میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، وقتی صحبت از سینمای مستند میشود، مقوله تحقیق و پژوهش بیش از هر چیز دیگری خودنمایی میکند. از سوژهیابی گرفته تا تلاش برای نزدیک شدن به آن و پیدا کردن ابعاد ناگفته یا نادیده از سوژه.
هرچند هم برخیها اصرار داشته باشند که میتوان بدون تحقیق و پژوهش مستند ساخت، اما وقتی پای صحبت اساتید و پیشکسوتان این عرصه مینشینیم، این بخش مهم را جزء جداییناپذیر سینمای مستند میدانند. آنان معتقدند که قلب تپنده و نقطه تمایز یک اثر مستند نسبت به دیگر آثار سینمایی، تحقیق و پژوهش آن است.
در طول دهههای گذشته آثار زیادی را دیدیم که با تحقیق و پژوهش خوب خود توانستند تصاویر ماندگاری را از یک سوژه خوب خلق کنند. هنوز هم وقتی صحبت از کوچ ایلات میشود، یاد مستند تحسینشده «تاراز» فرهاد ورهرام میافتیم، یا زمانی که صحبت از جانبازان شیمیایی میشود فیلم مستند «خاطراتی برای فصول» میدرخشد. این سیر ادامه دارد و مستندسازان به دنبال سوژههایی میروند که کمتر دیده یا شنیده شده و با کندوکاو در دل آنها، گوهری درخشان از دل آن سوژه را استخراج میکنند.
مستندی که در همین بخش [تحقیق و پژوهش] در جشنواره اخیر فیلم کوتاه تهران درخشید، فیلم مستند «سوری» به کارگردانی سولماز علیزاده بود. این فیلم توانست در رقابت با 13 اثر دیگر، برگ زرین بهترین تحقیق و پژوهش را از آن خود کند.
علیزاده در این فیلم تلاش کرده سراغ اتفاقی واقعی در دل خاطرات مردم اردبیل برود و از لابهلای اتفاقات ریز و درشت، سوژهای کمتر دیده شده در قاب سینما را روایت کند. این فیلم درباره عشق نافرجام دختری به نام سوری به ایوب است. عشقی که او را از قزوین به اردیبل کشانده، اما هیچگاه به فرجام نمیرسد. ایوب علاقهای به سوری ندارد، اما دختر جوان به عشق آقا معلم، خانه و دیار را رها کرده و سالهاست در اردبیل ساکن است. همین اتفاق او را تبدیل به ورد زبان مردم اردبیل میکند.
قصه فیلم در دو فصل جداگانه روایت میشود؛ فصل اول مربوط به معرفی سوری و ایوب بوده، سرگذشت آنها و نظرات مردم نسبت به این عشق عیان شده را بیان میکند و در فصل دوم، کارگردان، سراغ شاعر مشهور اردیبلی رفته و داستان این عشق را از لابهلای ابیات عاصم اردبیلی جستوجو کرده است. او با قلم هنرمندانه خود این داستان را در تاریخ ماندگار کرده است.
انتخاب سوژه توسط کارگردان تحسینبرانگیز است، چرا که به نظر میرسد عمده مخاطبان فیلم به جز آنهایی که سری در شعر و ادبیات داشته و ابیات عاصم را خواندهاند، آشنایی چندانی با این ماجرای واقعی نداشته و سوژه فیلم برایشان کاملاً جدید است. بنابراین انتخاب سوژه در گام ابتدایی خوب است. در همین بین، کارگردان تلاش کرده تا افراد مختلفی را جلوی دوربین خود بیاورد و بخشی از بار روایت داستان را به دوش آنها بگذارد. شنیدن صداهای متعدد که نظرات مختلفی درباره این ماجرا دارند به تنوع خط روایی کمک کرده و رنگ و لعاب تازهتری به فیلم بخشیده است.
با این حال، ذکر این نکته ضروری است که علیرغم تلاش کارگردان برای بیرون کشیدن قصه از لابهلای تاریخ شفاهی مردم و ابیات عاصم، آن گوهر نهفته در ماجرا که باید از دل سوژه بیرون کشیده شده و در برابر چشمان مخاطب قرار گیرد، کشف نشده است. به عبارت دیگر، داستان فیلم در سطح یک سوژه خبری باقی مانده و کارگردان پایش را فراتر نگذاشته است. شاید بتوان گفت که سردرگمی خط روایی فیلم نتیجه همین موضوع است.
وارد کردن عاصم اردبیلی به داستان فیلم، اگرچه خوب است، اما درخششی چند لحظهای است و خیلی زود خاموش میشود. با اینحال، این کار خلاقانه کارگردان را باید ستود، چرا که جان تازه ای به فیلم میبخشد اما حسرت میخوریم که چرا داستان فیلم با ابیات عاصم ادامه پیدا نمیکند و فیلم خیلی زود به پایانبندی نزدیک میشود.
در تاریخ اردبیل، سوری را رکورددار بیشترین روز عاشقی میدانند و چنین لقبی به او دادند، پرداخت به این داستان واقعی خوب است اما شیوه روایت نیازمند ترمیم گستردهای است؛شاید کارگردان بین یک دو راهی گیر کرده؛ مستندی عاشقانه یا جستوجوگر!
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
«کتاب قانون» هر شب پخش میشود
بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد
مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان
امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی
عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان
چگونه امام زمان(ع) پس از قرنها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟
چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد
مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابیگری سیاسی باشد
روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند
زودبرگرد بابای مهربون دنیا
پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی
یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقشهای مکمل بود
شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت بهسوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم
زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان
غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد
عکسهای جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصلهای جدید
صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا
شهرک غزالی میزبان کدام پروژهها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»
مهدویت و آخرالزمان یکی از جذابترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست
ویژگیهای نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شدهاند
پردیس افکاری درگذشت
«دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر
استفتاء از امام خامنهای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟
تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات
سیمای امام زمان در سورۀ بقره