میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، خیابانهای تهران خلوت شده است. این را میشود به وضوح در هر ساعتی از روز که ترددی در مسیرهای شلوغ شهر داشته باشیم، حس کنیم. بسیاری از مشاغل و حرفههایی که به امید این روزهای پایان سال خود را مهیا کردهاند با نبود مشتری مواجه شدهاند؛ نبود آدمی در خیابانها که حتی بشود اسم مشتری را روی آن گذاشت. کرونا نه قلب مردم که گویی قلب بازار را هم اسیر خود کرده و به کما کشانده است.
در گزارشهای منتشر شده طی روزهای اخیر درباره مشاغل در معرض تهدید بر اثر کرونا نام یک شغل در کنار اصنافی که به طور مستقیم و معمول با مردم سرو کار دارد؛ خودنمایی میکند: کتابفروشیها.
کتابفروشی در ایران سالهای اخیر هرگز حرفه پردرآمد و پرطرفداری نبوده است. کسی برای وارد شدن به آن سر و دست نشکسته است و کسی سعی نکرده شکلهای متنوعی از آن را بیازماید. در هر کوچه و برزن مثل گل خودرو ظاهر نشده است و کسی برنامه و الزامی برای استفاده از خدمات آن ندارد. شاید همین مساله بوده که طی سالهای اخیر در شهرهای بزرگ به اسم کتابفروشی ولی برای کافه گردانی و فروش لوازم و اسباب جانبی و تزئیناتی و حتی لوازم و التحریر مغازههای شیکی هم ایجاد شده است، اما در نهایت و موقع بررسی دخل و خرجها، کتاب کمترین کمک را به گردش بار اقتصادی فروشگاه کرده است.
این گزاره گرچه حقیقتی است غیرقابل انکار اما مخالفان سرسختی هم دارد؛ مخالفانی که به هر تقدیر سعی دارند نشان دهند که میتوان به نسبت جمعیت علاقهمند به کتاب مشتری تربیت و آنها را به کتاب و کتابفروشی پایبند کرد.
با این همه روزهای کرونازده اسفند ماه ایران صنف کتابفروش را در معرض فشارهای مالی مضاعفی قرار داده است. بسیاری از برنامههای و وعدهها و امیدهای آنها برای حضور مخاطبانشان به هم خورده است و به هیچ بهانهای نمیتوان جمعیتی را گرد یک کتابفروشی جمع کرد.
صنف ضعیف کتابفروش در چنین مواجهای اما این روزها در پیش روی خود راهکاری جز ارائه پیشنهادهای ضعیف و غیرمتمرکر فروش کتاب به صورت مجازی، ارائه آفرهای تبلیغاتی برای آن، دست به دامن شدن نهادهای مرتبط برای دریافت وام و کمکهای حمایتی نمی یند. تا این روزهای سخت را سپری کنند اما آیا راه نرفته و کار نکردهای پیش روی آنها نیز هست؟
پاسخ به این سوال را شاید باید در تفکر حاکم بر نظام فروش و بازاریابی کتاب در ایران جستجو کرد. نظامی به شدت سنتی و قدیمی که حتی این روزها با رونق بازارهای مارکتینگ دیجیتال در ایران، خیلی مایل به برقراری روابط مالی و اقتصادی با آن در روشهای نو نیست و سعی دارد همه چیز همانند متن و جملات نقش بسته بر صفحات کتاب، قابل لمس و دیدنی باشد.
زیرساختهای قوی و همه جانبه فروش کتاب در فضای مجازی شامل معرفی کتاب، معرفی مزیتهای هر کتاب به مثابه محصول، متصل بودن به سامانههای اطلاعاتی موجود برای به روز شدن، ارائه دستهبندیهای جذاب برای سلائق، امکانهای متنوع برای فروش و عرضه و ارسال و در یک کلام تمامی زیرساختهای لازم برای ایجاد یک خردهفروشی بزرگ کتاب به صورت دیجیتال در این صنف مهیا و مورد فکر قرار نگرفته است. هر چه هست جزایری است منفک با بخشهایی پر ایراد که هر کدام تنها سنگ خود و نه خواست مخاطب را به سینه میزنند و اعتماد کردن به آنها بدون شک کار آسان و یا بهتر است بگوییم دلچسبی برای مخاطبی نیست که از روی تفنن و نه بر اساس شناخت قبلی قصد خرید کتاب دارد.
بازار کتاب ایران طی سالهای اخیر بازاری دلچسب و پرانرژی برای صاحبان ایده به منظور فعالیت استارتآپی نبوده و ناشران و فعالان نشر نیز به این سمت تمایلی نشان ندادهاند و البته بخش دولتی نیز حمایت و یا برنامههای معرفی این بسترها برای فعالان در عرصه کارآفرینی نداشتهاند و حاصل اینکه استارآپ به معنای واقعی در این عرصه کمتر از تعداد انگشتان یک دست شکل گرفته است.
نبود بسترهای مجازی بر پایه آپ و نیز نبود برنامههای نیازسنجی واقعی برای مخاطبان کتاب و در یک کلام فقر یک بانک اطلاعاتی جامع و کاربردی برای کتاب و کتابخوانان مانع از این شدهاند که بازارها و فکرهای اقتصادی تازهای پیرامون این صنف شکل بگیرد و در نتیجه در بر همان پاشنه سابق خود میچرخد.
در چنین شرایطی شکهای از جنس اپیدمی کرونا ضرباتی کاری بر پیکر نحیف این صنف وارد میکند. البته میتوان امید داشت و درخواست کرد که چنین موقعیتهایی بتواند راهکارهای نو و دانش بنیان را با این حوزه پیوند دهد و تهدیداتی از این دست فرصتی تاریخی برای تغییر نگاه به بازاریابی کتاب را در کشور ایجاد کند. این امر شدنی و قابل دسترس است به شرط آنکه خواسته شده و فریاد زده شود.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
حجت الاسلام ارباب سلیمانی معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد شد
ابوترابیفرد خطیب این هفته نماز جمعه تهران خواهد بود
حجتالاسلام ابوترابیفرد خطیب این هفته نماز جمعه تهران خواهد بود
مقوله غنا در تلاوت قرآن کریم تبیین و بررسی شد
فرهنگ میتواند نقد را از حالت انفعال و انحصار در آورد
خاموشی: ترویج سبک زندگی قرآنی عمده ترین هدف مسابقات قرآن است
نماهنگ «نحن حزب الله» با صدای ذاکرین اهل بیت (ع) منتشر میشود
همایش «میانداران جهاد ۴» ویژه شبکههای تخصصی هیئت برگزار می شود
اختتامیه مسابقات قرآن بسیج با حضور عوامل «محفل» برگزار شد
خاموشی: باید خلأها و پیشرفتها در حفظ موقوفات و افزایش منافع آنها بررسی شود
قمی: طرح «زندگی با آیهها» امسال باید گستره بیشتری از مردم را دربرگیرد
معرفی آموزههای امام علی(ع) از اهداف برنامه های ایام میلاد نور است
قمی: امسال طرح «زندگی با آیهها» باید گستره بیشتری از مردم را دربرگیرد
خاموشی: باید خلاها و پیشرفتها در حفظ موقوفات و افزایش منافع آنها بررسی شود
تقی زاده: شعار زندگی با آیه ها در ماه رمضان آینده، «امت پیروز» است
خاموشی: باید مشخص شود در حفظ موقوفات و افزایش منافع آنها، چقدر پیشرفت کرده ایم و چه خلاهایی داریم
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم: شعار زندگی با آیه ها در ماه رمضان آینده، «امت پیروز» است
پورمعین: نرم افزار کاربردی حفظ قرآن کریم رونمایی میشود
محمدرضا پورمعین: سوپر اپلیکیشن موسسه علیین در زمینه حفظ قرآن کریم رونمایی میشود
برپایی نمایشگاه «بانوی بینشان» در ایام فاطمیه دوم
دانشگاه شریف ۵ شب میزبان عزاداران فاطمی میشود
پیوست عدالت از منظر جامعهشناختی مورد بررسی قرار میگیرد
ششمین همایش «کنکاشهای مفهومی درباره جامعه ایران» برگزار میشود
۱۵۰ گواهینامه آزمونهای حفظ مهد قرآن در آبانماه صادر شد
«چلچراغ آیهها در جماران» برگزار می شود
پویش سراسری «بوسه بر دستان پدر» برگزار میشود
شماره جدید فصلنامه اطلاعات حکمت و معرفت منتشر شد
حرم امام علی (ع) در نجف اشرف را از راه دور زیارت کنید
نماهنگ حماسی «منتصرون» محمدحسین حدادیان منتشر شد