میرنیوز

روایت «زن ایرانی» موضوع محوری جشنواره عمار

 روایت «زن ایرانی» موضوع محوری جشنواره عمار 2022-11-07T13:12:12+03:30

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشست خبری سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» امروز صبح در محل شهادت آرمان علی‌وردی در شهرک اکباتان برگزار شد. به همین دلیل پس از برگزاری نشست، این محل گلباران شد.

حمید صالحی دبیر اجرایی جشنواره فیلم «عمار»، پدر شهید آرمان علی‌وردی، سعید خورشیدی مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره و سهیل اسد دبیر جشنواره عمار در این نشست صحبت کردند.

صالحی با اشاره به آغاز فراخوان این دوره از جشنواره از مهرماه و اکران آثار از دی ماه گفت: فیلمسازان تا 30 آبان فرصت دارند آثار خود را در بخش رقابتی ثبت کنند. بخش رقابتی در بخش‌های فیلم داستانی، پویانمایی، مستند و… برگزار می‌شود و محورهای جشنواره موضوعاتی نظیر «رویای ایرانی»، «نقد درون گفتمانی»، «نهضت جهانی مستضعفین» و… است. 

صالحی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: علاقمندان فرهنگی می‌توانند فیلم‌های سینمایی «بی رو»، «لوپتو» و «سویپر» را در اکران‌های مردمی به نمایش بگذارند، دوستان ما در 30 شهر سینماهای تعطیل و نیمه تعطیل را تحویل گرفتند تا این آثار را به نمایش بگذارند. ما امسال مستندهایی درباره شهید آرمان علی‌وردی و برخی شهدای شاهچراغ هم در جشنواره خواهیم داشت.

پدر شهید آرمان علی‌وردی دیگر سخنران این جلسه بود. او درباره پسرش گفت: نمی‌توان آرمان را در چند کلمه توصیف کرد، چون متدین، مذهبی و امام حسینی بود. او در طول زندگی خود جهادی بود، همیشه برای هم نوع خود پیش‌قدم می‌شد که نمونه آن را در سیل، کرونا و … می‌توان دید. هفته پیش بود که به ما خبر دادند او صدمه دیده، اما وقتی به بیمارستان رفتیم متوجه شدیم که او شهید شده است.

سعید خورشیدی در بخش دیگری از این جلسه گفت: برای جشنواره عمار، افتخاری است که مراسم آغازین خود را در چنین مکانی برگزار می‌کند. ما معتقدیم خانواده، مرام و آرمان‌های شهدا پشتوانه حقیقی جشنواره عمار هستند و برگزاری چنین مراسم‌هایی و حضور خانواده شهدا صرفاً یک امر نمادین نیست. برداشت ما در جشنواره عمار این است که تجدید میثاق، ارتباط با خانواده شهدا کارکرد نمادین ندارد، بلکه به ما یادآوری می‌کند قرار است در پناه شهدا و استمراربخش چنین آرمان‌هایی باشیم و امیدوارم بدون تزلزل این مسیر را امتداد ببخشیم.

خورشیدی یاد و خاطره نادر طالب‌زاده را گرامی داشت و گفت: امسال جای او واقعاً خالی است. یکی از نکاتی که در پاسداشت شخصیت نادر طالب‌زاده می‌توانم بگویم این بود که در سه عرصه اندیشه، هنر و رسانه حضور داشت. او فهم دقیقی از رسانه داشت، ضمن اینکه تولیدات متنوعی داشت و به نظرم الگویی برای بچه‌های فرهنگی در حوزه انقلاب بود. امسال ما از وجود او بی‌بهره‌ایم اما در جمع شورای سیاستگذاری جشنواره عمار این جمع‌بندی را داشتیم که در خدمت برادر سهیل اسعد باشیم. اسعد هم چهره شناخته‌شده‌ای است و یک ویژگی مشترک با نادر طالب‌زاده دارد، اینکه که تجربه زیسته در فضای تمدن غرب را دارد ضمن اینکه آگاهانه گفتمان انقلاب اسلامی را انتخاب و در این مسیر حرکت کرد.

فقدان عدالت رسانه‌ای

مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره با اشاره به اینکه زن ایرانی محور جشنواره عمار خواهد بود، گفت: روایت «زن ایرانی» موضوع محوری جشنواره امسال خواهد بود. هر سال یک موضوع به عنوان موضوع محوری قرار دارد که امسال، آن موضوع «روایت زن ایرانی» است. یکی از مبانی شکل‌گیری جشنواره عمار توجه به آسیب‌های نظام رسانه‌ای بود. نظام رسانه‌ای ما از فقدان عدالت رسانه‌ای رنج می‌برد، یک سری از دغدغه‌ها و نیازها در جامعه ما در قاب هنر و رسانه دیده نمی‌شود، که اتفاقاً گستردگی هم دارد. یکی از زمینه‌هایی که معتقدیم این ظلم رسانه‌ای نسبت به آن وجود دارد، بحث زن ایرانی است. انقلاب اسلامی به زن ایرانی نشان داد که حضور در اجتماع تعارضی با ارزش‌های دینی و اسلامی ندارد.

سهیل اسعد دبیر جشنواره عمار ضمن تقدیر از زحمات نادر طالب‌زاده و گرامیداشت یاد و خاطره او گفت: ما وارثان حاج نادر هستیم و جایگاه او محفوظ است.

پیوند هنر، اندیشه و رسانه
وی ادامه داد: این رویداد ویژگی‌هایی دارد که من را به سمت خود کشاند؛ اصلی در روح این جشنواره وجود دارد که آن را متمایز می‌کند و آن پیوند هنر، اندیشه و رسانه است. من از هنر شروع کردم. در ایام زندگی در آرژانتین بازیگر تئاتر بودم و برایم این یک اساس بود که کاری که می‌کنم هنر داشته باشد وقتی هم به سراغ طلبگی رفتم می‌گفتم در کارهایم باید اندیشه وجود داشته باشد. مسأله دیگر توجه به بعد بین‌المللی است. به نظرم فضای هنری و رسانه‌ای انقلاب اسلامی نباید در مرزهای ایران محدود بماند. این فرهنگ و سبک زندگی باید در عرصه‌های بین‌المللی به‌عنوان الگو مطرح شود، چون بشریت نیازمند چنین الگوهایی است.

اسعد گفت: مسأله بعدی که برایم خیلی جالب بود و به هویت فرهنگی من خیلی می‌خورد، انتخاب محل‌هایی برای اکران بود که از سینما خارج می‌شد. تبلیغ، حقی برای همه مردمی است. لذا به نظرم باید در همه جا تبلیغ کرد. سینما وظیفه خطیری دارد که نباید به یک مکان، زمان و طیف خاصی محدود شود. وقتی مردمی را درگیر مسائل هنری و اندیشه‌ای می‌کنید قدرت توزیع بالا می‌رود. یکی از اشکالاتی که من همیشه مطرح می‌کردم این بود که انگار ما فقط برای تولید خلق شده‌ایم، در حالی که مرحله توزیع هم مهم است و برای این مرحله برنامه خاصی نداریم. یکی از ابتکارات عمار استراتژی داشتن در بخش توزیع است.

این مبلغ آرژانتینی بیان داشت: افتخارم این است که طلبه حوزه علمیه قم هستم و بزرگترین هویت من مبلغ بودن من است. من جلسات مختلفی با هنرمندان داشته‌ام. ملاقاتی با رضا کیانیان داشتم و گفتم من بازیگر بودم و بعد طلبه شدم اما او گفت قصه من برعکس است، من طلبه بودم و بعد بازیگر شدم. اشتباه من این بود که گفتم باید بازیگری را ترک کنم تا طلبه شوم و اشتباه کیانیان این بود که گفت باید طلبگی را رها کنم تا بازیگر شوم؛ در حالی که این دو مقوله فاصله‌ای با هم ندارند.

دبیر جشنواره عمار گفت: یادم است سیدحسن نصرالله یک‌بار می‌گفت مدتی به زاهیه در جنوب بیروت می‌رفتیم و می‌دیدیم در ساعاتی آنجا خلوت می‌شود. تحقیق کردند و دیدند آن ساعات خلوت، مربوط به زمانی بود که سریال یوسف پیامبر (ع) پخش می‌شد. فیلم حضرت مریم (س) هم وقتی در ونزوئلا پخش شد، پدیده قشنگی را رقم زد. ما این فیلم را آنجا پخش کردیم و دیدیم تاثیری که این فیلم داشت از بیست و چند سال اقدام فرهنگی امثال من قوی‌تر بود. قدرت سینما بسیار زیاد است.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)