میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مجموعه «طفلی به نام شادی»، آخرین کتاب شعری محمدرضا شفیعی کدکنی است که از سوی نشر سخن روانه کتابفروشیها شده است.
کتاب حاضر شامل پنج دفتر شعری شفیعی کدکنی با عناوین «زیر همین آسمان و روی همین خاک»، «هنگامه شکفتن و گفتن»، «از همیشه تا جاودان»، «شیپور اطلسیها» و «در شب سردی که سرودی نداشت» است. عنوان کتاب از نام یکی از سرودههای شفیعی کدکنی انتخاب شده است:
طفلی به نام شادی، دیری است گم شده است
با چشمهای روشن براق
با گیسویی بلند به بالای آرزو
هر کس ازو نشانی دارد ما را کند خبر
این هم نشان ما:
یک سو خلیج فارس
سوی دگر خزر
دفتر «طفلی به نام شادی»، مجموعه اشعار شفیعی کدکنی از سال 1376 به بعد است. قبلاً نشر سخن دو مجموعه «آیینهای برای صداها» (هفت دفتر شعر منتشر در سالهای پیش از انقلاب) و «هزارهه دوم آهوی کوهی» (اشعار 56 تا 76) را از او منتشر کرده بود.
شفیعی کدکنی در سالهای اخیر بیشتر با انتشار تصحیح آثار کلاسیک از جمله «تذکرةالاولیا» یا شرح آثار کلاسیک مانند «این کیمیای هستی» با نگاهی به اشعار و اندیشههای حافظ میشناسند. کتاب «طفلی به نام شادی» از این منظر مجموعهای متفاوت را پیش چشم مخاطب قرار میدهد. گذشته از ظهور و بروز پیوند و علاقه شفیعی کدکنی به سنتها و فرهنگ ایرانی اسلامی در شعرش، رویکرد اجتماعی و انسانی از دیگر ویژگیهای شعری او را به لحاظ محتوایی تشکیل میدهد. شاعر با نگاهی نکتهبین، انسان معاصر امروز را با همه احوالات، تنگناها و آرمانهایش در شعر مجسم میکند. تصویری که او از انسان ایرانی امروز نشان میدهد، تصویری واضح برای مخاطب است که با زبانی ساده اما استوار دغدغههایش بیان شده است؛ از این روست که آثار شعری او همواره در زمره آثاری است که با اقبال مخاطب همراه میشود.
او خود در مقدمه کتاب «طفلی به نام شادی» درباره ویژگیهای شعری خود مینویسد: در تمام مدت شاعری من- که عمری شصت و چند ساله دارد- من همچنان آدم عقبماندهای باقی ماندهام که نه «وزن» را رها کردهام و نه «قافیه» را و نه «معنی» را، نه «عشق» را و نه «تأملات وجودی» را و نه «ایران» را. برای عقبماندگی یک شاعر سندی استوارتر از این میتوان یافت؟ ...
او در بخش دیگری از این مقدمه به نگاهش به شعر اشاره میکند و میافزاید: زندگی شعری من، از همان دوران نوجوانی و کودکی- که از هفت سالگی شعر میگفتهام با وزن و قافیه درست- به گونهای بوده است که گاه در یک روز دهتا شعر گفتهام و گاه ماهها گذشته است و از شعر خبری نشده است. من هیچ وقت به سراغ شعر نرفتهام، همیشه او بوده است که به دیدار من شتافته و اختیار از من ربوده است. خوب و بد این شعرها را جامعه تعیین میکند نه من و نه منتقدان رهنشناس. حتی داوری جامعه امروز هم بسنده نیست، آیندگان داور نهاییاند.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد