گذرد و هر دو کشور نگاهی راهبردی و بلندمدت نسبت به تحولات منطقه­‌ای و جهانی دارند. در‌حالی­‌که بسیاری از کارشناسان، آینده روابط اقتصادی‌ دو کشور در حوزه‌­های تجاری و انرژی را مستحکم و چندلایه ارزیابی می‌کنند، ضرورت تقویت روابط فرهنگی رسانه‌­ای بین این دو کشور و توجه بیش از پیش به این مهم نیز احساس می­‌شود. ارتقای سطح روابط جمهوری اسلامی ایران با جمهوری خلق چین تا «مشارکت جامع راهبردی» و به تبع آن، برقراری مذاکرات دوجانبه بین دو کشور بر سر اجرای برنامه همکاری­‌های راهبردی 25‌ ساله، فرصت حائز اهمیتی را برای ارتقای مبادلات فرهنگی رسانه­‌ای دو کشور فراهم می‌آورد. اما در کنار بهره­‌برداری از فرصت­‌های پیش ‌رو در مشارکت راهبردی با چین، تصمیم­‌گیران کشور باید پیامدهای منفی احتمالی آن را نیز در نظر داشته باشند.

فرصت­‌های موجود در توسعه روابط فرهنگی-رسانه­‌ای دو کشور

در راستای گسترش همکاری­‌های فرهنگی دوجانبه بین ایران و چین، فرصت‌­های پراهمیتی وجود دارند که توجه به آنها در طراحی سیاست­‌های مختلف مهم و ضروری است. مهم­‌ترین این فرصت­‌ها عبارت‌اند از:

1) احیای جاده ابریشم توسط چین از طریق ابتکار «یک کمربند، یک جاده» که یک برنامه سرمایه‌گذاری و سیاستی بلندمدت فراقاره‌ای است و هدف توسعه زیرساخت‌ها و تسریع یکپارچگی کشورها را در امتداد مسیر راه ابریشم تاریخی دنبال می‌کند. همچنین می‌­تواند فرصت مناسبی را برای پیوند فرهنگی جوامعی که در مسیر این طرح قرار دارند، به وجود آورد. چین برای مقابله با تصویرسازی‌های منفی کشورهای غربی علیه این پروژه تلاش کرده است در کشورهای مسیر، تبادلات فرهنگی انجام دهد. از جمله این تبادلات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:  1.جشنواره‌های هنری 2. جشنواره فیلم 3. جشنواره موسیقی 4. نمایشگاه کتاب 5. ترجمه برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی. این کشور همچنین موزه‌‌ جاده ابریشم را تأسیس کرده ‌و سالانه نیز به‌طور اختصاصی برای هر یک از کشورها جشنواره برگزار می‌کند.

2) تحریم‌­های تبعیض‌آمیز غرب علیه ایران‌، فرصت نگاه به شرق در سیاست خارجی ایران و در نتیجه آن گسترش تبادلات فرهنگی بین ایران و چین را به وجود می‌­آورد.

3) توسعه مناسبات اقتصادی و سیاسی دو کشور در قالب «قرارداد 25‌ ساله ایران و چین»، توسعه همه‌جانبه مناسبات و همکاری­‌ها به‌خصوص در زمینه فرهنگی را ضروری و اجتناب‌ناپذیر می­‌کند. اما باید توجه داشت که صرفاً انعقاد این قرارداد موجب توسعه روابط نمی‌­شود؛ زیرا چین مانند این قرارداد 25‌ ساله را با 65 کشور دیگر هم منعقد کرده است. لذا بهره­‌گیری از فرصت­‌های ایجاد‌شده بر اثر انعقاد این قرارداد با طرف ایرانی و برنامه‌هایی که برای  انتفاع  از ظرفیت‌های  چینی دارد، وابسته است.

4) رواج زبان یک کشور در کشور دیگر از جمله نیازهای توسعه روابط فرهنگی میان دو کشور است. در حال حاضر در دانشگاه­ پکن و سایر دانشگاه­‌های مطرح چین کرسی زبان فارسی دایر است و ده‌­ها دانشجوی چینی در مقطع لیسانس، فوق‌لیسانس و دکتری به تحصیل در رشته ادبیات فارسی اشتغال دارند. در ایران نیز آثار علمی متعددی از چینی به فارسی ترجمه شده است.

5) مبادلات فرهنگی فرصت بدیعی را برای گسترش صنعت گردشگری در ایران و جذب گردشگر از چین به عنوان بزرگ‌ترین کشور گردشگر‌فِرِست آسیا و چهارمین کشور از این منظر در دنیا، فراهم می‌آورد.

6) استفاده از فرصت اشتیاق چینی‌­ها برای سرمایه­‌گذاری در توسعه فرهنگی با ایران، که این مهم از اهتمام چین به بخش دیپلماسی عمومی و متعاقب آن دیپلماسی فرهنگی استنباط می‌شود. در این راستا، سینمای چین به‌شدت به تولید مشترک با دیگر کشورها از جمله ایران علاقه نشان می­‌دهد و از سال ‌2016 سرمایه­‌گذاری زیادی ‌روی ساخت پلتفرم‌­های فیلمبرداری انجام داده است. به‌دست آوردن حتی سهم کوچکی از سینمای چین می‌تواند به‌طور کلی گردش مالی صنعت سینما و تصویر ایران را متحول کند و حجم آن چندین برابر گردش مالی صنعت سینمای ایران خواهد بود.

7) چین حدود 50 میلیون نفر جمعیت مسلمان دارد که می‌توان از ظرفیت آنها برای تبادل فرهنگ اسلامی بین دو کشور بهره برد.

چالش‌­های موجود در توسعه روابط فرهنگی- رسانه­‌ای دو کشور

در کنار فرصت­‌های قابل‌توجه توسعه روابط فرهنگی با چین، چالش‌های قابل ملاحظه­‌ای هم وجود دارند که عبارت‌اند از:

1) از لحاظ جامعه‌شناختی، ایرانیان در ادوار گذشته همواره به پیشرفت و دانش غرب توجه داشتند. امروزه نیز در برخی ‌جریان‌های سیاسی درون حاکمیت ایران، همیشه تمایل بیشتری به غرب وجود دارد. این امر موجب شده ‌که ایرانیان اشتیاق و رغبت کمتری نسبت به شرق داشته باشند. این کم‌رغبتی اغلب ناشی از عدم شناخت ایرانیان از واقعیت­‌های فرهنگ چینی و نبود‌ یا کمبود بسترهای شناخت فرهنگی از چین در کشور است.

2) هنوز هم کمبود منابع مکتوب از قبیل کتاب­‌هایی که به شناخت واقعی از جامعه چین بینجامد، احساس می‌شود. در این راستا کمبود مترجمان زبان چینی برای ارتباط با جامعه چین و توانایی آنها در ترجمه آثار مکتوب، یکی از چالش‌های توسعه روابط است.

3) مقوله زبان و نبود یک وسیله ارتباطی مستقیم میان ایران و چین، یکی از موانع در برخورد فرهنگی دو کشور و ارتباطات میان آنها است. با وجود ترجمه حجم انبوهی از کتاب‌ها به زبان فارسی و بالعکس از زبان فارسی به زبان‌­های غربی، توجه به این مسئله که همواره زبان سومی در ارتباطات میان ایران و چین نقش داشته و دو ملت همواره از دریچه غرب به یکدیگر نگریسته‌­اند، حائز اهمیت است.

4) وجود تصویر منفی از ایران در کشورهای اصلی گردشگر‌فرست دنیا و مشکلات تبادل مالی بین ایران و سایر کشورها که منجر به ایجاد چالش­ برای گردشگران در زمینه جابه­‌جایی پول می‌شود، از عوامل مهم بازدارنده گسترش صنعت توریسم ایران است.‌

5) سیاست‌های سرکوبگرانه دولت چین علیه مسلمانان ساکن در این کشور، موجب واکنش منفی افکار عمومی در این خصوص و واکنش مقامات این کشور شده است. این امر می‌تواند به طور ویژه روابط فرهنگی دو کشور ایران و چین را تحت تأثیر قرار دهد.

6) نبود موسسات و اندیشکده­‌های مستقل چین‌شناسی در ایران که به طور ادواری از وضعیت سیاسی، فرهنگی و اجتماعی چین خروجی­‌هایی را در قالب کتاب، مقاله و مواردی از این دست ارائه دهند.

7) کمبود استادان چین‌شناسی و عدم درک درست از واقعیت‌های چین در میان سیاست‌گذاران که منجر به اجرای سیاست‌­های بی‌نتیجه و ابتدایی در روابط با چین می­‌شود.

8) ضعف سیستم فیلم‌سازی داخلی از لحاظ امکانات و فناوری در مقایسه با استودیوهای فیلم‌سازی چینی که ممکن است عدم رغبت آنها به فیلم‌سازی مشترک با ایران را به همراه داشته باشد.

جمع‌بندی

با توجه به سابقه دوستی تاریخی و روابط دیرینه فرهنگی میان دو کشور ایران و چین در گذشته و توسعه مناسبات در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی، توسعه مناسبات و همکاری‌های فرهنگی نیز امری لازم و ضروری است. برای تحقق چنین امری می­‌بایست در کنار شناخت دقیق فرهنگ و جامعه چین، سیاست­‌هایی هم تدوین و اجرا شود. از این منظر طراحی سیاست‌هایی که در راستای توسعه فرصت­‌ها و کاستن از موانع و چالش­‌های داخلی، منطقه­‌ای و بین­‌المللی روابط عمل کند، ضروری است.

نویسنده: مه‌سیما عبداللهیان

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)