میرنیوز

سازمان سینمایی نسبت به سینمای دفاع مقدس احساس مسئولیت کند/ تا وزیر و معاون نخواهند اتفاق خاصی نمی‌افتد

 سازمان سینمایی نسبت به سینمای دفاع مقدس احساس مسئولیت کند/ تا وزیر و معاون نخواهند اتفاق خاصی نمی‌افتد 2020-03-19T11:35:58+03:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در سالی که پشت سر گذاشتیم از حیث اکران یکی از لاغرترین سال‌های تمام عمر خود را سپری کرد.

شاید تنها فیلم مهم و جدی سینمای دفاع مقدس را بتوان «23 نفر» نامید که آن هم به دلیل ضعف در حوزه اکران و عدم عدالت نتوانست از فروش قابل قبولی برخوردار باشد. چرایی این معضلات در کنار هم باعث شد تا از «مهدی عظیمی» مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس علل این مسأله را پرس‌وجو کنیم.

وی در دوره مدیریت جواد شمقدری، در سازمان سینمایی مسئولیت  معاونت نظارت و ارزشیابی را برعهده داشته است.

عبور از هفت خان رستم برای سینمای انقلاب و جنگ

عظیمی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم درباره چرایی فقر چشم‌گیر سال گذشته در حوزه سینمای دفاع مقدس پاسخ داد: باید سینمای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی را مانند سیستم دید که از نقطه‌ای آغاز می‌شود و انتهایی دارد. از این نظر سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مانند دیگر حوزه‌های سینمایی کشور است که از پیش تولید تا اکران و شبکه نمایش خانگی آن باید حساب شده و منظوم باشد. اما متأسفانه اینطور نیست.

اگر نهادهای دیگر فیلم دفاع مقدس نسازند چه چیزی در پایان سال داریم؟

وی در ادامه ادله خود را این گونه تبیین کرد: ما در نگاه سیستمی و نظام‌مند در حوزه سینما از سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری گرفته تا اکران را داریم. در حوزه ابتدایی باید بگویم که آیا نگاه وزارت ارشاد و سازمان سینمایی به این حوزه تزئینی یا تکلیفی و یا از سر رفع تکلیف است؟ این که در سال چند فیلم سینمایی بسازیم و بگوییم که کار خود را انجام داده‌ایم منجر به چنین نتیجه‌ای می‌شود؛ علاوه بر آنکه این تعداد فیلم انقلابی و دفاع مقدسی را هم سازمان سینمایی نساخته است بلکه مؤسساتی مانند اوج و روایت فتح و حوزه هنری و... ساخته‌اند اما همیشه و در همه ادوار افتخار و مدالش برای مدیران فرهنگی کشور است. تصور کنیم که همین چند فیلم را هم این نهادهای مذکور نمی‌ساختند مثلاً وزارت اطلاعات به کمک ساخت فیلم «روز صفر» نمی‌آمد یا اوج «لباس شخصی» را نمی‌ساخت تنها فیلم باقی مانده «درخت گردو» بود که به صورت مستقل و شخصی ساخته شده بود که البته درباره آن هم حرف دارم. در آن صورت چه چیزی برای ارائه داشتیم که امروز برخی از مدیران انقدر مدعیند؟

سازمان سینمایی پاسخگو نیست

معتقدم که سازمان سینمایی حضور پاسخ‌گویی ندارد در حالی که باید در این خصوص به طور جدی پاسخگو باشد که چرا در حوزه تولید سینمای انقلاب دچار ضعف اساسییم. در این زمینه به نظرم باید سازمان سینمایی تشریک مساعی کند، حداقل این کار را باید به صورت پیگیر انجام دهد. اما واقعیت این است که در بیشتر این سال‌ها میان سازمان و این نهادها همفکری و مراوده چندان هدف‌مند و دقیقی وجود نداشته است.

عظیمی در ادامه درباره ضعف سینمای انقلاب در حوزه نیروی انسانی گفت: بعد از این بخش باید به سراغ نیروی انسانی به عنوان یکی از اصول مهم مدیریتی برویم. سؤال من این است که چنددرصد مسئولین ما و کارکنان سینمایی کشور در این زمینه هم‌دل و هم‌نظرند؟ انجمن سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دارد خودش را می‌کشد که به سازمان سینمایی کشور بگوید اعضای این انجمن و افرادی که در این حوزه مشغول فعالیت سینمایی از هر سنخند، اعضای فرهنگی و هنری همین کشورند و باید به آنان مانند دیگر هنرمندان کشور توجه شود و مشکلات و مسائل آنان حل شود.

هنرمندان انقلابی یک قامت بالاترند

این مدیر فرهنگی کشور خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی گفت که بدون شک و با صراحت می‌گویم که هنرمندان سینمای حوزه دفاع مقدس ما نه تنها یک سر و گردن بلکه یک قامت از نظر تکنیک و سواد سینمایی و هنری از دیگر هنرمندان محترم کشور بالاترند.

این نکته به این معنا نیست که از سر صدقه یا لطف باشد، بلکه وظیفه سازمان سینمایی کشور است. به طور دقیق‌تر خانه سینما و مدیرت آن باید به آنان توجه کنند. در خانه سینما بیشتر افرادی که مسئولیت دارند نسبتی خاص و ربطی میان خودشان و سینمای انقلاب و دفاع مقدس نمی‌بینند و تنها چندنفر معدودند که به این حوزه توجه دارند.

وی اظهار داشت که بسیاری از افرادی که در این نهادهای سینمایی مشغولند خود را پدر سینما می‌دانند که باید هرچه که هست از زیر نظر آنان رد شود. مانند برخی از سلبریتی‌ها که فقط دنبال منافع خودند و هر جا که متامع آن‌ها حکم کند هستند. پس از نظر نیروی انسانی نیز سینمای انقلابی در محاق است. 

پروانه ساخت فیلم‌های ارزشی به سختی صادر می‌شود

این تهیه‌کننده سینما در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حتی در مرحله صدور پروانه ساخت نیز دچار مشکلیم و بعضاً پروانه ساخت یک فیلم را تا یکسال طول کشیده است که صادر کرده‌اند اما پروانه ساخت فیلم دیگری که هیچ ارزشی ملی و میهنی ندارد به سرعت صادر شده است. این دوگانگی باعث تضعیف سینمای ارزشی شده است.

بعد از تمام این مراحل و گرفتاری‌های تولید زمانی که فیلم انقلاب و دفاع مقدس وارد سینما می‌شود تازه باید بتواند از مافیای اکران عبور کند. بعد هم که سردر سینماهای کشور خود گواه است که چه فیلمی بیشتر فروش خواهد داشت: فیلمی که یا پر از سوپر استار باشد یا با شوخی‌های اروتیک و جنسی مردم را بخنداند. در نتیجه سرنوشت فروش و بعد از آن هم شبکه نمایش خانگی که با قیمت پایین فیلم را می‌خرند معلوم است که به کجا می‌رسد.

تلویزیون هم اگر فیلمی را بخرد آنقدر در کنداکتور خود فیلم را در مدت زمان کوتاهی تکرار می‌کند که دیگر از ارزش می‌افتد و مخاطب از آن بیزار می‌شود. پس می‌بینیم که سینمای انقلاب و دفاع مقدس باید دارای یک برنامه‌ریزی منسجم باشد و به صرف تصویب دو بند قانون و تبصره مشکلی حل نخواهد شد. این حوزه از سینما در نسبت با کلیت سینمای ما شاید چندان وضع نامناسبی نداشته باشد اما با نقطه اصلی و ایده‌آل ما فاصله بسیار زیادی دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا راه حل اصلی را برعهده‌گیری انجمن سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس توسط سازمان سینمایی می‌دانید؟ بیان کرد: در صورتی که شخص آقای صالحی وزیر محترم فرهنگ و آقای انتظامی ریاست محترم سازمان سینمایی مسئولیت سینمای دفاع مقدس را برعهده بگیرند و کار سازمانی و زیرساختی برای این انجمن انجام شود شاهد تغییرات عمده‌ای در سینمای دفاع مقدس و انقلاب خواهیم بود. امیدوارم که ایشان انجمن سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را در یک پیکره واحد با خود سازمان بدانند.

سازمان سینمایی همین قدر که می‌بیند که مثلاً سپاه یا بسیج در ساخت فیلمی کمک می‌کند احساس می‌کند که انجام وظیفه کرده است و خیالش از این بابت راحت می‌شود در حالی که باید حالا که نهادی دیگر در این میدان وارد شده است و کار می‌کند، سازمان سینمایی هم در تشریک مساعی وارد شود تا کار بهتر و با کیفیت‌تری صورت بگیرد.

وی در پایان گفت که هرساله مدیران فرهنگی و سینمایی ما از افتخارات و کارنامه درخشان خود چند فیلم انقلاب، ارزشی و دفاع مقدسی می‌گویند و زمانی که نوبت به ارائه گزارش مالی می‌رسد نمی‌گویند که فیلم‌های مبتذل و سطحی از فروش بالایی برخوردارند. این عدم «شفافیت» در اطلاع رسانی و آماردهی امری ناپسند است.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.

«کتاب قانون» هر شب پخش می‌شود

 «کتاب قانون» هر شب پخش می‌شود
2024-02-26T06:01:04+03:30
تهیه‌کننده «کتاب قانون» با اشاره به اهمیت تولید برنامه‌های سیاسی در قالب‌های متنوع برنامه‌سازی، گفت: با استقبال مخاطبان و در آستانه برگزاری انتخاب...

بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد

 بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد
2024-02-26T06:01:03+03:30
«بچه رویان» عنوان دیوارنگاره‌ای است که در میدان جهاد و برای درمان نازایی رونمایی شد.

مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان

 مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان
2024-02-26T06:01:03+03:30
نیمه شعبان یکی از مهمترین روزهای سالم محسوب می‌شود و از نظر فضیلت در کنار شب قدر قرار گرفته است. اهل بیت(ع) این شب را از مقدمات شب قدر در تقدیر امور و تقسیم...

امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی

 امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی
2024-02-26T06:01:03+03:30
یکی از نشانه‌های نفاق آن است که فرد یا افرادی عهد خدا را نقض و اتصال خود با اهل بیت علیهم السلام را قطع کند؛ در این صورت زمینۀ افتادن آنها در ورطۀ فسادآفرین...

عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان

 عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان
2024-02-26T06:01:02+03:30
شبکه‌های تلویزیونی چند فیلم جدید و قدیمی را برای شب نیمه شعبان درنظر گرفته که شاید برای حوزه کودک پخش «پیشونی سفید» از جذابیت بالایی برخوردار باشد.

چگونه امام زمان(ع) پس از قرن‌ها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟

 چگونه امام زمان(ع) پس از قرن‌ها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟
2024-02-26T06:01:02+03:30
یکی از پرسش‌های مهم که سال‌ها ذهن انسان‌ها را به خود مشغول کرده، این است که چگونه امام زمان(ع) پس از قرن‌ها در دوران ظهور خود، انتقام خون امام حسین(ع) و شهد...

چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد

 چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد
2024-02-26T06:01:02+03:30
قطعه «چشم به راه» نخستین اثر صدران مایلی است که با موضوع انتظار تولید و منتشر شد.

مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابی‌گری سیاسی باشد

 مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابی‌گری سیاسی باشد
2024-02-26T06:01:01+03:30
زنانی باید به مجلس ورود کنند که فهم درستی از حوزه زن و خانواده داشته باشند و ریل قانون گذاری را از مجرای تخصصی حرکت دهند. مجلس نباید جایی برای افرادی باشد ک...

روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند

 روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند
2024-02-26T06:01:01+03:30
کنسرت شب گذشته گروه دارکوب درحالی برگزار شد که سه خواننده روی صحنه داشت و حضور روزبه بمانی و علیرضا عصار مخاطبان را غافلگیر کرد.

زودبرگرد بابای مهربون دنیا

 زودبرگرد بابای مهربون دنیا
2024-02-26T06:01:00+03:30
نماهنگ «زودبرگرد» به مناسبت نیمه شعبان در خبرگزاری تسنیم تولید و منتشر شده است.

پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی

 پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی
2024-02-26T06:00:59+03:30
حجت الاسلام مهدی طائب طی سخنانی دربارۀ جمله تاریخی امام خمینی مبنی بر حرمت عدم شرکت در انتخابات استدلالی ارائه کرد.

یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقش‌های مکمل بود

 یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقش‌های مکمل بود
2024-02-26T06:00:58+03:30
پرویز ربیعی از پیشکسوتان عرصه دوبله روز گذشته در منزل خود بر اثر ایست قلبی در سن ۸۴ سالگی درگذشت؛ صدای ماندگاری که هیچ وقت مخاطبان آن را فراموش نخواهند کرد.

شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت به‌سوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم

 شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت به‌سوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم
2024-02-26T06:00:58+03:30
شفیعی سروستانی می‌گوید: ذکر نام امام و بزرگداشت امام، امری در مسیر زمینه سازی ظهور به شمار می‌آید؛ ما دانسته و یا نادانسته واقعۀ ظهور را عقب می‌اندازیم. هیچ...

زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان

 زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان
2024-02-23T16:28:03+03:30
همسر زنده یاد پردیس افکاری خبر داد که روز دوشنبه هفتم اسفندماه مراسم تشییع پیکر وی به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار می‌شود.

غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد

 غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد
2024-02-23T13:41:23+03:30
غلامرضا صنعتگر خواننده پاپ جدیدترین قطعه موسیقی خود را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد.

عکس‌های جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصل‌های جدید

 عکس‌های جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصل‌های جدید
2024-02-23T13:27:43+03:30
پیمان جبلی در بازدید از پشت‌صحنه فصل پنجم سریال «نون خ»، به تولید فصل جدید این مجموعه در شرایط بسیار خاص و ویژه‌ اشاره کرد و گفت: امیدواریم مخاطبا...

صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا

 صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا
2024-02-23T11:41:01+03:30
فرازی از صلواتش شعبانیه گویای آن است که پیامبر صلی الله علیه و آله واسطۀ شفاعت امت و نیز راهی به‌سوی خداست.

شهرک غزالی میزبان کدام پروژه‌ها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»

 شهرک غزالی میزبان کدام پروژه‌ها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»
2024-02-23T11:41:00+03:30
مهدی میرچی مدیر شهرک سینمایی و تلویزیونی غزالی از ساخت مجموعه‌ها و فیلم‌هایی گفت که ما را با خودش به دهه شصت، ۷۰۰ سال پیش و داستان فریبرز باغ‌بیشه و حتی چند...

مهدویت و آخرالزمان یکی از جذاب‌ترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست

 مهدویت و آخرالزمان یکی از جذاب‌ترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست
2024-02-23T11:01:13+03:30
اثری که دائم در حال سیاه نمایی و گله و گذاری است نمی‌تواند مخاطب را تا پایان همراه خودش نگه دارد و موجب دلسردی جامعه می‌شود. اصلی‌ترین معیار در واقعه ظهور ا...

ویژگی‎های نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شده‌اند

 ویژگی‎های نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شده‌اند
2024-02-23T10:34:29+03:30
«عزیزم مهدی» تازه‌ترین پویشی است که توسط مرکز آوای انقلاب اسلامی (مأوا) پایه ریزی و در جمکران برگزار شد.

پردیس افکاری درگذشت

 پردیس افکاری درگذشت
2024-02-23T09:14:29+03:30
پردیس افکاری، بازیگر، عصر امروز، پنجشنبه ۳ اسفند ماه بر اثر بیماری از دنیا رفت.

«دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر

 «دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر
2024-02-23T09:14:26+03:30
کتاب دیپلماسی فرهنگی نوشته هادی حق‌پرست از سوی اندیشکده روابط بین‌الملل منتشر و روانه بازار نشر شد.

استفتاء از امام خامنه‌ای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟

 استفتاء از امام خامنه‌ای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟
2024-02-23T09:14:26+03:30
رهبر معظم انقلاب به استفتاء درباره «تخریب نامزدهای انتخاباتی» پاسخ گفتند.

تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات

 تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات
2024-02-23T09:14:25+03:30
امام زمان (عج) برای یک امر سیاسی می‌آیند، برای «لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّه‏» (توبه؛ ۳۳) این یک امر سیاسی است، برای حکومت می‌آیند، برای این...

سیمای امام زمان در سورۀ بقره

 سیمای امام زمان در سورۀ بقره
2024-02-23T09:14:25+03:30
وقتی از زاویه نگاه مهدویت سراغ سوره های قرآن می رویم، مشاهده می کنیم آنچه که ما به اسم تفسیر تاکنون خوانده بودیم، برداشتی ذوقی از قرآن بود.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)