میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، در نظامهای سرمایهداری که در آن کنترل هر چه بیشتر عاملان و «منابع»، برابر با صرفه و سود بیشتر است، انسانهایی که تبدیل به داده شدهاند راحتتر قابل نظارت و کنترلاند. در این وضعیت، هدف این نیست که رایانهها و فضای مجازی برای بهبود امور برای کاربران یا کارکنان فراهم شود بلکه تلاش بر این است که افراد هر چه بیشتر در معرض و دسترس رایانهها و فضای مجازی قرار گیرند. این مسأله مرتبط است با معرفت شناسی اجتماعی. در معرفتشناسی اجتماعی، معرفتشناس در پی صدق و کذب گزاره یا موجه بودن و موجه نبودن گزاره نیست، بلکه دلشوره او پیبردن به چگونگی تولید معرفت و بررسی مکانیسمها و شرایط آن است.
عبدالله صلواتی در کتاب «باور در عصر کلیک: آسیبهای اعتقادی فضای مجازی و راهکارهای آن» به تفصیل از محورهای رنگارنگ آسیبهای اعتقادی در فضای مجازی سخن گفته و برای آنها راهکار ارائه کرده است.
در بخشی از مقدمه کتاب میخوانیم: «امروزه حضور و غیاب و بودن یا نبودن آدمها را با حضورشان در شبکههای اجتماعی میسنجیم زمانی که یکی از اقوام یا آشنایان برای چند ساعت یا چند روز آنلاین نباشد، نگران میشویم و تلاش میکنیم هرچه زودتر از حال و روزش با خبر شویم. اگر یک خبر در چندین شبکه اجتماعی در فضای مجازی دست به دست شود به اطمینان میرسیم که این خبر صحت دارد و دیگر سراغ درستی خبر را نمیگیریم و برای نادرستی آن دست به هیچ آزمون و سنجشی نمیزنیم و اگر خبری در این شبکهها جریان نیابد، بی تردید در صحت آن تردید میکنیم.
سیاستگذاری کلان شبکههای اجتماعی در فضای مجازی نیز غالباً بر دموکراسی مدیریت شده یا دموکراسی منفعت محور مبتنی است اگر زمام سیاستگذاری یک شبکه اجتماعی در دست کشور «الف» باشد که به لحاظ سیاسی دشمنی دیرینه با کشور «ب» دارد، طبیعی است موفقیتها و آبادانیهای کشور «ب» به نفع کشور «الف» نیست. در مقابل کاستیها و شاخصهای منفی کشور «ب» به نفع کشور «الف» است، بنابراین دموکراسی منفعت محور کشور «الف» حکم میکند موفقیتهای کشور «ب» گزارش نشود و به طور سیستمی و آگاهانه سکوت خبری را در پیش گیرند یا کنند موفقیتهای کشور «ب» تقلیل داده شود اما مدام ضعفها، کاستیها و مشکلات کشور «ب» گزارش شود یا ضعفها بیش از آن چیزی که هست، نشان داده شود.
بنابراین، ضروری است دربارهٔ فضای مجازی ابعاد آسیبهای فضای مجازی به ویژه آسیبهای اعتقادی آن و نحوه اثربخشی آنها بر انسان امروز واکاوی شود تا بتوان برای زیست مؤمنانه مسیری امن طراحی کرد و از پیامدهای فضای مجازی کاست و در دام تهدیدهای آن گرفتار نشد به دیگر سخن فضای مجازی توأمان به صورت مدیریت شده و غیر مدیریت شده در کنار فرصتها تهدیداتی را متوجه اعتقادات میکند.»
کانون اندیشه جوان کتاب «باور در عصر کلیک: آسیبهای اعتقادی فضای مجازی و راهکارهای آن» را در 136 صفحه با قیمت 55 هزار تومان منتشر کرده است.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد