میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در این هفته از سامانه جدید فروش بلیتی با عنوان آی تیکت رونمایی شد. سامانه جدیدی که در کنار سه سامانه دیگر بلیتهای سینمای کشور را میفروشد.
اما مزیت اصلی این سایت چیست؟ طبق صحبتهایی که مدیرعامل مؤسسه سینما شهر، هاشم میرزاخانی در نشست رونمایی از آی تیکت داشته، این سایت با هدف جذب بیشتر مخاطبین سینما و افزایش ضریب اشغال صندلیهای سینمای کشور طراحی شده است. قرار است که آی تیکت با همکاری و تعامل با نرمافزارهای پرکاربر مانند اسنپ، بتواند مخاطبین بیشتری را به سینما بیاورد.
این هدف و انگیزه اصلی سایت درخور توجه است اما لازم است به چند نکته درباره آی تیکت و مزیتهایش توجه کنیم.
اول آنکه مدیر محترم آی تیکت و رسانههای تبلیغاتی این سامانه از شکستن انحصار سخن گفتهاند در حالی که همانطور که خود سخنرانان گرامی نشست اذعان داشتهاند، در کنار این سامانه سه سامانه دیگر در حال فعالیتند. بنابراین وقتی چیزی عملاً در انحصار نیست، چگونه از شکستن انحصار سخن گفته میشود؟
دوم آنکه قرار بر بسترسازی و تسهیل امور برای بخشهای خصوصی باید باشد. در حال حاضر دو سامانه «سینما تیکت» و «ایران تیکت» به عنوان بخش های خصوصی در حال فعالیت و کارند و «گیشه7» توسط مؤسسه بهمن سبز وابسته به سازمان سینمایی حوزه هنری در حال کار است. پس دو سامانه خصوصی و یک سامانه حاکمیتی مشغول به فعالیت هستند. آیا آی تیکت به عنوان رقیب دولتی، بیشتر به دولتیزه شدن فرایند فروش بلیت کمک نمیکند؟ خصوصاً آنکه همانطور که مدیر آی تیکت اشاره کرده است، این سامانه به عنوان ترمینال در کنار سمفا قرار دارد و به اطلاعات دسترسی بهتر و کاملتری دارد در حالی که سامانههای دیگر این دسترسی را ندارند. بنابراین آی تیکت به عنوان یک سامانه دولتی در این بازار امتیازهایی دارد که دیگر رقبا ندارند و این خلاف رقابت عادلانه میتواند تلقی شود. در حالی که از دولت عملاً عکس آن انتظار میرود. (البته این خلاف انتظار در صورتی است که بند اخیر صدق داشته باشد)
سوم آنکه درباره مزیت دیگر آی تیکت از کنترل فروش و تجمیع و تسویه حسابها در اسرع وقت نام برده شده است. میدانیم که سامانههای فروش بلیت همگی با سینماها قرارداد بستهاند و طبق قراردادی که دارند به صورت هفتگی یا بلندمدتتر، با سینماداران تسویه حساب میکنند. این سینماداران هستند که سهم دفاتر پخش و در حقیقت صاحبان فیلمها را میدهند و نه سامانههای فروش. بنابراین آی تیکت نیز مانند دیگر سامانهها سهم 1درصدی خود را برداشته و سپس مابقی فروش را به سینمادار برمیگرداند. حال این اسرع وقت چقدر کوتاه است، اعلام نشده اما طبق گزارشی که ایرنا درباره آی تیکت نوشته است، بهنظر میرسد که باید روزانه باشد که در این صورت نسبت به دیگر سامانهها یک قدم جلوتر است. البته اینکه آیا فرایند تسویه حساب با سینماها میتواند منجر به تسویه حساب آنان با دفاتر پخش و صاحبان فیلمها شود، بستگی به عملکرد سینماداران در خصوص دفاتر پخش دارد زیرا عموماً سینماداران با همین پولهای در حساب میتوانند درآمد کارمندان و هزینههای جاری خود را پرداخت کنند.
اما اگر فرایند تسویه حساب مانند دیگر سامانهها باشد، عملاً این مزیت نیز فایده چندانی ندارد.
چهارم توجه به فروش بلیت دیگر حوزههای فرهنگی مانند تئاتر و کنسرت است. کافی است با مراجعه به دیگر سامانهها متوجه شویم که برخی از آنها نیز بلیتهای کنسرت و تئاتر را میفروشند. بنابراین این نکته که به عنوان مزیت تلقی میشود دستآورد جدید و نقطه عطفی نیست. آیا قرار است اتفاق خاصی توسط آی تیکت در این زمینهها رخ دهد؟ باید منتظر بود و دید.
بنابراین مهمترین مزیتی که آی تیکت تلاش دارد تا به واسطه آن به فروش و بالا رفتن ضریب اشغال صندلی و مراجعه مردم به سینما کمک کند، همکاری با نرمافزارهای پر مخاطب است. البته میرزاخانی از 150 میلیون کاربر در این نرمافزارها سخن گفته که به نظر میرسد عدد بسیار بالایی باشد. حال اینکه این نرمافزارها چگونه و با چه تمهیداتی میتوانند مخاطبین را به سینما برگردانند، سؤالی است که باید جواب آن را در عمل و با ورود به این نرمافزارها دید.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
«کتاب قانون» هر شب پخش میشود
بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد
مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان
امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی
عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان
چگونه امام زمان(ع) پس از قرنها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟
چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد
مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابیگری سیاسی باشد
روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند
زودبرگرد بابای مهربون دنیا
پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی
یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقشهای مکمل بود
شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت بهسوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم
زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان
غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد
عکسهای جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصلهای جدید
صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا
شهرک غزالی میزبان کدام پروژهها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»
مهدویت و آخرالزمان یکی از جذابترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست
ویژگیهای نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شدهاند
پردیس افکاری درگذشت
«دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر
استفتاء از امام خامنهای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟
تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات
سیمای امام زمان در سورۀ بقره