میرنیوز

ماجرای شرطی که حاج قاسم با محافظانش گذاشته بود

 ماجرای شرطی که حاج قاسم با محافظانش گذاشته بود 2022-09-22T08:36:30+03:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مستند «چند قدم آن طرف‌تر» به کارگردانی محمد فرج صالحی یکی از آثاری است که درباره شهید سلیمانی ساخته شده و نخستین بار در جشنواره سینما حقیقت به نمایش درآمد. این فیلم مستند در ششمین جشنواره تلویزیونی مستند نیز حضور داشت و از شبکه مستند پخش شد. 

صالحی درباره سوژه این فیلم گفت: وقتی که حاج قاسم سلیمانی شهید شد، اعلام کردند که 4 نفر دیگر نیز کنار ایشان بودند که همراه با او به شهادت رسیدند. آنان محافظان شهید سلیمانی بودند. تصوری که اکثر ما از محافظ یک شخصیت نظامی یا سیاسی داریم، افراد قد بلند همراه با عینک دودی است که بین آن شخصیت و مردم فاصله ایجاد می‌کنند. این اتفاق در حالی است که بسیاری از افراد، شهید سلیمانی را در شرایطی دیده‌اند که محافظی اطراف او نیست و به راحتی با مردم دیدار می‌کند. راز این اتفاق چیست؟ در مستند «چند قدم آن طرف‌تر» پاسخ این سوال را داده‌ایم. 

وی اضافه کرد: وقتی پژوهش‌هایم را شروع کردم متوجه یک نکته جذاب شدم و آنهم نوع حفاظت شخصی بود که آنان از شهید سلیمانی انجام می‌دادند. در این بین، متوجه شدم که حاج قاسم سلیمانی از محافظانش خواسته بود تا فاصله‌ای بین او و مردم ایجاد نشود. در حقیقت، شهید سلیمانی شرطی برای آنان می‌گذارد و آنهم این است که به‌گونه‌ای فعالیت کنند که حاج قاسم آنها را نبیند. برهمین اساس آنان باید ترکیبی از حفاظت آشکار و پنهان انجام می‌دادند. بدین معنی که از یکسو فاصله‌ای بین شهید سلیمانی و مردم ایجاد نشود و از سویی دیگر جان او نیز حفظ شود. 

این مستندساز خاطرنشان کرد: جالب است بدانید که این اخلاقِ شهید سلیمانی زمانی که وارد منطقه نیز می‌شود، ترک نشده و علیرغم همه تهدیداتی که وجود داشته بازهم از محافظین می‌خواهد تا فاصله‌ای بین او و مردم وجود نداشته باشد. در مستند «چند قدم آن طرف‌تر» به همین موضوع پرداختیم. 

صالحی درباره روند تولید این اثر گفت: مرتضی شعبانی به من پیشنهاد داد که 3 مستند کوتاه درباره این محافظ‌ها بسازم. پژوهش‌هایم را شروع کردم، اما در مسیر پژوهش متوجه این نکته جالب توجه شدم و مسیر فیلم به‌نوعی عوض شد. پس از ساخت و نمایش این اثر باخبر شدم که محافظینِ ابومهدی، سیدحسن نصرالله و ... نیز این مستند را دیده‌اند و حتی بسیاری از شبکه‌های خارجی زبان نیز آن را ترجمه کرده‌ و دیده‌اند. شاید بتوان گفت که این مستند به نوعی جهانی شد. 

او درباره فرم روایی این مستند گفت: علاوه بر تصاویر آرشیوی، موفق شدیم که بسیاری از دوستان شهید سلیمانی و این محافظین را در برابر دوربین آورده و با آنان مصاحبه‌ای داشته باشیم.  

عوامل تولید این مستند 30 دقیقه‌ای عبارتند از: 

تهیه‌کننده: مرتضی شعبانی، کارگردان: محمد فرج صالحی، تصویربردار: مصطفی سیفی و حامد نمازی، نویسنده: کوثر امیدی، پوستر و گرافیک: سیدمقداد سیدصالحی، نریتور: مهدی نعمت‌الهی، اصلاح رنگ: نرگس رحمانی و صداگذاری: حسین وفایی

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

اگر طلاب لباس خود را مانند کفن دانسته و با تمام تواضع به مردم خدمت کنند به موفقیت دست می‌یابند

اگر طلاب لباس خود را مانند کفن دانسته و با تمام تواضع به مردم خدمت کنند به موفقیت دست می‌یابند
2022-09-28T09:22:58+03:30
مرکز تخصصی سطح سه انصارالمهدی (عج) شهرستان قدس استان تهران در رشته‌های امامت و مهدویت با حضور آیت‌الله اعرافی افتتاح شد.

شبکه نسیم بدونِ «دورهمی» کنداکتور بست

 شبکه نسیم بدونِ «دورهمی» کنداکتور بست
2022-09-28T08:36:34+03:30
شبکه نسیم خبری اعلام کرده که به دنبال حاشیه‌های پیش‌آمده بر سرِ اظهارات اخیر مهران مدیری، به نظر می‌رسد «دورهمی» را از کنداکتور خارج کرده است.

۶ ثمره هجرت تمدن‌ساز امام رضا (ع) از مدینه تا مرو

 ۶ ثمره هجرت تمدن‌ساز امام رضا (ع) از مدینه تا مرو
2022-09-28T08:09:42+03:30
خداوند به واسطه هجرت امام رضا علیه‌السلام سیر رشد شیعه در ایران را در طول تاریخ فزاینده کرد تا به مرور زمان، این کشور مهیای تمهید ظهور امام عصر عجل‌الله تعا...

قهرمان آبادانی، پیام‌آور شادی در مناطق محروم

 قهرمان آبادانی، پیام‌آور شادی در مناطق محروم
2022-09-28T08:09:42+03:30
"مکی یازع" نامِ آشنایی برای جنوبی‌هاست؛ سرداری که برای مردم مناطق محروم و آسیب‌دیدگان سیل و زلزله شادی به ارمغان آورده است.

شب و روز اول ماه ربیع الاول چه اعمالی دارد؟

شب و روز اول ماه ربیع الاول چه اعمالی دارد؟
2022-09-27T17:02:58+03:30
ماه ربیع الاول از راه رسید و به مناسبت حلول ماه ربیع الاول آداب و اعمال مخصوص روز اول این ماه، در کتب روایی نقل شده است.

در تقبیح دوقطبی‌سازی‌های نالازم و رادیکال کردن فضا؛ دودی که به چشم «ایران» می‌رود

 در تقبیح دوقطبی‌سازی‌های نالازم و رادیکال کردن فضا؛ دودی که به چشم «ایران» می‌رود
2022-09-27T16:43:02+03:30
اظهارات کلّی، غیرمنصفانه، غیرعقلانی و غلطِ فردی که خود را تحلیل‌گر ارشد مسائل حوزه امنیت می‌خواند اما مطالبی را به کلیت یک قشر نسبت می‌دهد، نسبتی با فضای من...

توان ایران، نیاز سوریه و زمان ناکافی یک "هفته فرهنگی"

 توان ایران، نیاز سوریه و زمان ناکافی یک "هفته فرهنگی"
2022-09-27T16:29:45+03:30
هفته فرهنگی ایران در سوریه فردا آغاز می‌شود، کشوری که ظرفیتی بالا و اراده‌ای جدی در پذیرش صادرات فرهنگ و صنایع فرهنگی از مبدأ ایران دارد و برگزاری یک هفته ف...

در تقبیح دوقطبی‌سازی و رادیکال کردن فضا؛ دودی که به چشم «ایران» می‌رود

 در تقبیح دوقطبی‌سازی و رادیکال کردن فضا؛ دودی که به چشم «ایران» می‌رود
2022-09-27T16:29:45+03:30
اظهارات کلّی، غیرمنصفانه، غیرعقلانی و غلطِ فردی که خود را تحلیل‌گر ارشد مسائل حوزه امنیت می‌خواند اما مطالبی را به کلیت یک قشر نسبت می‌دهد، نسبتی با فضای من...

آنتن تلویزیون از فردا نونوار می‌شود

 آنتن تلویزیون از فردا نونوار می‌شود
2022-09-27T14:16:23+03:30
سریال‌های جدید تلویزیون همزمان با روزهای ابتدایی فصل پاییز و پایان ماه‌های عزاداری روی آنتن خواهند رفت.

اعمال سفارش شده روز آخر ماه صفر مصادف با شهادت امام رضا (ع)

اعمال سفارش شده روز آخر ماه صفر مصادف با شهادت امام رضا (ع)
2022-09-27T13:43:01+03:30
روز آخر ماه صفر روز شهادت امام رضا (ع) در سال ۲۰۳ هجری قمری است، امام رضا (ع) هنگام شهادت ۵۴ سال عمر داشتند، برای این روز اعمالی ذکر شده است.

«یاامام رضا(ع) مدد» با نوای سید مجید بنی فاطمه/بشنوید

«یاامام رضا(ع) مدد» با نوای سید مجید بنی فاطمه/بشنوید
2022-09-27T13:43:00+03:30
قطعه «یا امام رضا مدد» به مناسبت سالروز شهادت امام رضا (ع) با نوای حاج سید مجید بنی فاطمه منتشر شد.

توان ایران، نیاز سوریه و مطالبه ظرف زمانی طولانی‌تر از یک "هفته فرهنگی"

 توان ایران، نیاز سوریه و مطالبه ظرف زمانی طولانی‌تر از یک "هفته فرهنگی"
2022-09-27T13:49:47+03:30
هفته فرهنگی ایران در سوریه فردا آغاز می‌شود، کشوری که ظرفیتی بالا و اراده‌ای جدی در پذیرش صادرات فرهنگ و صنایع فرهنگی از مبدأ ایران دارد و برگزاری یک هفته ف...

چرا سهم بیشتری از تولیدات به سمت تلفیق فرهنگ دینی و ملی نمی‌رود؟

 چرا سهم بیشتری از تولیدات به سمت تلفیق فرهنگ دینی و ملی نمی‌رود؟
2022-09-27T12:16:31+03:30
یکی از نکاتی که در میانِ سریال‌های دینی و مذهبی به عنوان آسیب دیده می‌شود، عدم توجه به تداومِ ساخت سریال در این حوزه است که نمونه بارزِ آن داستان کودکی پیام...

«سلام تهران» با دکور جدید به شبکه پنج بازگشت + عکس

 «سلام تهران» با دکور جدید به شبکه پنج بازگشت + عکس
2022-09-27T12:16:30+03:30
فصل جدید برنامه صبحگاهی «سلام تهران» از چهارشنبه ۶ مهر همزمان با آغاز ماه ربیع الاول با رنگ و بوی جدید از شبکه پنج سیما پخش می‌شود.

۴ مستند طنز دفاع مقدس از شبکه نسیم پخش می‌شود

 ۴ مستند طنز دفاع مقدس از شبکه نسیم پخش می‌شود
2022-09-27T11:23:04+03:30
همزمان با هفته دفاع مقدس، ۴ مستند طنز محصول گروه مستند بنیاد فرهنگی روایت فتح روی آنتن می‌رود.

چرا به واحد «شنود» در دفاع مقدس حقوق نمی‌دادند؟

 چرا به واحد «شنود» در دفاع مقدس حقوق نمی‌دادند؟
2022-09-27T11:09:51+03:30
روایت علی اسحاقی، مسئول واحد جنگ الکترونیک سپاه، از تشکیل واحد شنود در جنگ تحمیلی به نقل از کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس جنگ الکترونیک را بخوانید.

تقدیر کانون‌های مساجد از خدمات و فداکاری‌های پلیس

تقدیر کانون‌های مساجد از خدمات و فداکاری‌های پلیس
2022-09-27T10:22:58+03:30
حجت‌الاسلام خداداده از حضور جمعی از ائمه جماعات و مدیران کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در برخی مراکز پلیس استان تهران به منظور عرض خداقوت به کادر همیشه در صحنه...

نظام سلطه در مقابله مردم دیندار ایران محکوم به شکست است

نظام سلطه در مقابله مردم دیندار ایران محکوم به شکست است
2022-09-27T10:22:58+03:30
حجت‌الاسلام‌ سیدمهدی خاموشی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در پیامی اغتشاشات اخیر و توهین به مقدسات را محکوم کرد.

بازخوانی دفاع جانانه ارتش در برابر رژیم بعث عراق / ۹۱۱ نوبت پرواز تنها در ۵ روز

 بازخوانی دفاع جانانه ارتش در برابر رژیم بعث عراق / ۹۱۱ نوبت پرواز تنها در ۵ روز
2022-09-27T10:03:08+03:30
ارتش در همان یک سال نخست جنگ نشان داد که به مردم، ایران و انقلاب اسلامی وفادار است. او به سرعت خود را بازسازی کرد و به وظیفه دفاعی از کشور مشغول شد.

گفت‌وگوی تسنیم با حجت‌الاسلام مومنی: حضرت زینب (س) بهترین الگو برای زنان است + فیلم

 گفت‌وگوی تسنیم با حجت‌الاسلام مومنی: حضرت زینب (س) بهترین الگو برای زنان است + فیلم
2022-09-27T09:36:32+03:30
حجت‌الاسلام مومنی کارشناس مسائل دینی، حضرت زینب(س) را بهترین الگو برای زنان کشورمان عنوان کرد و گفت: اسلام به زنان شأن و شخصیت داد.

همه‌چیز در "جان و تَن" دست میهمان است / خسروی: نگذارید دفاع‌مقدس فراموش شود

 همه‌چیز در "جان و تَن" دست میهمان است / خسروی: نگذارید دفاع‌مقدس فراموش شود
2022-09-27T09:09:44+03:30
محمدجعفر خسروی درباره اجرا و ساختِ برنامه «جان و تَن» گفت: خاطرات دفاع‌مقدس نیاز به روایتِ درست دارند و ما در این برنامه بدون هیچ مبالغه‌ای همین ک...

گفت‌وگوی تسنیم با حجت‌الاسلام مومنی: حضرت زینب (س) بهترین الگو برای زنان است

 گفت‌وگوی تسنیم با حجت‌الاسلام مومنی: حضرت زینب (س) بهترین الگو برای زنان است
2022-09-27T08:56:40+03:30
حجت‌الاسلام مومنی کارشناس مسائل دینی، حضرت زینب(س) را بهترین الگو برای زنان کشورمان عنوان کرد و گفت: اسلام به زنان شأن و شخصیت داد.

همه‌چیز در "جان و تَن" دست میهمان است / خسروی: نگذارید دفاع‌مقدس فراموش شود!

 همه‌چیز در "جان و تَن" دست میهمان است / خسروی: نگذارید دفاع‌مقدس فراموش شود!
2022-09-27T08:56:39+03:30
محمدجعفر خسروی درباره اجرا و ساختِ برنامه «جان و تَن» گفت: خاطرات دفاع‌مقدس نیاز به روایتِ درست دارند و ما در این برنامه بدون هیچ مبالغه‌ای همین ک...

ماجرای جایزه شهدا به "مهدی فقیه" چه بود؟

 ماجرای جایزه شهدا به "مهدی فقیه" چه بود؟
2022-09-27T08:29:54+03:30
بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون بازی در فیلم «هور در آتش» را جایزه شهدا می‌داند و می‌گوید: این بازی به دلیل حضور در جبهه و صدقه‌سر شهداست که خودشا...

مستندی از شهید "سعید شبان"، امشب در تلویزیون

 مستندی از شهید "سعید شبان"، امشب در تلویزیون
2022-09-27T08:16:25+03:30
مستند "فرزند چهارم" روایتی از زندگی و فعالیت شهید سعید شبان، اولین شهید مدافع حرم ارومیه است که از تلویزیون پخش می‌شود.

بانوان نویسنده به "دستخط" می‌آیند

 بانوان نویسنده به "دستخط" می‌آیند
2022-09-27T08:16:25+03:30
برنامه دستخط ویژه هفته دفاع مقدس روی آنتن شبکه پنج می‌رود تا بانوان نویسنده درباره روایت‌های زنانه تاریخ شفاهی جنگ تحمیلی سخن بگویند.

کرامات از ضریح امام رضا (ع) بیشتر از ضریح امام حسین (ع) ظاهر می‌شود

 کرامات از ضریح امام رضا (ع) بیشتر از ضریح امام حسین (ع) ظاهر می‌شود
2022-09-27T08:16:25+03:30
آیت الله بهجت(ره) می‌فرمود: امام رضا (ع) در هر سفر بلکه در همه جا و همیشه حوائج را برآورده می‌کند، بلکه امامزاده‌های آن‌ها سفره‌های رحمت‌اند و چه‌بسا نسخه د...

اغتشاشات اخیر دعوا بر سر ولایت الله و طاغوت است

اغتشاشات اخیر دعوا بر سر ولایت الله و طاغوت است
2022-09-26T15:48:44+03:30
معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به اغتشاشات اخیر در کشور و با بیان این که اگر دشمن کاری نمی‌کند چون نمی‌تواند؛ نه این که نمی‌خواهد و دیگر بیشتر از ا...

میثم مطیعی در حرم مطهر رضوی مرثیه خوانی می‌کند

میثم مطیعی در حرم مطهر رضوی مرثیه خوانی می‌کند
2022-09-26T15:48:43+03:30
میثم مطیعی همزمان با ایام شهادت امام رضا (ع) در حرم مطهر رضوی به مرثیه خوانی می‌پردازد.

«آواتار» با اکران مجددش هنوز می‌فروشد

 «آواتار» با اکران مجددش هنوز می‌فروشد
2022-09-26T15:15:26+03:30
در جدول فروش هفته گذشته سینماهای آمریکا، فیلم «نگران نباش عزیزم» پرفروش‌ترین فیلم هفته شد و اکران مجدد «آواتار» نیز به فروش میلیاردی آن ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)