میرنیوز
به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نشست تخصصی «راههای آشنایی با معارف چین باستان (دائوئیسم)» با حضور اسماعیل رادپور، پژوهشگر حکمت هنر دینی و عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و جمعی از کارشناسان فرهنگی به همت مرکز گفتوگوی ادیان و فرهنگهای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ساختمان شماره 14 این سازمان، برگزار شد.
علیاکبر ضیایی، رئیس مرکز گفتوگوی ادیان و فرهنگها در سخنانی، مطرح کرد: تدوین نظام نامه موضوعات در حوزه گفتوگوهای دینی یکی از اهداف برگزاری این سلسله نشستها است. ما با برگزاری این نشستها و دعوت از اساتید برجسته به دنبال آن هستیم که ادبیات گفتوگوهای دینی را غنی کنیم زیرا بعدها از آنان در سخنرانیها، مقالات و گفتوگوها بهره خواهیم برد.
وی افزود: در خلال مباحثی که در این نشستها مطرح میشود، دادهها و مسائلی پیرامون گفتوگوهای دینی توسط کارشناسان مرکز گفتوگوی ادیان و فرهنگها گردآوری میشود و از تحلیلهای بدست آمده برای گفتوگوهایی که در خارج از کشور برگزار میشود، استفاده خواهیم کرد.
رادپور در سخنانی، با اشاره به حکمت چین باستان (تمثیلات و معانی)، زبان مردم چین در معارف و حکمت را کاملاً تمثیلی دانست و گفت: شرق سنتی همان شرق معنوی است. شرقی که بنیاد آن را حکمت معنوی تشکیل میدهد. اگر تفکرات ما در جهت پیشرفتهای کمی و توسعههای دنیوی باشد، شناخت شرق سنتی به هیچ کار ما نمیآید و شاید بازدارنده هم باشد.
وی ضمن اشاره به آیینهای دینی و آموزههای عرفانی، افزود: اگر ما معنویت را مهم بدانیم سنتهای شرقی بسیار زیاد جلوه خواهد کرد، چون در سرزمینی زندگی میکنیم که چه پیش از اسلام و چه پس از اسلام بنیاد سنت آن را معنویت تشکیل میداده است.
این پژوهشگر اظهار داشت: این مطلب برای سرزمینهای شرقی مثل هند و چین که بنیاد سنتی آنان را نیز معنویت تشکیل داده، صادق است. همواره رشته زرین معنویت را در کشورهای شرقی مشاهده میکنیم.
رادپور تأکید کرد: استمرار عرفان در سنتهای شرقی، چیزی است که نمیتوانیم هیچ جوره آن را نادیده بگیریم.
وی ادامه داد: در سنتهای شرقی میتوانیم خود را بازیابیم و به مثابه نگاه کردن در آینه خود را ببینیم. به طورکلی اصلیترین و مهمترین ویژگی که در گفتوگوی با شرق حاصل خواهد شد، خودشناسی است. با خودشناسی میتوانیم خود آگاهی پیدا کنیم.
این استاد دانشگاه افزود: بدین صورت که وقتی با هند معنوی و یا چین معنوی گفتوگو میکنیم، معنوی تر میشویم. در واقع عمیقترین سطح معنویت، معرفت است زیرا میتوانیم به بنیاد حکمت نزدیک شویم.
عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در عین حال، به بیان دو رویکرد غیر سنتی برای شناخت شرق سنتی پرداخت و گفت: شناخت شرق سنتی به بحث استعمار و تبلیغ گره خورده است و ظاهر بینی و تاریخ زدگی از ویژگیهای شرق شناسی است.
وی به معرفی سه دین دائویی، کنفسیوسی و بودایی پرداخت و افزود: دین دائوییسم وارث جنبههای عرفانی و وحدت اندیشی و دین کنفسیوس وارث جنبههای اخلاقی است. آیین بودا در حیات معنوی، فرهنگی و اجتماعی دنیای شرق نقش مهمی ایفا کرده و گسترش یافته است.
این استاد دانشگاه در خصوص گسترش گفتوگوهای دینی بین اسلام و سایر ادیان پیشنهاد داد: لازم است گفتوگوهای دینی را با مباحث عمیق تر ناظر به حقیقت دین پرداخته شود .دین شریعت و طریقت دارد، هرچه قدر عمق آن بیشتر باشد، موثرتر واقع خواهد شد.
ترجمه و انتشار سه اثر کلاسیک ایرانی به زبان چینی
محمدرسول الماسیه، رئیس مرکز ساماندهی ترجمه و نشر و رایزن فرهنگی سابق ایران در چین با اشاره به ارتباطات عمیق فرهنگی ایران و چین گفت: مردم ایران و چین به عنوان کشورهای دارای تمدن کهن و فرهنگ پر بار، نسبت به یکدیگر احترام زیادی قائل هستند و در طول تاریخ نقش مهمی در پیشرفت بشری داشتهاند.
وی افزود: اوج ارتباطات ما با چین در زمان مغولها بوده است. بخشی از تاثیرگذاری فرهنگی ایران در چین ناشی از همان زمان است که امروز در نقاشیها و اشعار شاعران مشهود است.
الماسیه به امضای تفاهم نامه فرهنگی بین ایران و چین در حوزه ترجمه و انتشار یکصد جلد اثر کلاسیک اشاره کرد و گفت: طبق این تفاهم نامه، طی 10 سال 100 عنوان اثر کلاسیک ترجمه و چاپ میشود که به زودی زمینه چاپ ترجمه چینی سه کتاب فراهم خواهد شد.
این نشست با طرح پرسش و پاسخ بین شرکتکنندگان و استاد حاضر در جلسه پایان یافت.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد