میرنیوز

تحلیل رفتاری ایرانیان در مواجهه با نشر دیجیتال در سال ۱۴۰۰

 تحلیل رفتاری ایرانیان در مواجهه با نشر دیجیتال در سال ۱۴۰۰ 2022-11-29T11:18:15+03:30

خبرگزاری تسنیم،‌ علی محمدپور؛ دبیر میز کتاب مرکز ملی فضای مجازی:

نشر الکترونیکی کتاب یکی از حلقه‌های زنجیره ارزش نشر است. حلقه‌ای نوین با ویژگی‌هایی خاص که پای کتاب را به فضای مجازی کشانده است. ویژگی ذاتی کتاب این است که هر جا علم و معرفت و اطلاعات وجود دارد حضور پررنگی دارد. حالا در فضای مجازی که ساخته فناوری‌های نوین است کتاب نمی‌تواند جایگاه ویژه‌ای نداشته باشد.

کتاب دیجیتال در کشورهای مختلف دوره رشد و تکامل خود را به روش‌های مختلف طی می‌کند، اما در ایران فرصت‌ها و تهدیدها متفاوت‌تر است.
این روزها می‌توان گفت که کتاب دیجیتال در ایران جدی گرفته می‌شود. بیش از دو میلیون کاربر ثابت در این پلتفرم کتاب می‌خوانند. بیش از 100 هزار عنوان کتاب در این پلتفرم‌ها عرضه شده است. هزاران اثر به صورت صوتی تولید و منتشر شده است. افرادی که تا قبل از این دسترسی به کتاب نداشتند یا برایشان سخت بود حالا به راحتی به کتاب دسترسی دارند. افرادی که کتاب را با چشم نمی‌توانستند بخوانند با گوش می‌شوند و... .

کتاب دیجیتال بین پنج تا هفت درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است،‌ اما این حجم هنوز کم است. البته باید توجه داشت که این عدد از یک درصد سه سال قبل به پنج تا هفت درصد رسیده است و این سرعت رشد را نشان می‌دهد.

با در نظر گرفتن اینکه قیمت کتاب‌های دیجیتال تا یک سوم کتاب‌های چاپی است،‌ می‌توان گفت که مصرف‌کننده کتاب دیجیتال تا 15 درصد مصرف کننده‌های کتاب را شامل می‌شود. البته بنا به آمارهایی مصرف کتاب دیجیتال بسیار بیشتر از 15 درصد است چرا که بخش بزرگی از مصرف کاربران ایرانی به صورت غیرقانونی و با دانلود و کپی کتاب‌ها اتفاق می‌افتد که چند برابر عدد فوق است.

نشر دیجیتالی کتاب در ایران چالش‌های مختلفی دارد که در گزارش‌های پلتفرم‌های عرضه کننده آن به خوبی خود را نشان می‌دهد. اخیراً‌ طاقچه به ارائه گزارش سال 1400 خود پرداخته است،‌ بررسی این گزارش نکات جالب توجهی را نمایان می‌کند و نشان می‌ده که هم‌چنان چالش‌های نشر دیجیتال پابرجاست.

خدمات‌دهی ضعیف به برخی گروه‌های مخاطب نشر دیجیتال

یکی از چالش‌های نشر دیجیتال این است که گروه سنی مخاطبان این بازار جوان‌ها هستند. گروه سنی 25 تا 35 بیشترین مصرف کتاب دیجیتال را دارند. همین موجب شده است که خدمات دهی به گروه‌های هدف دیگر در این بازار ضعیف‌تر باشد.

طبیعتاً توسعه فرهنگ کتاب‌ و کتابخوانی از مسئولیت‌های وزارت ارشاد است که در حوزه کتاب دیجیتال اقدام چندانی نشده و باید امیدوار بود که توجه ویژه‌ای به این حوزه صورت بگیرد.

افراد سالمند با شنیدن بهتر می‌توانند کتاب بخوانند. کتابهای صوتی برای آنها مناسب است. کودکان با ابزارهای دیجیتال ارتباط زیادی دارند اما از این ابزارها برای کتابخوانی استفاده نمی‌کنند.برای دانشجویان هیچ پلتفرمی خدمات کتابهای دانشگاهی را به صورت گسترده ارائه نمی‌دهد. بیشتر مصرف دانشجویان فایل‌های کپی است. اینها ضررت توجه ویژه به گروه‌های هدف دیگر را نمایان می‌کند.

نکته دیگر اینکه در این پلتفرم‌ حجم کتاب‌های پی دی اف به نسبت کتاب‌هایی که همراه با ایپاب عرضه شده‌اند و یا صرفاً ایپاب عرضه شده‌اند، زیاد است. واقعیت این است که فرمت پی دی اف فرمت مناسبی برای کتاب‌خوانی نیست. بخصوص برای کتاب‌های عمومی و متن محور.

مقاومت ناشران برای دیجیتال‌کردن کتاب‌ها

به دلیل اینکه فرایند دیجیتالی کردن کتاب هزینه بر و زمان بر است.بسیاری از کتاب‌ها در ایران هنوز ایپاب نشده‌اند،‌ البته در این میان باید عدم اعتماد ناشران به ارائه محتوای تکست کتاب‌ها برای تبدیل به ایپاب را نیز به آن افزود.
از آنجا که در ایران حمایت حقوقی از ناشران و مولفان ضعیف است، ناشران تلاش می‌کنند خود به روش‌های مختلف از فایل کتاب‌هایشان حفاظت کنند، یکی از روش‌هایی که متاسفانه ناشران برگزیده‌اند این است که فایل کتاب‌ها را در اختیار پلتفرم‌ها برای تبدیل به کتاب صوتی و دیجیتالی قرار ندهند.

سرمایه‌گذاری‌ دولت روند دیجیتالی کردن کتاب‌ها را سرعت می‌دهد

البته گاهی نیز ناشر اصلا دسترسی به فایل کتاب ندارد،‌ چرا که از چاپ کتاب سال‌ها گذشته و حال دیگر فایل کتاب از بین رفته است و صرفا یک فایل پی‌دی اف یا فیلم و زینک موجود است. برای استخراج فایل مورد نظر (OCR) این کتاب‌ها نیاز به فناوری‌های پیشرفته‌ای داریم،‌ بنابراین سرمایه‌گذاری‌های دولتی می‌تواند روند دیجیتالی کردن کتاب‌های فارسی را سرعت ببخشد.

تنها 2 هزار ناشر فعال در پلتفرم طاقچه حضور دارند

بازگردیم به گزارش طاقچه؛‌ حضور کمتر از 2000 ناشر در این پلتفرم‌ با وجود اینکه بیش از 20 هزار ناشر مجوز نشر گرفته‌اند از نکته‌های دیگر است که نشان می‌دهد هنوز ناشران زیادی در این حوزه فعال نشده‌اند.

استقبال زیاد از کتاب‌های صوتی با وجود سختی فرایند تولید آن، کتابخوان‌های زیادی را در این پلتفرم‌‌ها فعال کرده است. پلتفرم‌هایی مثل طاقچه و فیدیبو بخش کتابخانه اشتراکی را مدت هاست فعال کرده اند که مخاطب با پرداخت اشتراک به تعداد زیادی کتاب دسترسی پیدا می‌کند. این کار هزینه دسترسی به کتاب را بسیار کاهش داده است. اما هنوز نقدهایی به این روش وجود دارد. به همین دلیل بسیاری از ناشران با این بخش همراهی نمی‌کنند.

کتاب‌های پر فروش یک سال گذشته طاقچه هم قابل توجه است. در بیشتر پلتفرم‌ها کتابهای توسعه فردی و موفقیت همیشه پیشتاز هستند و البته برخی آثار کلاسیک ادبیات فارسی هنوز مورد توجه مخاطبان جوان است.

در گزارش این پلتفرم،‌ آمده است که 6.5 دقیقه به سرانه مطالعه ایرانیان افزوده است. که البته این سرانه به صورت سالیانه محاسبه شده است. سرانه طالعه ایرانی‌ها به صورت روزانه 8 تا 12 دقیقه است.

پویش‌های کتابخوانی از بخش‌های مهم این گزارش است که نشان می‌دهد جریان‌سازی برای کتابخوانی کاربران در پلتفرم‌ تا چه اندازه سهل و گسترده پیش رفته است.

الزوم افزایش سرعت در تولید ایپابها

 پلتفرم طاقچه اخیراً به عرصه نسخه چاپی کتاب نیز روی آورده است،‌ این نشان می‌دهد که هنوز کاربران زیادی کتاب چاپی را ترجیح می‌دهند. اما از آنجایی که مطالعه کتاب به فرمت فایل پی‌دی اف رضایت‌‌بخش نیست، پلتفرم‌ها باید تولید ایپاب کتاب‌ها را نیز با سرعت بیشتری پیش ببرند.

انتهای پیام/

 

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)