میرنیوز

جزئیات برگزاری «مهر سینما» در سراسر کشور

 جزئیات برگزاری «مهر سینما» در سراسر کشور 2022-10-19T10:45:28+03:30

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در تقویم ایرانی، 21 شهریور را روز ملی سینما نامیده‌اند. باتوجه به این که روز سینما، «ملی» است؛ اما هر ساله، بیشتر برنامه‌‌ها و مراسم‌ها برای گرامیداشت این روز، در شهر تهران برگزار می‌شد. اما روز ملی سینما در سال جاری‌، دچار تحول تازه‌ای شد. سازمان سینمایی تصمیم گرفت در سراسر کشور با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، برای گرامیداشت چنین روزی، ‌رویدادی به نام «مهر سینمای ایران» را به دبیری قادر آشنا برگزار کند.  

به دلیل همزمانی روز ملی سینما با روزهای متنهی به اربعین حسینی، تصمیم بر این شد که رویداد «مهر سینمای ایران» در ماه مهر برگزار شود. ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هر استان، بنا بر رویکرد و سیاست‌های هنری خودشان، برنامه‌هایی را برای برپایی تدوین کردند. این رویداد تاکنون در چند استان کشور برگزار شده است.

ایلام، کرمانشاه، گهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر، آذربایجان شرقی، گلستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، فارس و مرکزی از جمله استان‌هایی هستند که «مهر سینمای ایران» در آن‌ها برگزار شده‌اند. در ماه شهریور، تمامی استان‌ها فراخوانی را منتشر کردند تا اهالی هنر بتوانند آثار تولید شده در یک سال اخیر را برای داوری ارسال کنند. در این استان‌ها، ویژه برنامه‌هایی همچون نقد و تحلیل فیلم‌های کوتاه، اکران فیلم‌‌های فیلمسازان هر استان‌، برپایی نمایشگاه‌های مختلف، نشست و کارگاه‌های تخصصیِ بازیگری و فیلمسازی برگزار شده است.

جزییات برگزاری این رویداد در استان‌ها به شرح زیر است:

سینمای ایران ,

استان «خراسان جنوبی»

در استان خراسان جنوبی، 104 اثر برای دبیرخانه ارسال شد که از بین آن‌ها، 40 برگزیده در حوزه‌های تهیه، کارگردانی، فیلمنامه‌نویسی، انیمیشن، فیلم کوتاه، نماهنگ و... انتخاب شدند. اختتامیه این مراسم با حضور اهالی هنر، مدیران سینمایی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی و جمعی از خانواده شهدا برگزار شد.

علی فرخنده مدیر کل وزارت فرهنگ و ارشاد استان خراسان جنوبی درباره برگزاری رویداد «هفته مهر سینمای ایران» در این استان گفت: اوایل شهریور سال جاری برای رویداد «هفته مهر سینمای ایران» فراخوان دادیم. شورای انتخاب و داوری از نهادهای گوناگونی همچون حوزه هنری، سازمان صداوسیما، مرکز آفرینش‌های بسیج و انجمن سینمای جوانان ایران برای گزینش آثار مشخص شد.

وی تاکید کرد: در روند برگزاری این رویداد، با سازمان ثبت احوال هماهنگ کردیم و در مراسمی از محمدرضا حقگو، بازیگر پیشکسوت استان خراسان جنوبی به عنوان سند هویتی و چهره‌ استان تجلیل شد. همچنین در مراسم اختتامیه، اجراهای موسیقی زنده داشتیم و مدیران حوزه هنری، سازمان صداوسیما، بسیج هنرمندان و پیشکسوتان عرصه هنر حضور داشتند.

استان «کهگیلویه و بویراحمد»

رویداد «مهر سینما» روز 4شنبه 20 مهر در سینما هنر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهکیلویه و بویراحمد با حضور قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

قادر آشنا، معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی در این برنامه گفت: من اهل همین استان هستم، روزهای سختی را گذراندم، روزهای قبل از جنگ، جنگ، اسارت، غربت و سختی. روزهایی را گذراندم که سه شیفت کار می‌کردم تا بتوانم زندگی‌ام را بگذرانم. پس درک می‌کنم اگر هنرمند از دغدغه نان حرف بزند. اگر کسی اندیشه بارور نداشته باشد نمی‌تواند فیلم بسازد این گونه نیست که تجهیزات سینمایی فیلم را بسازد بلکه اندیشه بارور و ذهن خلاق است که فیلم را می‌سازد.

وی در ادامه افزود: ارتباط سازمان سینمایی کشور با هنرمندان استانی بسیار کم است و تنها نهاد رسمی ما که وظیفه این ارتباط را برعهده گرفته انجمن سینمای جوانان است. اما برای پیوند بین سازمان سینمایی با هنرمندان استان چه باید کرد؟ بالاخره هنرمندان استان‌ها باید دیده و شناخته شوند، تجلیل شوند حتی اگر شده روزی یک ساعت جمع شوند همدیگر را ببینند، قابلیت و توانایی یکدیگر را شناسایی کنند و از این حالت انزوا خارج شوند. با این نگاه رویداد مهرسینمای ایران پیگیری شد تا به این واسطه از هنرمندان سینمایی در سراسر کشور تجلیل شود که با همکاری استانها تعداد قابل توجهی از هنرمندان در استان‌ها شناسایی و تجلیل شدند.

آشنا توضیح داد: همچنین قرار شد در راستای شعار دولت عدالت محوری بخش عمده‌ای از بودجه سازمان سینمایی معطوف به فعالیت استانها باشد. به همین منظور سفرهای استانی آغاز شدند. مهر سینمای ایران هم ادامه دهنده راه این سفرها خواهد بود و به تکامل آن کمک می‌کند. در این برنامه‌ها استان‌های کم برخوردار هدف اولیه قرار گرفتند و سه حوزه تولید، زیرساخت و آموزش در آنها مورد توجه قرار گرفت.

معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی تصریح کرد: تا پایان امسال قطعا انجمن سینمای جوانان تجهیز خواهد شد. من معتقدم فکر و اندیشه برای بروز هنرمند فرصت است به قول حسین پناهی چه بسیار شاعرانی که حتی یک بیت شعر هم نگفتند؛ یعنی فرصت نداشتیم. ما در صددیم زیرساخت‌ها را فراهم و حداقل امکانات اولیه را تهیه کنیم.

وی گفت: تصمیم گرفته شد تا برنامه‌های آموزشی در استان‌های کم‌برخوردار به صورت رایگان برگزار شود. سازمان سینمایی هزینه این آموزش را پرداخت می‌کند. من معتقدم کار بدون آموزش کار ابتری است به همین جهت سازمان سینمایی در حوزه آموزش علاوه بر حمایتی که از انجمن خواهد کرد آموزش رایگان را با بهترین کارشناسان، بهترین دروس و سرفصل‌ها در کمترین زمان انجام خواهد داد. فعالان تحصیل‌کرده در سینما و تلویزیون مدرسان این دوره خواهند بود.

آشنا افزود: در این فراز و فرودهایی که وجود دارد فیلم‌سازان و هنرمندان باید کار خود را انجام دهند و توجه داشته باشند ساختن یک کار خوب همراه با سختی‌ها و مشکلات است و باید از پس این مشکلات برایند.

امین درخشان مدیرکل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد در این برنامه گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد علی‌رغم شرایط و میانگین جمعیتی که در کشور دارد در حوزه فرهنگ و هنر و به‌ویژه در حوزه سینما از استان‌های سرآمد است به طوری‌که در یک دوره فیلم فجر دو اثر از استان ما به مرحله نهایی راه پیدا کرد. در این استان ظرفیت‌های متعددی در حوزه هنر سینما وجود دارد و همچنین از حیث موقیت جغرافیایی زمینه‌های مناسبی برای تولیدات سینمایی و سایر رشته‌های هنری دارد. این هم حمایت ما و هم جدیت هنرمندان عزیز را می‌طلبد. ان‌شاالله با همکاری همه عزیزان شاهد رشد روزافزون در این مجموعه باشیم. همچنین که از زمانی که فراخوان «مهر سینمای ایران» را منتشر کردیم، استقبال خوبی از سمت هنرمندان استان کهگیلویه و بویراحمد شکل گرفت.

در مراسم اختتامیه «مهر سینمای ایران» از 40 برگزیده تجلیل شد. برگزیدگان از بخش‌های مختلفِ پیشکسوتان، کارگردانان، نویسندگان، تهیه‌کنندگان، بازیگران و... بودند. قدرت‌الله سلیمانی و خسرو حیدری از جمله پیشکسوت‌هایی هستند که از آنها در مراسم اختتامیه تجلیل شد.

سینمای ایران ,

استان «گلستان»

در استان گلستان 63 اثر متقاضی حضور در جشنواره «مهر سینمای ایران» در قالب تله فیلم، سریال، داستانی، مستند، انیمیشن، نماهنگ و تجربه گرا شدند. مراسم اختتامیه این رویداد با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، رییس صدا و سیمای مرکز گلستان و حوزه هنری و رییس بسیج هنرمندان استان و جمعی از پیشکسوتان، هنرمندان و سینماگران گلستانی عصر پنج‌شنبه 21 مهرماه در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد.

برگزیدگان «مهر سینمای ایران» در استان گلستان عبارتند از: رسول احمدی (تدوین‌)، رامین روشنی (تدوین‌)، افشین اشراقی (صداگذاری)، مهدی شمقدری (فیلمبرداری)، حمید فخفوری (صدابرداری)، حسین عامری (فیلمنامه‌نویسی)، محمدرضا عباسپور (انیمیشن)، جعفر صادقی و مهدی صاحب‌دل (مستند)، یاسین رضوانی (فیلم کوتاه)، حسن صفرخانی ( تله فیلم)، ابراهیم امیرخانی (تهیه‌کنندگی تله‌فیلم)،  مهدی صمدی (بازیگری) و مهدی ناظریان (کارگردانی مستند).

در مراسم اختتامیه، محمد رعیت مدیرکل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان خاطر نشان کرد: ویژه‌ برنامۀ مهر سینمای ایران فرصت مناسبی است تا استعدادهای جوان در سراسر کشور شناسایی و مورد حمایت دستگاه فرهنگی کشور قرار گیرند. اهمیت موضوع عدالت فرهنگی در دولت انقلابی و مردمی بر کسی پوشیده نیست و «مهر سینما» در این میان مجالی برای عدالت‌ گستری فراهم آورده تا با توزیع فرصت‌‌ها نزد جوانان و پیشکسوتان کمتر شناخته‌ شده، نقش خود را در بازآفرینی فرهنگ ایرانی ـ اسلامی بهتر از پیش ایفا کند. این مهم جز با تلاش و فعالیت جهادی، فراگیر و انقلابی میسر نخواهد شد. از خداوند متعال برای تمامی دست ‌اندرکاران، مدیران و هنرمندان گرامی که سرمایه ‌های اصلی کشور عزیز ما، ایران اسلامی هستند، موفقیت و بهروزی خواستارم.

همچنین در این مراسم، از خانواده شهیدان هنرمند، شهید مالک شیخی و شهید محمدرضامعززی و برخی چهره‌های هنرمندِ ایثارگر تجلیل به عمل آمد.

 

استان «فارس»

برنامه «مهر سینمای ایران» در استان فارس از 19 تا 24 مهر ماه برگزار شد. افتتاحیه نمایشگاه عکاسی، نقد و تحلیل آثار عکاس‌های فعال استان فارس، پاتوق و عکس شیراز، تور عکاسی زیرزمینی از مترو با همکاری شهرداری، کارگاه انتقال تجربه با حضور نرگس آبیار، غبارروبی قبور مطهر شهدا در گلزار شهدای شیراز با حضور جمعی از اهالی هنر و فیلمسازان، کارگاه بازیگری مقابل دوربین با حضور اصغر همت و اکران فیلم‌های برگزیده فیلمسازان استان فارس همچون «رام‌خانه»، «آپاراتچی» و «اجاق» از جمله برنامه‌های این استان به مناسبت «مهر سینما» بود.

در مراسم اختتامیه نیز، از فیلمسازان برتر و فعال و عکاس‌هایی که در دورانِ زیستِ کرونا، تصاویر ارزشمندی را ثبت کرده‌اند، تجلیل شد. از دیگر‌ بخش‌های این ویژه برنامه، بزرگداشت امین تارخ با حضور خانواده‌ آن مرحوم بود.

 

سینمای ایران ,

استان «خراسان رضوی»

مراسم «مهر سینما» در استان خراسان رضوی روز 5شنبه 21 مهر ماه با حضور جمعی از مدیران و فعالان عرصه هنر برگزار شد. در این مراسم، از برگزیدگان که شامل حوزه‌های مختلفی مانند تهیه‌کنندگی، کارگردانی، فیلمنامه‌نویسی، مدیریت آموزشگاه سینمایی و همچنین از چند پیشکسوت و ایثارگر هنرمند تجلیل شد.

اصغر فارسی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان سینمایی کشور در جشن «مهر سینمای ایران» این استان گفت: روز ملی سینمای ایران با نام سالار و سرور شهدای اهل قلم، شهید مرتضی آوینی رقم خورده است و جشن مهر سینمای ایران فرصتی برای تجلیل از همه بزرگان، پیشکسوتان و هنرمندان این عرصه است تا زحماتشان در جهت بالندگی فیلم و سینما ارج نهاده شود.

فارسی بیان کرد: جشن «مهر سینمای ایران» به همت سازمان سینمایی کشور و با همت و همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها در اکثر استان‌های کشور برگزار شده و فرصتی است تا هنرمندان این سرزمین همت گمارند و خط بطلانی بکشند بر همه افرادی که طمع به چهره‌های فرهنگ و هنر این مرز و بوم دارند کسانی که جریان‌ها و اتاق‌های فکرشان را راه انداخته‌اند تا با نیت شیطانی خود به برخی اهدافشان دست یابند؛ اما زهی خیال باطل.

سینمای ایران ,

استان «ایلام»

آیین گرامیداشت روز ملی سینما با عنوان «مهر سینما» در استان ایلام روز 4شنبه 20 مهر برگزار شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام در این مراسم ذکر کرد: سینماگران استان ایلام با بضاعت و توان و محدودیت‌هایی که وجود دارد، در عرصه‌های مختلف از جمله فیلم‌های مستند خوش درخشیده‌اند.

وی تشریح کرد: امروز با تلاش فعالان عرصه سینما توسط فیلمسازان استان، ایلام در کشور شناخته شده است و فیلم سینمایی «مستطیل قرمز» یکی از نمونه‌های بارز این فعالیت‌ها در عرصه سینما با حضور جوانان ایلامی است، تا جایی که این فیلم در دیدار دست اندرکاران کنگره شهدای استان مورد تقدیر مقام معظم رهبری قرار گرفت.
گفتنی است در پایان این مراسم، از فعالان عرصه سینمای ایلام در حوزه‌‌های تولید، بازیگری، کارگردانی، تدوین، مستند و سایر حوزه‌ها با حضور مسئولان فرهنگی و اجرایی استان تجلیل شد.

سینمای ایران ,

استان «آذربایجان شرقی»

آیین «مهر سینما» در استان آذربایجان شرقی شنبه 23 مهر با هدف تجلیل از برگزیدگان استانی در رشته‌های کارگردانی، بازیگری، فیلمنامه نویسی، تدوین، گریم، صداگذاری، جلوه‌های ویژه بصری، فیلمبرداری، انیمیشن، سینمادار، آموزشگاه سینمایی، پژوهشگران سینما و تهیه کننده فیلم سینمایی برگزار شد.

در این آیین از هادی افتخارزاده در رشته بازیگری، داریوش یاری در رشته فیلمنامه‌نویسی، نادر فرجی در رشته تدوین، رضا فلاحیان در رشته گریم، نادر حمیدی‌شفیق در رشته صداگذاری، حمید مهرافروز در رشته فیلم‌برداری، مجید مسعودی گوگانی مالک پردیس سینمایی ستاره باران به عنوان سینمادار فعال، شرکت لاله پارک ناب به عنوان سینمادار فعال، مهدی حیدری مدیر آموزشگاه آزاد سینمایی فعال، سعادتعلی سعیدپور به عنوان پژوهشگر سینما، حسین مهدی‌زاده به عنوان پیشکسوت حوزه سینما، مرتضی پوراظهاری به عنوان پیشکسوت حوزه سینما و بارون سوسو به عنوان پیشکسوت حوزه سینما، رحیم جهانی به عنوان هنرمند ایثارگر، سیدوحید فاطمی هنرمند ایثارگر و بهزاد پروین قدس هنرمند ایثارگر و همچنین خانواده شهید غلامحسین حیدرنیا و خانواده شهید خلیل فاتح تجلیل شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در آیین «مهر سینمای ایران» که با حضور اهالی سینما در مجتمع سینمایی 22 بهمن تبریز برگزار شد گفت: ما مفتخریم که آیین و دین ما  بهترین الگو برای زندگی انسان معاصر است و هنرمندان ما این معارف را در قالب هنر طرح می کنند و پژوهشگران در لابلای آن ارزشها غور می کنند و برای علاقمندان و نیازمندان درک دقیقتری را ارائه می دهند.

وی افزود: دنیای امروز به شدت به سینمایی که از فطرت و انسانیت سخن می‌گوید نیازمند است و ما خوشحالیم سینمای ما و سینماگران ما در دهه گذشته اتفاق‌هایی را رقم زدند که هم راستا با سینمای انسانی است و به همین سبب است که این سینما مورد توجه جهانی قرار گرفته است.

در ادامه برنامه از خانواده زنده یاد «اصغر یوسفی‌نژاد» فلیمساز برجسته استان در آیین مهر سینمای ایران تجلیل شد.

سینمای ایران ,

استان «کرمانشاه»

«مهر سینما»‌ی کرمانشاه صبح روز چهارشنبه 20 مهر در محل سینما بیستون هتل پارسیان کرمانشاه با حضور بهمن امیری مقدم، استاندار، علی صفدری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و تنی چند از مسئولین و اصحاب هنر برگزار شد.

بهمن امیری مقدم استاندار کرمانشاه با تاکید بر لزوم جهادتبیین در سینما تصریح کرد: زبان هنر بهتر از هر چیزی می‌تواند در تبیین واقعیت‌های جمهوری اسلامی کارساز باشد و بهتر از همه می‌تواند پیام انقلاب اسلامی را به نسل‌های آینده منتقل کند.

وی با اشاره به توجه جدی دولت سیزدهم به حوزه فرهنگ و هنر گفت: متاسفانه مردم طی سال‌های گذشته با سینما بیگانه شده‌اند و ما باید این ارتباط را برقرار کرده و مردم را با سینما آشتی دهیم.

جمال برفی معاون هنری و سینمایی اداره کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان کرمانشاه درباره نحوه برگزاری این رویداد توضیح داد: برای برگزاری این جشن هنری، ستادی تحت عنوان هیات انتخاب و داوریِ برگزیدگان تعیین کردیم. همچنین در مراسم افتتاحیه، از برگزیدگان حوزه‌های مختلف هنری تجلیل به عمل آمد.

استان «مرکزی»

افشین حسینی معاون امور هنری و سینمایی استان مرکزی درباره نحوه برگزاری رویداد «مهر سینمای ایران» در این استان به دبیری قادر آشنا عنوان کرد: رویداد «مهر سینمای ایران» از روز 20 مهر در استان مرکزی آغاز شد. افتتاحیه این رویداد با حضور فعالان عرصه هنری و تجلیل هنرمندان برگزار شد. همچنین نمایش فیلم کوتاه و کارگاه‌های نقد فیلم توسط انجمن سینمای جوانان استان و مستندی 100 دقیقه‌ای برای نخستین بار رونمایی و نمایش داده شد.

وی با اشاره با اهداف جشنواره «مهر سینمای ایران» ذکر کرد: برای برگزاری این رویداد چند هدف داشتیم. اول این که، به بهانه «مهر سینمای ایران» بزرگداشتی برای فعالان و پیشکسوتان حوزه سینما در استان مرکزی گرفتیم. دوم این که، بستری را طراحی کردیم تا از آخرین وضعیت تولید فیلم کوتاه آموزشگاه آزاد آگاه شویم. همچنین محیطی را فراهم آوردیم تا تمامی فعالان هنر حضور پیدا کنند و پیشنهاد و نظراتشان را مستقیم با ما در میان گذارند.

استان «بوشهر»

برنامه مهر سینمای ایران روز25 مهرماه کار خود را در استان بوشهر به پایان رساند. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر درباره برگزاری این رویداد گفت: به دنبال این هستیم تا حمایت ویژه‌ای از هنرمندان در این رویداد داشته باشیم و برنامه مهر سینمای ایران نیز برای همین بنا شد. در این راستا هماهنگی‌های لازم با حوزه هنری، سازمان فرهنگی شهرداری با دبیری انجمن سینمای جوان انجام گرفت.

وی ادامه داد: در این برنامه 13 رشته سینمایی افراد صاحب نام مطرح شدند تا به عنوان منتخبان به جامعه هنری معرفی شوند. در این مسیر تصمیم گرفته شد تا برحسب رسالت وظیفه از شهدا، ایثارگران و پیشکسوتان عرصه سینما نیز تجلیل شود. در دوره‌های آینده نیز مفاخر سینمایی استان بوشهر در فضایی با نشاط و شوق‌انگیز معرفی خواهند شد تا کارها به طور صرف در پایتخت نباشد و استان‌ها نیز برنامه‌های خود را داشته باشند.

رئیس انجمن سینمای جوان استان بوشهر نیز گفت: در منشور حضرت امام خمینی (ره) هنر در مدرسه عشق نشان دهنده نقاط کور و مبهم معضل‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حتی نظامی و در عرفان اسلامی نیز ترسیم روشن عدالت، شرافت و انصاف است. امید است هنرمندان از منشور امام خمینی (ره) در مقوله هنر و هنرمند بخوبی الگو بگیرند و فعالیت‌های خود را براساس این منشور پیش ببرند.

سینمای ایران ,

استان «خوزستان»

مراسم «مهر سینمای خوزستان»، شامگاه دوشنبه، 25 مهرماه در سینما ساحل شهر اهواز با حضور حبیب ایل بیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و استقبال بی‌بدیل مخاطبان برگزار و از هنرمندان خوزستانی تجلیل شد.

سید امیر سپهریان، معاون امور هنری استان خوزستان در گفت‌و‌گو با ستاد خبری رویداد «مهر سینمای ایران» درباره برگزاری مراسم این رویداد در سینما ساحل شهر اهواز گفت: مراسم «مهر سینمای خوزستان» به همت سازمان سینمایی و مشارکت انجمن سینمای جوانان استان خوزستان، بعد از پخش سرودملی و تلاوت آیاتی از قرآن مجید راس ساعت 19:15 در سینما ساحل شهر اهواز  با استقبال مخاطبان برگزار شد.

او ادامه داد: در این برنامه مهمانانی چون حبیب ایل‌بیگی، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، مهدی طرفی، مدیرکل روابط عمومی استانداری، محمد شهباز، مدیر حوزه‌هنری استان، رضا کلاه کج، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان و هنرمندانی چون حمیده بختیاری، علی‌نقی طاهری، سعید آریو‌ عبادی، عباس برون، و… حضور داشتند. ضمن این که گروه موسیقی «دلنوازان» به رهبری حسین شکوفا در جریان این مراسم قطعاتی را برای مخاطبان اجرا کرد.

سپهریان گفت: در این مراسم از هنرمندان و دست‌اندرکاران سینمایی استان خوزستان در رشته‌های مخالف تجلیل شد و جایزه «بهترین موسسه سینمایی» و «بهترین طراحی صحنه» نیز بخش‌هایی بود که خود ما در استان به رشته‌ جوایز اضافه کردیم و موسسه «قاب فیروزه‌ای» و «حسین حاتمی» در این دو بخش موفق به اخذ جایزه شده و مورد تجلیل و تقدیر قرار گرفتند.

این معاون هنری بیان کرد: با توجه به دو سال سختی که سینمای ایران و همچنین استان خوزستان از سر گذراند، برگزاری رویداد «مهر سینمای ایران» اقدامی موثر جهت انگیزه‌بخشی و اعتلای سطح سینمای استان‌ها به شمار می‌رود. برگزاری چنین مراسمی نشان از ابتکار عمل سازمان سینمایی دارد. البته که سازمان سینمایی پیش از این نیز با برگزاری جریان «آشتی با سینما» که برای یک روز در هفته تماشای فیلم را رایگان اعلام کرد، بینش درست و بهره‌گیری از راهبردهای‌ موثر را جهت اعتلای سینمای ایران نشان داده بود. طراحی این قبیل از برنامه‌ها به رشد و بالندگی هرچه بیشتر فرهنگ و هنر ایرانی منجر خواهد شد.

سپهریان در پایان گفت: مسئولان حوزه فرهنگ و سینمای استان خوزستان در تلاش هستند تا با تبیین برنامه‌ها و راهبردها به رشد هنر سینما در استان کمک کنند. در این خصوص برنامه‌هایی هم تدارک دیده شده که از میان آن‌ها می‌توان به راه‌اندازی «سینما سیار» در شهرهایی که در آن‌ها امکان سالن‌سازی وجود ندارد، ایجاد پردیس سینمایی در بعضی از مراکز خرید استان، چاپ دو کتاب سینمایی و پرداختن به حوزه پژوهش و تمرکز بر بستر آموزش و‌همچنین‌حمایت از هنرمندان استانی برای تولید آثار سنیمایی آن‌ها، اشاره کرد.

حبیب ایل بیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در برنامه «مهر سینمای ایران» که در سینما ساحل اهواز برگزار شد، با اشاره به برنامه «مهر سینمای ایران» اظهار کرد: این برنامه بناست از این به بعد هر ساله در مهرماه و در استان‌های مختلف به منظور قدردانی، تقدیر و معرفی فعالان و پیشکسوتان سینمای کشور برگزار شود.

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی کشور با بیان اینکه سازمان سینمایی در این دوره تمرکز خود را بر فعالیت‌های سینمایی در شهرهای مختلف گذاشته و بحث تمرکززدایی را به شکل ویژه در دستور کار دارد افزود: حضور در شهرها و مراکز استان‌ها از برنامه‌های سازمان سینمایی است. در 6 ماه اول سال جاری، رئیس سازمان سینمایی به همراه سایر اعضای مجموعه در 11 استان حضور پیدا کرده و در این سفرها با سینماگران، سینماداران، مؤسسات فیلم‌سازی، اعضای سینمای جوان، مراکز و آموزشگاه‌های سینمایی، مسئولان و ... دیدارهایی را داشته است. در 6 ماه دوم نیز رئیس سازمان سینمایی به همراه مجموعه مدیران برای شنیدن نقطه‌نظرات، طرح‌ها و ایده‌های فعالان و عوامل حوزه سینما به خوزستان سفر می‌کند.

وی بیان کرد: پیش از انقلاب تعداد زیادی از هنرمندان و پیشکسوتان خوزستان در سینمای آماتور که سینمای آزاد بود، حضور داشتند و با امکانات کمی فعالیت می‌کردند ولی بعد از انقلاب با تاسیس انجمن سینمای جوان در سراسر کشور و مراکز استان‌ها، تعداد زیادی سینماگر در استان‌ها پرورش یافته و هر سال در هر دوره از جشنواره فیلم فجر شاهد حضور چهره‌های ارزشمندی هستیم که به سینمای حرفه‌ای ورود پیدا کردند. از سوی دیگر در کنار پیشکسوتان، شاهد حضور نسل جوان‌تری در حوزه سینما هستیم که با پشتیبانی ما و اهالی سینما، باید آنها را برای حضور جدی‌تر، ناامیدنشدن و تلاش بیشتر برای ساختن فیلم، آموزش دادن و تربیت نیروهای متخصص حمایت کرد.

ایل بیگی ابراز کرد: برنامه مهر سینمای ایران قرار است متفاوت‌تر از سایر جشنواره‌های فیلم و سینما اجرا شود؛ به این صورت که در جشنواره‌ها همیشه فیلم‌سازان، بازیگران و بخشی از عوامل فنی مورد تقدیر و تشویق قرار می‌گیرند ولی بسیاری از حوزه‌ها کمتر دیده می‌شود که بنا داریم در این برنامه از بخش‌های فنی استودیویی، پست پروداکشن، آموزشگاه‌ها، سینماداران و مراکزی که کمتر در سینما دیده می‌شوند در کنار توجه به فعالان سینمایی تقدیر کنیم و به نوعی پاسداشتی از کلیت سینمای ایران داشته باشیم.

گفتنی است،  برنامه مهر سینمای ایران توسط سازمان سینمایی کشور با همکاری ادارات کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های در مناطق مختلف کشور با اهداف تحقق استمرار شادابی و پویایی در محیط روانی سینمای کشور و توجه خاص به مقوله عدالت فرهنگی و هنری در دولت سیزدهم در راستای تکریم سینماگران پیشکسوت، فعالان سینمای ایران در رشته‌های مختلف و هنرمندان ایثارگر در حال برگزاری است.

 

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.

«کتاب قانون» هر شب پخش می‌شود

 «کتاب قانون» هر شب پخش می‌شود
2024-02-26T06:01:04+03:30
تهیه‌کننده «کتاب قانون» با اشاره به اهمیت تولید برنامه‌های سیاسی در قالب‌های متنوع برنامه‌سازی، گفت: با استقبال مخاطبان و در آستانه برگزاری انتخاب...

بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد

 بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد
2024-02-26T06:01:03+03:30
«بچه رویان» عنوان دیوارنگاره‌ای است که در میدان جهاد و برای درمان نازایی رونمایی شد.

مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان

 مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان
2024-02-26T06:01:03+03:30
نیمه شعبان یکی از مهمترین روزهای سالم محسوب می‌شود و از نظر فضیلت در کنار شب قدر قرار گرفته است. اهل بیت(ع) این شب را از مقدمات شب قدر در تقدیر امور و تقسیم...

امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی

 امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی
2024-02-26T06:01:03+03:30
یکی از نشانه‌های نفاق آن است که فرد یا افرادی عهد خدا را نقض و اتصال خود با اهل بیت علیهم السلام را قطع کند؛ در این صورت زمینۀ افتادن آنها در ورطۀ فسادآفرین...

عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان

 عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان
2024-02-26T06:01:02+03:30
شبکه‌های تلویزیونی چند فیلم جدید و قدیمی را برای شب نیمه شعبان درنظر گرفته که شاید برای حوزه کودک پخش «پیشونی سفید» از جذابیت بالایی برخوردار باشد.

چگونه امام زمان(ع) پس از قرن‌ها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟

 چگونه امام زمان(ع) پس از قرن‌ها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟
2024-02-26T06:01:02+03:30
یکی از پرسش‌های مهم که سال‌ها ذهن انسان‌ها را به خود مشغول کرده، این است که چگونه امام زمان(ع) پس از قرن‌ها در دوران ظهور خود، انتقام خون امام حسین(ع) و شهد...

چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد

 چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد
2024-02-26T06:01:02+03:30
قطعه «چشم به راه» نخستین اثر صدران مایلی است که با موضوع انتظار تولید و منتشر شد.

مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابی‌گری سیاسی باشد

 مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابی‌گری سیاسی باشد
2024-02-26T06:01:01+03:30
زنانی باید به مجلس ورود کنند که فهم درستی از حوزه زن و خانواده داشته باشند و ریل قانون گذاری را از مجرای تخصصی حرکت دهند. مجلس نباید جایی برای افرادی باشد ک...

روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند

 روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند
2024-02-26T06:01:01+03:30
کنسرت شب گذشته گروه دارکوب درحالی برگزار شد که سه خواننده روی صحنه داشت و حضور روزبه بمانی و علیرضا عصار مخاطبان را غافلگیر کرد.

زودبرگرد بابای مهربون دنیا

 زودبرگرد بابای مهربون دنیا
2024-02-26T06:01:00+03:30
نماهنگ «زودبرگرد» به مناسبت نیمه شعبان در خبرگزاری تسنیم تولید و منتشر شده است.

پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی

 پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی
2024-02-26T06:00:59+03:30
حجت الاسلام مهدی طائب طی سخنانی دربارۀ جمله تاریخی امام خمینی مبنی بر حرمت عدم شرکت در انتخابات استدلالی ارائه کرد.

یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقش‌های مکمل بود

 یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقش‌های مکمل بود
2024-02-26T06:00:58+03:30
پرویز ربیعی از پیشکسوتان عرصه دوبله روز گذشته در منزل خود بر اثر ایست قلبی در سن ۸۴ سالگی درگذشت؛ صدای ماندگاری که هیچ وقت مخاطبان آن را فراموش نخواهند کرد.

شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت به‌سوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم

 شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت به‌سوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم
2024-02-26T06:00:58+03:30
شفیعی سروستانی می‌گوید: ذکر نام امام و بزرگداشت امام، امری در مسیر زمینه سازی ظهور به شمار می‌آید؛ ما دانسته و یا نادانسته واقعۀ ظهور را عقب می‌اندازیم. هیچ...

زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان

 زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان
2024-02-23T16:28:03+03:30
همسر زنده یاد پردیس افکاری خبر داد که روز دوشنبه هفتم اسفندماه مراسم تشییع پیکر وی به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار می‌شود.

غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد

 غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد
2024-02-23T13:41:23+03:30
غلامرضا صنعتگر خواننده پاپ جدیدترین قطعه موسیقی خود را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد.

عکس‌های جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصل‌های جدید

 عکس‌های جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصل‌های جدید
2024-02-23T13:27:43+03:30
پیمان جبلی در بازدید از پشت‌صحنه فصل پنجم سریال «نون خ»، به تولید فصل جدید این مجموعه در شرایط بسیار خاص و ویژه‌ اشاره کرد و گفت: امیدواریم مخاطبا...

صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا

 صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا
2024-02-23T11:41:01+03:30
فرازی از صلواتش شعبانیه گویای آن است که پیامبر صلی الله علیه و آله واسطۀ شفاعت امت و نیز راهی به‌سوی خداست.

شهرک غزالی میزبان کدام پروژه‌ها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»

 شهرک غزالی میزبان کدام پروژه‌ها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»
2024-02-23T11:41:00+03:30
مهدی میرچی مدیر شهرک سینمایی و تلویزیونی غزالی از ساخت مجموعه‌ها و فیلم‌هایی گفت که ما را با خودش به دهه شصت، ۷۰۰ سال پیش و داستان فریبرز باغ‌بیشه و حتی چند...

مهدویت و آخرالزمان یکی از جذاب‌ترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست

 مهدویت و آخرالزمان یکی از جذاب‌ترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست
2024-02-23T11:01:13+03:30
اثری که دائم در حال سیاه نمایی و گله و گذاری است نمی‌تواند مخاطب را تا پایان همراه خودش نگه دارد و موجب دلسردی جامعه می‌شود. اصلی‌ترین معیار در واقعه ظهور ا...

ویژگی‎های نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شده‌اند

 ویژگی‎های نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شده‌اند
2024-02-23T10:34:29+03:30
«عزیزم مهدی» تازه‌ترین پویشی است که توسط مرکز آوای انقلاب اسلامی (مأوا) پایه ریزی و در جمکران برگزار شد.

پردیس افکاری درگذشت

 پردیس افکاری درگذشت
2024-02-23T09:14:29+03:30
پردیس افکاری، بازیگر، عصر امروز، پنجشنبه ۳ اسفند ماه بر اثر بیماری از دنیا رفت.

«دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر

 «دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر
2024-02-23T09:14:26+03:30
کتاب دیپلماسی فرهنگی نوشته هادی حق‌پرست از سوی اندیشکده روابط بین‌الملل منتشر و روانه بازار نشر شد.

استفتاء از امام خامنه‌ای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟

 استفتاء از امام خامنه‌ای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟
2024-02-23T09:14:26+03:30
رهبر معظم انقلاب به استفتاء درباره «تخریب نامزدهای انتخاباتی» پاسخ گفتند.

تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات

 تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات
2024-02-23T09:14:25+03:30
امام زمان (عج) برای یک امر سیاسی می‌آیند، برای «لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّه‏» (توبه؛ ۳۳) این یک امر سیاسی است، برای حکومت می‌آیند، برای این...

سیمای امام زمان در سورۀ بقره

 سیمای امام زمان در سورۀ بقره
2024-02-23T09:14:25+03:30
وقتی از زاویه نگاه مهدویت سراغ سوره های قرآن می رویم، مشاهده می کنیم آنچه که ما به اسم تفسیر تاکنون خوانده بودیم، برداشتی ذوقی از قرآن بود.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)