میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، جشنواره تئاتر مقاومت در حالی هجدهمین دوره خود را سپری میکند که بهجرات میتوان اذعان کرد که این رویداد مهم تئاتری در سال 1401 و پس از تجربه هفده دوره و نزدیک به سه دهه برپایی با سیاستها و اتخاذ تصمیمات کلان به دوران رشد، اعتلا و شکوفایی خود رسیده است. جشنواره که در قرن جدید به یکی از مهمترین و مؤثرترین رویدادهای تئاتری نهتنها در حوزه انقلاب و دفاع مقدس که در هنرهای نمایشی کل کشور بدل شده است بهطوریکه میتوان اذعان داشت در دو دوره اخیر به یکی از وزنههای مهم تئاتری کشور بدل شده است. این جشنواره پس از فرازوفرودهای بسیاری به جایگاه فعلی و ایدهآل خود رسیده است که تلاشها و اهتمام هنرمندان، دبیران و مدیران ستادی در آن مؤثر بوده است.
این رویداد تئاتری که از دوره نخست تا دوازدهم با عنوان یادواره دفاع مقدس و جشنواره تئاتر دفاع مقدس برگزار میشد. در آن زمان بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس متولیِ برگزاری این رویداد بود.
از دوره سیزدهم تا کنون برگزاری این رویداد تئاتری برعهدهی بنیاد فرهنگی روایت فتح بوده است. رویدادی که از دوره سیزدهم تا کنون با عنوان جشنواره تئاتر مقاومت برگزار میشود.
اکنون و در کوران برپایی هجدهمین دوره جشنواره تئاتر مقاومت نگاهی به ادوار گذشته این جشنواره انداخته تا از این رهگذر هم مروری داشته باشیم به یکی از مهمترین جشنوارههای تئاتری کشور و هم سرگذشت یکی از موفقترین و مؤثرترین رویدادهای تئاتری کشور را برای علاقهمندان و محققان ثبت و ضبط کنیم. در ادامه نگاهی به دورهی دومِ این رویداد خواهیم داشت:
از محمد چرم شیر تا نادر برهانی مرند و کیومرث مرادی در جشنواره تئاتر مقاومت
یادواره سراسری تئاتر دفاع مقدس(جشنواره تئاتر مقاومت) در حالی دومین دوره برپایی را تجربه میکرد که برخلاف سال گذشته از 31 شهریورماه تا 5 مهرماه سال 1374 با دریافت 176 متن و در سه بخش مسابقه، ویژه و تلویزیونی در دو استان تهران و یزد برپا شد. در این دوره که همچنان عنوان یادواره و بهصورت سراسری برگزار شد امیر دژاکام برای بار دوم سکان دبیری را بر عهده داشت و هوشنگ هیهاوند، سیمین امیریان و فرهاد مهندس پور وظیفه بازخوانی متون ارسالی را برعهدهگرفته بودند که درنهایت از 176 متن بیش از 50 نمایشنامه پذیرفته و به بخشهای سهگانه راه پیدا کردند.
حسین مسافر آستانه، اسماعیل شفیعی، مرحوم سعید کشن فلاح، محمود فرهنگ، نصرالله قادری، مسعود رحیمی و هوشنگ هیاهوند بهعنوان بازبین، مرحوم کشن فلاح، محمود قشقایی جمال پور و فرهاد مهندس پور بهعنوان هیئتداوران بخش مسابقه، نعمتالله لاریان، عبد الحی شماسی، هوشنگ هیهاوند، علیرضا لطف خدایی و حسین مسافر آستانه بهعنوان داوران بخش ویژه و محمد اسفندیاری، اسماعیل شفیعی، محمد مؤمنی و سعید شهسواری بهعنوان هیئتداوران بخش نمایشهای تلویزیونی را بر عهده داشتند.
اما در بخش مسابقه دومین یادواره سراسری تئاتر دفاع مقدس (جشنواره تئاتر مقاومت) نامهایی حضور داشتند که آن سالها یا جوانان تازهکار بودند یا هنرمندانی که هنوز به شهرت امروزی خود نرسیده بودند. ازجمله میتوان به نادر برهانیمرند با نمایش «نسیم» از شیراز، حسین پارسایی با نمایش «شبیه پدر» از قم، یعقوب صدیق جمالی با نمایش «سپیدهای صادق» از تبریز، سپیده نظری پور با نمایش «سه باور» از تهران، کیومرث مرادی با نمایش «عزیز مایی» از تهران اشاره کرد. همچنین در بخش ویژه جشنواره نیز هنرمندانی چون داود فتحعلی بیگی با نمایش «قطعنامه»، محمد چرم شیر با نمایشنامه «روزگار و نغمههایش»، سعید تشکری با نمایش «ترجمه باران» و نصرتالله سیافی با نمایش «دلنامه» اشاره کرد. در بخش نمایشهای تلویزیونی نیز 11 اثر پذیرفته شد.
اما در دومین یادواره سراسری تئاتر دفاع مقدس (تئاتر مقاومت) هیئتداوران جایزه بهترین نمایشنامه بخش مسابقه را به محمدناصری برای نمایشنامه «به هر جا بنگرم»، نجات میرزایی برای نمایشنامه «خاکستری چون دود» و حسین فدایی حسین برای نمایشنامه «شبیه پدر» اهدا کرد.
همچنین جایزه بهترین کارگردانی در این بخش نیز به ترتیب اهدا شد به نجات میرزایی، مرتضی داریوندنژاد و کیومرث مرادی.
اما هیئتداوران در این دوره از جشنواره، هیچکدام از بازیگران حاضر را حائز دریافت جایزه بازیگری مرد و زن ندانستند.
اما در بخش ویژه جایزه بهترین نمایشنامه اهدا شد به محمد چرمشیر به خاطر نمایشنامه «روزگار و نغمههایش»، جایزه بهترین کارگردانی اهدا شد به احسان رحیمی برای نمایش «پرچینهای خاردار»، جایزه بازیگری زن و مرد به سپیده نظریپور و کرامت رودساز برای بازی در نمایش «روزگار و نغمههایش» و جایزه بهترین نمایش تلویزیونی نیز به نمایش «میعاد در باران» کاری از گروه فیلم و سریال و تئاتر شبکه یک سیما.
دومین دوره یادواره سراسری تئاتر دفاع مقدس(جشنواره تئاتر مقاومت) در حالی پس از 5 روز رقابت در سه بخش در عصر روز چهارشنبه 5 مهرماه سال 1374 در تالار شهر به کار خود پایان داد که علیرغم افت آثار ارسالی در مقایسه با دوره گذشته اما با 53 نمایش پذیرفتهشده و 25 سانس اجرا بهصورت روزانه سمینار و سخنرانی پیرامون تئاتر دفاع مقدس را در 6 سالن تئاتری شامل تالار هنر، تالار محراب، تالار هلالاحمر، تالار دهم فروردین و تالار شهر برای نخستین بار برگزار کرد.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد