میرنیوز

روایتِ افشین هاشمی و عواملِ «پسران دریا» از مشکلاتِ سینمای کودک و نوجوان

 روایتِ افشین هاشمی و عواملِ «پسران دریا» از مشکلاتِ سینمای کودک و نوجوان  2022-11-15T17:18:54+03:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، روز گذشته فیلمی از سینمای کودک و نوجوان در فرهنگسرای رسانه اکران و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. قرار است دوباره نشست‌های «فیلم و گفت‌وگو» با نمایشِ فیلم‌هایی از سینمای ایران و بررسی سریال‌های تلویزیونی و نمایش‌خانگی مثلِ گذشته جان بگیرد.

بعد از مدت‌ها به دلیل کرونا این نشست‌ها رونقِ گذشته را نداشت و «پسران دریا» دوباره زنگِ آغاز این نقد و بررسی‌ها را به صدا درآورد. فیلمی از افشین هاشمی که در دو اپیزود در جنوب و شمال کشور به بررسی زندگی دو نوجوان می‌پردازد که برای هویت‌یابی خویش و فرار از مشکلات موجود، تقلا می‌کنند و ناخواسته به دنیای بزرگترها ورود می‌کنند.

این فیلم عنوان بهترین فیلم چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان را به خودش اختصاص داد اما در گیشه نتوانست توفیقی پیدا کند. اما روز گذشته با استقبال خوبی مواجه شد و افشین هاشمی کارگردان، نویسنده و بازیگر، بهروز نشان تهیه‌کننده، مونا فرجاد به عنوان بازیگر پاسخگوی سؤالات مجری برنامه و حاضرین بودند.

سینمای ایران , فیلم ,

مشروح این نشست را در ادامه بخوانید:

سؤال با این نکته آغاز شد که کارشناسان و منتقدین اعتقاد دارند «پسران دریا» برای کودک ساخته شده و نه درباره کودک؛ افشین هاشمی درباره تفاوت بین این دو عبارت و مفهوم توضیح داد: فیلم‌هایی هست برای تفریح کودک ساخته می‌شود اصطلاحاً به آن فیلم‌های کودک و نوجوان می‌گویند. مثلاً «شهر موش‌ها»، «گلنار» و امثال اینها فیلم‌هایی بودند که برای مخاطب کودک و نوجوان ساخته می‌شد که به سالن‌های سینما بیایند و ببینند و تفریح کنند. در لایه‌های دیگر آن تفریح و لذتی که می‌برد مفاهیم اخلاقی هم به او منتقل می‌شود.

وی با اشاره به فیلمی که تلاش کردم «پسران دریا» را طوری بسازم هم نوجوانان تماشاگرش باشند و هم بزرگسالان، خاطرنشان کرد: فیلم‌های دیگری هم هستند که درباره کودک ساخته شده‌اند. شاید بتوان گفت «خانه دوست کجاست» آقای کیارستمی حدوداً در این بخش قرار می‌گیرد. یا مثلاً هر فیلمی که موضوعش کودک است و لزوماً کسانی که بزرگسال هستند فیلمی نیست که کودک مخاطب آن باشد. این فیلم‌ها را درباره کودک می‌گویند. گاهی فیلم‌هایی هم هستند که در میانه این دو (فیلم برای کودک و فیلم درباره کودک) قرار می‌گیرند که «ساز دهنی» امیر نادری از این جنس کارهاست که هر دو بخش را پوشش می‌دهد و هر دو مخاطب کودک و نوجوان و بزرگسال را دارد. سعی‌ام این بود که «پسران دریا» در این بخش قرار بگیرد. فیلمی برای نوجوانان و در عین حال مخاطب بزرگسال هم همین ارتباط را با آن برقرار کند.

نویسنده و کارگردان «پسران دریا» در پاسخ به این سؤال که چطور شد واردِ حوزه ساخت کاری برای نوجوانان شدید و چرا آن دغدغه‌هایی که زمانی در سینمای مجید مجیدی وجود داشت و در سینمایِ ایران شاهدش بودیم حالا کمرنگ شده‌اند، خاطرنشان کرد:  اول راجع به بخشِ تجاری این نوع کارها بگویم که اگر حمایت تهیه‌کنندگان در مرحله ساخت نباشد، اصلاً کاری پیش نمی‌رود. تا زمانی‌که تهیه‌کنندگان از این نگاه تجاری فاصله نگیرند، فیلمساز کاری نمی‌تواند انجام دهد. فیلمساز می‌تواند کار خودش را به اشتراک بگذارد؛ همان‌طور که در این فیلم اتفاق افتاد، من به همراه مونا فرجاد و چند تنِ دیگر که در این کار مؤثرتر بودند بدون دریافت هیچ‌گونه دستمزدی کار کردند و تا این لحظه، هیچ‌کدام‌مان ریالی از این فیلم آورده مالی نداشته‌ایم.

 

وی افزود: کمک بنیاد فارابی باعث شد تا هزینه‌هایی که آقای نشان به عنوان تهیه‌کننده برای ساختِ فیلم انجام دادند برگردد. حداقل به ضرر نرسند؛ اینجاست که ورودِ بخش دولتی مهم می‌شود با حمایت از سینمایی که خواسته سلامت باشد و به مخاطبش احترام بگذارد و کمک کند با اکران درست و متعاقباً فروشِ‌خوب، هم سرمایه برگردد و هم سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان برای ساخت دوباره چنین آثاری، دلگرم بشوند و در نهایت این فرهنگسازی شکل بگیرد.  

هاشمی با اشاره به خلأیی که در راستای حمایت از سینمای سالم وجود دارد، گفت: همین موضوع حمایت است که به عنوان خلأ وجود دارد. البته خوشبختانه در مورد فیلمِ «پسران دریا» این حمایت انجام شد و ما تلاش‌مان را کردیم و سهم‌ خودمان را هم گذاشتیم. از این‌جای کار موضوعِ «مخاطب» اهمیت پیدا می‌کند؛ زمانی کار ما تکمیل می‌شود که آنچه بوده را بتوانیم با مخاطب به اشتراک بگذاریم. وقتی پیوند قطع می‌شود و در اکران، اکران قوی نداشته باشیم و تلویزیون به دلایل واهی، از خرید یا تبلیغِ این اثر حمایت نکند یا بخواهد بخش‌هایی از آن را سانسور کند دیگر چیزی برای تماشایِ مخاطب باقی نمی‌ماند.

این کارگردان سینما و تئاتر تأکید کرد: من با تجارت مخالف نیستم و اعتقاد دارم اتفاقاً تجارت موضوع مهمی است. چه بهتر که با بازگشت سرمایه و سودآوری مناسب خصوصاً در سینمای کودک، بتواند این حیات ادامه پیدا کند. ما اگر نگاهِ تجاری نداریم به معنای این نیست که اتفاقِ خوبی است. در واقع می‌خواهیم حرف درستی بزنیم اما این حرف درست، گاهی امکان دارد برای عرضه به سلیقه عمومِ جامعه، نیازمندِ حمایت و تبلیغ بیشتری باشد.

او در واکنش به کسانی که معتقدند فیلم‌های هنری از مخاطبِ خوبی برخوردار نیستند، اشاره کرد: برخی می‌گویند فیلمِ هنری، مخاطب ندارد؛ یا فیلمی اگر خوب است بی‌مخاطب است. در حالی‌که خیلی از فیلم‌های خوب در دوره خودش پرفروش بوده‌اند و مصادیق بارزی دارد. یعنی اگر فیلمی ساخته می‌شود ذاتاً ارزش‌هایی دارد همچون پخش درست و اصولی در مقوله غذایی یا سوپرمارکت‌ها که باعث می‌شود خریداران در این گستردگی، تشویق به خرید شوند. فکر می‌کنم این اتفاق برای فیلم‌های ما بیفتد، در بخش تجاری هم موفق خواهند شد. 

حسین سلیمانی فاخر به عنوان منتقد سینما در ادامه این جلسه نقد و بررسی به مفهوم عشق و محوریتِ آن در فیلم «پسران دریا» ضمن اشاره به موضوع ذائقه‌سازی مخاطب در سینمای ایران، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که در مسیرِ سینمای ایران و فیلم‌هایی که ساخته می‌شوند وجود دارد، بحثِ تنوع ژانر است. فقدان‌هایی که در این سال‌ها بسیار درباره‌اش صحبت کردیم؛ مثلاً ژانرهایی مثلِ وحشت و جنایی که وجود ندارند و حتی تخیّلی و خیلی از گونه‌های دیگر.

وی افزود: وقتی خروجی یک جشنواره را بررسی می‌کنیم 40 فیلم تراژدی فقربار و 15 دفاع مقدس و دو سه تا از این آثار دیده می‌شود. «پسران دریا» از این دست است. ما فیلم‌های کودکی را می‌بینیم مثل «دزد و پری» که جزو همان سینمایی‌‌اند که کودک را صرفاً سرگرم می‌کند. نهادهای دولتی ما هم به دنبال این آثارند و چنین فیلم‌هایی چون مورد حمایت قرار می‌گیرد قطعاً کسی قدرتِ ورود به این عرصه ندارد. اگر تهیه‌کننده این اثر شجاعت کرده و وارد این میدان شده قطعاً اگر یک دغدغه و رضایتمندی نداشت چنین اتفاقی به سرانجام نمی‌رسید، چون این فیلم‌ها منفعت مالی و شهرت‌گونه ندارد.

این منتقد سینما ادامه داد: اساساً این حمایت‌ها و عدم حمایت‌ها روی ذائقه مخاطب تأثیر می‌‌گذارد و خواه ناخواه گرایش را ایجاد می‌کند. وقتی مخاطبی تماشاگر برخی از کمدی‌های اصطلاحاً بفروش می‌شود دیگر منتظرِ کارهای سروشکل‌دارِ منسجم و برخوردار از فیلمنامه و قصه مناسب نخواهد بود. خودمان خواسته یا ناخواسته مخاطب را به سمتِ فیلم‌هایی که ذائقه‌شان را سطحی کند، سوق دادیم.

سلیمانی فاخر با اشاره به اینکه ساختِ فیلم برای نوجوانان در این سینمایی که همه به دنبال تجارت‌اند تحسین‌برانگیز است، گفت: فارغ از هرکاری که نقدها و ضعف‌ها و قوت‌های خودش را دارد، افرادی که واردِ میدان ساخت کاری برای نوجوانان می‌شوند، کارِ تحسین‌برانگیزی کرده‌اند. یا برای کودکان فیلم ساخته می‌شود یا بزرگسالان؛ کودک مخاطب خودش را به نوعی دارد و نوجوان اصلاً در این فضاها نیست و اساساً در حقِ نوجوان چه تلویزیون و چه سینما اجحاف کرده است. همین که نسبت به نوجوان ورود می‌شود و عشق را به عنوان درونمایه اصلی فیلم، محور قرار داده که بسیار اتفاق شریفی را برای سینمای ایران رقم زده است.

هاشمی در پاسخ به سؤالی درباره مقصرِ سوق دادن ذائقه مخاطب به این سمت که اصطلاحاً سطحی‌نگری اتفاق افتاده چه کسانی‌اند، توضیح داد: دو طرفه است؛ یعنی از سوداندیشی خودمان به عنوان فیلمساز آغاز می‌شود که به جایِ توجه به کیفیت و محتوای درست، فقط منفعت را مدنظرمان قرار می‌دهیم. من این اتفاق را همیشه به رستورانی تعبیر می‌‌کنم که در عین حال می‌تواند غذای خوب به مشتریان بدهد و پولش را بگیرد و می‌تواند غذای بی‌کیفیت هم ارائه بدهد و فروش خودش را داشته باشد؛ همه‌چیز به وجدان برمی‌گردد. البته از این طرف سلیقه مخاطب هم اهمیت دارد که به غذای بی‌کیفیت عادت کرده ممکن است غذایِ سالم به مذاقش خوش نیاید. شاید تا به حال آن غذایِ سالم را در اختیار آن مشتری قرار ندادند و تبلیغات نشده که آن غذای ناسالم را ترجیح می‌دهد.

وی افزود: من فکر می‌کنم ما یک بخشی مخاطب خاموش داریم که به دلیل همین بی‌کیفیت شدن بخشی از محصولات، آنها از سینما و دیدن فیلم ایرانی فاصله گرفتند. وگرنه بخشِ مصرفی دیدن فیلم و سریال اصلاً در ایران پایین نیست و خیلی هم بالاست. مدام مردم فیلم می‌بینند منتها به سینما بیایند و فیلم ببینند به عرضه ما بستگی دارد. بخشی از آن کیفی است و بخشی تبلیغاتی که درباره آن آثار می‌شود. وقتی ابتذال در جامعه‌ای شیوع پیدا می‌کند فقط ذائقه مخاطب نیست. مثلاً شما کانال‌های مجازی را ببینید که پول‌های گزافی می‌گیرند تا فیلم‌ها را وایرال کنند.

کارگردان «پسران دریا» اعتقاد دارد که ما نباید به ابتذال میدان بدهیم، گفت: آن‌قدر هزینه تبلیغات بالا می‌رود که گاهی نمی‌توانید این کار را بکنید و وظیفه فرهنگی تبلیغ برای اثری که خوب است و می‌خواهد چیزی را با مخاطبش در میان بگذارد، فراموش شده است. و این دست کارها فقط برای همان «بفروش‌ها» اتفاق می‌افتد. من اعتقاد دارم ابتذال هست و ما نباید به آن اصطلاحاً «پا» بدهیم. مثلِ بوی ناخوشایندی است که در هوا وجود دارد و ما چطور بتوانیم این بویِ ناخوشایند را عطرآگین کنیم وظیفه ما از آنجا شروع می‌شود.

بهروز نشان تهیه‌کننده فیلم «پسران دریا» در خصوص مواجهه با فیلمنامه این فیلم و ریسکی که ساختِ چنین کارهایی دارد چون معمولاً بازگشت سرمایه وجود ندارد، تأکید کرد: وارد چنین میدان‌هایی شدن و چنین کارهایی ساختن، با سنگ‌اندازی‌‌هایی مواجه است که باید هوشمندانه و با دغدغه فرهنگی این موانع را کنار بگذاریم. این فیلم‌ها، مخاطب جدّی دارد و بتوان چرخه اکران را مدیریت کرد؛ موقعی که کرونا بود و مشکلاتِ دوران کرونا، واقعاً در آن موقع مسئولین ذیربط می‌توانستند به گونه‌ای دیگر با امتیازاتی از این نوع فیلم‌ها حمایت می‌کردند حتماً در گیشه هم اتفاقِ بهتری برای «پسران دریا» می‌افتاد. با ما در دوران اکران، نامهربانی‌هایی شد که هم در موضوع اکران و هم تبلیغاتی که می‌توانست در تلویزیون انجام شود، اگر آن اتفاقات هم نمی‌افتاد شرایط بهتری پیدا می‌کردیم.

مونا فرجاد که نقشِ «یمنا» را در فیلم «پسران دریا» برعهده دارد درباره حضورش در این فیلم و همکاری‌اش با افشین هاشمی، گفت: خوشحالم توانستم با کارگردانی کار کنم که می‌داند می‌خواهد چه کار کند و تکلیف همه‌‎چیز روشن است. این همدلی و همراهی کمک می‌کند چیزی را که می‌خواهیم نشان دهیم برایش اتفاقاتِ خوبی می‌افتد. یکی از اتفاقاتِ خوب برای من در این فیلم، بازی با نگاه و ادایِ لهجه بود که به خوبی پیش رفت. چون به هر دلیلی لهجه باورپذیر درنمی‌آمد زحمتِ همه هدر می‌رفت.

او در واکنش به صحبتِ افشین هاشمی که گفت من و مونا فرجاد و برخی دیگر هنوز ریالی از این پروژه نگرفتیم، افزود: درست است که بازیگری در کنار عشق و علاقه، شغل هم به حساب می‌آید، برخی فرصت‌ها هم هست برای برخی از بازیگران پیش می‌آید. برخی کارها از نظر آورده هنری نتیجه‌بخش است شاید هزار برابر دستمزدی باشد که بازیگر دریافت می‌کند. در کارنامه خودم کارهایی است که با خودم می‌گویم ای‌کاش آن کار را نمی‌کردم و در آن موقعیت به خاطر همین دستمزد انجام داده بودم.

سلیمانی‌فاخر در خصوص اینکه چطور می‌توان سینمای کودک و نوجوان را از چالش فعلی درآورد، خاطرنشان کرد: حمایت از سینمایی که قرار است در جامعه تسرّی پیدا کند. همین‌طور که از یک نوع سینما حمایت می‌کنیم و همه فیلمسازان و تهیه‌کنندگان به آن سمت می‌روند. اگر می‌خواهیم سینمای کودک و نوجوان مورد توجه قرار بگیرد فقط باید حمایت شود. حمایت کنیم، سانس و اکران خوب انجام دهیم و بهترین اکران‌های خوب هیچ فیلم کودک و نوجوان وجود ندارد. این روزها فیلمنامه‌هایی پیشنهاد می‌شود چون بفروش نیست کارهای نوجوان و کودک کمتر ساخته می‌شوند.

هاشمی با پاسخ به سؤالی درباره بایدها و نبایدهای سینمای کودک و نوجوان و برون‌رفت از چالش‌هایش ادامه داد و گفت: اگر بیاییم و زنگِ سینما برای مدارس داشته باشیم خواهید دید که فروشِ این سینما بیش از هر سینمای دیگری خواهد بود. کافی است در مدارس، پنجشنبه‌ها ساعت 12 بروند و فیلم کودک و نوجوان و یا کارهایی که محتوایش برای این قشر نامناسب نباشد، ببینند. باید نگاه رسمی و اداری را از این میدان دور کنیم تا اتفاقات خوبی برای سینمای کودک و نوجوان می‌افتد و آن‌وقت هیچ نیازی برای اسپانسر و حمایت‌های مالی نیست.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)