میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، علیمحمد عظیمی با حضور در برنامه «ارغنون» با اشاره به روند تولید ساز در گذشته و مقایسه آن با امروز گفت: برای تولید سنتور از اره استفاده میشود و هرچند در گذشته هم از این ابزار استفاده میکردند، ولی چوب ساز را تراش میدادند تا به اندازه لازم برسد. استاد زنده یاد ناظمی عقیده و باور داشت که ساز سنتور را باید تراشید تا به قطرهای مختلف دست یافت. امروز هم شاید برای شکل دهی به صفحه سنتور از برش استفاده کنند؛ ولی اصلِ این کار باید توسط تراش صورت گیرد.
به گفته عظیمی ارزش سازی همچون تار، کندن و تراش دادن با مقار است و جای کنده کاریها بر این ساز، به سان خطاطی با قلم است که هر هنرمند، ارزش هنرِ دستِ خود را بر روی آن هک میکرده و باقی میگذارد.
حضور حسین علیزاده در نمایشگاه سازخانه - این نمایشگاه جایی برای ارائهی سازهای تولیدیِ موسیقی ایرانی است
این سازنده تار و سنتور از توفیق بسیار خوب هنرمندان ایران در ساخت ساز سخن گفت و افزود: جوانان در این زمینه سازهای بسیار خوبی تولید میکنند و اگر درشتگویی نباشد، شخصا از سازِ تولیدی دیگران استفاده میکنم.
وی دلیل رشد سریع هنرمندانِ تولیدگرِ ساز را در چند مورد برشمرد و گفت: دلیل اول این است که در سالهای اولیه انقلاب به اساتید موسیقی دسترسی نداشتیم و همه چیز برهم ریخته بود و کسی نبود که ما را راهنمایی کند. در این بین جوانان دسترسی خوبی به علمِ این هنر داشته و دارند و بسیاری اساتید، جوانترها را بی هیچ چشم داشتی راهنمایی کردند. همچنین اساتیدی بودند که شاگردانی بسیار زبده تربیت کردند که امروز به استادکارانِ موسیقی بدل شدهاند.
تصویری از نمایشگاه سازخانه - داریوش پیرنیاکان مشغول نواختن با سازِ تاری است که در این نمایشگاه ارائه شده است.
علیاکبر شکارچی و حمیدرضا نوربخش هم در تصویر دیده میشوند.
عظیمی ادامه داد: در بخشِ ساختِ ساز در میراث فرهنگی استاد زنده یاد قنبری شاگردان بسیاری را تربیت کرد که امروز به استادکارانی قابل، بدل شده و در سطوح بین المللی، مطرح هستند.
حضور علیاکبر شکارچی در نمایشگاه سازخانه - این نمایشگاه جایی برای ارائهی سازهای تولیدیِ موسیقی ایرانی است
وی گفت: امروز هیچ تارِ «نافرمی» در دست نوازندگان دیده نمیشود که قرینگی و زیبایی توأمان در ساخت آن رعایت نشده باشد. این تولیدات صنعت و صدای بسیار خوبی دارند و به لحاظ کمی و کیفی در سطح بسیار قابل قبولی هستند.
حضور داوود گنجهای در نمایشگاه سازخانه - این نمایشگاه جایی برای ارائهی سازهای تولیدیِ موسیقی ایرانی است
این نوازنده تار و سنتور در مصاحبه با رادیو گفتوگو، در رابطه با چرایی افزایش کمی سازندگان ساز، گفت: پس از اعمال محدودیتها -که در بالا گفته شد- فعالان این رشته سعی کردند تولیداتی ماندگار ارائه دهند؛ درست به سانِ ساختههای موسیقیایی که در حافظه هنری ما ماندگار شدهاند و نمیتوان برای آن زمان و محدوده تعریف کرد.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد